Overzicht en uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten 2014
Moderators: numisfreund, euromunter
-
- Globale moderator
Re: Overzicht en uitgifteprogramma 2 euro herdenkingsmunten
Dat is leuk nieuws ... toch maar weer een plekje vrijhouden.
Gr, Stephan
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
ForumLid: #1080
3e in de EK 2016 voetalpool
5e in de Vrouwen EK 2017 voetbalpool
7e in de WK 2018 voetbalpool
-
- Globale moderator
Wellicht dat één van de thema's van de aangekondigde 5 euromunten op een 2 euro herdenkingsmunten komt te staan:
- 25 jaar 'Baltische Weg'
- 100 jaar "Baltajai grāmata" (Het Witte Boek) van Jānis Jaunsudrabiņš (John Jaunsudrabiņa)
Ben vooral erg benieuwd naar het ontwerp en de oplage. Leuk dat ze ook mee gaan doen
Groeten Paul
- 25 jaar 'Baltische Weg'
- 150 jaar "Ainažu Nautical School Museum"De Baltische Weg of Baltische Keten (Estisch: ‘Balti kett’, Lets: ‘Baltijas ceļš’, Litouws: Baltijos kelias’, Russisch: Балтийский путь) was een vreedzame demonstratie, die plaatsvond op 23 augustus 1989, tegelijkertijd in alle drie de Baltische landen: Estland, Letland en Litouwen. Ongeveer twee miljoen mensen (een kwart van de bevolking) vormden een menselijke keten van Tallinn via Riga naar Vilnius, een afstand van ca. 600 kilometer. Daarmee eisten de Esten, Letten en Litouwers onafhankelijkheid en protesteerden ze tegen het Molotov-Ribbentroppact, dat op die dag vijftig jaar geleden werd afgesloten. Dat pact was de aanleiding tot het verlies van de onafhankelijkheid van deze landen in 1940.
De Baltische Weg was de meest spectaculaire uiting van de Zingende revolutie, de reeks vreedzame manifestaties die leidden tot herstel van de onafhankelijkheid van de drie Baltische landen.
- 100 jaar "Baltajai grāmata" (Het Witte Boek) van Jānis Jaunsudrabiņš (John Jaunsudrabiņa)
Ben vooral erg benieuwd naar het ontwerp en de oplage. Leuk dat ze ook mee gaan doen
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Een verrassing uit Malta!
Het brengt een tweede 2 euro herdenkingsmunt uit. Dit met als thema de 200ste verjaardag van de Maltese Politie.
Uitgifte van de rollen is in juli. Oplage slechts 300.000 stuks.
De BU-set zal deze munt niet bevatten.
Zo gaan we dus een nieuw record jaar krijgen wat betreft nationale 2 euro herdenkingsmunten.
Groeten Paul
Het brengt een tweede 2 euro herdenkingsmunt uit. Dit met als thema de 200ste verjaardag van de Maltese Politie.
Uitgifte van de rollen is in juli. Oplage slechts 300.000 stuks.
De BU-set zal deze munt niet bevatten.
Zo gaan we dus een nieuw record jaar krijgen wat betreft nationale 2 euro herdenkingsmunten.
Groeten Paul
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Globale moderator
Malta 2 euro "Onafhankelijkheid in 1964".
Oplage in rollen: 400.000
Oplage in BU-set: 25.000
Proof: 7.500
De BU-set verschijnt in mei, de rollen en de Proofmunt staan gepland voor oktober.
Groeten Paul
Oplage in rollen: 400.000
Oplage in BU-set: 25.000
Proof: 7.500
De BU-set verschijnt in mei, de rollen en de Proofmunt staan gepland voor oktober.
Groeten Paul
-
- Donateur
Wow mooi ontwerp zeg!!!
Inderdaad mooi ontwerp,komt goed tot haar recht.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Wordt een topjaar wat betreft de 2 euro herdenkingsmunten!
Mooie ontwerpen dat zeker.
Gr. Jeroen
Mooie ontwerpen dat zeker.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Globale moderator
Mooie ontwerpen zijn soms een pleister op de wond voor de idiote thema's die worden gekozen voor de munten. Om en na bij de 25 herdenkingsmunten van 2 euro dit jaar, bijna een gemiddelde van 1 munt per 2 weken .
