Een metaaldetector aanschaffen

Plaats hier algemene informatie over metaaldetectie. Heb je leuke tips? Een zoekverhaal, Een vraag? Dat kan hier...

Moderator: koiboyke

muntman1

Een metaaldetector aanschaffen

Bericht door muntman1 »

Ik ben al en tijdje bezig met het verzamelen van Nederlandse munten. Op dit forum heb ik al vaak genoeg prachtige detectorvondsten gezien. Het zou mij zelf ook wel leuk lijken om dat ook te kunnen.
Mijn vraag is: welke kunnen jullie mij aanbevelen (zo rond de 100 euro)

Alvast bedankt!
marcodeventer
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door marcodeventer »

om eerlijk te zijn?
spaar nog even door voor een tweedehandse ace250 of een fisher f2
als je een andere beginner gaat halen krijg je er spijt van en dat is weggegooid geld
tussen zoeken en vinden zit een groot verschil
Bankovky

Bericht door Bankovky »

marcodeventer schreef:om eerlijk te zijn?
spaar nog even door voor een tweedehandse ace250 of een fisher f2
als je een andere beginner gaat halen krijg je er spijt van en dat is weggegooid geld
Met deze raad ben ik helemaal mee eens. Nu een goedkope en na een paar zoeken heb je de smaak te pakken en word deze goedkopere in de hoek gegooid.

Beter beginnen met een goed tweede handsje.

Persoonlijk ben ik erg blij met met mijn Discovery 1100 by Bounty Hunter. Deze is makelijk, duidelijk (niet op en top profesioneel), maar heel goed voor de beginnende en gevorderde zoeker.
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Ik zelf heb een 2e handse laser rapier gekocht werkt goed.
Ben er tevreden mee.
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter »

koiboyke schreef:Ik zelf heb een 2e handse laser rapier gekocht werkt goed.
Ben er tevreden mee.
Gr Mark
Ja maar die heb je ook niet voor 100 euries. Is zeker een goede stok.
Ik ben het eens met de rest hier, even doorsparen en een goede detector kopen van een "echt" merk. Of een goede 2dehands.
Dus geen Black knight of iets uit die klasse.

Groet,
Bas
muntman1

Bericht door muntman1 »

Oké, laat ik het bedrag van 100 naar 200 doen, weten jullie daarvoor iets moois?
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Het adviseren van welk merk en type laat ik aan Marcodeventer, Koiboyke en Coinshooter over, maar ik wil wel graag mee geven in je keuze;

1. zorg er voor dat hij meerdere tonen heeft om te horen wat voor een metaal hij detecteerd. Deze manier kan je snel (ervaring) weten of je goed zit of niet. Het zal je een boel graaf ergenissen schelen.
2. Diepte indicatie vind ik niet belangrijk, want dat is nooit 100% te vertrouwen i.v.m. afmetingen van het object.
3. De aansluiting tussen "kast" en loop met een stekker, zodat je altijd de loop/ schijf kan vervangen. (De loop/schijf hoort waterdicht te zijn, maar ik heb hem wel een keer op de Viking vol gehad bij het zoeken bij/ in een beekje. En bij deze zit geen stekkertje :( )

Succes!!!
marcodeventer
Volledig lid
Volledig lid

ik adviseer je dan een garret ace 250 de fisher f2 heeft snel last van grondstoringen kijk maar eens op marktplaats voor een ace 250 als je die koopt zal ik je de instellingen wel sturen ik heb er lang naar gezocht en ben blij dat ik weer een ace terug heb
muntman1

Bericht door muntman1 »

Bedankt voor jullie antwoorden! Ik ben nu aan het overwegen om de garret ace 250 aan te schaffen. Is de dieptebereik goed voor een detector?
marcodeventer
Volledig lid
Volledig lid

hij pakt de munten op 20 a 25 cm maarja de meeste munten liggen vlak aan de oppervlakte daarbij heeft de ace 3 tonen echt een top md om mee te beginnen
Bankovky

