1 cent 1821B

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

1 cent 1821B

Bericht door maarten89 »

Het is geen beauty, dat geef ik toe. Maar hij is wel Zeer Zeldzaam(RR)! Op Zeer Fraai betaal je al gauw 1200 euro, prachtig bij 2000 euro en FDC haha ja dan moet je dikke portomonee hebben hoor :D Minimaal €5000 euro, maar de laatste dat tegen ben gekomen op echt FDC is toch al aantalen jaren terug, dus waarschijnlijk betaal je er wel 6000 euro voor :twisted:

Groetjes,

Maarten
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
mdb86

Re: 1 cent 1821B

Bericht door mdb86 »

Ik geloof je graag, alleen geeft de volgende site hele andere bedragen waar zithet verschil?

http://www.catawiki.nl/catalogus/1-cent ... e8c&type=s

van de link is U van Utrecht? en die van jouw B uit brussel maar hoe zie je zo iets?
Ik heb er 1tje uit 1827 maar daar staat ook geen letter bij ofzo iets.

groet,

Matthijs
mdb86

Bericht door mdb86 »

Ik plaats even 2 foto's van mijn munt.

Volgens mijn catalogus hoort er een B of U op te staan maar dat is er niet.

groet,

Matthijs
michel2602
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door michel2602 »

Deze is geslagen in Utrecht, te zien aan de Mercuriusstaf rechtsonder.
De B staat enkel op de munten geslagen te Brussel, voor die in Utrecht is dat dus de Mercuriusstaf.
gr.
Michel
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

mdb86 schreef:Ik plaats even 2 foto's van mijn munt.

Volgens mijn catalogus hoort er een B of U op te staan maar dat is er niet.

groet,

Matthijs
Even goed kijken Matthijs:
1cent1821B 2.jpg
Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
mdb86

Bericht door mdb86 »

Ludo, op mijn munt staat geen b of u. Vandaar dat ik vroeg hoe je dan kunt zien waar je munt is geslagen.
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

mdb86 schreef:Ludo, op mijn munt staat geen b of u. Vandaar dat ik vroeg hoe je dan kunt zien waar je munt is geslagen.
Als er geen B op staat komt ie uit utrecht :wink:
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Het muntteken "De Mercuriusstaf"

Sinds 1816 zijn de meeste munten van het Koninkrijk der Nederlanden voorzien van het muntteken van het nationale muntbedrijf. Tegenwoordig is dit de Koninklijke Nederlandse Munt, voorheen bekend als 's Rijks Munt. In 1816 werd de Mercuriusstaf gekozen als muntteken. Daarvoor had de Utrechtse Munt lange tijd het wapen van Utrecht als muntteken gebruikt. Ten tijde van de provinciale munthuizen werd gewoonlijk ofwel een muntteken, ofwel een muntmeesterteken op de munten aangebracht. Tegenwoordig is het internationaal gebruikelijk alleen een muntteken te voeren. Het gebruik van beide tekens, zoals bij het Nederlandse muntbedrijf, is vrij uniek. De mercuriusstaf werd als muntteken goedgekeurd bij Koninklijk Besluit van 26 november 1816.

Het muntteken van de Koninklijke Nederlandse Munt, de mercuriusstaf ofwel caduceus, is genoemd naar de Romeinse god Mercurius. De staf staat symbool voor handel en verkeer en wordt in dat verband met geld geassocieerd. Ook de Griekse voorganger van Mercurius, de god Hermes, werd afgebeeld met een gekroonde herautstaf omringd door twee slangen. Oorspronkelijk was de caduceus ook wel omringd door takjes of linten in plaats van slangen. Op oude afbeeldingen zijn beide goden meestal voorzien van een gevleugelde hoed en gevleugelde sandalen. Bovenaan de mercuriusstaf zijn eveneens twee vleugeltjes te zien. Deze symboliseren de snelheid waarmee de heraut van de goden zich van de ene plaats naar de andere kon begeven.
Afbeelding

Bron: Koninklijke Nederlandse Munt
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
mdb86

Bericht door mdb86 »

Hoi, bedankt voor alle uitleg. Het is me helemaal duidelijk. In mijn catalogus lijkt het net of mijn munt een b of een u zou moeten hebben omdat bij sommige jaartallen niks staat. Ik heb in de afgelopen 2 weken al heel veel opgestoken. Groet matthijs
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

mdb86 schreef:Ik heb in de afgelopen 2 weken al heel veel opgestoken. Groet matthijs
En dat vinden wij heel leuk om te horen Matthijs!!!

Catawiki prijsopgaven hebben, VOOR MIJ, geen enkele meerwaarde, daar ze regelmatig erg veel afwijken van de realiteit.

Als er geen B of U meer in je catalogus vermeld staat betekend dat deze munten enkel in Utrecht zijn geslagen. Enkel de jaren waarin munten in Brussel en/of in Utrecht zijn geslagen, zijn deze letters toegevoegd om verwarring te voorkomen. De Mercuriusstaf is inderdaad een makkelijk herkenningspunt en ik zie dat daar al een heel leuk stukje over is geplaatst.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!

Terug naar “Koning Willem I”