Fao munten
Moderator: koenmunten
Fao munten
In een ander topic kwam ik de term Fao munten tegen, hier hebben we het nog nooit echt uitgebreid over gehad op het forum dus ik dacht laat ik eens een topic starten waar we informatie en plaatjes kunnen delen over dit toch wel interessante en leuke verzamelgebied. Al denk ik dat de meeste mensen die wereldmunten verzamelen ze, net zoals ik, bij de "gewone" munten in de map stopt. Terecht denk ik want het zijn gewone reguliere uitgaven binnen het betreffende land. Ikzelf heb in ieder geval een hele rits Fao munten uit Noord Korea, die zal ik binnenkort even plaatsen in dit topic. Om te beginnen hierbij een link met meer informatie, het gaat hier om een artikel uit de jaren 70, maar wel interessant om te lezen. Ik hoop dat er nog meer mensen zijn met informatie en beeldmateriaal!
http://fao-coins.info/fao-0b.html
http://fao-coins.info/fao-0b.html
-
- Donateur
-
- Donateur
Re: Fao munten
waar staat FAO voor,?food autorety organisation,?
wat doen ze?voedsel inkopen van een percentage v.d verkoop van munten?
of doen ze aan voedselhulp aan het desbetreffende land?
vragen,vragen......wel mooie munten
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Hilversum.: :thumb up:
Moet je even de link openen, daar staat wat het inhoud. Ik zal de komende tijd ook nog wat meer info proberen te vinden!
De FAO is de Food and Agricultural Organization, een organisatie van de VN met als doel het bestrijden van de honger in de wereld. Het doel was om de FAO-munten (althans sommige) voor meer dan nominaal te verkopen en de winst te schenken aan deze organisatie. Ten minste, zo begrijp ik het uit de link.leon voorn schreef:waar staat FAO voor,?food autorety organisation,?
Bernard
PS. Interessant onderwerp, deze munten. Misschien best leuk om een speciaal afdeling in m'n wereldmunten-verzameling te maken voor deze munten (eerst even kijken hoeveel ik er heb ).
-
- Moderator
Bij broerdelijk delen was ook zo iets je kun namelijk 1 afro kopen destijds voor 50fr (1,25 eur).
mvg,
Aernout
mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Hier nog een interessante link met daarin ook verschillende landen met Fao uitgaves, inclusief beschrijvingen van de munten.
http://en.museum-of-money.org/view/fao_coins/
Overigens helemaal een interessante site!
http://en.museum-of-money.org/view/fao_coins/
Overigens helemaal een interessante site!
-
- Moderator
Misschien niet direct hetzelfde (off-topic ?)
Maar broederlijk delen had indertijd ook een "munt" uitgeven voor het goede doel in afrika.
Ze brachten "1 afro" uit die je kun kopen voor 50fr (1,25eur)
mvg,
Aernout
Maar broederlijk delen had indertijd ook een "munt" uitgeven voor het goede doel in afrika.
mvg,
Aernout
Heb je daar een plaatje van of meer info? Ik vind het wel bij dit topic passen!
-
- Moderator
Hieronder zie je de foto's van de "1 afro"
Veel info is er niet, hoor. Meestal verkopen ze stiften, of andere lokale dingen zoals tollen, ed. voor een goed doel: destijds Afrika.
Dat in dat jaar waren het "muntstukken" van 1 afro.
foto's:
mvg,
Aernout
Veel info is er niet, hoor. Meestal verkopen ze stiften, of andere lokale dingen zoals tollen, ed. voor een goed doel: destijds Afrika.
Dat in dat jaar waren het "muntstukken" van 1 afro.
foto's:
mvg,
Aernout
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Leuke munt/ penning! Ik heb vandaag even gezocht naar Fao munten in mijn collectie, er moeten er nog meer zijn maar die bewaar ik dan nog even
Het gaat hier om munten van Noord Korea van 1/2 ( in het midden) en 1 Chon uit 2002.
Het gaat hier om munten van Noord Korea van 1/2 ( in het midden) en 1 Chon uit 2002.
-
- Moderator
dit zijn ook mooie stukken, thema is zekers transport.
mvg,
Aernout
mvg,
Aernout
Dat zou je wel zeggen ja
-
- Donateur
behoort de term grow more food /produce more food
tot FAO?
tot FAO?
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Hoi,
Ik heb zelf een aanzienlijke verzameling van FAO munten en het is een hele leuke verzameling van zeer verschillende munten uit de meest uiteenlopende landen.
Wel een 'probleem' is het bepalen wat nu een 'officiele' FAO munt is.
Als je de wereld catalogus (K&M) bekijkt dan wordt regelmatig de aanduiding FAO gegeven.
