Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
Beste forumleden, verzamelaars van Koninkrijk Nederland,
Recent kwam ik in een verzameling een aantal 'mishandelde' Nederlandse muntjes tegen, zie onderstaande foto's. Wat zou het doel hiervan geweest zijn, kan iemand mij daar meer over vertellen?
Laatst gewijzigd door koenmunten op 16 aug 2011, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
In Nederland waren veel gas en elektriciteitsmetersystemen, en je was afhankelijk van een ambtenaar van het voorzieningenbedrijf om de penningen te kopen die in de muntgleuf pasten.
Dat zinken duppie en de 2 1/2 cent met gleuf in de zijkant is een voorbeeld daarvan.
De 1 cent vind ik meer een toonbeeld van Hollands Calvinisme. Dat is namelijk het werken in Rijksoverheiddienst. Er moet geld getransporteerde worden tussen de twee overheidsdiensten, en van oudsher hadden ze daar een speciaal figuur voor, Bode geheten. Manusje van alles bij een rijksinstelling als provincie, gemeente, waterschap, etc.
Als Bode bij een waterschap stond je regelmatig naast een Dijkgraaf (opperhoofd) met je poten in de lieslaarzen van 1 of andere polder, sloot, vaart, noem maar op. Notabelen tot 1930 vonden het minderwaardig geld in ontvangst te nemen in Functie, dus wie hield zijn hand op? Juist, de Bode. Om nu diefstal te voorkomen van overheidspersoneel, ga je het aanwezige geld schoeien, d.w.z. wat kleiner maken. Tussen overheden werkte dat prima, want geen normale winkelier nam geschoeid geld aan, tenzij deze bakker, slager of noem maar op aangewezen was als leverancier aan het waterschapshuis, gemeentehuis en noem maar op. Op de zaterdag (toen er gewerkt werd) ging de jongste winkelbediende naar het gemeentehuis en wisselde het geschoeide geld om in geldige valuta, duppies, kwartjes, papieren guldens etc.
waarom Calvinisme? het systeem heeft het langst geduurd in de Bijbelgordel van Nederland...
Interessant verhaal en het lijkt heel plausibel. Ik heb ook nog een andere hypothese ben benieuwd wat je daar van vindt.
Een oudere muntenvriend aan wie ik die afbeeldingen laatst liet zien dacht dat het misschien verzetsmuntjes waren, muntjes die in de oorlog gebruikt waren waarmee je je kon identificeren als lid van een bepaalde verzetsgroep. dit was een nieuw fenomeen waar ik nog niet eerder van gehoord had. ben jij bekend met het fenomeen verzetsmuntjes? Heeft iemand er nog meer informatie over? of nog spannender ideeën?
Ok Wauw, dan houd ik het voorlopig bij jouw verhaal, mishandelde muntjes voor gasmeters en/of voor organisaties die hun medewerkers niet vertrouwden
Dan hebben we dus DUA en DOA muntjes maar dat is weer een ander verhaal!
Ik ga je verhaaltjes eens lezen op hyves! je hebt een leuke schrijfstijl en interessante info.
onderstaand nog een afbeelding van een verzetsmuntje (lang leve internet):
Vanmorgen op de beurs van de MPO in Nieuwegein geweest en een leuk 25 cents verzetsmuntje met instempeling OZO (Oranje Zal overwinnen) op de kop kunnen tikken! Een andere dan het plaatjes dat ik van internet had geplukt. instempeling in nu aan de kant van de 25 cent bovenaan en kleiner dan op die andere munt.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Nog twee afbeeldingen van verzetsgeld (helaas niet uit eigen verzameling):
OZO (oranje zal overwinnen) op een oude cent:
en V (vrijheid) op een dubbeltje 1938
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Hmm ik ken er wel aantal. Heb er zelf al behoorlijk wat gezien. Zal kijken wat ik in mijn digitaal achrief heb. Maar weet niet of deze munten er in heb gezet. Ik zelf digtitaal achrief aangelegt, met meer als 1000 munten van de zeldzaamste munten van koninkrijk. Misslagen,proofs, afslagen, piedforts of gewoon zeldzame munten. ZO heb ik 7 afbeeldingen van 3 gulden 1817 waar er 12 van geslagen van zijn! Alle verschillend.
Had al een aantal munten van Wilhelmina met helm op internet voorbij zien komen. Met name dat kwartje is toch wel zeldzaam denk ik...
Vooral de orginele bewerkingen vind ik leuk, op marktplaatst kwamen recent nog guldens Wilhelmina met helm voorbij, maar die gingen ver boven de € 100,- weg... je hebt ook moderne glimmende proof replica's van de gulden, maar dat is toch minder boeiend...
Ik denk dat alleen de 2½cent voor gas is gebruikt. Gasmunten hadden een spaciale "inham" in de munt nodig om te werken. Ik geloof dat vierkante munten in die systemen niet werken.
Mag ik een voorstel doen om de topic te splitsen in gasmunten en verzets gerelateerde sieraden? zelf dan voor de rubriek verzets gerelateerde sieraden nog 2 toevoegingen:
Inderdaad een goed idee, zal er even voor gaan zitten, want dan moet ik meerdere stukken splitsen en weer samenvoegen, aangezien het flink door elkaar staat. Hoop dat dit mogelijk is
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
willemo schreef:ja want deze is ook echt een verzetsdaad...
Lumi schreef:Een afbeelding van een sigarettendover of te wel een "zes en een kwart".
Ludo
Ik zal ff wachten met toevoegingen
Ha ha! Grap naar mank oosterijkertje Seyß-Inquart die tijdens de 2e Wereldoorlog in Nederland kwam kwallen .. Hij heeft toch zelfs Westerbork "verzonnen" voordat ie kwam???
Wat dat betreft, vond ik ooit deze .. niet van mij dus, helaas, maar errrg mooi! Is denk ik de rand van een muntje, en uitgeknipt koninginnekopje, toch?
IMGP8442.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.