Muntenkopen 1e nieuwsbrief, onderwerp Almanak 2011

Veel websites, bedrijven en organisaties brengen een nieuwsbrief uit. Weet jij waar je je kunt aanmelden voor een nieuwsbrief, plaats hier dan een bericht..
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Muntenkopen 1e nieuwsbrief, onderwerp Almanak 2011

Bericht door euromunter »

londoh schreef:Ik zou zeggen doe maar lekker op slot hoor. Het was de combinatie van maf taalgebruik ("gepolijste munten") plus een moderator die het commerciele element in het geheel ontkende. Volgende keer zal ik precies zo reageren, dus leg de sloten maar klaar :lol:
Ik krijg de indruk dat je het (telkens) als een persoonlijke aanval ziet, terwijl dit niet zo is. Een forumlid wijzen op de verkeerde gebruikte termen is juist leerzaam en wordt hier echt wel gewaardeerd.

Ik ben "opgegroeid" met de termen BU, Proof en UNC. Dit omdat het universeel taalgebruik is binnen de eurolanden. Dat wil niet zeggen dat deze termen per definitie goed zijn. Vaak worden ze verkeerd gebruikt. Zo heb ik een keer een verkoper op eBay gewezen op zijn omschrijving, namelijk een 2 euro BU-munt in Proofkwaliteit (2 euro CC Monaco 2007 Grace Kelly). Toen kreeg ik me daar een partij scheldwoorden en verwensingen naar mijn hoofd. En dat alleen omdat ik iemand er op wees dat het verkeerde informatie gaf in zijn veiling.

Persoonlijk vind ik het interessant wat jij vermeld over proef, proof en gepolijste stempels. Ik heb er zeker van geleerd.

Voel je dus niet persoonlijk aangevallen als iets op slot gaat, omdat het onderwerp besproken is, misschien dus ook klaar is en geen verdere toegevoegde waarde heeft in de ontwikkeling van de discussie die verderop ontstaat.

Straks raak je nog aan de dunne van de moderators :wink:

groeten Paul
Londoh

Bericht door Londoh »

euromunter schreef:[Voel je dus niet persoonlijk aangevallen als iets op slot gaat, omdat het onderwerp besproken is, misschien dus ook klaar is en geen verdere toegevoegde waarde heeft in de ontwikkeling van de discussie die verderop ontstaat.
Sorry Paul,

Persoonlijk voel ik me niet zo snel aangevallen, waarschijnlijk komt dat door mijn taalgebruik en de manier waarop ik de woorden aaneen brei, dat ik die indruk wek. Als je mij echter hier voor mijn monitor zou zien zitten, Cool & Easy, en een grote :D ik maak me allang niet meer druk, nergens om. Taalgebruik is een soort hobby van mij, zeker als ik allerlei "nieuwigheid" hoor. :lol: Daar wil ik de gebruikers van graag even over doorzagen :evil:
andres

Bericht door andres »

Net dit topic doorgelezen,
ben het met Lon eens, ""gepolijste munten "" komt bij mij ook over als munten uit de circulatie
die gepolijst zijn om ze een mooier uiterlijk te geven.

de term proof is goed ingeburgerd en heeft niets te maken met een proefmunt.
Wat het verschil tussen BU Brilliant Uncirculated en prooflike is , daar ben ik nog niet helemaal uit.

hoor wel eens, dat BU euro munten in setjes er soms niet uitzien :?: ,
weet ik verder niks van, want ik verzamel ze niet.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

andres schreef: Wat het verschil tussen BU Brilliant Uncirculated en prooflike is , daar ben ik nog niet helemaal uit.
BU munten lijken het meest op FDC munten, het zijn tijdens het muntproces met speciale zorg behandelde UNC munten.
Prooflike munten zien er vrijwel gelijk uit als proof munten. Verschil is soms niet te zien, maar het verschil is volgens mij dat bij prooflike munten de rondellen niet gepolijst worden en bij proof munten wel. Bij zowel prooflike als proof worden de stempels gepolijst.

