Romeinse munt geslagen te Utrecht in 1919

Plaats hier berichten over betaalpenningen. Bijvoorbeeld, gas, elektriciteit, consumptie, automaat, vervoers, inrichtingmunten, winkelwagenmuntjes, etc.

Moderator: NEPGELD

Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Romeinse munt geslagen te Utrecht in 1919

Bericht door Jan W »

Al jaren rondzwervend in bakjes had ik deze, duidelijk nageslagen, romeinse munt nooit weten te plaatsen. Tot ik in een artikeltje in de Westerheem (maandblad van de Archeologische Vereniging Nederland) las dat er na WO I een speciaal setje Bijbels kleingeld was gemaakt voor het gebruik op scholen. In een kartonnen kaart waren zes (?) muntjes gedrukt die circuleerden in het heilige land ten tijde van Jezus. Deze munten werden gemaakt bij de Rijksmunt in Utrecht. Om ze duidelijker te onderscheiden werd het jaartal 1919 op alle munten gezet. Wellicht is er een forumlid die de hele kaart heeft liggen?
In ieder geval bijzonder genoeg om hier te vermelden.

Afbeelding

Afbeelding
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: Romeinse munt geslagen te Utrecht in 1919

Bericht door Jan W »

Toevallig kwam ik het maandblad Westerheem weer tegen waar de achtergrond van dit bijbelse setje in staat:

"Muntgeld is een bron van informatie. Dat was ook de Nederlandsche Zondagsschoolvereeniging zich bewust, toen ze aan het begin van de vorige eeuw het setje 'Bijbelsche munten' uitgaf. Het setje bevat een 'Gouden Dariek, Sikkel, Denarius, Stater (de hierboven afgebeelde munt), As (van Chios), Quadrans en het penningske der Weduwe' en ging vergezeld van een 'Handleiding bij de verzameling van leermiddelen ten dienste van het Bijbelsch Onderwijs'. De vereniging had deze munten laten slaan door de Rijksmunt te Utrecht naar originelen uit het Koninklijk Muntenkabinet in Den haag. Strikt voor het onderwijs, want 'om den bestaanden handel in echte munten niet te schaden, brachten we op deze reproducties het jaartal der uitgave aan (1919)'."

Het waren trouwens dus zeven muntjes die in de kartonnen kaart geperst waren.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Hierbij een scan van het artikel.
Bijbelsche Munten Westerheem 02-2008.doc
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Vandaag kreeg ik de set eindelijk zelf in handen via de veiling van het Twents Veilingshuis. Samen met een karton met BP Antieke Grieks-Romeinse munten, een paar losse "piratenmunten" van BP en 14 echte Romeinse muntjes (!) waarvan er een paar in prima kwaliteit waren. Een startbod van 25 euro bleek hier genoeg te zijn, ik was de enige bieder blijkbaar :knipoog:

Ik kwam nog een leuk artikel tegen over dat karton met Bijbelsche munten. Blijkbaar worden ze soms voor echte munten aangezien...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
andres

Bericht door andres »

Leuk verhaal, Jan
voordat je er erg in hebt , verzamel je ineens oude romeinen.

Best benieuwd naar die collectie van 14 munten.
Kun je de beste/mooiste hier laten zien ?

groet, Andre
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik zal vrijdag even wat foto's maken en plaatsen. Ik koop zo nu en dan wel eens een Romeinse denarius, mijn streven is om van elke keizer er ééntje te hebben. Maar het heeft geen haast, er is genoeg te koop maar vooral de oudere keizers zijn vrij prijzig. Ik heb eerder wat Romeinse munten gehad, onder andere twee mooie assen van Domitianus en Nerva. Die heb ik later in een onbewaakt ogenblik een keer verkocht (dom, dom, dom :oops: ).

Terug naar “Betaalpenningen”