Nederland 2012

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Nederland 2012

Bericht door Ilosab »

Het gaat me vooral om de coincard. Ik zal hem niet aanschaffen om bij de reguliere munten te stoppen want die krijg ik al na de Dag vd Munt en daar zit dan de 10 eurocent 2012 uiteraard ook bij.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Mischaop82 schreef: ik ga ze straks in elke kleur uitgeven.
Naast oranje adviseer ik rood, wit en blauw, misschien een setje van alle vier kleuren maken om dan samen te verkopen :lollig:

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

llinde schreef:Helaas zal ik wel niet thuis zijn, dus dan wordt het morgen...
Pakketbode kwam heel laat vandaag, dus toch thuis en inderdaad de proofset.
Ik vind de nieuwe verpakking wel apart, deze keer geen hout maar een rubberachtig aanvoelende witte kunststof.
Munten zijn van prima kwaliteit.

Luit
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

llinde schreef:Munten zijn van prima kwaliteit.
In ieder geval één positief bericht hier in deze thread vandaag. :thumb up:
123
Collector

Bericht door Collector »

llinde schreef: Voor de vijf euromunten ligt dat anders, officieel zijn die wel wettig betaalmiddel in de vorm waarin ze worden uitgegeven.
Weet het niet zeker, maar ik geloof, dat het Euro circulatiegeld volgens Europese wetgeving niet geldig is, wanneer dit zich in "geknoeide toestand" bevindt. Dit duppie wordt echter als zodanig, dus met kleurtje, uitgegeven door de officiele producent van het Nederlandse muntgeld zelf. Ik denk niet dat de uitgever zelf met het muntgeld kan "knoeien". Wanneer ik een likje verf douw op een duppie is dat "knoeien". Wanneer de KNM dat doet is dat een uitgave.

Het is dus louter een locale, Nederlandse uitgave, die in dezelfde categorie als 5 Euro circulatiemunten valt ...... mits de status ervan in de wetgeving is geregeld.

En of dat zo is weet ik niet. Maar deze uitgave zal ongetwijfeld al lang gepland zijn. Denk weliswaar ook wel dat men gewoon een paar duppies heeft geverfd en meer niet, maar wie weet. Misschien is er voor deze uitgave ook wettelijk iets geregeld/in de maak.

Nou ja, men kan zon dubbeltje altijd nog in een koffieautomaat kwijt. Automaten zijn doorgaans kleurenblind.
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Collector schreef:Het is dus louter een locale, Nederlandse uitgave, die in dezelfde categorie als 5 Euro circulatiemunten valt ...... mits de status ervan in de wetgeving is geregeld.
Dit is helaas niet mogelijk, omdat de munten van 1 cent tot en met 2 Euro geldig zijn. Nationaal geldige munten met die waardes zijn NIET toegestaan volgens de wetgeving.
Collector schreef:Nou ja, men kan zon dubbeltje altijd nog in een koffieautomaat kwijt. Automaten zijn doorgaans kleurenblind.
Dit kan nog eens tegenvallen, automaten controleren over het algemeen (zover van toepassing), magnetisme, grwicht, maat, elektische geleiding van de munt. Als nou een laagje verf isolerend bezig is, kan het zijn dat de munt gewoon door de mand valt.
123
Collector

Bericht door Collector »

Ik heb er al eentje. Via een actie van het weekblad Donald Duck ("60 jaar Dagobert Duck").

1) In coincard.
2) Officieel betaalmiddel in Duckstad.
3) Werkt in alle situaties.
4) En zon dubbeltje heeft zich bewezen. Kijk maar eens in het pakhuis van die ouwe eend.

Laat ik nu eens kijken naar die van de KNM:

1) In coincard
2) "De Koninklijke Nederlandse Munt geeft echter niet de garantie dat er mee betaald kan worden". Dat doen ze in Duckstad wel.
3) Werkt alleen bij Oranje? Dus bij voetbal? Of met een beetje pech alleen op Koninginnedag terwijl jij je afvraagt waarom we al met 6 - 0 achterstaan tegen Duitsland?
4) Laat me raden: geen garantie dat ie werkt.

