Nederland 2010

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Nederland 2010

Bericht door euromunter »

Promotie afbeelding:

Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Deze munt heeft de Europaster en deelt dus mee in het programma van dit jaar: Architectuur (zie ook http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=14&t=1821). Dat het thema wat met water te maken zou hebben, was al in het voorjaar duidelijk. Ik had daarom eigenlijk de Deltawerken wel op de munt verwacht. Zowel de benaming van het thema als de afbeelding maakt bij mij niet echt duidelijk wat het te doen heeft met het Europaster Programma.

En dat is bij de andere deelnemende landen wél het geval...

groeten Paul
Londoh

Bericht door Londoh »

euromunter schreef:......is zowel grafisch als technisch een bijzonder kunststuk en verbeeldt op esthetische wijze vele eeuwen vaderlandse waterhistorie.
Wat betreft de zijde waarop Beatrix staat vind ik dat deze vlag de lading niet dekt. Wat een simpele gedachte om Beatrix in het water te zetten. Is dat het estethisch verbeelden van de vaderlandse waterhistorie, ik heb Bea zelfs nog nooit in een zwembad gezien. Ik vind dat het ontwerp een dikke onvoldoende verdiend. dat zal de KNM niet kunnen schelen,w ant verkoopt toch wel :lol:
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

londoh schreef:
euromunter schreef:......is zowel grafisch als technisch een bijzonder kunststuk en verbeeldt op esthetische wijze vele eeuwen vaderlandse waterhistorie.
Wat betreft de zijde waarop Beatrix staat vind ik dat deze vlag de lading niet dekt. Wat een simpele gedachte om Beatrix in het water te zetten. Is dat het estethisch verbeelden van de vaderlandse waterhistorie, ik heb Bea zelfs nog nooit in een zwembad gezien. Ik vind dat het ontwerp een dikke onvoldoende verdiend. dat zal de KNM niet kunnen schelen,w ant verkoopt toch wel :lol:
Het is een citaat van de website van de KNM (Koninklijke Nederlandse Munt). Zij kunnen onmogelijk zeggen dat het een dieptepunt is in de reeks van Nederlandse verzamelaarsmunten :wink:

Aan de ene kant ben ik wel teleurgesteld, aan de andere kant ben ik het inmiddels wel gewend. En inderdaad, het zal wel weer verkopen, hoewel de gouden versie wederom behoorlijk in oplage is geslonken ten opzichte van voorgaande jaren.

Wat Luit gisteren al zei:
llinde schreef:Ik heb wel mooiere Nederlandse munten gezien, de laatste leken best aardig op weg te zijn, maar voor mijn gevoel zijn we nu terug bij af.
Sterker nog, ik weet eigenlijk niet direct te noemen welke nog slechter is.....

Luit
groeten Paul
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

euromunter schreef:
• Het Waterland Tientje is zowel grafisch als technisch een bijzonder kunststuk en verbeeldt op esthetische wijze vele eeuwen vaderlandse waterhistorie.
Ik zie niet in hoe vele eeuwen van vaderlandse waterhistorie hier worden vertegenwoordigd als alleen Beatrix, een plasje water en een kaartje van Nederland erop getoond worden... :?
Maar ja het is niet anders, volgende keer beter :)
Wat de gek er voor geeft.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

N1ck schreef:Maar ja het is niet anders, volgende keer beter :)
Jij hebt nog hoop :wink:?

Ben benieuwd waarmee ze volgend jaar komen, hoop dat ze een keer met én een goed thema komen én een mooi design.
Maar wat dat betreft ben ik blij dat landen als Oostenrijk, Finland en Slowakije wel ware kunstwerken afleveren!

groeten Paul
Londoh

Bericht door Londoh »

De smaak van water moet je maar denken :lol:
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

euromunter schreef:
N1ck schreef:Maar ja het is niet anders, volgende keer beter :)
Jij hebt nog hoop :wink:?
Ik vond het Max Havelaar Vijfje wel mooi, dus ze kunnen het heus nog wel daar bij de KNM :)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Koninklijke Nederlandse Munt schreef:

Nieuwe herdenkingsmunt 2010 ‘Nederland – Waterland’
De tweede herdenkingsmunt van 2010 heeft het thema ‘Nederland - Waterland’. Voor verzamelaars een Zilveren 5-euromunt en een Gouden 10-euromunt, uiteraard in de allerhoogste kwaliteit Proof.

Water zit ons in het bloed
Nederland en water zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We spelen, zwemmen en vissen erin, we gaan door de regen op de fiets naar werk en school en wie heeft als kind geen slootje gesprongen? Zonder natuurlijke en kunstmatige waterwerken zou de helft van Nederland zelfs onder water staan.

De inspiratie van de ontwerper
Kunstenares Esther Tielemans gaf, in samenwerking met Raza grafisch ontwerp en Thomas Bennen, vorm aan Het Waterland Vijfje.
Het geconstrueerde Nederlandse landschap en de bewaking tussen land en water vormen daarbij in gestileerde vorm het uitgangspunt. Op de voorzijde benadrukt de horizon het contrast tussen land en water: hoog versus laag en mat versus glans. De beeltenis van Koningin Beatrix spiegelt net als de tekst in het water. Op de keerzijde van de herdenkingsmunt verdeelt de verticale as het land in laag en hoog. Het lage deel zou onder water staan zonder onze waterwerken. Het Waterland Vijfje is zowel grafisch als technisch een bijzonder kunststuk en verbeeldt op esthetische wijze vele eeuwen vaderlandse waterhistorie.
Toch wel enigszins een verwijzing naar de architectuur (Europaster Programma)...

