Hieronder een citaat van de KNM waarin ze zeggen dat het geen wettelijk betaalmiddel meer is:Munthunter schreef:De geverfde 2 euromunten zijn gewoon munten, zo ook een munt met een sticker (reclame) er op. Een penning/replica wordt gemaakt met een duidelijk kenmerk dat dat laat zien dat het niet als het origineel is. In dit geval zit er onder een zeer dun laagje 'verf' een gewone gangbare 10 cent MUNT uit 2012. Kortom een munt blijft een munt, althans dat is mijn mening en ik denk dat ik hierboven wel een nette verklaring van die mening geef
laten we het gewoon een bewerkte munt noemen, alleen al om al die ijverige penningmakers niet tegen het zere been aan te stoten.
Gr. Jeroen
in basis is het Oranje Geluksdubbeltje 2012 een officieel betaalmiddel. Maar door de aangebrachte kleuring, voldoet de munt formeel niet meer aan de oorspronkelijke euromunt specificaties en kan dus geweigerd worden. Daarmee is de status wettig betaalmiddel zoals deze gelden voor de 8 euromunten niet van toepassing.
het Geluksdubbeltje is gemaakt van een authentieke 10 eurocent 2012, het is daarmee in basis een officieel betaalmiddel maar het dubbeltje is bedoeld om te verzamelen. De Koninklijke Nederlandse Munt geeft echter niet de garantie dat er mee betaald kan worden
Groet
Dick