Ik dacht al, in mijn mail zag ik dat er een reactie was en die was weer verdwenen...
Vroeger zei ik gewoon 'munt met een gat'

maar een ervaren numismaat heeft me verteld dat het officieel doorboring heet.
Wat ze met het materiaal uit de gaten deden weet ik niet, dat lijkt me weer een vraag voor Ron.
Dit zijn allemaal munten met een officiële doorboring. In sommige verzamelgebieden zoals bijvoorbeeld plantagegeld kom je ook veel munten tegen met later aangebrachte handmatige doorboringen. Om ze gemakkelijk te kunnen dragen, bijvoorbeeld aan een ketting... of voor de administrateur van de plantage die de token dan makkelijk op een houder kom plaatsen zoals bij de token in mijn avatar.
Net toevallig bij nieuwe aanwinsten afbeeldingen geplaatst van twee plantage tokens van de plantage Marienburg in Suriname, de 10 cent token heeft twee handmatige doorboringen, ik denk op twee verschillende tijdstippen aangebracht, die in de hoek om 'm gemakkelijk te kunnen dragen en het centrale middengat, eh de centrale doorboring

later wellicht als ontwaarding van de munt... Dit is wat giswerk maar als iemand meer info heeft houd ik me aanbevolen.

Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl