Gulden 1963 ZONDER extra pareltje, nieuwe variant?

In deze rubriek komen de berichten over misslagen, valse- en varianten van de koninkrijksmunten te staan.

Moderator: maarten89

marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Re: Gulden 1963 ZONDER extra pareltje, nieuwe variant?

Bericht door marksch »

Willem,

De vraag is inderdaad, waar moet hij zitten? Als het vuiltje dat ik zie door anderen niet als pareltje wordt herkend, dan zal het wel gewoon een vuiltje zijn en dan is dit een variant zonder pareltje.

Groet,

Mark
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

marksch schreef:Willem,

De vraag is inderdaad, waar moet hij zitten? Als het vuiltje dat ik zie door anderen niet als pareltje wordt herkend, dan zal het wel gewoon een vuiltje zijn en dan is dit een variant zonder pareltje.

Groet,

Mark
Waar hij moet zitten?
Leg eens een serie zilveren guldens naast elkaar en je kan jezelf het antwoord geven :knipoog:

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Ludo,

Dat heb ik vanzelfsprekend al gedaan.

Mark
Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd »

Toevallig was ik bezig met mijn Juliana map, hierbij nog eentje zonder parel.
Eerder in dit onderwerp werd gezegt dat er ook een gulden 1954 zonder verborgen pareltje moet zijn, ik kan hem niet vinden, waar zit die?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
marksch Poland
Senior lid
Senior lid

Bericht door marksch »

Voor zover ik kan zien, heeft ook mijn gulden van 1954 geen verborgen parel, maar ik zou graag eerst uitsluitsel willen hebben over de gulden die ik hier heb gepost. Als duidelijk is of er wel of geen extra pareltje op zit, zou ik scans van mijn andere guldens kunnen maken.

Mark
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

marksch schreef:Voor zover ik kan zien, heeft ook mijn gulden van 1954 geen verborgen parel, maar ik zou graag eerst uitsluitsel willen hebben over de gulden die ik hier heb gepost. Als duidelijk is of er wel of geen extra pareltje op zit, zou ik scans van mijn andere guldens kunnen maken.

Mark
Over 1954 zie ook http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=19 ... lden+parel :sttt:

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

arnout bruins schreef:Het geldmuseum is bijna een jaar geleden opgeheven, en de collectie is naar DNB gegaan. Daar zitten veel te weinig mensen, dus ik verwacht daar geen reactie van.
De KNM heeft weinig interesse in dit soort varianten.
Ik vind dat laatste overigens vrij suf van de KNM. Ik kan haar reactie op verzoeken om meer informatie niet begrijpen. Je werkt toch voor de voormalige 's Rijksmunt denk ik dan? Dan wil je toch ook de historie van munten weten en een vraagbaak zijn voor historici en verzamelaars?
Ik neem aan dat er in de archieven wel iets te vinden moet zijn over de achtergronden van het idee om een extra pareltje in de rand te plaatsen. Als ik daar in zo'n functie zou werken zou ik gelijk een archiefmedewerker vragen om die informatie op te sporen. Dat extra pareltje is al een bekend gegeven, het lijkt mij ook geen staatsgeheim toe. Maar meer achtergrondinformatie zou wel zeer welkom zijn.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Wel grappig om te zien dat een topic na vier jaar (!) zo weer verder gaat met nieuwe bijdragen. Ik was informatie aan het zoeken via Google over dat zilveren tientje 1973 en werd via via weer onder andere naar dit topic verwezen... :thumb up:
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

gulden 1963 met parel.jpg
Dank je Jan voor het weer tevoorschijn halen van deze topic. 4 jaar geleden was ik nog niet lid en heb dus deze topic gemist
Heb nu net zelf mijn exemplaren bekeken, zowel die van 1954 als 1963 en in eerste instantie dacht ik dat de mijne ook geen parel had.
Zeker als ik recht boven de munt kijk, hou ik echter de munt schuin (zie foto), dan is in de rand wel een klein pareltje te zien.
Deze munt is van 1963, maar ook de parel op de munt van 1954 is op deze manier zichtbaar.

Ina
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Graag gedaan Ina (ook al ging het min of meer per ongeluk :knipoog: ), ik zal mijn eigen guldens ook eens nakijken als ik er tijd voor heb. Met een goede loep kun je de parel trouwens vrij gemakkelijk zien.
Mij is nog niet geheel duidelijk of de parel-loze guldens nu ook echt bestaan en wat de waarde ervan is vergeleken met de geparelde uitvoeringen. Is er iemand die de pagina's uit de Muntkoerier kan scannen en plaatsen (na even goedkeuring te hebben gevraagd)?
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Mooi om te zien hoe een mens weer iets kan bijleren. Ik wist ook niet van dat extra pareltje. Natuurlijk heb ik mijn Juliana-album er even bijgepakt en je moet heel goed kijken om het te kunnen zien. Ik heb geprobeerd met inscannen wat meer duidelijkheid te krijgen, maar dat lukt niet heel goed. Gelukkig ben ik bijna jarig en staat er een microscoop op mijn verlanglijstje.
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Ik heb net in de voorraad 23 guldens van 1963 bekeken en 28 van 1954. Allemaal hebben ze een pareltje. Soms is het niet meer dan een bobbeltje in de rand, soms is het een duidelijk bolletje. Ook verzamelt het vuil zich hier bij de stukken die meer in omloop zijn geweest, wat het beoordelen moeilijker maakt. Ik ben nog niet helemaal overtuigd van het bestaan van deze variant. Dan zou ik graag een mooi ongesleten, schoon exemplaar zien, waarbij er niets is wat als pareltje te herkennen zou zijn.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Ik heb vandaag eens even een negental guldens uit 1954 en daarnaast de andere jaren bekeken en het valt me op dat er toch wel duidelijke verschillen zijn in de grootte van de extra pareltjes. Meestal zijn ze duidelijk zichtbaar met het blote oog, soms heb je er een loep voor nodig die 30x vergroot omdat het nauwelijks meer dan kleine puntjes zijn. Een beetje vuil kan dan zo'n puntje al verbergen.
Opvallend is dat de extra parel bij de guldens uit 1954 zeer miniem is uitgevoerd en ik er altijd een loep voor nodig hebt om deze te zien (en nee, ik heb nog geen leesbril nodig :knipoog: ).
Ook bij de guldens uit 1963 is dit het geval. Ik had hier één twijfelgeval maar met 60x uitvergroten kon ik toch vaag de contouren zien van een pareltje.

Maar, bij drie guldens uit 1954 kan ik ook bij 60x vergroten geen spoortje van de extra parel zien, bij de andere zes is deze zeker aanwezig. Soms een duidelijk klein pareltje, soms een miniem puntje.

Maar goed, eigenlijk zou iemand anders hier ook naar moeten kijken om zeker te zijn. Ik denk wel dat, als het klopt en ik er drie op negen guldens vind, deze variant niet echt zeldzaam zal zijn.
Richardddd
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Richardddd »

Mijn gulden 1963 nog 1 keer bekeken met een vergroting van 10x en vol in het licht gehouden, ook met de gedachten dat het pareltje kleiner kan zijn dan andere. Dan moet ik toegeven dat mijn gulden die ik eerder geplaatst heb ook een pareltje heeft die piep klein is en verstopt tegen de rand zit. :jajajaja: Te enthousiast geweest....
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Het pareltje is een echtheidskenmerk, logischerwijs destijds aangebracht als zijnde kenmerk, om een echt exemplaar van een vals te kunnen onderscheiden.
Dan is het ook niet zo heel raar, dat het nauwelijks opvalt cq zichtbaar is.... anders had een vervalser geen moeite dit precies na te maken!
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Leuk dat dit topic weer zo opleeft.
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944

Terug naar “Misslagen, valse- en varianten Koninkrijksmunten”