Nederland 2010

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Nederland 2010

Bericht door euromunter »

Ilosab schreef:2 euro CC voor Nederland? Het zou eens tijd worden lijkt me.

Gr. Alfred
Nee, worden wederom een zilveren vijfje (coincard en Proofversie) en een gouden tientje...

Nederland zal geen nationale 2 euro herdenkingsmunten uitgeven. En het ministerie van Financiën verschuilt zich achter de Muntwet van 2002. Wat de ware reden is weet ik niet, het lijkt onwil. Natuurlijk moet het thema wel van een dermate groot belang zijn dat het een 2 euro herdenkingsmunt waard is... En dus zal Nederland alleen meedoen met de gemeenschappelijke uitgiftes van een 2 euro herdenkingsmunt.

Zie ook:
- http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=10&t=545
- http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=30&t=3513
- http://forum.munthunter.nl/viewtopic.php?f=30&t=1564

groeten Paul
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Jammer, ik was net zo lekker op dreef. Ze lopen wel vaker achter in dit land dus waarom niet met de 2 euromunt.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Wellicht tussen 2013 en 2015 wegens 200 jaar koninkrijk?
Maar dat zal eerder wel weer een 5 of 10 euromunt worden, wellicht een serie? Kunnen ze een serie van 6 munten doen en dan op elke munt een koning/koningin zetten :)
Wat de gek er voor geeft.
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Liever zie ik eens een 2tje verschijnen i.p.v. weer een 5je. Een 2tje zul je ook in circulatie aantreffen, een 5je ben ik nog nooit tegengekomen. En een 2tje slaan lijkt mijns inziens ook goedkoper dan een 5je, want het 5je moet weer in een coincard.

Gr. Willem
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Willem schreef:Liever zie ik eens een 2tje verschijnen i.p.v. weer een 5je. Een 2tje zul je ook in circulatie aantreffen, een 5je ben ik nog nooit tegengekomen. En een 2tje slaan lijkt mijns inziens ook goedkoper dan een 5je, want het 5je moet weer in een coincard.

Gr. Willem
Ben ik met je eens.
Vraag me ook af of elke winkel wel die 5 euro munten aanneemt, ik denk niet dat iedereen weet dat die wettig betaalmiddel zijn...
De Muntkraam Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door De Muntkraam »

Vorige week heb ik bij een benzinepomp voor 60 euro betaald met verschillende herdenkingsmunten en de medewerkster wou deze in 1ste instantie niet aannemen.
Nadat ik mijn adresgegevens had achtergelaten ging ze accoord en kon ik betalen.
Ze had deze munten nog nooit gezien....

Hansafloep.
Bankbiljettenverzamelaar, wat een leuke hobby.
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

hansafloep schreef:Vorige week heb ik bij een benzinepomp voor 60 euro betaald met verschillende herdenkingsmunten en de medewerkster wou deze in 1ste instantie niet aannemen.
Nadat ik mijn adresgegevens had achtergelaten ging ze accoord en kon ik betalen.
Ze had deze munten nog nooit gezien....

Hansafloep.
Lijkt mij beter dat ze die herdenkingsmunten eens gaan afschaffen incl. de 2 euro CC en ook de nationale zijdes 1ct t/m 2 euro vervangen voor een Europese.

Gr. Willem
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Willem schreef:Lijkt mij beter dat ze die herdenkingsmunten eens gaan afschaffen incl. de 2 euro CC en ook de nationale zijdes 1ct t/m 2 euro vervangen voor een Europese.

Gr. Willem
Liever niet, dan stopt het verzamelen voor mij... We hebben toch al een Europese zijde? En waarom de 2 euro herdenkingsmunten afschaffen en de verzamelaarsmunten? In de meeste landen ijn de verzamelaarsmunten alleen verkrijgbaar boven nominale waarde. Slechts enkele landen, zoals Nederland, Duitsland en Oostenrijk, geven een deel van de verzamelaarsmunten tegen nominale waarde uit...

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ilosab schreef:Jammer, ik was net zo lekker op dreef. Ze lopen wel vaker achter in dit land dus waarom niet met de 2 euromunt.
Omdat het ministerie van Financiën er de noodzaak niet van inzien en er voor de muntenverzamelaars speciale uitgiftes zijn zoals de zilveren 5 of 10 euromunt en de gouden 10, 20 of 50 euromunt.

Zoals al eerder gezegd, ze verschuilen zich achter de Muntwet van 2002 die zegt dat er afgeweken mag worden in het kader van een Europees herdenkingsthema. Hoeft dus niet perse een gemeenschappelijke uitgifte te zijn, want dat staat er niet. Toch verschuilen ze zich hier wel achter.
Artikel 3

1. De bestanddelen van de beeldenaars van de nationale zijde van de Nederlandse euromunten worden bij koninklijk besluit vastgesteld.

2. De in het eerste lid bedoelde munten dragen in ieder geval de beeltenis en de naam van de Koning (Koningin) en de woorden: Koning (Koningin) der Nederlanden.

3. In het kader van een Europees herdenkingsthema kan ten aanzien van de Nederlandse euromunten van twee euro worden afgeweken van het tweede lid.
Misschien in de periode 2013-2015 wanneer we de vieringen hebben rond 200 jaar Koninkrijk Nederland. Maar ik verwacht eigenlijk dat dit series gaan worden van 5, 10, 20 en 50 euromunten.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Op 28 oktober verschijnt de tweede verzamelaarsmunt van dit jaar met als thema "Nederland - Waterland".