Nou ja, misschien een beetje flauw. Maar ik had liever een echt nieuw ontwerp gehad. Wat ik jammer vind aan deze uitgave is niet het idee op zich, maar dat er geen nieuwe munt/penning voor geslagen is, maar gewoon een bestaand muntje voor gebruikt wordt. Als de KNM iets uitgeeft, waarvan je toch het sterke vermoeden hebt, dat je zelf met een potje metaalverf, een fijn kwastje en een vaste hand echt een heel eind komt, dan vind ik dat gewoon jammer. Men moet met iets komen, dat wij niet zelf kunnen maken: een nieuwe munt of penning.
Collector

Bericht door Collector »

genius schreef: Dit is helaas niet mogelijk, omdat de munten van 1 cent tot en met 2 Euro geldig zijn. Nationaal geldige munten met die waardes zijn NIET toegestaan volgens de wetgeving.
Dat is waar. Daar had ik niet aan gedacht. Daarmee blijft het dan dus een penning.

Wat de automaten betreft, dit zal zeer dun, decent laagje verf zijn en alleen op de 10. Dat zal het magnetisme etc. nauwelijk beinvloeden. Heb zo het vermoeden, dat de koffieautomaat op mijn werk met zon muntje wel raad weet. Maar goed, voor 4,95 ga ik dat niet uitproberen greeny
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Collector schreef:Ik denk niet dat de uitgever zelf met het muntgeld kan "knoeien". Wanneer ik een likje verf douw op een duppie is dat "knoeien". Wanneer de KNM dat doet is dat een uitgave.
Ik zie dat verschil niet zo, er is wettelijk niets voor deze uitgave geregeld en KNM heeft hierin ook geen andere status als welk ander bedrijf (of privépersoon) dan ook. Iedereen mag volgens de wet tegenwoordig met munten doen wat hij of zij wil, wijzigingen van de specificaties zorgen er echter wel voor dat het dan geen munt meer is. KNM mag dit dus ook gewoon doen of laten doen, zolang ze dan maar niet het resultaat als echte munt proberen uit te geven en uit hun opmerkingen op facebook dat ze niet garanderen dat dit stuk nog wordt geaccepteerd als betaalmiddel zegt mij genoeg...

Neemt niet weg dat ik dit overigens best een leuke actie vind, alleen de prijs en de communicatie er omheen vind ik zwaar overdreven.
Ik had het leuker gevonden als KNM bijvoorbeeld dit dubbeltje gratis had weggeven bij bestellingen van noem maar iets minimaal 25 euro of zo, of aan iedere bezoeker van Filanumis in Houten.
Ik zie het als een leuk promotieartikel, niet als een serieus te verkopen verzamelaarsitem, maar uiteraard mag iedereen daar anders over denken... ;)

Als ik de reacties hier en op facebook en de Duitse fora bekijk lijken de meeste toch vrij negatief te zijn en of dat voor KNM gunstig is betwijfel ik, maar aandacht hebben ze in ieder geval wel weer gekregen.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Petijsach schreef:Het gaat mij puur om de ophef die wordt gemaakt door de KNM, er wordt overal vermeld dat er een herdenkingsmunt uitgegeven gaat worden en men doet er uiterst geheimzinnig over, vervolgens gaat het allemaal om een gewone 10 cent met een kleurtje wat gewoon een soort van EK gadget blijkt te zijn!!
Dit geluksdubbeltje heeft toch niets met een herdenkingsmunt te maken!?
En de prijs vindt ik al helemaal belachelijk, had dan een leuke actie op touw gezet waarmee je dit muntje op een of andere manier om kunt ruilen voor pak hem beet een euro of een bos wortelen van mijn part.
Het had dus ook met een hoop bombarie minder aangekondigd kunnen worden.
Wie heeft het er ooit over gehad dat het een herdenkingsmunt zou worden? De KNM geeft wel meer uit! Penningen en muntensets e.d. Je stelt jezelf teleur door maar aan 1 ding te denken en uit je niet te onderbouwen frustraties af op de KNM.

japansehans schreef:Hier blijkt maar weer eens hoe gek ze bij de Nederlandse Munt geworden zijn. Ze denken het Vaticaan maakt een coincard met 50 cent en iedereen wil er zo een dus wij gaan het ook doen.
Ze vergeten dat een 50 cent van het Vaticaan normaal gesproken nooit in je portemonnee zal zitten en een hollands dubbeltje wel. En dan de prijs, het is te gek voor woorden. Ik heb hem dus niet besteld, heb zowieso een hekel aan verknoeide munten, die gekleurde 2 euro munten daar walg ik van !
Euro schreef:Helemaal eens met het bericht van Petijsach.

