munten uit Suriname
Moderator: koenmunten
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
-
- Donateur
munten uit Suriname
Ik kreeg gisteren de Muntkoerier in de bus . Daarin staat een artikel over Suriname. Wat mij opviel was dat de munten vanaf 2004 tot heden in muntsets verkrijgbaar zijn. 2 munten uit 2009 staan op de foto, deze munten hebben een munt en muntmeesterteken. Deze munten zijn afkomstig uit Nederland (KNM). Nu heb ik zelf 3 munten uit 2009 gekregen van een kennis die ze meegenomen had uit Suriname. Deze munten hebben geen munt en muntmeesterteken, het zijn dezelfde munten die ook in 1987 t/m 1989 ook in omloop gebracht zijn. De schrijver van dit artikel kwam ze op internet tegen en weet niet waar deze munten geslagen zijn. Roept bij mij de vraag op, zijn deze munten niet vervalsingen. Een feit is dat ze gewoon gebruikt en geaccepteerd worden in Suriname.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
-
- Donateur
Re: munten uit Suriname
het geeft wel stof tot nadenken als beide,munt en muntmeesterteken niet aanwezig zijn
toch hebben 1988 en 1989 ook geen tekens.ik heb idd een 25cent 2009 zonder tekens
en deze ziet er niet als een vervalsing uit!
worden deze in nederland gemunt of in paramaribo?
toch hebben 1988 en 1989 ook geen tekens.ik heb idd een 25cent 2009 zonder tekens
en deze ziet er niet als een vervalsing uit!
worden deze in nederland gemunt of in paramaribo?
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 13 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 13 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Dit is inderdaad een bijzonder geval. De NVMH munt almanak 2012 op pagina 219 geeft nu netjes een lijstje weer met 25 centen munten van 2004 tot 2010 met munt en muntmeester teken. Ik neem aan dat men hier doelt op de jaarsets die sinds 2004 geleverd worden door de Nederlandse Munt, zie zelfde almanak pagina 220. Maar inderdaad zijn er o.a. 25 cent in omloop met jaartal 2009 zonder munt en muntmeester teken. Zie beide munten hieronder. Na enig studeren blijkt de nlaatste editie van Krause 2012 World coins 2001-date 6th edition op pagina 655 een lijstje te publiceren waarop de 25 cents van 2004 tot 2009 "in sets only" voorkomen en een 2009 versie, heel tactisch wordt niet genoemd of deze munten wel of geen munt en muntmeesterteken hebben. De series in Suriname uitgebracht in 1987 tot 1989 hadden ook geen munt en muntmeesterteken omdat ze door de Britse Koningklijke Munt werden aangemaakt ipv de Munt in Utrecht. Ik heb hierover een email gestuurd naar de redactie van de NVMH almanak maar hierover helaas (nog) geen antwoord gehad.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Er ging iets niet goed met met het uploaden van beide de munten in een email. Hierbij de 2009 versie met munt en muntmeesterteken van 2009. Dit is een scan van de munt in de jaarlijkse muntset van 2009.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.