"Klein" up-to-date overzichtje:
1: België - 100 jaar sinds het begin van de Eerste Wereldoorlog. Munt staat gepland voor april. Vooralsnog plant België geen tweede 2 euro herdenkingsmunt.
2: Duitsland: St. Michaeliskirche te Hildesheim (Bundesländer serie). Munt verschijnt op 7 februari op de eerste dag van de World Money Fair.
3: Duitsland: 25 jaar sinds de Val van de Berlijnse Muur. Mede door de vage overzichten van de muntensets zonder de normale 2 euromunt in de BU- en Proofsets, is het vermoeden dat Duitsland met een tweede 2 euro herdenkingsmunt zal komen. Nog niet officieel bevestigd. Het gerucht gaat dat op de World Money Fair in Berlijn deze uitgifte bekend gemaakt zal worden, evenals het daarbij behorende ontwerp. Informatie afkomstig van een handelaar.
4. Finland 1: Finland zal dit jaar wederom twee 2 euro herdenkingsmunten uitgeven. Uitgifte zal plaatsvinden in de tweede helft van het jaar. Het programma zal op vrijdag 24 januari op de website verschijnen. Thema van één van de munt is waarschijnlijk de 150ste verjaardag van de Finse Mark en de Finse numismatiek.
5. Finland 2: munt zal gewijd worden aan de herdenking van een Fins persoon
6. Frankrijk - 70ste verjaardag van D-Day. Munt verschijnt in juni.
7. Frankrijk - Wereld Aids Dag 2014. Munt verschijnt in november.
8. Griekenland 1: niet officieel bevestigd, maar waarschijnlijk worden er weer twee 2 euro herdenkingsmunten uitgegeven.
9. Griekenland 2: thema's nog niet bekend.
10. Italië - 200ste verjaardag van de Carabinieri.
11. Italië - 450ste geboortedag van Galileo Galilei.
12. Letland. Waar het land halverwege 2013 aangaf géén 2 euro herdenkingsmunt te plannen, heeft het afgelopen week via een pers conferentie aangegeven in 2014 een eerste 2 euro herdenkingsmunt uit te gaan geven. Deze zal in de tweede helft van 2014 verschijnen. Ik neem eigenlijk niet aan dat het een nieuw thema word, maar dat er een thema van één van de verzamelaarsmunten (ook) op de 2 euro herdenkingsmunt komt. Ik gok op "25 jaar Baltische Weg". Vanaf 2015 zal het jaarlijks twee 2 euro herdenkingsmunten uit gaan geven.
13. Luxemburg - 175ste verjaardag van de onafhankelijkheid van Luxemburg. Reeds uitgegeven op 6 januari in de zakjes met hierin 5 series van de 9 nominalen van Luxemburg (1 cent - 2 euro + 2 euro herdenkingsmunt).
14. Luxemburg. Het thema van de tweede munt is nog niet bekend gemaakt. Deze staat gepland voor oktober - november. Je zou haast gaan zeggen een "Royal Baby" munt ?
15. Malta - Onafhankelijkheid van Groot-Brittannië in 1964 (serie Constitutionele Geschiedenis van Malta). Deze munt verschijnt in mei in de BU-set. Waarschijnlijk zal het dan weer het muntteken van de Koninklijke Nederlandse Munt dagen. De Proofmunt en de UNC-munten zullen deze niet dragen en verschijnen in oktober (planning).
16. Malta - 200 jaar Maltese Politie. Toch we leen redelijk grote verrassing. Daar waar Malta zich de eerste jaren dat het de euro voerde, een stug en nietszeggend uitgifte land leek te worden, zijn ze helemaal los! Ook na de Constitutionele Geschiedenis van Malta serie, welke eindigt in 2015, verwacht ik jaarlijkse uitgiftes van dit land. De tweede 2 euro herdenkingsmunt 2014 van Malta staat gepland voor juli en zal alleen in rollen uitgegeven worden. Oplage slechts 300.000 stuks.
17. Monaco. Uitgifte zou gezien het uitgiftebeleid van de afgelopen jaren logisch zijn. Maar geen garantie . Afwachten dus.