Wat zullen ze lachen daar bij de KNM.

''Wedden om een kratje hertog dat we 10 cent kunnen verkopen voor 50x nominaal?''
-Hoe dan?
''Gewoon een paar Litouwers de bende oranje laten verven, paar uur leedvermaak en een zak vol muntjes!''

Maar toch best slim om het in een coincard te doen, volgens mij verzamelen best veel mensen de coincards, en daardoor is dit item ook weer een must.
Wat zullen jullie je ongeloof dom voelen. Het ergste is waarschijnlijk dat jullie het niet eens door hebben.

Wat denk je wat het de KNM kost? Denk eens aan de bijkomende kosten!
Denk aan BTW, handmatige productie (1 voor 1 bedrukken & inpakken), verpakking ontwerpen, drukken verpakking, pop-in blister voor het muntje, logistiek. En dan hebben ze nog promotie en dergelijke.

De KNM probeert wat leuks te doen richting het EK en die oliedomme en verwende verzamelaars zijn weer, zoals gewoonlijk, niet tevreden.

En dat noemt zich verstandhebbende verzamelaars. te triest voor woorden, echt waar.

groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:De KNM probeert wat leuks te doen richting het EK en die oliedomme en verwende verzamelaars zijn weer, zoals gewoonlijk, niet tevreden.

En dat noemt zich verstandhebbende verzamelaars. te triest voor woorden, echt waar.
Paul,

Ik vind dat je het nu wel heel erg opneemt voor KNM.

Feit bij deze uitgifte is nu eenmaal dat het geen munt is, we hier op een muntenverzamelaarsforum zitten, het om een bedrijf met de naam Koninklijke Nederlandse Munt gaat en het dus logisch is dat er teleurgesteld gereageerd wordt.
Je gaat dus naar mijn mening te ver om de verzamelaars oliedom te noemen!!

Zoals ik hierboven al heb gezegd vind ik het best een leuke uitgifte alleen vanuit numismatisch standpunt gezien is deze waardeloos.
Als KNM er hoge kosten aan heeft, zorgt dat niet voor meer tevredenheid, het product wordt er immers niet beter van. Dit is een product wat thuishoort in de categorie oranjegadgets en omdat die meestal in China worden geproduceerd zijn die vaak goedkoop.
Ik denk dan ook dat KNM dit beter als promotiemateriaal had kunnen inzetten en promotiemateriaal mag wat kosten, zolang het later maar terugverdiend wordt.

Luit
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

euromunter schreef:De KNM probeert wat leuks te doen richting het EK en die oliedomme en verwende verzamelaars zijn weer, zoals gewoonlijk, niet tevreden. En dat noemt zich verstandhebbende verzamelaars. te triest voor woorden, echt waar. groeten Paul
Hallo, wil je mij er buiten laten :lollig: :lollig:
Nogmaals, ik vind hem leuk, een mooie aanwinst voor mijn coincardverzameling. Ik geef ook wel eens af op de KNM maar eindelijk doen ze eens iets anders en dan is het weer niet goed. Nou, voor alle muggenzifters, niet-euro verzamelaars, teleurgestelde personen ....... IK VIND HEM GEWELDIG !!!!!!!!!!!!!!!!

