Malta 2011

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Malta 2011

Bericht door resparvae »

Yosoyke schreef:

Opmerkelijk vind ik dan dat de fout van de foute diameter dan niet gezien werd.
(En dat deze vaak voorkomt toch ook dat de diameter van de €2 -munt fout wordt weergegeven.

mvg Kevin
Kennelijk is dit een "makkkelijke " fout, want ook het certificaatje van de 2 € Huwelijksmunt van Monaco bevatte deze zelfde fout (27,75 ipv 25,75 mm.). Ik heb niet gelezen of gehoord dat dat certificaat van de Huwelijksmunt vervangen gaat worden.

Hopelijk stuurt mijn handelaar me een nieuw certificaat. Ik heb hem al gemaild.

Thomas
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

resparvae schreef:
Yosoyke schreef:

Opmerkelijk vind ik dan dat de fout van de foute diameter dan niet gezien werd.
(En dat deze vaak voorkomt toch ook dat de diameter van de €2 -munt fout wordt weergegeven.

mvg Kevin
Kennelijk is dit een "makkkelijke " fout, want ook het certificaatje van de 2 € Huwelijksmunt van Monaco bevatte deze zelfde fout (27,75 ipv 25,75 mm.). Ik heb niet gelezen of gehoord dat dat certificaat van de Huwelijksmunt vervangen gaat worden.

Hopelijk stuurt mijn handelaar me een nieuw certificaat. Ik heb hem al gemaild.

Thomas
Dit certificaatje zal op zich ook al een verzamelobject worden zeker ?
Wat zal er gebeuren met de setjes die nog niet verkocht zijn? Zullen ze met zowel oud als nieuw certificaat verkocht worden of..

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Yosoyke schreef:
Dit certificaatje zal op zich ook al een verzamelobject worden zeker ?
Wat zal er gebeuren met de setjes die nog niet verkocht zijn? Zullen ze met zowel oud als nieuw certificaat verkocht worden of..

mvg Kevin
Hoi Kevin,
Het wordt nog gekker.
Ik zag net op de EuroHobby website het nieuwe certificaat en daar staat de diameter-fout nog steeds op. Misschien komt er wel een derde certificaat.
Echt een flaterfestival daar in Malta!

Groeten
Thomas
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

resparvae schreef:
Hoi Kevin,
Het wordt nog gekker.
Ik zag net op de EuroHobby website het nieuwe certificaat en daar staat de diameter-fout nog steeds op. Misschien komt er wel een derde certificaat.
Echt een flaterfestival daar in Malta!

Groeten
Thomas
Dit had ik ook al gemerkt (zie tekst bij afbeeldingen hier juist boven :D )
Was het ook al aan het denken of er inderdaad een derde certificaat zou komen !
(Ik denk dat ze dit niet meer zullen doen, om toch maar ietwat de waardigheid te bewaren)

mvg Kevin
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

resparvae schreef:Echt een flaterfestival daar in Malta!
Wordt dat niet alles profesioneel in Utrecht geregeld?
123
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

genius schreef:
Ja dat dacht ik ook, maar durfde het niet te schrijven. Want ik weet niet zeker of de doosjes en certificaten ook uit Utrecht komen.
Overigens heeft Utrecht wat drukfouten betreft wel een "trackrecord". Ik noem, de eerste Griekse set 2-regelig, en de 2002 Luxemburgse set "metal cuivré".

Ik hoop dus dat het dit keer niet aan Utrecht ligt.

Groet
Thomas
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

resparvae schreef:
genius schreef:
Ja dat dacht ik ook, maar durfde het niet te schrijven. Want ik weet niet zeker of de doosjes en certificaten ook uit Utrecht komen.
Overigens heeft Utrecht wat drukfouten betreft wel een "trackrecord". Ik noem, de eerste Griekse set 2-regelig, en de 2002 Luxemburgse set "metal cuivré".