18. Nederland - 200 jaar Koninkrijk. Munt verschijnt in april. Een tweede 2 euro herdenkingsmunt voor dit jaar is nog niet gepland.
19. Portugal - 40 jaar sinds de Anjerrevolutie. Munt verschijnt eind april.
20. Portugal - International Year of Family Farming. Munt verschijnt eind oktober.
21. San Marino - 500ste sterfdag van Donato Bramante. Munt staat gepland voor mei. Ontwerp is af, wordt binnenkort openbaar gemaakt.
22. San Marino - 90ste sterfdag van Giacomo Puccini. Munt staat gepland voor september.
23. Slovenië - 600ste verjaardag van de Kroning van Barbara van Celje. Munt staat gepland voor oktober.
24. Slowakije - 10 jaar lid van de Europese Unie. Munt staat gepland voor april.
25. Spanje - Werken van Gaudí (vijfde uit de UNESCO-Werelderfgoedlijst serie). Munt zal in op de World Money Fair in de themaset. De rollen staan gepland voor maart.
26. Vaticaanstad - 25 jaar sinds de val van de Berlijnse Muur. Munt staat gepland voor de tweede helft van 2014.
Van de 26 zijn er 2 onzeker (Duitsland "25 jaar Val van de Berlijnse Muur" en Monaco). Griekenland is zeer waarschijnlijk maar kan nog niet officieel bevestigd worden.
Vanuit Oostenrijk, Cyprus en Ierland het bericht dat er géén 2 euro herdenkingsmunten gepland staan. Ik verwacht nog één verrassing in bovenstaande overzicht
groeten Paul
"Klein" up-to-date overzichtje:
1: België - 100 jaar sinds het begin van de Eerste Wereldoorlog. Munt staat gepland voor april. Vooralsnog plant België geen tweede 2 euro herdenkingsmunt.
2: Duitsland: St. Michaeliskirche te Hildesheim (Bundesländer serie). Munt verschijnt op 7 februari op de eerste dag van de World Money Fair.
3: Duitsland: 25 jaar sinds de Val van de Berlijnse Muur. Mede door de vage overzichten van de muntensets zonder de normale 2 euromunt in de BU- en Proofsets, is het vermoeden dat Duitsland met een tweede 2 euro herdenkingsmunt zal komen. Nog niet officieel bevestigd. Het gerucht gaat dat op de World Money Fair in Berlijn deze uitgifte bekend gemaakt zal worden, evenals het daarbij behorende ontwerp. Informatie afkomstig van een handelaar.
4. Finland 1: Finland zal dit jaar wederom twee 2 euro herdenkingsmunten uitgeven. Uitgifte zal plaatsvinden in de tweede helft van het jaar. Het programma zal op vrijdag 24 januari op de website verschijnen. Thema van één van de munt is waarschijnlijk de 150ste verjaardag van de Finse Mark en de Finse numismatiek.
5. Finland 2: munt zal gewijd worden aan de herdenking van een Fins persoon
6. Frankrijk - 70ste verjaardag van D-Day. Munt verschijnt in juni.
7. Frankrijk - Wereld Aids Dag 2014. Munt verschijnt in november.
8. Griekenland 1: niet officieel bevestigd, maar waarschijnlijk worden er weer twee 2 euro herdenkingsmunten uitgegeven.
9. Griekenland 2: thema's nog niet bekend.
10. Italië - 200ste verjaardag van de Carabinieri.
11. Italië - 450ste geboortedag van Galileo Galilei.
12. Letland. Waar het land halverwege 2013 aangaf géén 2 euro herdenkingsmunt te plannen, heeft het afgelopen week via een pers conferentie aangegeven in 2014 een eerste 2 euro herdenkingsmunt uit te gaan geven. Deze zal in de tweede helft van 2014 verschijnen. Ik neem eigenlijk niet aan dat het een nieuw thema word, maar dat er een thema van één van de verzamelaarsmunten (ook) op de 2 euro herdenkingsmunt komt. Ik gok op "25 jaar Baltische Weg". Vanaf 2015 zal het jaarlijks twee 2 euro herdenkingsmunten uit gaan geven.
