Hoe te beginnen met biljetten?

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Hoe te beginnen met biljetten?

Bericht door Daniël »

Hey!

Ik wil langzaam beginnen met verzamelen van bankbiljetten, dit omdat jullie me hebben aangestoken door er veelste veel over te praten :lol:

Maar mijn vraag is, waar begin je mee?

Ik wil niet zo maar van elk land 1 biljet kopen ik wil er bepaalde volgorde in hebben dus bijvoorbeeld eerst een setje Filipijnen biljetten van 2009 en daarna weer een ander setje... snappen jullie? Later als ik eenmaal een begin heb kan ik altijd nog zeggen van ik schaf eens een enkele biljet aan.

Maar wie kan mij vertellen hoe je het slims een verzameling kan beginnen zonder dat je gek word en zelf niet meer weet wat je allemaal hebt... wat wel een reden geeft om vaak in je verzamelmap te gluren :P

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp! ;)
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Hoe te beginnen met biljetten?

Bericht door Munthunter »

Hoi Daniël,

Om te beginnen kun je het beste grenzen trekken. Wat wil je gaan verzamelen?
  • Wereldbiljetten verzamelen betekend, net als bij munten, een heel groot verzamelgebied.
  • Per land, kies een bepaald land wat je trekt en probeer de huidige biljetten compleet te krijgen en wat later ook de oudere.
  • Kies de biljetten van je eigen land en probeer de oude biljetten te verzamelen, gulden, franken, etc.
  • Kies een thema op de biljetten, bijvoorbeeld biljetten met auto's, boten, vliegtuigen, bomen, staatslieden, bergen, gebouwen, etc. etc.
Als je op deze wijze begint, dan heb je nog overzicht en is het iets makkelijker om te kijken of de hobby iets voor je is, in plaats van dat je er tot over je oren in zit en door de bomen het bos niet meer ziet.

Wellicht dat de echte biljettenverzamelaars nog meer tips hebben.

Succes in ieder geval

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Uitstekende tips van Jeroen.
Mijns inziens is het inderdaad het beste om met de biljetten van je eigen land, in jouw geval België, te beginnen. Wat wil je verzamelen, op type, op jaartal? Ook dat zul je moeten beslissen. Als je bij je eigen land begint dan kun je altijd nog beslissen waar je voorkeur naar uitgaat. Wat voor motief, wat voor land, alleen Europa, een ander werelddeel of de hele wereld.

Ik ben begonnen met Nederland, vervolgens Hongarije (mijn vrouw is van Hongaarse afkomst) en daarna biljetten kampgeld van WO I en WO II. Mijn interesse v.w.b. deze 2 oorlogen heeft altijd al bestaan zodoende deze specialiteit.

Ga niet gelijk beginnen met het aanschaffen van een wereldcatalogus o.i.d., zonde van het geld. Ga bijvoorbeeld naar de bibliotheek en probeer eerst de catalogus van België te kopieren.

Succes, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
andres

Bericht door andres »

ligt er aan hoeveel je wil besteden aan je verzameling,
maar ik zou me beperken tot één of twee landen.
België en Belgisch Kongo bijvoorbeeld.
populair zijn Engeland en landen van de Commonwealth, en de USA.
thematisch: populair zijn Afrikaanse landen met biljetten waar groot wild op afgebeeld staat.

ik zou me eerst goed informeren over welke biljetten je nou eigenlijk wil gaan verzamelen,
en er eerst een catalogus van kopen, veel landen hebben tegenwoordig een ""eigen"" catalogus
ik verzamel Indonesië met behulp van de KUKI catalogus, Amerika met verschillende ""eigen ""
catalogussen en Nederland met de AV (Akkermans-Vercoulen) catalogus.
van België zal er ongetwijfeld ook een catalogus bestaan?
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Als muntenverzamelaar verzamel ik toch ook biljetjes, zij het niet fanatiek.
Ik heb diverse Nederlandse biljetten en ook heb ik de keuze gemaakt biljetten van Indonesie/Nederlands Indie te verzamelen omdat ik iets met dat land heb.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Je kunt ook een advertentie op Marktplaats plaatsen met de vraag of mensen je gebruikte eurobiljetten willen toesturen..die ze toch niet meer gebruiken :wink:
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ilosab schreef:Uitstekende tips van Jeroen.
Mijns inziens is het inderdaad het beste om met de biljetten van je eigen land, in jouw geval België, te beginnen. Wat wil je verzamelen, op type, op jaartal? Ook dat zul je moeten beslissen. Als je bij je eigen land begint dan kun je altijd nog beslissen waar je voorkeur naar uitgaat. Wat voor motief, wat voor land, alleen Europa, een ander werelddeel of de hele wereld.

