Finland 2010

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Finland 2010

Bericht door llinde »

een beetje verwarrend begint het zo wel te worden....

een 2 euromunt voor het 150jarig jubileum Finse munt uitgeven en een set voor ditzelfde jubileum uitgeven, maar dan die 2 euro niet in die set stoppen, maar in een andere set met een heel ander onderwerp.
Is deze informatie ondertussen 100% betrouwbaar? Ik heb namelijk ook al ergens gelezen dat de tweede set ook over het 150 jarig jubileum zou gaan, maar dat is ook niet logisch....
Verder heb ik nog geen officiele bevestiging van de 2 euromunt gezien, is het mogelijk dat het onderwerp daarvan toch nog zou kunnen veranderen?

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Over het ontwerp en thema heb ik helaas ook nog geen officiële mededeling gezien met betrekking tot het ontwerp, daar ik dit wel had verwacht van de Bank of Finland.

Mijn informatie komt van H. Agt:
30.08.2010 - 2 Euro Gedenkmünze Finnland 2010 '150 Jahre Finnische Währung' hinzugefügt (Insgesamt 1.400.000 Stück, davon 23.000 Stück in PP-Box). Euro KMS Finnland 2010 BU II 'Jahr der Biodiversität' und KMS 2010 PP hinzugefügt (15.000 bzw. 2.000 Stück, beide €5,88 inkl. 2 Euro Gedenkmünze).
Vind ik wel erg betrouwbaar :wink:

Denk jij dat het ontwerp van de 2 euro herdenkingsmunt niet de officiële is?

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

BU-set II heeft ook de afbeelding van de Finse 2 euro CC 2010 op de voorkant?

Afbeelding

Groeten Paul
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Maar ik zie eigenlijk niet in wat het ontwerp van de 2 euro CC te maken heeft met 150 jaar finse munt?
Wat de gek er voor geeft.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:
Vind ik wel erg betrouwbaar :wink:

Denk jij dat het ontwerp van de 2 euro herdenkingsmunt niet de officiële is?

groeten Paul
Henning is zeker erg betrouwbaar, maar ik vraag me af hoe betrouwbaar de Finse munt is, eerst waren er ook berichten dat alle munten 2010 ook met het nieuwe muntteken zouden verschijnen, en dat lijkt nu ook weer helemaal van de baan.
Maar ze hebben wel meer onlogische zaken gedaan, zoals de set met alle 2 euro herdenkingsmunten die van 2009 de ene munt wel bevat en de andere niet, en zoals de proofset vorig jaar zonder normale 2 euro en dan later de normale 2 euro in proof nog los verkopen.
Ook hebben ze al eens een BU set verkocht met een 2 euro herdenkingsmunt van een ander jaar.
Daarom was ik gewoon nieuwsgierig hoe zeker deze laatste informatie is.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

N1ck schreef:Maar ik zie eigenlijk niet in wat het ontwerp van de 2 euro CC te maken heeft met 150 jaar finse munt?
De Finse Munt heeft ter ere van het 150 jarige jubileum het muntteken ook veranderd. Dit is de leeuw geworden. En deze staat dus afgebeeld op de 2 euro herdenkingsmunt van 2010.

Groeten Paul
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

euromunter schreef:
N1ck schreef:Maar ik zie eigenlijk niet in wat het ontwerp van de 2 euro CC te maken heeft met 150 jaar finse munt?
De Finse Munt heeft ter ere van het 150 jarige jubileum het muntteken ook veranderd. Dit is de leeuw geworden. En deze staat dus afgebeeld op de 2 euro herdenkingsmunt van 2010.

Groeten Paul
Aha zo, bedankt voor de info! :)
Wat de gek er voor geeft.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Re:

euromunter schreef:5 euro Varsinais
Oplage: 30.000 stuks in Proofkwaliteit en 70.000 in BU-kwaliteit
Uitgifte: november 2011
Afbeelding
Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Mint of Finland schreef:

All Provinces to have a Dedicated Euro Coin between 2010 and 2011

The Ministry of Finance has decided to issue a Maakunta coin set inspired by Finland’s nine historical provinces. Finland proper’s coin will be issued on September 30, 2010 and the Satakunta coin will be released on November 15, 2010.