Luit
Londoh

Bericht door Londoh »

llinde schreef:
andres schreef: Wat het verschil tussen BU Brilliant Uncirculated en prooflike is , daar ben ik nog niet helemaal uit.
BU munten lijken het meest op FDC munten, het zijn tijdens het muntproces met speciale zorg behandelde UNC munten.
Luit
Volgens mij betekent BU hetzelfde als FDC, Brilliant Uncirculated - ongecirculeerd met stempelglans = FDC.
andres schreef:de term proof is goed ingeburgerd en heeft niets te maken met een proefmunt.
Inderdaad kan men nauwelijks meer om de term "proof" heen, maar om daar nou proofmunt van te gaan maken :roll:
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

ik las nog iets discutabels in de advertentie,
superieur qualety,is dit een reguliere term
in de munthandel? :wink:
~LWF0000.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Londoh

Bericht door Londoh »

Massief 22-karaat goud is ook een leuke :lol:
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Misschien bedoelen ze die vrouw..?
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

dat lekkere ding heeft wel erug mooie
vragende ogen...zucht
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

deze willem 3 1875 kost iets vanE199 euro
maar dan heb je wel eerste slag en supireor qualety :roll:
ik kocht deze 3jaar geleden pr voor E90 8)
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

@ Leon,

3 jaar geleden was de goudprijs ook ietsje pietsje lager.
Het is volgens mij 21,6 karaat MASSIEF goud :lol:

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
andres

Bericht door andres »

llinde schreef:
Prooflike munten zien er vrijwel gelijk uit als proof munten. Verschil is soms niet te zien, maar het verschil is volgens mij dat bij prooflike munten de rondellen niet gepolijst worden en bij proof munten wel. Bij zowel prooflike als proof worden de stempels gepolijst.

Luit
gedeeltelijke Beschrijving uit de Muntalmanak over BU - Brilliant Uncirculated

"" Bij BU-munten wordt gebruik gemaakt van een betere kwaliteit rondellen (muntplaatjes) en worden de stempels speciaal bewerkt ""
Ik zou bijna gaan denken dat een BU munt qua voorbewerking, tussen proof en prooflike inzit :)

Bij zowel proof als prooflike munten worden de muntplaatjes gepolijst,
Bij proof munten worden ook nogeens de stempels gepolijst , bij prooflike niet.
Bij proof munten worden er minder munten geslagen met de stempelparen.

UNC en FDC

UNC = munten kunnen wel heel lichte beschadigingen hebben, onstaan tijdens de produktie/transport
maar hebben nooit gecirculeerd in het gewone betalings verkeer.

FDC = Fleur du coin = bloem van de stempel
dit is een specifieke matte ei-glans bij een net geslagen munt.

dit lijkt mij een aparte kwaliteits aanduiding , een munt kan m.i. een forse rand beschadiging oplopen
in het productie - of transport proces, maar nog steeds die FDC glans hebben.

Bij bankbiljetten worden deze 2 begrippen
wel gescheiden, althans in Amerika.
een bankbiljet kan langdurig in de circulatie zijn geweest, en een gradering krijgen van VF 25 (Zeer Fraai)
maar als de matte ei- glans van de originele vernis er nog op zit, en de embossing nog grotendeels aanwezig is , komt er een toevoeging bij de
beoordeling nl. PPQ (premier paper quality) of EPQ (extra paper quality)
deze PPQ / EPQ waardering staat dus los van de overige conditie van het biljet.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

andres schreef: "" Bij BU-munten wordt gebruik gemaakt van een betere kwaliteit rondellen (muntplaatjes) en worden de stempels speciaal bewerkt ""
Ik zou bijna gaan denken dat een BU munt qua voorbewerking, tussen proof en prooflike inzit :)
Toch is BU in de praktijk vooral niet beter dan FDC, die speciale bewerking van de stempels kan natuurlijk ook bestaan uit af en toe een keer extra schoonmaken :wink:

KNM heeft overigens ook een opsomming staan:
http://www.knm.nl/Muntkwaliteiten/nl/page/427/

Luit

Terug naar “Nieuwsbrieven”