Ik hoop dus dat het dit keer niet aan Utrecht ligt.

Groet
Thomas
Eventjes off-topic.
Dan hebben de Belgen op dit forum ook eens iets om met de Nederlandse 'munt' te lachen (na onze prachtige muntkwaliteiten !) :D
Hoe dan ook, ik ben echt curieus wat er met de certificaten zal gebeuren nu.

mvg Kevin
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Wacht nog maar even met de Nederlanders uitlachen want bij de proofsets van België 1999 t/m 2001 (weet niet als na 2001 die fout nog is gemaakt) staat bij de diameter ook 27,75.
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

Enkele kleine aanpassingen design munten Malta van 2011
Malta this year issued a set of standard coins dated 2011. This was only the second set since the euro adoption in 2008. All the coins minted in 2008 had the letter F (mint mark) in the 6 o' clock star since they were all minted at the Monnaie de Paris. This year set dated 2011 does not have the letter F since they were minted at a different mint (Dutch Mint). The Maltese EMU €2 Commemorative 2009 was also minted at the Dutch mint but had mint marks from this mint. However, this year set of standard coins and the €2 commemorative coin from Malta 2011 do not have a mint mark. Another change was noticed on the 1c, 2c and 5c dated 2011; those that were minted in 2008 had the initials of the designer (NGB) whereas those minted in 2011 do not.
Afbeelding

bron: Starshop Forum.

mvg Kevin
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Kort samengevat, de munten uit 2008 werden door Frankrijk geslagen vandaar de F. De EMU munt bij de KNM net als deze serie munten van 2011 en de 2 euro van 2010 :)
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

Gible schreef:Kort samengevat, de munten uit 2008 werden door Frankrijk geslagen vandaar de F. De EMU munt bij de KNM net als deze serie munten van 2011 en de 2 euro van 2010 :)
Echter heeft de EMU munt wél de munttekens van de KNM en de munten geslagen in 2010 en 2011 niet.
123
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Correct. Maar dat is niet altijd het gebruik van de KNM om munttekens op hun munten te zetten. Slovenië 2008 werd ook niet voorzien van de Nederlandse munttekens.

Weet niet hoe dit allemaal geregeld is. Want bij Luxemburg is dit wel het gebruik dat er de munttekens van het KNM opstaan.

Wie weet dat Paul hierover meer kan vertellen?
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Het enige wat ik weet is dat de landen hun ontwerp aanleveren aan de munthuizen.

Er zal dan ongetwijfeld worden overlegd of er een munthuisherkenning op de munt komt te staan, door middel van een letter of munthuis/meester tekens. Als je bij Malta kijkt naar de zilveren 10 en gouden 50 euromunten staan ook daar geen tekens van de KNM op.

Er zal dus bewust gekozen zijn voor het niet plaatsen van deze tekens.

Groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Gible schreef:Weet niet hoe dit allemaal geregeld is.
Eigenlijk is het heel simpel, de opdrachtgever bepaalt hoe en wat er op de munt komt, er zijn geen internationale regels voor.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Logisch natuurlijk, maar wat is eigenlijk het nut van een letter op een munt als herkenning van het land waarin het geslagen is? Zoals bijvoorbeeld Griekenland 2002 en Malta 2008.

Waarom dan niet de munthuistekens in plaats van een letter? Frankrijk plaats toch geen letters op hun eigen munten, maar het munthuisteken en het muntmeesterteken?

groeten Paul
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

euromunter schreef:Logisch natuurlijk, maar wat is eigenlijk het nut van een letter op een munt als herkenning van het land waarin het geslagen is? Zoals bijvoorbeeld Griekenland 2002 en Malta 2008.
Nou je kan dan bevoorbeeld herkennen waar een munt geslagen is als munten geslagen worden in meerdere munthuizen in één jaar. Dit kan kan belangrijk zijn als er b.v. kwaliteitsproblemen zijn met een charge munten. Zo kan je achterhalen waar de munt vandaan komt.

Vandaar dat Duitsland bij de 10 Euromunten die tegelijk in de 5 munthuizen geslagen worden de letter "codeerd" ergens op de munt.

Het is eigenlijk een overblijfsel uit het verleden toen de munthuizen nog niet de capaciteiten/techniek hadden om alles centraal op een plaats te slaan.
euromunter schreef: Waarom dan niet de munthuistekens in plaats van een letter? Frankrijk plaats toch geen letters op hun eigen munten, maar het munthuisteken en het muntmeesterteken?
Gewoon een keuze die je maakt. Een letter in een ster valt wat minder op dan een munthuisteken ergens op de munt.
123
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

genius schreef:
euromunter schreef: Waarom dan niet de munthuistekens in plaats van een letter? Frankrijk plaats toch geen letters op hun eigen munten, maar het munthuisteken en het muntmeesterteken?
Gewoon een keuze die je maakt. Een letter in een ster valt wat minder op dan een munthuisteken ergens op de munt.
In het geval van Malta kwamen alle munten (1 cent t/m 2 euro) met jaartal 2008 uit Frankrijk. Waarom zou je dan een F slaan in de sterren? Ik snap de keuze dan niet echt. Misschien een zakelijk punt in de overeenkomst die Malta in 2007 had met Frankrijk voor de munten van 2008.

Groeten Paul
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

euromunter schreef:
genius schreef:
In het geval van Malta kwamen alle munten (1 cent t/m 2 euro) met jaartal 2008 uit Frankrijk. Waarom zou je dan een F slaan in de sterren? Ik snap de keuze dan niet echt. Misschien een zakelijk punt in de overeenkomst die Malta in 2007 had met Frankrijk voor de munten van 2008.

Groeten Paul
Misschien traditie vanwege griekenland 2002? of voorstel van de MDP of of......

Het begint erg filosofisch te worden. Je zou het kunnen proberen te vragen aan de centrale bank bank van Malta/Ministerie van financien in Malta. Die zullen je waarschijnlijk het beste antwoord kunnen geven, indien ze willen......
123
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Maar persoonlijk vind ik het stiekem wel leuk als er kleine wijzigingen in de munten zitten! Maakt sets op jaartal sparen toch leuker! Vind ik dan :oops:
resparvae Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door resparvae »

Daniël schreef:Wacht nog maar even met de Nederlanders uitlachen want bij de proofsets van België 1999 t/m 2001 (weet niet als na 2001 die fout nog is gemaakt) staat bij de diameter ook 27,75.
Nog even over die certificaten. Ik vernam op de WMF dat het certificaat van de Malta-set 2011 ontworpen is met als model het -foute- certificaat van België. Dus daarom is de diameter op het Maltese certificaat ook fout. Overigens heb ik het tweede, gecorrigeerde, certificaat ondertussen gekregen, weliswaar niet van de handelaar, maar via via. Zo is de set zo compleet mogelijk. Naar mijn beste weten is er geen derde certificaat.
Groet
Thomas
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

resparvae schreef:
Daniël schreef:Wacht nog maar even met de Nederlanders uitlachen want bij de proofsets van België 1999 t/m 2001 (weet niet als na 2001 die fout nog is gemaakt) staat bij de diameter ook 27,75.
Nog even over die certificaten. Ik vernam op de WMF dat het certificaat van de Malta-set 2011 ontworpen is met als model het -foute- certificaat van België. Dus daarom is de diameter op het Maltese certificaat ook fout. Overigens heb ik het tweede, gecorrigeerde, certificaat ondertussen gekregen, weliswaar niet van de handelaar, maar via via. Zo is de set zo compleet mogelijk. Naar mijn beste weten is er geen derde certificaat.
Groet
Thomas
Hoe ben je er aan gekomen? Ik wil namelijk dolgraag een juiste certificaat bij mijn set. :)

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”