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Petijsach Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Petijsach »

euromunter schreef:
De KNM probeert wat leuks te doen richting het EK en die oliedomme en verwende verzamelaars zijn weer, zoals gewoonlijk, niet tevreden.

groeten Paul
Kijk eens aan, das fijn om te lezen, ik ben niet blij met dit veel te dure muntje en de wijze waarop de KNM het heeft gebracht en dat maakt mij een oliedomme verwende geen verstandhebbende verzamelaar!!
Een keer je mening geven mag dus blijkbaar ook al niet meer :? Paul bedankt voor deze lovende woorden :thumb up:

Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mischaop82 »

De KNM geeft (op facebook) toe, dat het geen wetting betaalmiddel meer is (na het kleurtje erop)
Dus hierover einde discussie lijkt mij, als ze zelf al aangeven dat het geen wettig betaalmiddel meer is.

Rest dus dat ieder zelf mag weten wat hij/zij verzameld.

Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Dit wil ik er nog over kwijt: ik wordt gewoon schijtziek van elke keer als de KNM ergens meekomt er alleen maar een lading kritiek komt met een slechte of geen onderbouwing. Geef dan ook je mening zoweer aan de KNM, zij kunnen hier wat meer, ook als het negatief is!

Indien het dus als penning wordt bestempeld heeft het ook geen zin om het als 50 keer de nominale waarde te noemen. En om nu te zeggen en dus ook denken dat de KNM er ontzettend veel aan verdient (4,90 nominaal), ja, dan kan ik echt heel erg slecht tegen en kan ik zelfs chagrijnig van worden. Daar kan ik met mijn verstand niet bij. Mijn woordgebruik was niet goed, excuses daarvoor. Maar denk alsjeblieft eens na voordat je wat post, wat ik mijzelf ook kan verwijten in het geval van vanochtend.
llinde schreef:Paul,

Ik vind dat je het nu wel heel erg opneemt voor KNM.
Wie doet dat anders dan? En ik sta achter mijn standpunten en mening.

llinde schreef:Feit bij deze uitgifte is nu eenmaal dat het geen munt is, we hier op een muntenverzamelaarsforum zitten, het om een bedrijf met de naam Koninklijke Nederlandse Munt gaat en het dus logisch is dat er teleurgesteld gereageerd wordt.
Je gaat dus naar mijn mening te ver om de verzamelaars oliedom te noemen!!

Zoals ik hierboven al heb gezegd vind ik het best een leuke uitgifte alleen vanuit numismatisch standpunt gezien is deze waardeloos.
Als KNM er hoge kosten aan heeft, zorgt dat niet voor meer tevredenheid, het product wordt er immers niet beter van. Dit is een product wat thuishoort in de categorie oranjegadgets en omdat die meestal in China worden geproduceerd zijn die vaak goedkoop.
Ik denk dan ook dat KNM dit beter als promotiemateriaal had kunnen inzetten en promotiemateriaal mag wat kosten, zolang het later maar terugverdiend wordt.
Luit, ik ben het hier geheel met je eens, ik zie ook het liefst zoveel mogelijk reacties, zowel positief als negatief! Maar het gaat mij erom dat er veel wordt geroepen, dat het geldklopperij is. Dat is het niet, geloof mij maar.

Op dit forum komen penningen voor naast de munten. Er zijn zelfs landen die in hun BU- of Proofset een penning plaatsen. Ook de KNM slaat penningen. Ik zie het als een bewerkte munt die geen nominale waarde meer heeft.

Het oranje muntje is een promotie middel. Ook om nieuwe verzamelaars te trekken en aandacht te geven aan de KNM. Het is een leuke Oranje hebbedingetje. Het is net alsof de KNM ik weet niet met wat voor een uitgifte zou komen.

En dat was eigenlijk behoorlijk onrealistisch. De verzamelaarsmunten waren als aangekondigd. Voor een 2 euro herdenkingsmunt zou het kunnen, maar wel heel erg krap tijd. Dan zou het al eerder uitlekken door publicatie bij de EC/EU en in het ambtsblad van het ministerie van Financiën. Realistisch was dus een penning of een muntenset. Persoonlijk had ik een set 200 jaar Koninkrijk verwacht met daarin de grote circulatiemunten van de koninginnen. Of een muntenset in de zin van een BU-set met daarin een penning ten teken van de start van deze serie.

Ik kan alleen best geïrriteerd raken van het eeuwige gezeur en gezeik ten aanzien van de KNM. Wat ik al eerder heb gezegd: ze kunnen bij voorbaat al niks goed doen bij velen. Er zijn altijd wel punten om over te zeuren en de schuld neer te leggen bij de KNM.

Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat er wel een voorstel is gedaan om een munt uit te geven om de 100ste geboorte dag van Marten Toonder te herdenken. Vind ik een zeer mooi en passend thema voor zelfs een 2 euro herdenkingsmunt, maar zeker een 5 en 10 euromunt. Helaas heeft de commissie dit niet overgenomen. Deze bestaat zoals iedereen denk i kwel weet, aangezien dit al meermaals is besproken, uit onze muntmeester, 1 numismaat en 3 kunstenaars. Helaas...

Maar om nu zo ontevreden te zijn over de KNM en ze telkens in zo'n negatief daglicht te stellen. Dan kom ik voor de KNM op. En ik heb toch al de naam gekregen dat ik als ambassadeur van de KNM optreedt hier.

Groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Wie doet dat anders dan?
KNM zelf misschien? Is toch niemand die ze belet hier open de discussie aan te gaan?

Op facebook wordt trouwens ook wel negatief gereageerd, dus om nu te stellen dat er hier alleen maar gezeurd wordt terwijl het niet aan KNM wordt doorgegeven is ook niet helemaal correct, ik zie op facebook tenminste ook wel negatieve reacties van forumleden hier.

En nogmaals het is best een leuk idee, mijn zoontje zei gelijk "Die wil ik hebben papa!"
Als KNM niet vanaf het begin met het vraagteken de spanning zo had opgebouwd, was er waarschijnlijk positiever gereageerd.
De verwachtingen waren hierdoor heel hoog opgeschroefd en dan is de teleurstelling ook groter.
KNM heeft gesuggereerd dat er voor muntverzamelaars een leuke verrassing zou komen en dat is het gewoon niet, dit is voor een andere doelgroep.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:Op facebook wordt trouwens ook wel negatief gereageerd, dus om nu te stellen dat er hier alleen maar gezeurd wordt terwijl het niet aan KNM wordt doorgegeven is ook niet helemaal correct, ik zie op facebook tenminste ook wel negatieve reacties van forumleden hier.

En nogmaals het is best een leuk idee, mijn zoontje zei gelijk "Die wil ik hebben papa!"
Als KNM niet vanaf het begin met het vraagteken de spanning zo had opgebouwd, was er waarschijnlijk positiever gereageerd.
De verwachtingen waren hierdoor heel hoog opgeschroefd en dan is de teleurstelling ook groter.
KNM heeft gesuggereerd dat er voor muntverzamelaars een leuke verrassing zou komen en dat is het gewoon niet, dit is voor een andere doelgroep.
Inderdaad, zoals ik gisteren ook al zei, de verwachtingen waren te hoog. En het is feitelijk ook geen muntenuitgifte.

Maar dat heeft ook nooit ergens gestaan. Ik geloof ook wel dat de KNM hiervan heeft geleerd.

Maar ze proberen gewoon van alles uit voor de verzamelaars. Maar het lijkt wel of bij iedere (mogelijk) uitgifte ze wat dat betreft al kansloos zijn. Blijkbaar hebben ze een negatief imago opgebouwd, terwijl dit naar mijn mening niet helemaal terecht is.

Als je kijkt naar het volledige programma, dan hebben we gelukkig geen overvloed aan verzamelaarsmunten. In Nederland hebben we het 'geluk' dat we deze tegen nominale waarde kunnen aanschaffen. Nederland zal in de komende jaren ook 2 euro herdenkingsmunten uitgeven, in alle kwaliteiten! We hebben de mogelijkheid om een jaarsetje aan te schaffen, welke uit de muntrolpakketten komen weliswaar. Maar toch voor een normale prijs is een jaarlijkse UNC-set te bemachtigen.

Elk jaar komt er een Proofset en diverse BU-sets. En de kwaliteit is doorgaans erg goed!

En als er verbeterpunten zijn voor de KNM, geef ze gerust door aan de klantenservice van de KNM.

groeten Paul
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

llinde schreef:
euromunter schreef:Wie doet dat anders dan?
KNM zelf misschien? Is toch niemand die ze belet hier open de discussie aan te gaan?

