Nederland 2015
Moderator: euromunter
-
- Globale moderator
Nederland 2015
Hier komt het programma van Nederland voor 2015.
- 2 euro herdenkingsmunt, thema..., serie "200 jaar Koninkrijk der Nederlanden".
Muntensets:
- Nationale BU-set 2015 serie Nationale Collectie "Natuurerfgoed - ...".
- BU-set Museum Munt Schatten (6e in de serie)
- Geboorteset 2015 Nijntje
- Huwelijksset 2015 (officiële uitgifte)
- Beneluxset 2015 "...", oplage xx.000 sets
- Proofset 2015 serie Nationale Collectie "Natuurerfgoed - ...".
- Dag van de Muntset 2015
- Muntrollenpakket 2015
groeten Paul
- 2 euro herdenkingsmunt, thema..., serie "200 jaar Koninkrijk der Nederlanden".
Muntensets:
- Nationale BU-set 2015 serie Nationale Collectie "Natuurerfgoed - ...".
- BU-set Museum Munt Schatten (6e in de serie)
- Geboorteset 2015 Nijntje
- Huwelijksset 2015 (officiële uitgifte)
- Beneluxset 2015 "...", oplage xx.000 sets
- Proofset 2015 serie Nationale Collectie "Natuurerfgoed - ...".
- Dag van de Muntset 2015
- Muntrollenpakket 2015
groeten Paul
-
- Globale moderator
Re: Nederland 2015
Groeten Paul200jaarkoninkrijk.nl schreef:
De Koninklijke Nederlandse Munt zal in de jaren 2012, 2013, 2014 en 2015 een serie uitgiften binnen dit thema uitbrengen. De series zullen aantrekkelijk zijn voor jong en oud, geschiedenisliefhebber en Oranje Fan, en ieder ander die in Nederland woont of daar een binding mee heeft.
Zowel de aanloop naar de start van de viering in 2013 als de jaren daarna tot en met 2015 zal door de Koninklijke Nederlandse Munt verbeeld worden op bijzondere uitgiften.
In 2013 start de viering van het 200-jarig bestaan van ons Koninkrijk. De Koninklijke Nederlandse Munt zal de viering echter al opstarten in 2012 met een serie prachtige uitgiften. Deze uitgiften zullen vervolgens doorlopen tot en met 2015.
De uitgiften zullen naast ons Koningshuis ook de thema’s verbeelden zoals deze door het kabinet aan het Nationaal Comité zijn meegegeven, zoals democratie, rechtsstaat en de grondwet.
Het betreft een innovatief concept waarbij o.a. de genoemde thema’s vertaald worden naar een beeltenis op de reeks uitgiften. Ook het nieuw ontworpen logo voor de viering zal op enige manier terug te vinden zijn op de uitgiften.
-
- Globale moderator
Groeten PaulKNM schreef:
De Herdenkingsmunten serie Nederlands Werelderfgoed
'Werelderfgoed is cultureel en natuurlijk erfgoed dat wordt beschouwd als onvervangbaar, uniek en eigendom van de hele wereld, en waarvan het van groot belang wordt geacht om te behouden. Alleen erfgoed dat is ingeschreven op de Werelderfgoedlijst van UNESCO mag deze titel dragen.'
Zo beschouwt Tine Melzer, ontwerper van de eerste 3 munten uit de serie Nederlands Werelderfgoed, het erfgoed en dit was dan ook haar inspiratie om tot de ontwerpen te komen van de herdenkingsmunten te komen.
Werelderfgoed is een meesterwerk van menselijk vernuft. Het markeert een belangrijke overgang in de ontwikkeling van techniek, architectuur, stedenbouw of landschapsontwerp. Of het is een voorbeeld van een bouwwerk of van een landschap dat één of meer belangrijke fasen in de geschiedenis vertegenwoordigt.
In Nederland zijn er 9 Werelderfgoederen. De herdenkingsmunten serie Nederlands Werelderfgoed (2012-2020) eert deze meesterwerken.
Eerste serie: (ontwerp Tine Melzer)
Grachtengordel Amsterdam (2012)
Rietveld Schröderhuis (2013)
Kinderdijkse Molens (2014)
Tweede serie:
Waddenzee (2015)
Stelling van Amsterdam (2016)
Droogmakerij de Beemster (2017)
Derde serie:
Willemstad (2018)
Schokland (2019)
Ir. D.F. Woudagemaal (2020)
-
- Globale moderator
Groeten PaulKNM schreef:
Van Nelle Fabriek krijgt herdenkingsmunt in 2015
Onlangs werd bekend gemaakt dat de Van Nelle Fabriek is bestempeld als UNESCO Werelderfgoed. Daarmee heeft het Koninkrijk der Nederlanden sinds dit jaar 10 posities in de Werelderfgoedlijst. Dit betekent dat de Van Nelle Fabriek ook wordt toegevoegd aan de herdenkingsmunten serie, en wel in 2015. Sinds 2012 wordt er ieder jaar een munt uitgegeven waarop steeds een Nederlands Werelderfgoed staat. Het aangepaste uitgifteprogramma van deze serie ziet er als volgt uit:
2012 Grachtengordel Amsterdam
2013 Rietveld Schröderhuis
2014 Molens van Kinderdijk-Elshout
2015 Van Nelle Fabriek
2016 Waddenzee
2017 Stelling van Amsterdam
2018 Willemstad
2019 Schokland
2020 Ir. D.F. Woudagemaal
2021 Droogmakerij de Beemster
-
- Globale moderator
Morgen zal het programma van Nederland publiekelijk bekend gemaakt worden.
Het thema van de eerste verzamelaarsmunt zal dan ook bekend gemaakt worden.
Groeten Paul
Het thema van de eerste verzamelaarsmunt zal dan ook bekend gemaakt worden.
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Eerste verzamelaarsmunt:
200 jaar Slag bij Waterloo
Groeten Paul
200 jaar Slag bij Waterloo
Groeten Paul
-
- Donateur
Dit thema vind ik gaaf...ik hoop wel dat napoleon op de munt staat.
-
- Globale moderator
Verder:
- verzamelaarsmunt Van Nelle fabriek
- proofset met 2 euro CC 2015, uitgifte september. Oplage 5.000
Verder nog een aantal BU-sets, coincard fluitje van een cent en penningen in coincard.
De 2 euro herdenkingsmunt verschijnt in het najaar.
Unc set zal ook weer aangeboden worden in een set.
Afbeeldingen volgen vanavond.
- verzamelaarsmunt Van Nelle fabriek
- proofset met 2 euro CC 2015, uitgifte september. Oplage 5.000
Verder nog een aantal BU-sets, coincard fluitje van een cent en penningen in coincard.
De 2 euro herdenkingsmunt verschijnt in het najaar.
Unc set zal ook weer aangeboden worden in een set.
Afbeeldingen volgen vanavond.
-
- Donateur
70 jaar vrede en fluitje van 1 cent coincards inmiddels besteld. Ben erg benieuwd naar het ontwerp van de 200 jaar slag bij waterloo munt. Jammer dat het thema van de speciale 2 euromunt nog niet is bekend gemaakt.
-
- Globale moderator
Zeker een mooi thema voor een munt, ik ben benieuwd naar het ontwerp.euromunter schreef: 200 jaar Slag bij Waterloo
Ben ook zeer benieuwd naar het thema en ontwerp van de 2 euro CC van het najaar, maar waarschijnlijk zullen we daar nog lang op moeten wachten
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
-
- Senior lid
Op een herdenkingsmunt waarop de tweede wereldoorlog wordt herdacht zetten we toch ook geen portret van Hitler?DutchNapoleon schreef:Dit thema vind ik gaaf...ik hoop wel dat napoleon op de munt staat.
Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
-
- Donateur
Daar zit enige vorm van logica in... maar naast het verzamelen van munten...ben ik ook een Napoleon verzamelaar...beelden/boeken/schilderijen noem maar op. Dus ik hoop altijd dat ze Napoleon op de munt zetten. Maar goed zal wel de latere koning Willem II en de leeuw van Waterloo zijn die op de munt worden afgebeeld..
Zucht... hele diepe zucht...
We krijgen dus:
€ 5,00 Waddenzee
€ 5,00 Van Nelle Fabriek
€ 2,00 Slag bij Waterloo
Okay, dat gaat dan nog.
