Hallo,
Dit is niet een muntje, als in geldstuk, maar wel gekocht met geld, denk ik? Of uitgedeeld, rantsoen? Een gasmuntje! Weegt erg licht, aluminium? De uitsparing, om te voorkomen dat er een stuiver ofzo in de meter werd gegooid. Ik vond wat gasmunten op internet, maar niet zo snel dees. Mischien leuk om te zien, ookal is het niet echt geld?
Groetjes,
Karin-Renate
Gasmuntje Amsterdam (mag die hier?)
Moderator: NEPGELD
-
- Volledig lid
Gasmuntje Amsterdam (mag die hier?)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Gasmuntje Amsterdam (mag die hier?)
Hoi Karin-Renate.
Dit is inderdaad een gasmuntje uit Amsterdam, van aluminium, goed voor 1 m3 gas. Je hebt ook munten voor 10m3 gas.
Er zouden 7.500.000 van deze penningen gemaakt zijn, oorspronkelijk zonder knip. In 1939 zijn veel van deze munten teruggestuurd naar de rijks munt om van een knip te worden voorzien. Er zijn ook penningen bekend die naast een knip ook nog een stervormig gat hebben. Waarde van deze penning ca. € 2,50.
(info uit Catalogus van Nederlandse Betaal- en Reclamepenningen, van A.J. Kooij)
Dit is inderdaad een gasmuntje uit Amsterdam, van aluminium, goed voor 1 m3 gas. Je hebt ook munten voor 10m3 gas.
Er zouden 7.500.000 van deze penningen gemaakt zijn, oorspronkelijk zonder knip. In 1939 zijn veel van deze munten teruggestuurd naar de rijks munt om van een knip te worden voorzien. Er zijn ook penningen bekend die naast een knip ook nog een stervormig gat hebben. Waarde van deze penning ca. € 2,50.
(info uit Catalogus van Nederlandse Betaal- en Reclamepenningen, van A.J. Kooij)
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
-
- Volledig lid
Hoi KoenMunten! Heej wat leuk zeg!! Dank je wel .. Ik zag op internet al wat soorten voorbij komen, maar dees specifiek nog niet. Ik vind em leuk, en hou em voorlopig lekker
Wel flink wat waard nog zeg voor een aluminiumpje? Grappig!!

-
- Volledig lid
Eurocoin schreef: heb je de komma gezien
??
Yup. Hoezo??? 2,50 niet veel voor een stukje alu waar er zoveel van rondrinkelen nog? Ik vind wel hoor .. en 2,50, daar kun je 2 dagen op leven als je uitkijkt. Heb hier superveel guldens kwartjes centen etc etc die geen *pieep* waard zijn, dan is 2,50 best leuk es een keer