Op facebook wordt trouwens ook wel negatief gereageerd, dus om nu te stellen dat er hier alleen maar gezeurd wordt terwijl het niet aan KNM wordt doorgegeven is ook niet helemaal correct, ik zie op facebook tenminste ook wel negatieve reacties van forumleden hier.

Luit
Helemaal mee eens, Luit!
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Waarschijnlijk zijn inderdaad veel verzamelaars teleurgesteld dat het geen 2, 5 of 10 euromunt in coincard is geworden. Maar waarom wordt het principe van " Eerst zien, dan geloven " niet gehanteerd? Iedereen kan wel gaan lopen gissen wat er komt maar daarmee worden de verwachtingen hoog gespannen en reageert het merendeel teleurstellend op datgene wat ze niet hadden verwacht. Ik geloof niet dat er Europees gezien qua aanwinsten geklaagd kan worden voor 2012. Ik sta er in ieder geval positief tegenover en zal de coincard keurig in mijn verzameling plaatsen. Iedereen hoopt dat Nederland het EK wint, gebeurd niet maar hopen mag altijd toch? Iedereen hoopt dat een Nederlander de Tour wint, gebeurd niet maar we kunnen misschien genieten van een mooie Tour. Iedereen hoopt dat Nederland veel medailles wint op de OS, gebeurd ook niet maar daarom kunnen het toch wel spannende spelen worden. Iedereen hoopte dat er een nieuwe herdenkingsmunt zou komen, is niet gebeurd maar dat is toch niet het einde van de wereld? De KNM wilde eens iets anders doen, hebben ze gedaan, valt hier niet in goede aarde maar wij kunnen niet oordelen hoe de rest van de verzamelwereld hier over denkt. Misschien valt het tegen, misschien ook niet. De KNM zal zijn conclusies hier wel uittrekken. Misschien is de drukte bij Filanumis wel een leidraad.

Groeten, Alfred

Ps.: Had ik al geschreven dat ik hem geweldig vindt?
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Alfred, ik heb ook wel positieve reacties gezien. Maar daar gaat het mij niet om. Ook negatieve kritiek is welkom. Maar onderbouw dit dan wel. Ik had ook gehoopt op wat anders, maar realistisch gezien kon het alleen een penning of muntenset zijn. Als voetbal én Oranjefan vind ik het een leuk hebbedingetje. Het is niet zo dat ik (hevig) teleurgesteld ben. Ik hield niet rekening met een verzamelaarsmunt of zelfs een 2 euro herdenkingsmunt.

Er heerst zo'n negatieve kijk op de uitgiftes van de KNM. Elke keer weer de laatste anderhalf jaar. Bij voorbaat is het al niet goed.

Ok, er is veel te doen geweest rond deze uitgifte. En dat er teleurstelling heerst snap ik heel goed, maar dat telkens tot de grond toe afbranden van de KNM, daar heb ik het wel mee gehad. Elke uitgifte weer, maakt niet uit wat.

Ik ben er wel heel erg klaar mee.

groeten Paul
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Inderdaad, zoals ik gisteren ook al zei, de verwachtingen waren te hoog. En het is feitelijk ook geen muntenuitgifte.

Maar dat heeft ook nooit ergens gestaan. Ik geloof ook wel dat de KNM hiervan heeft geleerd.

groeten Paul
Het is alleen wél dat er nog steeds en vanaf begin af aan wordt verteld dat het een muntje is en dat is het niet! het is gewoon een penning.
Pas als dat wordt aangepast door de KNM, dan zal de negatieve verhalen hierover stoppen ben ik bang.
En wat hier op het forum wordt geschreven valt in het niet wat er o.a op facebook wordt geschreven en/of vermeld aan en over de KNM.

Gr. Mischa
Euro
Senior lid
Senior lid

Bericht door Euro »

Euromunter, ik had niet verwacht dat m'n geintje zoveel emoties zou losmaken.
Ik heb niks tegen de KNM, laat dat duidelijk zijn.
Het uitgifte beleid van de 2 euromunten (wat mijn gebied is), is zeer netjes te noemen, 2 euro ruilen voor 2 euro is volgens mij een perfecte deal.
Dat d'r 400.000 van de Erasmus 2 euro munten voor de handel waren en de rest voor de circulatie, juich ik ook alleen maar toe.
Deze 2 euro herdenkingsmunten moeten gezien worden, en 400.000 zou méér dan genoeg moeten zijn om de verzamelaars te verzadigen.

Het is al perfect verwoord door Llinde, door de vraagtekens en nieuwsberichten rondom deze uitgifte werd d'r gewoon meer verwacht.
Maar mijn mening dat ik denk dat het gewoon 'even snel' cashen is voor de KNM blijft staan, ook al zullen ze d'r niet slapend rijk van worden.
Natuurlijk is het EK een big deal in Nederland, ik ben totaal geen voetbalfan maar toch volg ik het EK en het WK op de voet, het hoort d'r gewoon bij.

Helaas vind ik dat de KNM met deze actie de plank gewoon keihard mis slaat.
Zoiets als dit moet je bewaren voor de keer dat Nederland een keer het EK wint, dan heeft zo'n penning en het jaartal erop een betekenis, dan had je het schema achterop kunnen vervangen met de scores van de wedstrijden, etc.
Wellicht een dubbeltje van 1988 erbij, dan heb je een leuke uitgifte!

Kortom, ik vind het een uitgifte die slaat op appel, die toch verkocht gaat worden al is het maar om het feit dat de penning in een coincard zit.

Mvg,
Rob
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Tsja zo’n discussie kan lange vormen aannemen, maar kan iemand mij vertellen welke landen in de eurozonde al eerder een dergelijke uitgifte hebben gedaan van een denominatie van de huidige euromunten? De 2 euromunten niet meegerekend natuurlijk! Volgens mij zijn die er niet, enkel de normale munten in een coincard, maar geen aparte uitgifte. Dus we hebben met iets unieks te maken. Daarnaast de dsicussie over wel of geen munt, tsja wie mij kan vertellen of hij geaccepteerd wordt door een automaat geeft mij de doorslag. Verder denk ik dat je hem gewoon bij de winkel in kan leveren en de ene caissière zal even opkijken, maar dat is bij de 2 euroherdenkingsmunten soms niet anders, de andere neemt hem aan en gooit hem in de la… Maar welke *$#%@#$ zal deze munt aanschaffen, uit de coincard halen en dan er mee gaan betalen? De KNM geeft enkel aal dat het wellicht geen wettig betaalmiddel is, aangezien hij bewerkt is en ze volgens het wetboek dat niet meer wettig zouden zijn als betaalmiddel.

Ik ben het met Paul eens en vind deze hele discussie ontzettend overtrokken en een schop richting de KNM, ze zullen er niet wakker van liggen, maar het idee er achter vind ik zo jammer. Nogmaals de KNM is een commercieel bedrijf geworden, daar hoort iets dergelijks als dit bij en het past binnen de wetten die gelden, laat ze lekker en laat de verzamelaar die er wel warm voor kan lopen ook lekker deze munten aanschaffen. Willen zij er geld voor betalen en de munt dus kopen, dan is dit dus géén zakkenklopperij, maar een prachtige commerciële actie!

KNM Bravo!!!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Mischaop82 Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Munthunter schreef:Willen zij er geld voor betalen en de munt dus kopen

Gr. Jeroen
Nogmaals het is geen munt (meer) maar een penning!

Verder een mooi verhaal.

Gr. Mischa
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

De geverfde 2 euromunten zijn gewoon munten, zo ook een munt met een sticker (reclame) er op. Een penning/replica wordt gemaakt met een duidelijk kenmerk dat dat laat zien dat het niet als het origineel is. In dit geval zit er onder een zeer dun laagje 'verf' een gewone gangbare 10 cent MUNT uit 2012. Kortom een munt blijft een munt, althans dat is mijn mening en ik denk dat ik hierboven wel een nette verklaring van die mening geef greeny

laten we het gewoon een bewerkte munt noemen, alleen al om al die ijverige penningmakers niet tegen het zere been aan te stoten.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”