Willem III, 10 gulden 1875 goud.

Koning Willem III ☼ 1817 - † 1890
Regeerperiode: 1849 - 1890

Moderator: maarten89

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Tientje van goud, met enorrrme "maar" .. ?

Bericht door llinde »

Spaarvarken schreef:gouden tientjes worden door velen gebruikt als fysieke belegging in goud, dus ik snap eigenlijk niet waarom dit dan een "domme particulier zou zijn".
Ik had het over onwetende particulieren.... dat is iets anders dan dom

Gouden tientjes worden inderdaad door veel particulieren gezien als belegging in goud, maar door het lage gehalte zijn ze dat niet.
Dat betekent automatisch dat je er ook alleen maar het volle pond voor kunt krijgen van een andere particulier die ook denkt dat dat de spotprijs de werkelijke waarde is.
Omdat het geen beleggingsgoud is volgens de regels (zie bijvoorbeeld http://belastingdienst.nl/zakelijk/omze ... 1024_67333) zijn ze dus in werkelijkheid veel minder waard, bij iedere keer dat ze commercieel verhandeld moeten worden verdwijnt er immers BTW....
Verder betekent het lage goudgehalte ook nog eens een wat lagere prijs, maar t.o.v. de BTW is dat verwaarloosbaar.
Deze belegging voor te hoge prijzen werkt dus alleen maar zolang er genoeg particulieren deze te hoge prijzen willen betalen.

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

lon schreef:Maar als je hem al naar een omsmelter stuurt krijg je al 215,=.
Dan mag jij mij een smelter noemen die 1 gouden tientje netto inkoopt voor 215 euro, waar je dus geen aftrek hebt voor minimum hoeveelheden en die geen BTW verrekent.

Luit
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

@Luit

Het wordt tijd voor een leesbril geloof ik. Mijn excuses. Maar gouden tientjes zijn erg courant en gemakkelijk verhandelbaar en daarom een prima manier om te beleggen in goud. Je kunt ze bijna altijd wel voor de spotprijs kwijtraken. Marktplaats e-bay, muntopkopers etc.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Spaarvarken schreef:Je kunt ze bijna altijd wel voor de spotprijs kwijtraken. Marktplaats e-bay, muntopkopers etc.
Hier geef je zelf al aan wat de markt voor gouden tientjes is, dat zijn dus particuliere aan- en verkopen en daar wordt dus geen BTW berekend.
Op zich is dat prima natuurlijk, maar het gaat alleen maar goed zolang er particulieren zijn die ze willen kopen.
Als je echt beleggingsgoud koopt dan heb je dat nadeel niet, en dus is een prijsverschil wel terdege gerechtvaardigd.
Persoonlijk denk ik dat de gouden tientjes vooral zo goed verkopen omdat veel particulieren helemaal niet weten dat het niet aan de voorwaarden van beleggingsgoud voldoet en daarom commercieel een lagere waarde heeft. Ik heb dat zelf ondertussen vaak genoeg meegemaakt, en jij stapt ook wel erg gemakkelijk over die dus objectief gezien te hoge prijs heen....

En waar het allemaal om begon, die 140 euro die een juwelier bied is te laag, helemaal mee eens, zo rond de 170 a 180 zou een goede prijs zijn.

Luit
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Nee hoor dat geef ik helemaal niet aan, want het is ter onderbouwing van de stelling dat gouden tientjes courant zijn. Voor de volledigheid hierbij de eisen die de fiscus stelt voor beleggingsgoud

Voorwaarden die de fiscus stelt:

goud, in de vorm van staven of plaatjes met een door de goudmarkten aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995/1.000. Als het goud is belichaamd in effecten, dan geldt dit ook als beleggingsgoud.
gouden munten die voldoen aan alle volgende voorwaarden:
Ze hebben een zuiverheid van minimaal 900/1.000.
Ze zijn geslagen na 1800.
Ze zijn in het land van oorsprong wettig betaalmiddel of zijn dat geweest.
Ze worden normaal gesproken verkocht voor een prijs die de openmarktwaarde van het goud dat in de munten is verwerkt, niet overschrijdt met meer dan 80%.

Hieruit kun je opmaken dat ook de gouden tientjes vrijgesteld zijn van BTW. I rest my case.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Ton
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door Ton »

Spaarvarken schreef:Nee hoor dat geef ik helemaal niet aan, want het is ter onderbouwing van de stelling dat gouden tientjes courant zijn. Voor de volledigheid hierbij de eisen die de fiscus stelt voor beleggingsgoud

Voorwaarden die de fiscus stelt:

goud, in de vorm van staven of plaatjes met een door de goudmarkten aanvaard gewicht, met een zuiverheid van ten minste 995/1.000. Als het goud is belichaamd in effecten, dan geldt dit ook als beleggingsgoud.
gouden munten die voldoen aan alle volgende voorwaarden:
Ze hebben een zuiverheid van minimaal 900/1.000.
Ze zijn geslagen na 1800.
Ze zijn in het land van oorsprong wettig betaalmiddel of zijn dat geweest.
Ze worden normaal gesproken verkocht voor een prijs die de openmarktwaarde van het goud dat in de munten is verwerkt, niet overschrijdt met meer dan 80%.

Hieruit kun je opmaken dat ook de gouden tientjes vrijgesteld zijn van BTW. I rest my case.
Betekent het feit dat gouden tientjes beleggingsgoud zijn dan ook dat ze meetellen voor het Box 3 vermogen? Dat zou inhouden dat een muntenverzamelaar over zijn gouden tientjes elk jaar 1.2% vermogensbelasting moet betalen.
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Ja, dat spreekt voor zich. er zal wel niemand zijn die het daadwerkelijk doet, maar formeel zul je ook je beleggingsgoud aan moeten geven in je belastingaangifte.

Terug naar “Koning Willem III”