Het ontwerp wordt op 24 september bekend gemaakt.

Groeten Paul
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

euromunter schreef:Op 28 oktober verschijnt de tweede verzamelaarsmunt van dit jaar met als thema "Nederland - Waterland".

Het ontwerp wordt op 24 september bekend gemaakt.

Groeten Paul
Ben zeer benieuwd :)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik heb de beschikking over de Nederlandse 5 en 10 euro 2010 Nederland - Waterland. Deze afbeelding mag ik morgen (24 september) plaatsen. Laat ik het zo zeggen dat het een vrij apart ontwerp is...

Morgen meer :D

groeten Paul
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

euromunter schreef:Ik heb de beschikking over de Nederlandse 5 en 10 euro 2010 Nederland - Waterland. Deze afbeelding mag ik morgen (24 september) plaatsen. Laat ik het zo zeggen dat het een vrij apart ontwerp is...

Morgen meer :D
Je maakt er maar een klassieke cliffhanger van. :wink:
Ik ben inmiddels wel benieuwd wat dit ontwerp ons zal brengen. Nog even een nachtje slapen...

Bernard
Collectcoins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

de nieuwe 5 euro in het goud zal rond de 299 euro gaan kosten.... dit is toch niet leuk meer voor de verzamelaar? pffff
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik heb een tijdje na het ontwerp zitten kijken en weet gewoon echt niet wat ik er van moet vinden. Ik had me er iets anders bij voorgesteld, hoewel deze munt wel weer in de reeks verzamelaarsmunten van Nederland past.

Morgenochtend zal ik ze plaatsen zoals de Koninklijke Nederlandse Munt mij gevraagd heeft. En dank houdt ik mij daar ook aan...

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Collecteuro's schreef:de nieuwe 5 euro in het goud zal rond de 299 euro gaan kosten.... dit is toch niet leuk meer voor de verzamelaar? pffff
Ik denk dat je 10 euro bedoelt :wink:

Dat is wel een beste prijsstijging ten opzichte van voorgaande jaren. Maar dan heb je ook een hele mooie munt 8)

groeten Paul
N1ck Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door N1ck »

Kan je hem niet straks om 00:01 plaatsen??? :D :wink:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Re: Nederland - Waterland 5 & 10 euro 2010

Bericht door llinde »

Ik heb wel mooiere Nederlandse munten gezien, de laatste leken best aardig op weg te zijn, maar voor mijn gevoel zijn we nu terug bij af.
Sterker nog, ik weet eigenlijk niet direct te noemen welke nog slechter is.....

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

En hier zijn ze dan:

Nederland 5 euro 2010, "Nederland - Waterland".

Afbeelding

Afbeelding

Nederland 10 euro 2010, "Nederland - Waterland".

Afbeelding

Afbeelding

Groeten Paul
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Gelukkig was je er wel vroeg bij vandaag. :lol:

't Is inderdaad een apart ontwerp, hoewel ik de kant van Beatrix wel leuk gevonden vind, maar voor de rest nog even wennen...

Bernard
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Weer eens heel iets anders dan normaal, inderdaad even wennen.
Had je de wekker gezet om de foto's even voor 4 uur te plaatsen? Als je het inderdaad om 00:01 had gedaan had je kunnen blijven liggen.
Wanneer komt de 5 euro trouwens op het postkantoor te liggen?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Londoh

Bericht door Londoh »

Zie ik daar Bea verzuipen ? :lol:
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ilosab schreef: Wanneer komt de 5 euro trouwens op het postkantoor te liggen?
Als de eerste dag uitgifte op 28 Oktober plaats vind dan kun je hem vanaf 29 oktober bij het postkantoor verwachten.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM:
Waterland vijfje 2010 Zilver Proof

• De tweede officiële Nederlandse herdenkingmunt van 2010 heeft als thema Nederland Waterland.

• Het Waterland Vijfje is zowel grafisch als technisch een bijzonder kunststuk en verbeeldt op esthetische wijze vele eeuwen vaderlandse waterhistorie.

• De munt wordt geleverd in prachtige verpakking geheel in het teken van het thema Nederland Waterland.

Prijs: € 34,95

Specificaties:

* Metaal: Zilver
* Gehalte: 925/1000
* Diameter: 33,0 mm
* Kwaliteit: Proof
* Nominale waarde: 5 euro
* Oplage: 17.500
Afbeelding blister:

Afbeelding

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM:
Waterland Tientje 2010 Goud Proof

• De tweede officiële Nederlandse herdenkingmunt van 2010 heeft als thema Nederland Waterland.

• Het Waterland Tientje is zowel grafisch als technisch een bijzonder kunststuk en verbeeldt op esthetische wijze vele eeuwen vaderlandse waterhistorie.

• De munt wordt geleverd in een luxe houten cassette en is voorzien van een genummerd Certificaat van Echtheid en zilver verguld muntmeesterplaatje.

Prijs: € 319,95

Specificaties:

* Metaal: Goud
* Gehalte: 900/1000
* Gewicht: 6,72 g
* Diameter: 22,5 mm
* Kwaliteit: Proof
* Nominale waarde: 10 euro
* Oplage: 4.500
Afbeelding box:

Afbeelding

groeten Paul