Maar in sommige gevallen staat er letterlijk FAO op de munt , maar de catalogus heeft het dan niet over een FAO munt.
Mocht er dus iemand zijn die een complete lijst heeft dan hou ik me aanbevolen. Mocht iemand mijn lijst willen hebben dan kan dat.
Zelf heb ik ook een ruim assortiment met dubbelen, ook daarvoor kan je contact me opnemen.
Maar terug naar het onderwerp, ik zou een apart FAO topic dus wel interessant vinden
Ik heb zelf een aanzienlijke verzameling van FAO munten en het is een hele leuke verzameling van zeer verschillende munten uit de meest uiteenlopende landen.
Wel een 'probleem' is het bepalen wat nu een 'officiele' FAO munt is.
Als je de wereld catalogus (K&M) bekijkt dan wordt regelmatig de aanduiding FAO gegeven.
Maar in sommige gevallen staat er letterlijk FAO op de munt , maar de catalogus heeft het dan niet over een FAO munt.
Mocht er dus iemand zijn die een complete lijst heeft dan hou ik me aanbevolen. Mocht iemand mijn lijst willen hebben dan kan dat.
Zelf heb ik ook een ruim assortiment met dubbelen, ook daarvoor kan je contact me opnemen.
Maar terug naar het onderwerp, ik zou een apart FAO topic dus wel interessant vinden
-
- Donateur
Gr. Ron.
-
- Donateur
In welk jaar werd die uitgegeven?Aernout schreef:Misschien niet direct hetzelfde (off-topic ?)
mvg,
Aernout
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Hoi Pokie,
Dank je voor de link. Kan kijken of er iets voor me bij zit.
Het meeste komt me erg bekend voor, maar interessant om hier regelmatig te kijken.
Is nog niet de lijst waar ik naar op zoek ben.
Dank je voor de link. Kan kijken of er iets voor me bij zit.
Het meeste komt me erg bekend voor, maar interessant om hier regelmatig te kijken.
Is nog niet de lijst waar ik naar op zoek ben.
-
- Senior lid
Ik heb ook nog een paar mooie FAO munten, heb me dat ook weleens vaker afgevraagd of er een "speciale" catalogus o.i.d. voor te vinden is
Zal eens kijken wat ik zo hier en daar heb liggen van FAO, maar een apart topic lijkt me opzicht wel leuk (er zijn althans genoeg munten om het topic te vullen)
Zal eens kijken wat ik zo hier en daar heb liggen van FAO, maar een apart topic lijkt me opzicht wel leuk (er zijn althans genoeg munten om het topic te vullen)
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Ik ben zelf in het bezit van een uitgebreide FAO verzameling, maar het is en blijft moeilijk om duidelijk te krijgen wat nu precies onder de term FAO mag vallen.
Een officiële site van de FAO met alle uitgegeven munten bestaat er (zover ik weet niet) en ook de KM catalogus geeft geen eenduidige uitsluitsel.
Er zijn diverse soorten albums met FAO uitgaven en op een aantal munten wordt duidelijk FAO vermeld.
Als je al deze gegevens kunt combineren krijg je een bepaalde mate van betrouwbaarheid of het een echte FAO uitgave betreft.
Het leuke van de FAO munten is dat het om een zeer gevarieerde verzameling gaat (zowel qua materiaal, vorm, herkomst, waarden, afbeeldingen, etc).
Net zoals iedere verzameling gaat het hier om munten van een paar eurocent tot tientallen euro's.
Mochten er mensen zijn die mij verder kunnen helpen aan informatie en/of munten dan hou ik me aanbevolen.
De informatie die ik tot nu toe heb vezameld kun je zien bij:
FAO Informatie
Een officiële site van de FAO met alle uitgegeven munten bestaat er (zover ik weet niet) en ook de KM catalogus geeft geen eenduidige uitsluitsel.
Er zijn diverse soorten albums met FAO uitgaven en op een aantal munten wordt duidelijk FAO vermeld.
Als je al deze gegevens kunt combineren krijg je een bepaalde mate van betrouwbaarheid of het een echte FAO uitgave betreft.
Het leuke van de FAO munten is dat het om een zeer gevarieerde verzameling gaat (zowel qua materiaal, vorm, herkomst, waarden, afbeeldingen, etc).
Net zoals iedere verzameling gaat het hier om munten van een paar eurocent tot tientallen euro's.
Mochten er mensen zijn die mij verder kunnen helpen aan informatie en/of munten dan hou ik me aanbevolen.
De informatie die ik tot nu toe heb vezameld kun je zien bij:
FAO Informatie