The euro coins for the other provinces will be issued next year. The other historical provinces include Åland, Tavastia, Karelia, Lapland, Ostrobothnia, Savonia and Uusimaa. The first Maakunta coins will be minted in January 2011. More information will be available on the dates of issue as they are decided.
Morgen dus de eerste in de serie en op 15 november de tweede in de serie. De resterende 7 munten zullen allen volgend jaar verschijnen!

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vandaag brengt Finland de 20 euromunt van 2010 uit:

AfbeeldingAfbeelding
Mint of Finland schreef:

The Children and Creativity commemorative coin contains hidden symbolism on the essence of creativity. The commemorative coin is the first work by Roope Määttä, an art student at the Kajaani Upper Secondary School.

The Children and Creativity commemorative coin is an expression of what an important place creativity holds in the world. To be human is to be creative. Children should be encouraged to be creative, because creativity is man’s most valuable quality. The 'Children and creativity' commemorative coin is a part of the 'Ethical collector coins' coin set.

Creativity contributes to man’s welfare and quality of life. Creativity may manifest itself as an ability to act in a purposeful and unusual way in new, surprising or dubious situations.

Creativity does not depend on profession or age – artists, engineers and small children may be equally creative. Parents can encourage children’s creativity by allowing them to discover what fascinates them the most.

The First Work by a Young Artist

In Finland, the Children and Creativity commemorative coin was the first coin whose theme was selected by the public. Over 1,000 visitors to Mint of Finland’s website voted for art student Roope Määttä’s design, Taivaanrannan tuolla puolen (Over the Horizon) to help choose the theme of the Children and Creativity commemorative coin.

According to designer Roope Määttä, the Children and Creativity commemorative coin depicts a moment when an impossible thing comes to pass and another goal is set. However, Määttä says that the commemorative coin also shows the importance of always remembering one’s roots.
Rechtstreeks te bestellen bij de Mint of Finland (BU € 75,-, Proof € 89,-)
Zie: http://www.suomenrahapaja.fi/eng/commem ... creativity

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Mint of Finland schreef:

Dates of issue postponed
Changes to the Dates of Issue of Mint of Finland’s Products

The issue of the €2 special “Finnish currency 150 years” coin has been postponed. The special coin can be ordered on our website starting on 15 November. The dates of issue of the Proof coin series 2010 and the BU coin series 2010/II “The Diversity of nature” have also been postponed as they contain the €2 special coin. These coin series can also be ordered on our website starting on 15 November.
Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Finland Proofset 2010

Afbeelding

Oplage 2.000 sets!

groeten Paul
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

euromunter schreef:Finland Proofset 2010

Oplage 2.000 sets!
Mooi setje! Zal ook wel heel wat tientjes kosten :)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Rechtstreeks bij The Mint of Finland te bestellen voor 135 euro plus verzendkosten.

:arrow: http://www.suomenrahapaja.fi/fin/juhla- ... sarja-2010

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Oplage getallen Finland 2010:

€ 2,- :arrow: 5.600.000 stuks (incl. 1.600.000 2 euro CC 2010)
€ 1,- :arrow: 800.000 stuks
€ 0,50 :arrow: 800.000 stuks
€ 0,20 :arrow: 800.000 stuks
€ 0,10 :arrow: 800.000 stuks
€ 0,05 :arrow: 800.000 stuks
€ 0,02 :arrow: 800.000 stuks
€ 0,01 :arrow: 800.000 stuks

Groeten Paul
trunky
Donateur
Donateur

Bericht door trunky »

euromunter schreef:Rechtstreeks bij The Mint of Finland te bestellen voor 135 euro plus verzendkosten.

:arrow: http://www.suomenrahapaja.fi/fin/juhla- ... sarja-2010

Groeten Paul
Met een beetje zoeken betaal je er ongeveer 100 euro voor inclusief aangetekende verzendkosten.
Indien interesse even een PB naar mij.

Groetjes,

Marco

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”