13. Luxemburg - 175ste verjaardag van de onafhankelijkheid van Luxemburg. Reeds uitgegeven op 6 januari in de zakjes met hierin 5 series van de 9 nominalen van Luxemburg (1 cent - 2 euro + 2 euro herdenkingsmunt).
14. Luxemburg. Het thema van de tweede munt is nog niet bekend gemaakt. Deze staat gepland voor oktober - november. Je zou haast gaan zeggen een "Royal Baby" munt ?
15. Malta - Onafhankelijkheid van Groot-Brittannië in 1964 (serie Constitutionele Geschiedenis van Malta). Deze munt verschijnt in mei in de BU-set. Waarschijnlijk zal het dan weer het muntteken van de Koninklijke Nederlandse Munt dagen. De Proofmunt en de UNC-munten zullen deze niet dragen en verschijnen in oktober (planning).
16. Malta - 200 jaar Maltese Politie. Toch we leen redelijk grote verrassing. Daar waar Malta zich de eerste jaren dat het de euro voerde, een stug en nietszeggend uitgifte land leek te worden, zijn ze helemaal los! Ook na de Constitutionele Geschiedenis van Malta serie, welke eindigt in 2015, verwacht ik jaarlijkse uitgiftes van dit land. De tweede 2 euro herdenkingsmunt 2014 van Malta staat gepland voor juli en zal alleen in rollen uitgegeven worden. Oplage slechts 300.000 stuks.
17. Monaco. Uitgifte zou gezien het uitgiftebeleid van de afgelopen jaren logisch zijn. Maar geen garantie . Afwachten dus.
18. Nederland - 200 jaar Koninkrijk. Munt verschijnt in april. Een tweede 2 euro herdenkingsmunt voor dit jaar is nog niet gepland.
19. Portugal - 40 jaar sinds de Anjerrevolutie. Munt verschijnt eind april.
20. Portugal - International Year of Family Farming. Munt verschijnt eind oktober.
21. San Marino - 500ste sterfdag van Donato Bramante. Munt staat gepland voor mei. Ontwerp is af, wordt binnenkort openbaar gemaakt.
22. San Marino - 90ste sterfdag van Giacomo Puccini. Munt staat gepland voor september.
23. Slovenië - 600ste verjaardag van de Kroning van Barbara van Celje. Munt staat gepland voor oktober.
24. Slowakije - 10 jaar lid van de Europese Unie. Munt staat gepland voor april.
25. Spanje - Werken van Gaudí (vijfde uit de UNESCO-Werelderfgoedlijst serie). Munt zal in op de World Money Fair in de themaset. De rollen staan gepland voor maart.
26. Vaticaanstad - 25 jaar sinds de val van de Berlijnse Muur. Munt staat gepland voor de tweede helft van 2014.
Van de 26 zijn er 2 onzeker (Duitsland "25 jaar Val van de Berlijnse Muur" en Monaco). Griekenland is zeer waarschijnlijk maar kan nog niet officieel bevestigd worden.
Vanuit Oostenrijk, Cyprus en Ierland het bericht dat er géén 2 euro herdenkingsmunten gepland staan. Ik verwacht nog één verrassing in bovenstaande overzicht
groeten Paul
Thanx voor het uitgebreide nieuws. Zal mijn website vandaag maar eens up daten
Mooi overzicht Paul, bedankt
Gaat een mooi verzameljaar worden zo te lezen!!
Peter.
Gaat een mooi verzameljaar worden zo te lezen!!
Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
-
- Globale moderator
Mogelijk thema voor de Letse 2 euro herdenkingsmunt is "Riga, Europese Culturele Hoofdstad".
Groeten Paul
Groeten Paul
Lijkt mij een mooi thema, in navolging van de Portugese 2 euro herdenkingsmunt 2012, welke werd geslagen ter ere van de Europese Culturele Hoofdstad Guimarães. Er zijn al diverse2 euro herdenkingsmunten geslagen ter ere van het EU voorzitterschap en dit lijkt mij ook een leuke aangelegenheid.euromunter schreef:Mogelijk thema voor de Letse 2 euro herdenkingsmunt is "Riga, Europese Culturele Hoofdstad".
