Hallo,
Niet door mij gevonden,maar gekocht.
Een Merovinger fibula.
Afmetingen: H X B X D = 19,1 x 17 x 2 mm.
Gewicht: 4,84 gram.
Wie weet hier meer over ?.
Groeten,
Denis49
Merovinger fibula 1.
Moderator: koiboyke
-
- Senior lid
Mooi exemplaar Denis.
De ruimtes zijn wellicht opgevult geweest met glaspasta, maar dat is in de tijd in de grond verdwenen.
Waar heb je dit alles gekocht? Ik weet dat er een vrij grote groep mensen de vrij bekende Romeinse grafheuvels in Kroatië aan het plunderen is en vrijwel alles verkopen op E-Bay en elders. Op een Detector Amateurbeurs stonden ze ook ooit met prachtige Romeinse munten. Volgens mij zijn ze op daaropvolgende beurzen geweigerd vanwege de ongecontroleerde plunderingen in een land waar geen wetgeving dit tegenhoudt. Kortom alles wordt vernield en boven de grond gehaald, zonder de juiste documentatie. Daarbij wordt het over de hele wereld verspreid.
Maar gelukkig worden ook veel vondsten in Nederland en omgeving gedaan, met bijzonder goede vondstnotificaties, bij de bekende autoriteiten. Ik ben benieuwd.
Gr. Jeroen
De ruimtes zijn wellicht opgevult geweest met glaspasta, maar dat is in de tijd in de grond verdwenen.
Waar heb je dit alles gekocht? Ik weet dat er een vrij grote groep mensen de vrij bekende Romeinse grafheuvels in Kroatië aan het plunderen is en vrijwel alles verkopen op E-Bay en elders. Op een Detector Amateurbeurs stonden ze ook ooit met prachtige Romeinse munten. Volgens mij zijn ze op daaropvolgende beurzen geweigerd vanwege de ongecontroleerde plunderingen in een land waar geen wetgeving dit tegenhoudt. Kortom alles wordt vernield en boven de grond gehaald, zonder de juiste documentatie. Daarbij wordt het over de hele wereld verspreid.
Maar gelukkig worden ook veel vondsten in Nederland en omgeving gedaan, met bijzonder goede vondstnotificaties, bij de bekende autoriteiten. Ik ben benieuwd.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
-
- Senior lid
-
- Superlid
Nou, dit is een leuk item .
Is jou werkelijk gezegd dat dit merovinger fibula is?
De stijl is namelijk Karoligisch van 750-1000 en ik ga er van uit dat dit exempl. zo rond 850-900 is. Of dit een fibula is , is niet zeker er ontbreekt wat en het is niet afgebroken, de schoen voor de naald ontbreekt.
Als ik wat meer weet dan zal ik dat melden, beslag kan het zijn.
Maar echt een heel leuk item weer.
Is jou werkelijk gezegd dat dit merovinger fibula is?
De stijl is namelijk Karoligisch van 750-1000 en ik ga er van uit dat dit exempl. zo rond 850-900 is. Of dit een fibula is , is niet zeker er ontbreekt wat en het is niet afgebroken, de schoen voor de naald ontbreekt.
Als ik wat meer weet dan zal ik dat melden, beslag kan het zijn.
Maar echt een heel leuk item weer.
-
- Senior lid
Re: Merovinger fibula 1.
Hallo Jeroen,
Een laat bericht op deze, maar ik weet waar je het over hebt.
Ik was ook op die detectordag van de DDA waar deze jongens stonden, geweldige fibula's en munten voor weinig geld.
Maar idd "gevonden" door anderen in een land waar het niet mag.
Ook weet ik dat sommige "zoekers" s'nachts naar Frankrijk rijden en daar de zaak leeg halen [ Amiens ]
LAAT je niet verlijden door het kopen van deze vondsten, er ligt genoeg in Nederland wat ook heel mooi is.
Pieter
Ik was ook op die detectordag van de DDA waar deze jongens stonden, geweldige fibula's en munten voor weinig geld.
Ook weet ik dat sommige "zoekers" s'nachts naar Frankrijk rijden en daar de zaak leeg halen [ Amiens ]
LAAT je niet verlijden door het kopen van deze vondsten, er ligt genoeg in Nederland wat ook heel mooi is.
Pieter
Re: Merovinger fibula 1.
het is niet zozeer dat het daar niet mag, want er is simpelweg geen wet voor. Voordat het buitenland deze zaken opmerken en er op in gaan, is het einde denk ik al zoek, of gevondenlie-es schreef:Hallo Jeroen,
Pieter
Alles uit winstbejag, de mensen achter de kraam wisten bij God niet wat ze in hun kraampje hadden liggen en zochten ALLES op in boeken. Juist deze mensen maken de hobby 'detectorzoeken' kapot.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!