Maar waarom wéér zo'n SPUUGLELIJKE penning in coincard? En waarom drie centen in een coincard (stop er dan op z'n minst ook een van Wilhelmina bij). "Ja, het is wel onderdeel van de officiele coincard collectie, dus we mogen ze vooral niet missen".
En die BU-sets worden ook ieder jaar duurder. € 25,95 for crying out loud. "Goed nieuws: er is nu ook de UNC set". Zelfde als die van vorig jaar, alleen met een ander kleurtje. Daarom is hij ook meteen twee keer zo duur.
Vooral niet vergeten: voor de kartonverzamelaars is de BU set straks te krijgen als gewone BU set, geboorte-set, huwelijk-set, kerst-set, thema-set, HCF-set, DvdM-set en vast en zeker ook nog een of andere commerciele set. Dan heb je dus 8 sets, met 8 keer dezelfde munten, maar wel 8 verschillende jasjes. Het kan weer niet op dit jaar.
Waar is toch die goeie ouwe Rijks Munt gebleven... Die commerciële koers van de KNM maakt dat munten verzamelen je haast gaat tegen staan. Ja, ik weet het: de Rijks Munt is "geprivatiseerd". Was dat niet de economische term voor "naar de kloten helpen"?
Voor de mensen die het wel interessant vinden en meteen besteld hebben: veel plezier ermee. Ik hoop dat ze op tijd uitleveren. Het spijt me zeer, maar ik vind het drie keer niks.
We krijgen dus:
€ 5,00 Waddenzee
€ 5,00 Van Nelle Fabriek
€ 2,00 Slag bij Waterloo
Okay, dat gaat dan nog.
Maar waarom wéér zo'n SPUUGLELIJKE penning in coincard? En waarom drie centen in een coincard (stop er dan op z'n minst ook een van Wilhelmina bij). "Ja, het is wel onderdeel van de officiele coincard collectie, dus we mogen ze vooral niet missen".
En die BU-sets worden ook ieder jaar duurder. € 25,95 for crying out loud. "Goed nieuws: er is nu ook de UNC set". Zelfde als die van vorig jaar, alleen met een ander kleurtje. Daarom is hij ook meteen twee keer zo duur.
Vooral niet vergeten: voor de kartonverzamelaars is de BU set straks te krijgen als gewone BU set, geboorte-set, huwelijk-set, kerst-set, thema-set, HCF-set, DvdM-set en vast en zeker ook nog een of andere commerciele set. Dan heb je dus 8 sets, met 8 keer dezelfde munten, maar wel 8 verschillende jasjes. Het kan weer niet op dit jaar.
Waar is toch die goeie ouwe Rijks Munt gebleven... Die commerciële koers van de KNM maakt dat munten verzamelen je haast gaat tegen staan. Ja, ik weet het: de Rijks Munt is "geprivatiseerd". Was dat niet de economische term voor "naar de kloten helpen"?
Voor de mensen die het wel interessant vinden en meteen besteld hebben: veel plezier ermee. Ik hoop dat ze op tijd uitleveren. Het spijt me zeer, maar ik vind het drie keer niks.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
@Frank, volgens mij komt er:
- 5€ Slag bij Waterloo
- 5€ Van Nellefabrieken
- 2€ gemeenschappelijk thema (waarschijnlijk 30 jaar Europese Vlag)
De UNESCO Waddenzeemunt schuift dan door naar 2016.
De commerciële koers van de KNM is al jaren een feit en ik heb het een beetje opgegeven om mij daarover op te winden. Een coincard met 3 centen vind ik persoonlijk niets, maar er zijn klaarblijkelijk voldoende verzamelaars die er wel blij van worden. Prima, maar ik doe er dus niet aan mee.
@ Martin, zeer treffend:
Bernard
- 5€ Slag bij Waterloo
- 5€ Van Nellefabrieken
De commerciële koers van de KNM is al jaren een feit en ik heb het een beetje opgegeven om mij daarover op te winden. Een coincard met 3 centen vind ik persoonlijk niets, maar er zijn klaarblijkelijk voldoende verzamelaars die er wel blij van worden. Prima, maar ik doe er dus niet aan mee.
