stuiverdoosje

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

stuiverdoosje

Bericht door willemo »

Hallo zoals al eerder gezegd ben ik groot fan van muntcreatie's. Dit is er ook 1 categorie. Muntdoosjes of stuiverdoosjes zoals ze ook wel genoemd worden.

Afbeelding

Afbeelding

Zijn er nog meer forumleden die dit verzamelen??

MvGr Willemo
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Mooie aanwinst Willemo!

Bij mij is het er op een gegeven moment ingeslopen dit soort dingetjes te verzamelen, maar dan meer de hangers, armbandjes, speldjes ed. En ik koop ze alleen als het voor een zeer schappelijke prijs is, want het is niet mijn "hoofdverzameling".
Een muntdoosje staat nog op het verlanglijstje....

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Heey lumi,

Ja bij mij loopt het tegenwoodig maar naast mijn hoofdverzameling... Bij mij ook ingeslopen echter niet meer mee gestopt haha. Begonnen met een lepeltje en hangers armbandjes maar nu ook tot een fotolijstje/muntdoosje aan toe.....
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Mocht je eens wat tegenkomen en zelf wil je het niet, laat maat weten :D

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Schitterend doosje, leuk voor in de vitrinekast.
Ik miste de laatste tijd al dat soort aanwinsten maar gelukkig zijn er nog aanwinsten te vermelden.
Geinâg dingetje.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Inderdaad erg leuk, ik ken er ook een met een provinciale dubbele stuiver in de deksel.

Gefeliciteerd!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Dank voor de leuke reacties....

Nog even wat geschiedenis hierbij:

Deze 5 cent doosjes, waarbij de Rijkswapen, dus de keerzijde van de munt naar boven is gekeerd waren in trek vermoedelijk bij voorstanders van een blijvende vereniging van Noord- en Zuid-Nederland
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

@Willemo,

Kun je aan de binnenkant ook zien van welk jaar de stuiver is?

Groet, Robin.
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Dat is inderdaad ook iest wat ik wel graag zou willen weten. Hebben ze een schaars jaar gebruikt of een algemener voorkomend exemplaar?

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Hoi Robin,

In deze zit 1826...

@munthunter

Ze gebruikten in algemeen zover ik weet niet zeldzame of minder zeldzame jaren... Dat wist men in die tijd nog niet en daar lag overigens geen belang bij want een stuiver was een stuiver.

Daarnaast hoeft het jaartal ook niet te zeggen dat het doosje ook in dat jaar gemaakt zou zijn... Daar zijn merktekens de belangrijke indicatie voor.

Wel wordt er aangenomen dat bij nagebooste stuiverdoosjes (besemstuivertjes) wel doelbewust een jaartal keuze is gemaakt.

Er zijn er namelijk drie van;

1801
1815
1820

Afbeelding

1801: waarbij de wens tot terugkeer in het bijzonder is gericht op de grondwet van 1801

1815: Het jaartal 1815 zou kunnen wijzen op het feit dat in dat jaar op het wener congres de vereniging van noord en zuid zijn beslag kreeg

1820: Het jaartal 1820 heeft waarschijnlijk betrekking op de 'toenemende ontevredenheid omstreeks dat jaar toen, de noord handel zich herhaaldelijk met ernstige adressen tot de regering wendde en in scherpe brochures de aandacht op deze zaken vestigde .... en men de vereniging met België begon te verwensen.

(BRON: Antiek 16de jaargang no2 1981)
Laatst gewijzigd door willemo op 25 jul 2010, 11:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

@Willemo

Het lijkt mij dat in het jaar van uitgifte de stuivertjes helemaal niet zeldzaam waren.
Ze werden geslagen omdat er behoefte aan was...en niet, zoals tegenwoordig, om bewust, kunstmatig een hoge prijs te creëren...zoals bijvoorbeeld bij de Grace Kelly euro..

Dus in het jaar van uitgifte zou het heel goed mogelijk zijn met een 'zeldzame' stuiver een stuiverdoosje te maken..

Zijn natuurlijk maar speculaties.. (en het is nog niet eens Sinterklaas!) :wink:

Groet, Robin.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

willemo schreef: @robin
Ze gebruikten in algemeen zover ik weet niet zeldzame of minder zeldzame jaren... Dat wist men in die tijd nog niet en daar lag overigens geen belang bij want een stuiver was een stuiver.
nu helaas weg maar vanmiddag ga ik dit verder uit leggen)
r.veldema schreef:@Willemo

Het lijkt mij dat in het jaar van uitgifte de stuivertjes helemaal niet zeldzaam waren.
Ze werden geslagen omdat er behoefte aan was...en niet, zoals tegenwoordig, om bewust, kunstmatig een hoge prijs te creëren...zoals bijvoorbeeld bij de Grace Kelly euro..

Dus in het jaar van uitgifte zou het heel goed mogelijk zijn met een 'zeldzame' stuiver een stuiverdoosje te maken..

Zijn natuurlijk maar speculaties.. (en het is nog niet eens Sinterklaas!) :wink:

Groet, Robin.
helemaal mee een lijkt me allebei het zelfde :wink:
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

@Willemo

Je hebt natuurlijk gelijk...goed lezen is altijd een probleem voor me geweest.. :cry:

Steeds terugkerende droom...in de teletijdmachine te stappen en in een 'zeldzaam' jaar uit te stappen...naar de bank te lopen en een massa 'zeldzame' muntjes ophalen...YES!! :lol:

YEAH!...If Pigs Could Fly! :wink:

Groet, Robin.
andres

Bericht door andres »

Op marktplaats word een oud nummer van het maandblad ""Antiek""
aangeboden met een interessante ? beschrijving over stuiverdoosjes.

prachtig exemplaar Willemo
wave1
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Dankje andres. Ik heb het artikel al eens op Marktplaats gekocht!! Maar bedankt voor je tip!! :D uit dat tijdschrift komt de info
willemo schreef: Daarnaast hoeft het jaartal ook niet te zeggen dat het doosje ook in dat jaar gemaakt zou zijn... Daar zijn merktekens de belangrijke indicatie voor.

Wel wordt er aangenomen dat bij nagebooste stuiverdoosjes (besemstuivertjes) wel doelbewust een jaartal keuze is gemaakt.

Er zijn er namelijk drie van;

1801
1815
1820

Afbeelding

1801: waarbij de wens tot terugkeer in het bijzonder is gericht op de grondwet van 1801

1815: Het jaartal 1815 zou kunnen wijzen op het feit dat in dat jaar op het wener congres de vereniging van noord en zuid zijn beslag kreeg

1820: Het jaartal 1820 heeft waarschijnlijk betrekking op de 'toenemende ontevredenheid omstreeks dat jaar toen, de noord handel zich herhaaldelijk met ernstige adressen tot de regering wendde en in scherpe brochures de aandacht op deze zaken vestigde .... en men de vereniging met België begon te verwensen.

(BRON: Antiek 16de jaargang no2 1981)

Terug naar “Knutselmunten en muntsieraden”