Ik ben begonnen met Nederland, vervolgens Hongarije (mijn vrouw is van Hongaarse afkomst) en daarna biljetten kampgeld van WO I en WO II. Mijn interesse v.w.b. deze 2 oorlogen heeft altijd al bestaan zodoende deze specialiteit.

Ga niet gelijk beginnen met het aanschaffen van een wereldcatalogus o.i.d., zonde van het geld. Ga bijvoorbeeld naar de bibliotheek en probeer eerst de catalogus van België te kopieren.

Succes, Alfred
Enorm bedankt voor de goede tips, dus eerst bepaald verzamelgebied en daarvan zoveel mogelijk verzamelen. Mijn voorkeur heeft grafisch mooie biljetten maar ik heb ook graag setjes compleet van bepaalde landen dus dat word nog even puzzelen :D
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Als je het advies van Herman en mij combineert dan heb je een mooie middenweg van 2 opa's opgevolgd.
Doe wat je denkt wat je hart je ingeeft. Spring niet direct in het diepe en begin alles van de hele wereld te verzamelen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Dan word het een heel duur grapje en ik wil nog ruim 75 jaar door verzamelen :P
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

je kan op marktplaats en ebay ook loten UNC biljetten kopen, zijn zo'n 25 euro voor 100 biljetjes.
Zijn natuurlijk geen zeldzame biljetten, maar je hebt wel meteen een begin waar je even mee voort kunt
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Gible schreef:Dan word het een heel duur grapje en ik wil nog ruim 75 jaar door verzamelen :P
Ik had een foutje gemaakt in mijn bericht. Spring niet direct in het diepe en begin NIET aan alle biljetten van de wereld.
Sebastiaan heeft daar ook wel een optie. Het enige nadeel is dat je dan misschien biljetten krijgt die je niet wil verzamelen, en zie ze daarna maar eens kwijt te raken. Probeer langzaam te beginnen met een specialiteit. Op 9 april is er de papermoneyfair in Valkenburg (Lb). Honderduizenden verschillende biljetten op één locatie. Als je kunt dan is een bezoekje zeker waard.

Gr. Alfred
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Misschien dat ik er wel heen ja, lijkt me wel leuk! :D
Kristijn

Bericht door Kristijn »

Ik verzamel momenteel als volgt een het bevalt mij prima

- Alle biljetten van België op jaartal
- Belgisch Congo (deze zijn iets moeilijker en duurder)
- Alle biljetten van Nederland ,Zaïre en Congo
- Verschillende series waarvan de biljetten mij enorm aanspreken
- dan heb ik nog een map en daar wil ik van elk land 1 biljet in verzamelen (dat doe ik rustig aan)

Groetjes
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

afbeeldingen verzamelen,wel een mooi low budged idee.
zeg eens,de fopwinkel is zeker je favoriete shop.

als je de afbeelding hebt,dan ga je zeker wel opzoek naar een echt
exemplaar,pas op hoor hij kan 50 cent kosten.
gelukkig is 50cent nog geen euro! :wink:
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Mijn idee om te beginnen met verzamelen van bankbiljetten is als volgt;

Pakken wat je pakken kan, na verloop van tijd ga je merken welke biljetten je meeste intresse hebben.
Ook al zijn de meeste biljetten die dan heb niet geldig meer, maar het blijft geld, dus zal altijd een waarde vertegenwoordigen. Dus een buil zal je niet vallen.

Ik zit nog in de pakken wat je pakken kan phase, maar zie al en trend dat ik series kompleet wil krijgen en me toch meer op de biljetten tot 1960 ben aan het consentreren.

Succes en elk biljet is er een en ze zijn zooooo mooi :D

Gr, Nils
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik ben van origine muntenverzamelaar maar heb na verloop van tijd het verzamelen van papiergeld erbij gedaan en dat heeft de overhand gekregen. Ik koop nog wel munten maar heel sporadisch.
Nu zit ik er aan te denken om van ieder land op deze aardkloot een biljet te verzamelen, lijkt me leuk om zo'n collectie samen te stellen en veel hoeft het niet te kosten denk ik, je neemt gewoon het goedkoopste biljet wat je kunt vinden en dan heb je er weer eentje. Het enige wat me tegenstaat is dat ik een alfabetische lijst moet maken van alle landen op deze aardkloot en hoeveel zijn er wel niet? Moet ik wel opschieten want begin april is de Papermoneyfair, een mooie gelegenheid om een start te maken.
Effe nadenken nog maar of ik het wel ga doen.

Gr. Alfred
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Via Google maps zeker... :P
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ik denk toch dat ik gewoon voor de mooie biljetten ga, want bij mij blijven de euro's nog op nr 1 staan en af en toe mooi biljetje is zeker een leuke afwisseling ;)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Herman schreef:
Ilosab schreef:Het enige wat me tegenstaat is dat ik een alfabetische lijst moet maken van alle landen op deze aardkloot en hoeveel zijn er wel niet? Gr. Alfred
Alfred hier alvast een aanzet om wereldbiljetten te gaan verzamelen met deze lijst van alle landen van de wereld. Misschien zijn er nog wel meer dan vul je ze verder maar aan. :shock: :)
Alle-LandenVanDeWereld-2.doc
Herman, Ik heb ze bijna allemaal al bezocht!! :oops:
Herman, bedankt voor het document. Ik had toevallig vanmiddag ook al wat uitgeprint dus dat kan ik mooi met elkaar vergelijken, kan ik er een mooi geheel van maken. Jouw document gebruik ik dan als uitgangspunt. Het krijgt in ieder geval niet de hoogste prioriteit maar het lijkt me gewoon aardig om van alle landen van de wereld 1 biljet te hebben. Het hoeft niet persé UNC te zijn maar ik kan eventueel op de Papermoneyfair beginnen met rommelen in de aanbiedingen bakken. Voor je het weet heb je een hele serie bij elkaar. Thuis heb ik ook nog wel wat liggen dus dat is een mooie start.

Bedankt gozâht, Alfred
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Gerardo schreef:Hallo Nils,
En wat dacht je van dat heerlijke knisperende geluid bij het wapperen van het biljet. :)
En als je zo’n stapeltje biljetten met je duim laat roetsen bij je oor. :o
En de stapeltjes voor je op tafel heerlijk indrukken. :shock:
En de biljetjes omhoog gooien en op je hoofd laten neerkomen (prettiger als munten) :D
En ……………………………………….nog veel meer :lol:

Mvg
Hoi Gerardo, precies, en bij het omhoog gooien maken ze minder stuk dan de muntjes en doen ook minder pijn op je hoofd :D

@ Gible, helemaal mee eens, die biljetten die je mooi vind moet je sparen, weet je al wat je mooi vind?

@ Isolab, goed idee, minimaal van ieder land een, maar hoe ga je dan de keuze maken welk biljet uit welke periode en als je het biljet nu niet mooi vind. Hoe dan doen bij bijvoorbeeld Iran, toen het van een koning (sultan) rijk naar een Islamtische republiek is gegeaan en bij Burma dat nu Myanmar is? Zie je dit als verschillende landen?

Groet, Nils
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bankovky schreef:@ Isolab, goed idee, minimaal van ieder land een, maar hoe ga je dan de keuze maken welk biljet uit welke periode en als je het biljet nu niet mooi vind. Hoe dan doen bij bijvoorbeeld Iran, toen het van een koning (sultan) rijk naar een Islamtische republiek is gegeaan en bij Burma dat nu Myanmar is? Zie je dit als verschillende landen?
Groet, Nils
Bakkie op Nils? Het is Ilosab en geen Isolab. Nu lijkt het of ik in een isotopen laboratorium werk. :D :D Geintje, slip of the pen zeker.
Qua periode maakt het mij niet uit welk biljet ik aanschaf, als hij er maar redelijk uitziet. Ik ga in eerste instantie biljetten aanschaffen van de huidige landen op deze aardkloot. In de loop der tijd kijk ik naar de landen die hun naam en valuta hebben veranderd.

