RARE 5 ct munt uit 1999
-
Cindy-01
RARE 5 ct munt uit 1999
We hebben een 5 cent munt uit 1999, met beatrix op de achterkant. Munt ziet er goed geslagen uit, geen scheefdruk, of rare beschadigingen. Alleen kleine slijtage door gebruik. Het opvallende is dat het muntje niet koperkleurig is, maar het gedrukt is met hetzelfde metaal als de 20 cent en 50 cent muntjes.
Mijn zoon vroeg zich af of dit extra waarde heeft.
Mijn zoon vroeg zich af of dit extra waarde heeft.
Re: RARE 5 ct munt uit 1999
Van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum Cindy!
Kun je een afbeelding van de munt plaatsen? Op die manier kunnen we je sneller en beter verder helpen.
Hoe je afbeeldingen toevoegt aan je berichten lees je HIER
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Kun je een afbeelding van de munt plaatsen? Op die manier kunnen we je sneller en beter verder helpen.
Hoe je afbeeldingen toevoegt aan je berichten lees je HIER
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Hoi Cindy,
Wil je 'm wegen, of laten wegen?
Liefst met 2 cijfers achter de komma..
Als je zelf geen nauwkeurig weegschaaltje hebt, dan doen ze het bij apotheek vast graag voor je.
Als het een afwijkende metaalsoort is, dan wijkt het gewicht af van dat van een normale stuiver.
Munten werden voor aanvang van het slagproces wel eens in een andere metaalsoort geslagen om de muntstempels te beproeven.
Deze proefmunten zijn heel zeldzaam en kunnen heel wat euro's opbrengen.
De mogelijkheid bestaat natuurlijk ook dat er een laagje metaal over de munt is aangebracht, maar dat is op de foto meestal wel te zien.
De waarde van zo een munt is nihil.. tenzij het een dikke laag goud is..
Groet, Robin
Wil je 'm wegen, of laten wegen?
Liefst met 2 cijfers achter de komma..
Als je zelf geen nauwkeurig weegschaaltje hebt, dan doen ze het bij apotheek vast graag voor je.
Als het een afwijkende metaalsoort is, dan wijkt het gewicht af van dat van een normale stuiver.
Munten werden voor aanvang van het slagproces wel eens in een andere metaalsoort geslagen om de muntstempels te beproeven.
Deze proefmunten zijn heel zeldzaam en kunnen heel wat euro's opbrengen.
De mogelijkheid bestaat natuurlijk ook dat er een laagje metaal over de munt is aangebracht, maar dat is op de foto meestal wel te zien.
De waarde van zo een munt is nihil.. tenzij het een dikke laag goud is..
Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
-
Cindy-01
Dit zijn de foto's van links een 20 ct muntje, in het midden het afwijkende 5 ct muntje en rechts ervan een normaal 5 ct muntje.
Ik heb nog geen kans gehad om het te wegen. Maar waarschijnlijk is op de foto goed te zien dat het muntje geen laagje heeft, en zo op het oog met hetzelfde metaal geslagen als het 20 ct muntje.
Waaraan zou dat dan volgens jou te zien moeten zijn?Cindy-01 schreef:Maar waarschijnlijk is op de foto goed te zien dat het muntje geen laagje heeft
Ik zie het namelijk niet, het muntje lijkt toch ook gewoon op een normale 5 cent met alleen een andere kleur?
Probeer eens of de munt gewoon magnetisch is.
Luit
-
Cindy-01
Het muntje is magnetisch. Ook heb ik m met het blote oog nog extra goed bekeken, maar ik zie geen koperverkleuring bij de slijtrandjes zitten. Ik ben natuurlijk maar een leek hierin, maar een laagje zou de munt toch iets dikker maken? Hij lijkt net zo dik met een schuifmaatje.
Verder heb ik m nog niet laten wegen, maar hij voelt duidelijk zwaarder aan dan de koperen.
Verder heb ik m nog niet laten wegen, maar hij voelt duidelijk zwaarder aan dan de koperen.
Als het muntje magnetisch is, dan is het waarschijnlijk gewoon een chemisch gemanipuleerd muntje.
Echt moeilijk is het niet om een munt allerlei metaalkleuren te geven door het te bedekken met een dun laagje van een ander metaal.
Dit laagje is zo dun dat je het met een schuifmaat echt niet kunt meten en het extra gewicht is ook te verwaarlozen.
Dat je op de rand geen andere kleur ziet is toch normaal, bij een gewone 5 cent zie je toch ook niets speciaals op het door jou genoemde slijtrandje?
Aangezien de munt magnetisch is komen eigenlijk alleen staal en nikkel in aanmerking als hoofdmateriaal van het muntplaatje en een nikkelen munt met dezelfde afmetingen zou zo'n 12% zwaarder moeten zijn dan het normale stalen muntplaatje en ik geloof niet dat je die halve gram verschil kunt voelen.
Bij een ander muntplaatje is de kans trouwens ook wel heel erg klein dat de afmetingen exact gelijk zijn.
Kortom waarschijnlijk gewoon een met een stukje huisvlijt.
Luit
Echt moeilijk is het niet om een munt allerlei metaalkleuren te geven door het te bedekken met een dun laagje van een ander metaal.
Dit laagje is zo dun dat je het met een schuifmaat echt niet kunt meten en het extra gewicht is ook te verwaarlozen.
Dat je op de rand geen andere kleur ziet is toch normaal, bij een gewone 5 cent zie je toch ook niets speciaals op het door jou genoemde slijtrandje?
Aangezien de munt magnetisch is komen eigenlijk alleen staal en nikkel in aanmerking als hoofdmateriaal van het muntplaatje en een nikkelen munt met dezelfde afmetingen zou zo'n 12% zwaarder moeten zijn dan het normale stalen muntplaatje en ik geloof niet dat je die halve gram verschil kunt voelen.
Bij een ander muntplaatje is de kans trouwens ook wel heel erg klein dat de afmetingen exact gelijk zijn.
Kortom waarschijnlijk gewoon een met een stukje huisvlijt.
Luit
Ik heb thuis ook zo'n muntje liggen. Die is ontstaan tijdens natuur-scheikunde met een bepaald stofje wordt de koperkleurige laag van de munt goudachtig. 
-
ilsje_xx
ik heb ook dezelfde alleen hij is aan 1 kant wat dunner!! en komt uit 2001! is dit wat waard?? 

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Beste Ilsje,
Als eerste een hartelijk welkom.
Ik wil je droom niet in duigen laten vallen, maar verwacht geen topprijs voor deze munt. Het kan wel degelijk een misslag zijn maar dat wil niet zeggen dat hij daardoor een behoorlijke waarde heeft.
Gezien je in ieder bericht vraagt om de waarde denk ik dat als hij echt is (dus een misslag) dat hij zeker €45,- op kan leveren, maar het is net wat de gek er voor over heeft.
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Als eerste een hartelijk welkom.
Ik wil je droom niet in duigen laten vallen, maar verwacht geen topprijs voor deze munt. Het kan wel degelijk een misslag zijn maar dat wil niet zeggen dat hij daardoor een behoorlijke waarde heeft.
Gezien je in ieder bericht vraagt om de waarde denk ik dat als hij echt is (dus een misslag) dat hij zeker €45,- op kan leveren, maar het is net wat de gek er voor over heeft.
Vriendelijke groeten,
Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!