Nederland 2011
Moderator: euromunter
-
- Globale moderator
Re: Nederland 2011
Rol 20 X 5 euro 2011:
groeten Paul
Eindelijk van Nederland weer eens een mooi ontwerp!Munthunter schreef:De primeur van vandaag! (Met dank aan Euromunter - Paul)
Eerste zilveren en gouden herdenkingsmunt 2011: Nederland en de Schilderkunst
....
Status: leverbaar vanaf begin juni
Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
-
- Senior lid
Als je het thema van de munt niet kent zou je het ontwerp ook anders kunnen interpreteren......
Thema: Nederland Polietistaat.
Voorzijde: De burger ziet niets.
Achterzijde: De staat vertegewoordigt door de Koningin ziet alles (Camerabewaking, telefoontaps).......
Thema: Nederland Polietistaat.
Voorzijde: De burger ziet niets.
Achterzijde: De staat vertegewoordigt door de Koningin ziet alles (Camerabewaking, telefoontaps).......
123
-
- Lid
Een beetje een apart ontwerp maar samen met de kleurrijke coincard een mooie uitgave!
De rollen die op de site van knm staan, worden deze altijd bij een 5euro herdenkinsmunt uitgegeven?
L.
De rollen die op de site van knm staan, worden deze altijd bij een 5euro herdenkinsmunt uitgegeven?
L.
2euro cc en Coincards NL
Ik vind het ontwerp ook redelijk geslaagd, de kopzijde één van de betere van de laatste jaren.
De muntzijde had nog wel wat beter gekund, als ze b.v de afbeelding op het schilderij aan de achterzijde heel licht hadden doorschijnen in spiegelbeeld had het er een stuk beter uit gezien i.p.v die 4 lege vlakken.
De muntzijde had nog wel wat beter gekund, als ze b.v de afbeelding op het schilderij aan de achterzijde heel licht hadden doorschijnen in spiegelbeeld had het er een stuk beter uit gezien i.p.v die 4 lege vlakken.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
-
- Donateur
ZWAAR verzilverd,maar hoeveel zilver en hoeveel ander meetaal
zit er aan deze munt?waar vind ik dat?
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
-
- Globale moderator
In de eerste jaren na de invoering van de euro (2002-2004) werden de zilveren 5- en 10 euromunten ook in rollen uitgegeven. En dit jaar dus weer!Lycos schreef:Een beetje een apart ontwerp maar samen met de kleurrijke coincard een mooie uitgave!
L.
groeten Paul
-
- Globale moderator
5 Euro Koper-Nikkel:leon voorn schreef:ZWAAR verzilverd,maar hoeveel zilver en hoeveel ander meetaal
Materiaal: verzilverd CuNi
Gewicht: 10,5 gram
Doorsnee: 29 mm
Kwaliteit: UNC
en
5 Euro Zilver:
Materiaal: Zilver 925/1000
Gewicht: 15,5 gram
Doorsnee: 33 mm
Kwaliteit: Proof
Groeten Paul
De hoeveelheid zilver in verzilverde munten is verwaarloosbaar klein, zeker als het je om de waarde van het zilver gaat.leon voorn schreef:ZWAAR verzilverd,maar hoeveel zilver en hoeveel ander meetaal
Hetzelfde geldt overigens ook voor de 1, 2 en 5 cent euromunten, de hoeveelheid koper daarin is ook verwaarloosbaar klein, de rest is staal.
Luit
Paul,euromunter schreef:In de eerste jaren na de invoering van de euro (2002-2004) werden de zilveren 5- en 10 euromunten ook in rollen uitgegeven. En dit jaar dus weer!
Ik heb begrepen dat deze rollen er van alle uitgiften zijn, alleen hebben de meeste verkopers ze niet omdat ze niet erg populair zijn.
Luit
-
- Senior lid
De 5 euro circulatie munt staat met samengesteld gewicht omschreven in de Muntwet:leon voorn schreef:ZWAAR verzilverd,maar hoeveel zilver en hoeveel ander meetaal
verzilverd koper
kern: Cu 99,9 /Ag99,9
Laagdikte 9-11 micron
Samengesteld gewicht: 10,50 g
123
Ik dacht ook gelijk aan windows inderdaadMunthunter schreef:Ben er wel gecharmeerd van, maar moet stiekem toch wel een beetje denken aan het MS Windows logo.
Dus de muntenverfers kunnen weer aan de slag en het raampje mooi inkleuren met rood, groen, blauw en en geel
Toch een mooi en apart ontwerp, beter dan het koude waterlandvijfje.
Wat de gek er voor geeft.
Oftewel ongeveer 0,01 mmgenius schreef: Laagdikte 9-11 micron
Hoewel ik de dikte van de Nederlandse vijfjes zo niet even kan vinden, mag duidelijk zijn dat de 0,01 mm te verwaarlozen is, dus met andere woorden de zilverwaarde van deze munten is 0,0
Luit
-
- Senior lid
Toen de munten 5 euromunten nog geheel van zilver waren hadden ze een dikte van 2,06 mm. Ik weet niet of dat met de verzilverde stukken is veranderd.llinde schreef:Oftewel ongeveer 0,01 mmgenius schreef: Laagdikte 9-11 micron
Hoewel ik de dikte van de Nederlandse vijfjes zo niet even kan vinden, mag duidelijk zijn dat de 0,01 mm te verwaarlozen is, dus met andere woorden de zilverwaarde van deze munten is 0,0
Luit
123
Ik denk niet dat het veel veranderd zal zijn en dan is dus ruwweg 0,5% van het totale gewicht zilver en dus maximaal 0,05 gram zilver, waarde dus iets van maximaal 4 centgenius schreef: Toen de munten 5 euromunten nog geheel van zilver waren hadden ze een dikte van 2,06 mm. Ik weet niet of dat met de verzilverde stukken is veranderd.
