Nederland 2010

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef: Er is overigens al diverse keren op het forum over geschreven. Is het iets (Paul en/of Luit) om even deze wet hier te plaatsen (of een duidelijke uitleg), zodat men het makkelijk terug kan vinden?
Ik heb de wet nu zo even niet bij de hand, ga binnenkort wel even zoeken, maar het komt er op neer dat op alle Nederlandse euromunten het portret van de koningin en de tekst Koningin der Nederlanden moet staan, behalve bij herdenkingsmunten met betrekking tot een onderwerp van Europees belang.
Op zich biedt de wet dus nog wel wat mogelijkheden als er creatief mee wordt omgegaan, denk maar eens aan het begrip Europees belang, dat kan best van alles zijn...
Ook staat er nergens hoe, en hoe groot de koningin op de munt moet staan, Luxemburg is daar ook erg creatief in.
Maar vooralsnog lijkt het Ministerie van Financiën simpelweg niet geïnteresseerd.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Munthunter schreef:Er is overigens al diverse keren op het forum over geschreven. Is het iets (Paul en/of Luit) om even deze wet hier te plaatsen (of een duidelijke uitleg), zodat men het makkelijk terug kan vinden?
Zie http://munthunter.forum2go.nl/euromunten-f10.html

Staat nu bovenaan, dus makkelijk te vinden!

Groeten Paul
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Sorry Bjorn, je had het inderdaad al goed geschreven... zal beter lezen alvorens te reageren :oops:

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Munthunter schreef:Sorry Bjorn, je had het inderdaad al goed geschreven... zal beter lezen alvorens te reageren :oops:

Gr. Jeroen
gewoon 1 bier in de hand ipv 2 biertjes in de handen op je verjaardag, dat zal schelen ;) haha.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Hmm kom je nu mee ;)
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Munthunter schreef:Hmm kom je nu mee ;)
je bent nooit te oud om te leren haha. volgend jaar deze tip toepassen ;)
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Zijn de voorlopige oplagecijfers uit de eerste post al definitief of zijn er nog geen officiële cijfers bekend? (kan het nergens vinden in deze topic...)

Bernard

PS. de 5 cent muntjes van 2010 zijn inmiddels volop in omloop te vinden.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Definitieve oplagecijfers voor 2010 zijn nog niet bekend gemaakt. Deze verwacht ik op z'n vroegst pas in december, maar eigenlijk pas volgend jaar!

groeten Paul
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Dank je, Paul. Dan zal ik de cijfers met vermelding 'voorlopig' in het album zetten.

Bernard
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

E-mail van de Koninklijke Nederlandse Munt:
Geachte heer ...,

Dank voor uw bericht en uw betrokkenheid bij het Nederlandse uitgiftebeleid van herdenkingsmunten.

Bij de uitgifte van 2 euroherdenkingsmunten speelt niet alleen het onderwerp een rol. In die bewuste Muntwet is ook vastgelegd dat de regerend vorst op alle betaalmunten van Nederland moet staan. Wanneer er op de nationale euro zijde een thema centraal staat, is er geen plek meer voor onze vorstin. Voor iedere gezamenlijke Europese herdenkingsmunt (2007 en 2009) wordt speciaal een Koninklijk Besluit geschreven, zodat van deze regel kan worden afgeweken.

De uitgifte van 5 en 10 euroherdenkingsmunten alsmede het vaststellen van de thema’s hiervan is voorbehouden aan het ministerie van Financiën. De Koninklijke Nederlandse Munt produceert de munten, maar kan daar alleen over communiceren met goedvinden van het ministerie van Financiën. In dit geval kunnen we zodoende niet meer zeggen dan dat het ministerie van Financiën voornemens is dit najaar een herdenkingsmunt uit te geven.

Over een eventuele gemeenschappelijk Nederlands-Belgische munt is ons niets bekend.

Met vriendelijke groeten,

Koninklijke Nederlandse Munt

... ...
Afdeling Klantenservice
Het thema zal dus bij het ministerie van Financiën wel bekend zijn. Aangezien het thema de munt verantwoord en niet andersom :wink:

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Het lijkt er sterk op dat de volgende herdenkingsmunt die in het najaar verschijnt (oktober) de Europaster zal hebben en dus al centraal thema architectuur zal hebben.

Ik vermoed dat "de Deltawerken" het onderwerp van deze munt zal zijn...

groeten Paul
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

euromunter schreef:Het lijkt er sterk op dat de volgende herdenkingsmunt die in het najaar verschijnt (oktober) de Europaster zal hebben en dus al centraal thema architectuur zal hebben.

groeten Paul
Het Architectuurvijfje hebben we toch al gehad....?
Lijkt me niet logisch dit onderwerp nogmaals te pakken.

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Lumi schreef:Het Architectuurvijfje hebben we toch al gehad....?
Lijkt me niet logisch dit onderwerp nogmaals te pakken.

Ludo
Dus...? Het centrale thema van de Europaster serie in 2010 is architectuur... (zie ook http://munthunter.forum2go.nl/europaste ... t1821.html ).

Waarom zou er dan niet een belangrijk Nederlands werk op de munt kunnen komen, zoals de Deltawerken!