Groeten Paul
Als ik even op Riga Wikipedia kijk dan zie ik al een pracht ontwerp met 'Albert van Riga', of misschien het wapen van Riga. Ik ben benieuwd in ieder geval.
Gr. Jeroen
-
- Globale moderator
Mooi up-to-date overzicht Paul.
En zeker een leuke verrassing vanuit Malta, met een zeer mooi ontwerp, moet ik zeggen.
Ga alles maar weer een plekje doorschuiven in de verzameling
Gr, Stephan
En zeker een leuke verrassing vanuit Malta, met een zeer mooi ontwerp, moet ik zeggen.
Ga alles maar weer een plekje doorschuiven in de verzameling
Gr, Stephan
Verzameling 2 euromunten uit de circulatie: 193/368 CC (52,4%) + 176/337 'Normaal' (51,9%) Totaal: 369/705 stuks (52,3%)
Ik heb vandaag het bestelformulier van Malta toegekregen via mail.
Heb mijn bestelling reeds terug opgestuurd. Ik bestel enkel de 2 euro herdenkingsmunten op rol, dus twee rollen.
Is mijn eerste keer dat ik er bestel dus heb geen benul of ze als de ene munt uitkomt al een rol sturen en daarna als de tweede uitkomt deze of sturen ze beide rollen pas als ze beiden uitgekomen zijn,,,iemand ervaring mee???
En verzendkosten,,,iemand een idee van hoeveel zij hiervoor vragen???
Alvast bedankt voor de komende antwoorden.
Btw Paul,,een tof overzicht
Heb mijn bestelling reeds terug opgestuurd. Ik bestel enkel de 2 euro herdenkingsmunten op rol, dus twee rollen.
Is mijn eerste keer dat ik er bestel dus heb geen benul of ze als de ene munt uitkomt al een rol sturen en daarna als de tweede uitkomt deze of sturen ze beide rollen pas als ze beiden uitgekomen zijn,,,iemand ervaring mee???
En verzendkosten,,,iemand een idee van hoeveel zij hiervoor vragen???
Alvast bedankt voor de komende antwoorden.
Btw Paul,,een tof overzicht
groetjes Luc
Ik denk dat ze de rollen samen zullen verzenden in verband met de verzendkosten. Ik heb zelf al een aantal keren bij de Bank van Malta besteld en ben zeer tevreden over hun afhandeling, ook het contact is goed! Je zou een mailtje kunnen sturen (mcdc@centralbankmalta.org) in het engels met de vraag over de verzending. Ik heb toen geloof ik €8,30 betaald voor aangetekende zending maar dat kan nu best weer veranderd zijn met die inflatie tegenwoordig!
Bedankt Paul voor je duidelijke overzicht!
Ik zie op meerdere eBay veilingen staan dat ze de 2 euro van Slovenië in maart al kunnen leveren?
Weet jij hier toevallig meer van? Anders ben ik toch benieuwd waar ze die munten dan vandaan gaan toveren
Groet, Kees
Bedankt Paul voor je duidelijke overzicht!
Ik zie op meerdere eBay veilingen staan dat ze de 2 euro van Slovenië in maart al kunnen leveren?
Weet jij hier toevallig meer van? Anders ben ik toch benieuwd waar ze die munten dan vandaan gaan toveren
Groet, Kees
-
- Globale moderator
Slovenië zal de munt in oktober uitgeven. Dit is de informatie die ik heb:
Groeten Paul
Groeten Paul
Bedankt voor je overzicht en reactie, op de site van Starshop-coins staat ook dat ze hem leverbaar hebben vanaf 4 maart:
http://www.starshop-coins.de/Slowenien- ... ljska-PP_1
http://www.starshop-coins.de/Slowenien- ... ljska-PP_1
Iemand daar al besteld en zijn hun prijzen juist?
Anders wil ik die munt daar wel aanschaffen, kosten 3,5 euro voor een UNC of is dit teveel?
Anders wil ik die munt daar wel aanschaffen, kosten 3,5 euro voor een UNC of is dit teveel?
groetjes Luc
Starshop is een van de beste, ik bestel daar heel graag.
Prima service, snelle verzending. Top!
Gr. Guido
Prima service, snelle verzending. Top!
Gr. Guido
Verzamelt 2 Euro cc en (zilveren) verzamelaarsmunten Euro.