Gr. Alfred
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Ilosab schreef: Bakkie op Nils?
Denk aan een bakkie koffie toe :D , hoe ik daar bij kom, zeker met iso in mijn hoofd of zo.

Klink goed, dus d'r komen aardig wat biljetjes in de nieuwe aanwinsten, leuk!

Succes en groet,

Nils
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Nou, dat kan nog wel even duren. Ik ben zo'n type die eerst goed zijn zaakjes op orde wil hebben. Danzij Herman & Google heb ik nu een landenlijst maar daar ontbreekt nog wel wat op denk ik. Ik zag bij één van mijn favoriete verkopers Sudan staan en Wales staat ook niet op de lijst. Er zijn ongetwijfeld landen bij die hetzelfde papiergeld gebruiken maar ook die namen wil ik wel hebben in mijn lijst. Voorlopig dus weer wat te doen.

Gr. Alfred
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Herman schreef:
Ilosab schreef:Danzij Herman & Google heb ik nu een landenlijst maar daar ontbreekt nog wel wat op denk ik. Ik zag bij één van mijn favoriete verkopers Sudan staan en Wales staat ook niet op de lijst. Gr. Alfred
Hoi Alfred, Sudan staat wel op mijn lijst hoor, alleen Wales niet. Maar ik dacht dat wales geen zelfstandige staat is, maar bij Engeland hoort? :) Wie is overigens jou favoriete verkoper? :shock: ik ga meestal zelf wat beurzen af Herman
V.w.b. het kopen van kampgeld is mijn favoriete verkoper Reinhard Tieste uit Bremen en Ben (achternaam weet ik niet) op een MPO beurs.
Verder koop ik veel op eBay maar ik hoop v.w.b. wereldbiljetten toe te slaan op de Papermoneyfair in Valkenburg. Maar kampgeld heeft mijn voorkeur uiteraard. Ik heb thuis ook nog wat biljetten dus daar begin ik mee.
Er zijn trouwens wel meer landen die geen zelfstandige staat zijn en ergens anders bij horen maar het blijven landen.

Gr. Alfred
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Behalve heel veel lezen op het forum maak je een overstapverzameling aan.

Een biljet wordt vervangen door een munt, of een munt wordt vervangen door een biljet. Dan laat je van allebei zien van dit was het biljet en dit was de munt, zo hou je de hobbie betaalbaar en wandel je op beide benen.

Neem een biljet waar geen hond in geìnteresseerd is in Nederland, bijvoorbeeld Oostenrijks Noodgeld 1918/1922. Onverkoopbaar alhier, en daardoor goedkoop. Maar een hoop dorpen hadden krijgsgevangenkampen, en je stikt van de stempelingen op die noodgeldbiljetten. Als je weet dat er een Oostenrijkse Noodgeldcatalogus bestaat en je leest die geschiedenis erachter, dan kan je qua thema ook nog goedkoop afwisselen.

De welvaartspostzegels 1920 van Letland zijn ook zo goedkoop. Postzegels zijn goedkoop. Het is tevens een postzegelserie die je in aantallen moet verzamelen.

De Witrussen hadden in de USA een tegenoffensief gepland tegen het Bolsjevisme, en zo zond men een bootlading 5 en 10 rouble bankbiljetten naar Letland vanuit Engeland tegen de Kerensky-regering in Moskou. Tegen de tijd dat de boot in Letland arriveerde, was de strijd al gestreden en hadden de opdrachtgevers al het loodje gelegd. Het schip werd door de Letten leeggeroofd, en men gebruikte deze biljetten om er postzegels van te maken.

De achterzijde van de postzegels waar de gomming op zit, zijn dus onderdelen van bankbiljetten, waar je iets van 16 zegels van nodig hebt om de achterkant zo te maken dat je het biljet terugvindt, daar naar mijn weten de gehele oplaag is verperforeerd tot postzegels. Het duurt Letse verzamelaars jaren om 1 biljet van 5 of 10 rouble in elkaar te passen, en zodoende brengt een in elkaar gepuzzeld biljet hele hoge prijzen in Rusland en omgeving.
welvaart letland 1920.jpg
welvaartlatvia.jpg
Prijzen voor dit soort postzegels zijn vaak tussen de 20 en 50 eurocent.
austrian notgeld catalogue.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tja..

Terug naar “Wereldbiljetten”