Luit
We zouden er eens eentje in tweeën kunnen knippen/slijpen en zien hoe het er daadwerkelijk van binnen uit ziet... Of vloek ik nu in de kerk?
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
In een andere thread moet je er niet aan denken dat munten in een smeltkroes belanden en nu wil je er eentje in tweeën knippen?Munthunter schreef:We zouden er eens eentje in tweeën kunnen knippen/slijpen en zien hoe het er daadwerkelijk van binnen uit ziet... Of vloek ik nu in de kerk?
Gr. Jeroen
Overigens als het CuNi munten zijn zoals op sommige plaatsen staat en ook door euromunter wordt genoemd, zal de binnenkant er niet eens zoveel anders uitzien.
KNM heeft het echter iedere keer over verzilverd koper en dan zou de binnenkant er wel anders uitzien!
Misschien kan Paul zeggen waar hij de info over CuNi vandaan heeft?
Luit
-
- Senior lid
Volgens de muntwet is het Cu 99,9% dus zou de munt koperkleurig van binnen moeten zijn. Bij 11 micron zilver is denk ik het krassen met een mes al voldoende?
123
-
- Globale moderator
Ik had juist begrepen dat ze de munten bij de uitgiftepunten alleen nog maar in coincards uitgaven. En niet meer rechtstreeks vanuit de rol. Omdat de verzamelaarsmunten (tegen de regels in) toch niet geaccepteerd werden bij de winkels. Het is ook jaren geleden dat ik de rollen op de website van de KNM heb gezien.llinde schreef:Paul,euromunter schreef:In de eerste jaren na de invoering van de euro (2002-2004) werden de zilveren 5- en 10 euromunten ook in rollen uitgegeven. En dit jaar dus weer!
Ik heb begrepen dat deze rollen er van alle uitgiften zijn, alleen hebben de meeste verkopers ze niet omdat ze niet erg populair zijn.
Luit
groeten Paul
-
- Globale moderator
Het ontwerp van de 5 en 10 euromunt komt van de ontwerpers Persijn Broersen en Margit Lukács.
groeten Paul
KNM schreef:
De twee ontwerpers Persijn Broersen en Margit Lukács hebben de eerste vijf- en tien euro herdenkingsmunt van 2011 ontworpen. Het thema ‘Nederland en de Schilderkunst’ is een thema wat meteen tot de verbeelding spreekt. De verhouding tussen illusie en werkelijkheid is een van de meest kenmerkende aspecten van de Nederlandse schilderkunst. Persijn Broersen en Margit Lukács gebruikten het in hun ontwerp van het Schilderkunst Vijfje. Ze combineerden de uitgangspunten van historische en hedendaagse schilderkunst aan de hand van het 17e-eeuws schilderij ‘Gezicht op Delft’ van Johannes Vermeer.
De voorzijde van de munt toont Koningin Beatrix, actief kijkend naar het doek. Zij ziet dat de horizon niet parallel loopt aan het perspectief van de lijst, waardoor de illusie wordt verbroken. De keerzijde verbeeldt de achterkant van het schilderij en de Delftse horizon. Hiermee wordt de verbinding met het heden gelegd. Een conceptueel ontwerp, waarin de verbeeldingskracht voelbaar is.
groeten Paul
-
- Globale moderator
Er zijn nogal wat 'probleempjes' dit jaarKNM schreef:
Nationale Proofset 2011 levering half mei
26 april 2011
De officiële uitgifte datum van de Proofset 2011 wordt verschoven van eind april naar half mei in verband met vertraging in het productieproces. Wij houden u op de hoogte van de nieuwe uitgiftedatum.
De Proofset 2011 is helaas uitverkocht. Wilt u toch graag alle denominaties van de Nederlandse euro 2011 in BU-kwaliteit inclusief de 2 euro herdenkingsmunt Erasmus dan kunt u de BeNeLux-set 2011 in onze webwinkel bestellen. Deze set bevat naast de euromunten van Nederland ook de euromunten van België en Luxemburg uit 2011.
Ach laten we er van uitgaan dat ze er van kunnen leren en dan beloofd 2012 een superjaar te worden!
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Alle denominaties inclusief 2 euro herdenkingsmunt???euromunter schreef:KNM schreef:
Nationale Proofset 2011 levering half mei
26 april 2011
Wilt u toch graag alle denominaties van de Nederlandse euro 2011 in BU-kwaliteit inclusief de 2 euro herdenkingsmunt Erasmus dan kunt u de BeNeLux-set 2011 in onze webwinkel bestellen.
Ik geloof er helemaal niets van.....de normale 2 euro zit er niet in.
Zelf zeggen ze overigens in de shop ook het volgende:
LuitNaast de 24 euromunten bevat de genummerde set een fraaie penning in het teken het thema
-
- Globale moderator
Ontwerp van de 5 euromunt "100 jaar Muntgebouw" is bekend!
Zie http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=14&t=6808
groeten Paul
Zie http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=14&t=6808
groeten Paul
-
- Volledig lid
Vandaag de proofset binnen gekregen