-
- Volledig lid
Klopt als een bus, Kai is zeker betrouwbaar en de munten zijn prima. Meestal zijn zijn prijzen ook prima. Let wel even op de verzendkosten, je kunt beter wat meer bestellen of het laten meenemen naar een beurs in Nederland waar hij ook staat.
-
- Globale moderator
Op de website van Mint of Finland is het programma van 2014 openbaar gemaakt.
Het programma bevat twee 2 euro herdenkingsmunten, zoals verwacht.
De eerste verschijnt in juni, de tweede in augustus. Verdere details zijn er nog niet. Oplage, thema's en afbeeldingen volgen later.
Hierbij een grote afbeelding van de Spaanse 2 euro herdenkingsmunt van 2014, afbeelding afkomstig van FNMT! Groeten Paul
Het programma bevat twee 2 euro herdenkingsmunten, zoals verwacht.
De eerste verschijnt in juni, de tweede in augustus. Verdere details zijn er nog niet. Oplage, thema's en afbeeldingen volgen later.
Hierbij een grote afbeelding van de Spaanse 2 euro herdenkingsmunt van 2014, afbeelding afkomstig van FNMT! Groeten Paul
-
- Globale moderator
Publicatieblad Europese Unie met betrekking tot de uitgifte van de Luxemburgse 2 euro herdenkingsmunt "175 jaar Onafhankelijkheid" 2014.
Oplage is echter 500.000 stuks voor de circulatie. Tevens is de munt onderdeel van de BU-set en de Proofset. Daarnaast verschijnt er nog een coincard.
Groeten Paul
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 006:NL:PDFUitgevend land: Luxemburg
Onderwerp van de herdenkingsmunt: 175e verjaardag van de onafhankelijkheid van het Groothertogdom Luxemburg
Beschrijving van het ontwerp:
In het binnenste gedeelte van de munt is rechts het gelaat van Zijne Koninklijke Hoogheid Groothertog Henri, naar rechts kijkend, afgebeeld, terwijl links, in verticale richting, de jaren „1839” en „2014” en de naam van het uitgevende land „LËTZEBUERG” zijn vermeld. Onderaan in het binnenste gedeelte van de
munt staan de opschriften „ONOFHÄNGEGKEET” en „175 Joër”.
Langs de buitenrand van de munt zijn de twaalf sterren van de Europese vlag afgebeeld.
Oplage: 1,4 miljoen
Datum van uitgifte: januari 2014
Oplage is echter 500.000 stuks voor de circulatie. Tevens is de munt onderdeel van de BU-set en de Proofset. Daarnaast verschijnt er nog een coincard.
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Ontwerpen Italië!!!
Gr. Paul
Gr. Paul
Prachtige munten van Italië!!!
Vooral die eerste vind ik erg mooi, simpel, maar mooi. Het portret op de tweede vind ik ook wel gaan. Was op een gegeven moment wel klaar met alle portretten die we de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen, maar uiteindelijk begin ik er toch wel wat voor te voelen. Galileo is een bekende aan het worden in het 2 euro herdenkingsmuntenwereldje.
Luxemburg schaalt de oplagecijfers behoorlijk omlaag zie ik, die zullen vast wel wat duurder worden dan we gewens zijn van de Luxemburgse 2 euro herdenkingsmunten.
Gr. Jeroen
Vooral die eerste vind ik erg mooi, simpel, maar mooi. Het portret op de tweede vind ik ook wel gaan. Was op een gegeven moment wel klaar met alle portretten die we de afgelopen jaren voorbij hebben zien komen, maar uiteindelijk begin ik er toch wel wat voor te voelen. Galileo is een bekende aan het worden in het 2 euro herdenkingsmuntenwereldje.
Luxemburg schaalt de oplagecijfers behoorlijk omlaag zie ik, die zullen vast wel wat duurder worden dan we gewens zijn van de Luxemburgse 2 euro herdenkingsmunten.
Gr. Jeroen
-
- Globale moderator
Luxemburg heeft al jaren oplages tussen de 500.000 en 700.000 stuks. Dus dat zal in principe geen verschil moeten maken...
Groeten Paul
Groeten Paul