Bericht door Bankovky »

marcodeventer schreef:ik adviseer je dan een garret ace 250 de fisher f2 heeft snel last van grondstoringen kijk maar eens op marktplaats voor een ace 250 als je die koopt zal ik je de instellingen wel sturen ik heb er lang naar gezocht en ben blij dat ik weer een ace terug heb
Ik kende deze Garrett zelf niet. Heb net even op het net bekenen en ook op youtube.com, moet zeggen dat het een mooie "stok" is! Alleen de 4 baterijen die hij nodig heeft vind ik een - puntje, maar zal het wel wat langer doen?
muntman1

Bericht door muntman1 »

Kan je ook een oplader speciaal voor die md kopen?
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Zou kunnen oplaadbare baterijen, maar ik raad het niet aan. Zoals bij mijn detector is er nadrukkelijk geschreven om een bepaald soort te gebruiken.

Met die 4 die de Garrett heeft kan je heel lang doen, ik gok zeker de hele zomer bij intensief gebruik, het zijn niet de kosten die paar baterijen, maar ik neem altijd reserve mee voor het geval. In dit geval 4 op zak.

En nu het graaf gereedschap......... :)
muntman1

Bericht door muntman1 »

Gewoon legerschepje.... Toch?
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Een leger schepje is goed in de veen grond of op omgespitte velden..........

Bospaden, landweggetjes, etc. zijn behoorlijk steen/ grind rijk en daar krijg je dat schepje niet echt de grond in. Nu gebruik ik wel een zo een klein tuin harkje (lijken van die gebogen spijker), waar je makelijk laag je voor laagje de steentjes weg kan krijgen. MAAR het groote gevaar is dat hij ook heel mooi krast in je vondsten!!!! :(

Het beste vind ik toch gewoon het kleine tuinschepje, makelijk mee te nemen.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik heb ooit zo'n speciaal metaaldetectorschepje gekocht van RVS. Ik zweer er bij, je sjouwt het toch de hele tijd mee en deze is weliswaar zwaar, maar perfect in gebruik. Ik heb deze

[img]http://www.metaaldetector.nl/files/prod ... 013[1].jpg[/img]
Bron: www.metaaldetector.nl (Munsters detectie Helmond)
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
rinuske

Bericht door rinuske »

ik zit al heel lang te dubben of ik zoiets wil gaan doen.
krijg steeds meer kriebels om het te gaan doorzetten
krijg hier ook fantastice info over de detectors, moet even kijken of ik wat vakantie geld ga overhouden :wink:
en Jeroen een mooi schepje ,zou je er afmetingen bij kunnen zetten??
dan maak ik er zelf eentje :)
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Klik maar even op de link voor afmetingen, er zijn verschillende maten, voor verschillende lengtes van zoekers ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Coinshooter
Donateur
Donateur

Bericht door Coinshooter »

Bankovky schreef: 1. zorg er voor dat hij meerdere tonen heeft om te horen wat voor een metaal hij detecteerd. Deze manier kan je snel (ervaring) weten of je goed zit of niet. Het zal je een boel graaf ergenissen schelen.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Zorg dat er een goede discriminatie op zit. Dit hoeft per definitie geen tonendiscriminatie te zijn.
Neem nu de eerder besproken Laser Rapier. Deze detector heeft een super discriminatie met maar 1 toon. Aan deze toon hoor je wel of het ijzer is of niet. Vereist natuurlijk wel enige oefening. Zowiezo is het wel zaak dat je doorzet en niet te snel opgeeft, niet iedere detector is even makkelijk.

Wat je over de diepte indicatie aangeeft ben ik het wel mee eens, leuk voor erop maar gebruik je het ooit?????

Jammer dat je Viking verzopen is. Moet toch eigenlijk niet kunnen omdat onder deze detectors normaal gesproken toch een waterproof schotel zit.

Ik persoonlijk heb er ook een hekel aan als de schotel met een "vaste" kabel aan het kastje zit. Heb een tijdje terug om te testen een detector van een zoekmaat gebruikt toen die op vakantie was. Dit was het nieuwe model C-scope CS3mx. Een fijne stok om mee te zoeken, goede gevoeligheid enz. Alleen helaas een vaste kabel. Voor mij een echte afknapper.