Groeten Paul
Londoh

Bericht door Londoh »

euromunter schreef:[Toch wel enigszins een verwijzing naar de architectuur (Europaster Programma)...

Groeten Paul
Toch aardig dat ze het ontwerp even uitleggen voor de gewone sterveling die al die ingewikkelde zaken niet kan omvatten. :lol:
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

londoh schreef:Toch aardig dat ze het ontwerp even uitleggen voor de gewone sterveling die al die ingewikkelde zaken niet kan omvatten. :lol:
En jij had het eruit afgeleid? Jij had de architectuur uit dit ontwerp wel herkend? Gelukkig kunnen we met je lachen :lol:

groeten Paul
Londoh

Bericht door Londoh »

euromunter schreef:En jij had het eruit afgeleid? Jij had de architectuur uit dit ontwerp wel herkend? Gelukkig kunnen we met je lachen :lol:

groeten Paul
Voor geen meter, maar wie ben ik? Een simpele boerenlul uit Amsterdam. dat boeren- heb ik overgehouden aan een jarenlang verblijf tussen de Javaanse sawa's, daar wordt je ook niet slimmer van :lol:
rinuske

Bericht door rinuske »

of het ontwerp nou mooi is of niet ,de meesten kopen hem toch wel
ik heb zelf een abonnement bij de rijksmunt ,dus wat ik er van vind ....hij komt toch naar me toe :D
maar echt mooi ......nou nee
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

rinuske schreef:of het ontwerp nou mooi is of niet ,de meesten kopen hem toch wel
Dat is zeker het geval, ik heb tot nu toe ook alle 5 euromunten aangeschaft, maar wel in de goedkoopste kwaliteit. Ik geef liever meer geld uit aan een mooie verzamelaarsmunt die geslagen is in de kwaliteit Proof, dus dan kom je al snel uit bij andere landen (naar mijn mening :wink:).

Groeten Paul
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Dus jij hebt niet dat Uitbreiding EU en Van Gogh vijfje in coincard Paul?
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

N1ck schreef:Dus jij hebt niet dat Uitbreiding EU en Van Gogh vijfje in coincard Paul?
Coincard is UNC-kwaliteit! Ik heb Van Gogh gewoon los, het gaat mij om de munt. In dat kartonnetje is de munt behoorlijk prijzig, buitensporig zelfs vind ik.

Ik heb alle 5 en 10 euromunten van Nederland die tegen nominale waarde verkrijgbaar zijn / waren.

Hoewel sommige misschien wel de moeite waard zijn in Proofkwaliteit, geef ik toch de voorkeur aan andere munten die boven nominale waarde worden uitgegeven.

groeten Paul
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

195 euro voor een stukje karton is inderdaad belachelijk. De verpakking kost 39x (!) zoveel als de munt zelf :?
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

en de Waterlanders beginnen te stromen. :cry:

Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

N1ck schreef:195 euro voor een stukje karton is inderdaad belachelijk. De verpakking kost 39x (!) zoveel als de munt zelf :?
De munt kost 5 euro dus kost de verpakking 190 euro dus 38 x meer dan de munt zelf.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Ja stel dat ie 200 euro zou kosten, daar had ik mijn voorbeeldje op berekend :)
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Ik heb Van Gogh gewoon los, het gaat mij om de munt. In dat kartonnetje is de munt behoorlijk prijzig, buitensporig zelfs vind ik.
Ik heb die Nederlandse munten ook allemaal in coincards, maar er gewoon nominaal voor betaald bij KNM :lol:
Als ik dan bedenk dat die Van Goghmunt in dat kartonnetje zowat net zo duur is als mijn vandaag ontvangen 2 euro Monaco 2010 Proof, die ik ook buitensporig duur vind, moet ik toch zeggen dat de verhouding dan in het voordeel van de Monaco munt uitvalt, die zit tenminste in een kwalitatief goede verpakking!

Luit
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Ik heb al die munten voor mijn verzameling los en uit de coincards gehaald. Coincards verzamel ik toch niet. Spijt heb ik wel dat ik toendertijd de van Gogh en Huwelijk uit de coincard gehaald heb, want dat kartonnetje had me nu 200 euros opgeleverd.
Gelukkig kun je de MUNT nog voor een normale prijs bemachtigen!
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

llinde schreef:Ik heb die Nederlandse munten ook allemaal in coincards, maar er gewoon nominaal voor betaald bij KNM :lol:
Als ik dan bedenk dat die Van Goghmunt in dat kartonnetje zowat net zo duur is als mijn vandaag ontvangen 2 euro Monaco 2010 Proof, die ik ook buitensporig duur vind, moet ik toch zeggen dat de verhouding dan in het voordeel van de Monaco munt uitvalt, die zit tenminste in een kwalitatief goede verpakking! Luit
Luit, op MP is er al 210 euro geboden voor de Proof versie.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Ik had nog ff een vraagje over die 5 euromunt,
die eerstedag uitgifte, kan je die ook bij het postkantoor krijgen of alleen ergens bestellen?
En hoe zit dat met die zilveren editie?
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

N1ck schreef:Ik had nog ff een vraagje over die 5 euromunt,
die eerstedag uitgifte, kan je die ook bij het postkantoor krijgen of alleen ergens bestellen?
En hoe zit dat met die zilveren editie?
Beste Nick,

de zilveren uitgifte kun je direct bestellen bij de Nederlandse munt of bij de diverse handelaren.
De eerste dag uitgifte is alleen op 28 Oktober te verkrijgen bij de winkel van de Nederlandse munt te Utrecht, verkoop begint meestal om 16:00 uitgifte prijs €10,-
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”