@ Martin, zeer treffend:
Martin schreef: Op een herdenkingsmunt waarop de tweede wereldoorlog wordt herdacht zetten we toch ook geen portret van Hitler?
Bernard
Ah, dat had ik dan niet helemaal goed begrepen. dank voor je correctie.bernard3 schreef:@Frank, volgens mij komt er:
- 5€ Slag bij Waterloo
- 5€ Van Nellefabrieken
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam
Ik vind het ook helemaal niks, maar misschien kan voor die 4,95 dan tenminste een stukje plastic betaald worden om de munten van de buitenlucht af te sluiten.....janssenfrank schreef:"Goed nieuws: er is nu ook de UNC set". Zelfde als die van vorig jaar, alleen met een ander kleurtje. Daarom is hij ook meteen twee keer zo duur.
Luit
Als dit jaar maar één €2 cc komt is dat dan ook echt de gemeenschappelijke uitgave ?
Had toch wel een beetje hoop dat Nederland minimaal één mooi thema zou uitgeven.
Waarom komt de KNM wel met 8 BU sets en niet met twee mooie thema's voor een €2 cc.
Groeten
Had toch wel een beetje hoop dat Nederland minimaal één mooi thema zou uitgeven.
Waarom komt de KNM wel met 8 BU sets en niet met twee mooie thema's voor een €2 cc.
Groeten
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
-
- Globale moderator
Omdat niet de KNM bepaalt welke munten uitgegeven worden, maar het ministerie van financiën.
De aangekondigde 2 euro herdenkingsmunt is de gemeenschappelijke uitgifte. Zoals het er nu voorstaat zal Nederland géén nationale uitgifte hebben. Dus helaas geen 2 euro ter ere van het Vincent van Gogh jaar.
En ook geen 200 jaar Koninkrijk uitgifte.
Groeten Paul
De aangekondigde 2 euro herdenkingsmunt is de gemeenschappelijke uitgifte. Zoals het er nu voorstaat zal Nederland géén nationale uitgifte hebben. Dus helaas geen 2 euro ter ere van het Vincent van Gogh jaar.
En ook geen 200 jaar Koninkrijk uitgifte.
Groeten Paul
-
- Donateur
Dan hadden ze dat wel kunnen bekendmaken...
in december zijn wij hierover geinformeerd, op dat moment was nog 100% niet zeker dat er een gemeenschappelijje 2 euromuntn zou komen. inmiddels wel en Nederland zal niet meer dan één 2 euro cc uitgeven in 2015: de gemeenschappelijke.DutchNapoleon schreef:Dan hadden ze dat wel kunnen bekendmaken...
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Club van 2304!
-
- Donateur
Nou dat wordt dan weer een teleurstellend 2 euro jaar. Na drie 2 euromunten met huidige en voormalige koningen en koninginnen komt er nu weer een gezamenlijke uitgave. Ik dacht dat er een serie zou komen over de geschiedenis van Nederland vanwege het 200 jarig bestaan van Nederland. Een serie zoals dat van Malta...
-
- Globale moderator
Daar had ik inderdaad ook op gehoopt, maar ik vond de munt van 2014 ook tegenvallen, niet echt een 200 jaar koninkrijk munt.
Gr, Stephan
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Dank voor opheldering.
Helaas weer niets bijzonders van Nederlandse kant dit jaar.
Helaas weer niets bijzonders van Nederlandse kant dit jaar.
Verzamelaar van landensets, €2 cc en coincards Nederland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Club van 2304!
-
- Globale moderator
Groeten PaulKNM schreef:
BENELUXSET 2015
• Alle 8 reguliere euromunten 2015 van België, Nederland en Luxemburg in BU-kwaliteit: in totaal maar liefst 24 munten!
• Thema: 70 jaar Vrede & Vrijheid in de BeNeLux
• Inclusief thematische penning, geslagen door de Koninklijke Nederlandse Munt
• Oplage van 10.000 genummerde exemplaren
• Geleverd in luxe verpakking
• Verwachte uitlevering: april 2015
€ 62,50
Specificaties:
Metaal: Divers
Metaal: penning: Cu/Ni
Diameter: penning: 30 mm
Kwaliteit: Brilliant Uncirculated
Nominale waarde: 11,64 euro
Oplage: 10.000
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.