Voordat je een detector koopt moet je je afvragen waarvoor je hem wilt gaan gebruiken. Met een "akker" detector kun je op het strand meestal niks beginnen (uitzonderingen zijn er altijd). Natuurlijk kun je die akkerstok daar ook gebruiken maar komt hij niet goed uit de veren. Tegenwoordig komen er wel steeds meer multi-inzetbare detectors op de markt. Maar daar hangt dan vaak ook een hoger prijskaartje aan.
Keuze te over. De hier besproken Garret Ace 250 is geen slechte beginnersdetector. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een detector zonder digitaal scherm, en op geluid zoeken. Maar daarover heeft iedereen een andere mening.

Groet,
Bas
marcodeventer
Volledig lid
Volledig lid

ik heb ook zo`n rvs schepje van 95 cm lang zelf laten maken omdat ik nogal groot ben ;)
met die 4 baterijen kan je met de ace tog wel een uurtje of 40 zoeken dan ben je al een heel eind er zijn geen adapters voor te koop maar dat zou ik ook niet doen (ik had een minelab explorer en die ging 8 uur mee)
ik zoek al wat jaartjes dus heb speciaal voor middeleeuws zilver een tesoro erbij gekocht en speciaal voor de stortakkers de ace is ook tiptop op akkers heb hem gepimpt met een detech sef schotel zal wel even een foto bij plaatsen
voor een beginner zou ik helemaal voor een ace gaan en waarom?
omdat ik al wat jaartjes zoek en het meeste met de ace heb gevonden ik weet dat het een prima machine is voor een hele scherpe prijs

Afbeelding
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Coinshooter schreef:
Bankovky schreef: 1. zorg er voor dat hij meerdere tonen heeft om te horen wat voor een metaal hij detecteerd. Deze manier kan je snel (ervaring) weten of je goed zit of niet. Het zal je een boel graaf ergenissen schelen.
Dit ben ik niet helemaal met je eens. Zorg dat er een goede discriminatie op zit. Dit hoeft per definitie geen tonendiscriminatie te zijn.
Neem nu de eerder besproken Laser Rapier. Deze detector heeft een super discriminatie met maar 1 toon. Aan deze toon hoor je wel of het ijzer is of niet. Vereist natuurlijk wel enige oefening. Zowiezo is het wel zaak dat je doorzet en niet te snel opgeeft, niet iedere detector is even makkelijk.
Hoi Bas,

Ben ik met je eens, het is op iedere MD anders en het is zeker een zaak van leren; "het een worden met je stok".
Wanneer ik over een stuk blik ga, gaan de tonen zenuwachtig door elkaar heen, van ijzer, midrange naar koper/zilver en random. Na het een paar keer opgegeraven te hebben, ga ik nu door. Vandaar dat ik de 3 tonen aanbeveel (dus eigenlijk de discriminatie, want ik kan ze ook uitzetten) . Maar het kan natuurlijk ook anders zoals jij beschreef. Dus bedankt voor deze feedback en ben het met je eens!

Gr, Nils
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bas heeft in een ander topic een hele lijst met websites neergezet waar je kunt kijken voor detectors. Misschien eens een goed idee om daar te gaan kijken?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

op pieppiep.nl staan ook honderden topics mbt het aanschaffen van een md
marcodeventer
Volledig lid
Volledig lid

sebastiaan1995 schreef:op pieppiep.nl staan ook honderden topics mbt het aanschaffen van een md
precies je zou eens een kijkje kunnen nemen op pieppiep.nl daar staan genoeg tips als je dan mijn naam daar even opzoekt eerst marco en toen rastawarrior zie je wel wat ik in de loop der jaren heb gevonden met een ace ;)
muntman1

Bericht door muntman1 »

Oke, ik denk dat ik voor de ace ga. Ik heb net al op marktplaats gekeken en zag er daar 1 staan voor 180 euro, is dat redelijk voor een 2ehandsje?

Terug naar “Metaaldetectie algemeen”