Ik verwacht dat toch echt als onderwerp van herdenkingsmunt die in oktober zal verschijnen.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Uit de nieuwsbrief van Hansmunt:
Het feit dat wij geen wereldkampioen zijn geworden is op zich al erg genoeg. Ook voor u als verzamelaar, omdat de rijksmunt in het geheim had besloten om bij het behalen van de wereldtitel een speciale zilveren vijf en gouden tien euro te slaan. Helaas.....
In het geheim...? En daarom staat het vermeld in de nieuwsbrief...

Had trouwens wel verwacht dat er een BU-set of een herdenkingsmunt zou komen als Nederland de titel had behaald.

Paul
info euro

Bericht door info euro »

oui il aurait pus y avoir une 2€ commémorative si ils remporté le titre.J'aurai bien voulu
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Het zou nooit een 2 euro herdenkingsmunt worden, aangezien het dan de Muntwet van 2002 op een héél korte termijn zou moeten worden aangepast.

En ik vind het ook geen geschikt thema voor een 2 euro herdenkingsmunt. Wij zitten niet echt te wachten op een Spaanse, zou het omgekeerd wel zo zijn geweest? Ik denk het niet!

En zouden de Duitsers er op zitten te wachten?

Groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Het zou nooit een 2 euro herdenkingsmunt worden, aangezien het dan de Muntwet van 2002 op een héél korte termijn zou moeten worden aangepast.
Die muntwet is later aangepast om europese herdenkingsmunten mogelijk te maken. Nergens staat dat dat munten moeten zijn die in heel europa hetzelfde moeten zijn, dus dit had binnen de wet gekund.
Wel is er voor elke uitzondering een koninklijk besluit nodig, maar dat zou niet per definitie kansloos zijn.
Zo'n koninklijk besluit is ook nodig voor het verstrekken van een onderscheiding en zoals je vandaag gezien hebt, kan dat ook snel geregeld worden.

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:
Duitse muntverzamelaars wel, maar dat vooral omdat Nederland nog helemaal geen eigen 2 euro CC heeft uitgegeven tot nu toe.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:
euromunter schreef:
Duitse muntverzamelaars wel, maar dat vooral omdat Nederland nog helemaal geen eigen 2 euro CC heeft uitgegeven tot nu toe.

Luit
Ik bedoelde eigenlijk of de Duitsers zitten te wachten op een Spaanse 2 euro herdenkingsmunt ter ere van het behalen van de wereldtitel. Ik denk het niet.

Aan de andere kant, volgens mij is Duitsland hét verzamelland op gebied van ALLE euromunten en sets.

Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:Die muntwet is later aangepast om europese herdenkingsmunten mogelijk te maken. Nergens staat dat dat munten moeten zijn die in heel europa hetzelfde moeten zijn, dus dit had binnen de wet gekund.
Wel is er voor elke uitzondering een koninklijk besluit nodig, maar dat zou niet per definitie kansloos zijn.
Het betreft dan alleen een gemeenschappelijke uitgifte van een 2 euro herdenkingsmunt! En niet een uitgifte van een nationale aangelegenheid...

En ook al staat het allemaal, naar mijn mening, te kort omschreven in de (aangepaste) Muntwet van 2002, het ministerie van Financiën kun je er niet van overtuigen om deze wet nogmaals aan te passen. En ze houden zich zo ontzettend strikt aan wat er staat. Als je er ook maar tegen in gaat zeggen ze dat het nu eenmaal zo is en dat één kant van de munt in z'n geheel bedekt moet zijn met een portret van de Koningin, zoals dus op onze circulatiemunten het geval is. Volgens mij maken ze een heleboel ongeschreven regels en wetten om maar niet zo'n munt te slaan. En ik snap gewoon echt de houding van het ministerie van Financiën niet...

Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef: Het betreft dan alleen een gemeenschappelijke uitgifte van een 2 euro herdenkingsmunt! En niet een uitgifte van een nationale aangelegenheid...
Je hebt gelijk dat de wet is aangepast om de gemeenschappelijke uitgifte mogelijk te maken, maar de huidige wet biedt wel terdege ruimte voor andere mogelijkheden, ik heb dat ook al eens met Maarten Brouwer besproken en die heeft mij gezegd dat dat bewust zo is gekozen, de wet hoeft dus niet weer te worden aangepast, maar er is wel voor iedere uitgifte een nieuw koninklijk besluit nodig en inderdaad is het ministerie van Financiën behoorlijk terughoudendend.
Verder is de wet niet zo ruim dat we bijvoorbeeld net als Duitsland of Spanje hele series kunnen uitgeven.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re:

euromunter schreef:Het lijkt er sterk op dat de volgende herdenkingsmunt die in het najaar verschijnt (oktober) de Europaster zal hebben en dus al centraal thema architectuur zal hebben.

groeten Paul
Uit de nieuwsbrief van Eurocoinhouse:
Binnenkort wordt door de Kon. Munt bekend gemaakt dat er van Nederland wederom een nieuwe munt wordt uitgegeven. Details zijn nog niet bekend gegeven, maar wij kunnen U nu al informeren dat de munt met (zee) land en water te maken heeft!
groeten Paul
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Nederland 2010

Bericht door Ilosab »

2 euro CC voor Nederland? Het zou eens tijd worden lijkt me.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Nederland 2010

Bericht door thomasa »

ga er maar niet van uit Alfred , hoe spijtig dat ook is :(

gr Thomas
altijd op zoek naar die ene munt

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”