Nederland 2011

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Nederland 2011

Bericht door Munthunter »

llinde schreef:Door KNM heb ik bevestigd gekregen dat het aantal Erasmus munten dat ze zelf ongecirculeerd verkopen, samen met het handelaarscontingent ongeveer 200.000 bedraagt.
Het totaal aantal UNC munten is dus behoorlijk laag, en zal ook laag blijven, want naast deze 200.000 gaat het alleen nog om de in rollen uitgebrachte munten en dat zijn er tot nu toe maar 500.
Het is nog niet bepaald hoeveel er nog bijkomen in de muntrolpakketten, maar daar vallen ook geen gigantische aantallen te verwachten.

Luit
En dan vrees ik dus voor een overvloed aan 'UNC'-munten UIT de roulatie. Ik hoorde al dat men winkeliers vraagt ze achter te houden! Vrees dat de mooiste als UNC verhandelt worden.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

ERASMUS MUNT UITVERKOCHT !!!

KNM:

De 2 euro Erasmus is niet meer los beschikbaar bij de Koninklijke Nederlandse Munt. Dit geldt voor alle uitvoeringen van de munt: UNC, BU en Proof. De munt is geslagen in een oplage van maximaal 4 miljoen stuks en is breed in Nederland in circulatie gebracht.

De munt is wel onderdeel van een aantal officiële uitgiften van de Koninklijke Nederlandse Munt. De BeNeLuxset bevat de munt in Brilliant Uncirculated kwaliteit en de Nationale Proofset 2011 bevat de munt in Proof-kwaliteit.

Wilt u toch de munt los verkrijgen? Houd u dan uw portemonnee goed in de gaten, of wellicht zijn de munten nog beschikbaar bij de leden van de Nederlandse Vereniging van Munthandelaren.

http://www.knm.nl/Losse-2-euromunten-Er ... 011&NWSM=2
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Koninklijke Nederlandse Munt schreef:
Namaak Erasmus 2 euro

De Koninklijke Nederlandse Munt heeft recent meldingen ontvangen over namaak uitgiften van de 2 euro Erasmus.

Het gaat om een onofficiële uitgifte van de 2 euro Erasmus Proof en in BU kwaliteit. De verpakkingen lijken op de officiële uitgiften van de Koninklijke Nederlands Munt.

Deze uitgiften zijn niet afkomstig van de Koninklijke Nederlandse Munt en wij distantiëren ons hier volledig van.

Officiele uitgifte van de Erasmus Proofmunt herkent u aan:

* Toepassing van het munthuis en muntmeester teken op munten en penningen
* Gebruik van ons logo in goudkleur op verpakking
* Certificaat van Echtheid met specificaties van de munt, achtergrondinformatie over de munt, en contactgegevens van de Koninklijke Nederlandse Munt

Afbeelding

Officiële uitgifte van de Koninklijke Nederlandse Munt.
Wijkt uw uitgifte af van bovenstaande afbeelding? Neem bij twijfel contact met ons op via info@coins.nl of 0900 – 566 30 30 (lokaal tarief)
Lycos
Lid
Lid

Bericht door Lycos »

Als met de namaak BU deze http://cgi.ebay.nl/Coincard-2-Euro-2011 ... 5d2dae4106 wordt bedoeld, vind ik het niet helemaal terecht, ook verscheidenen verkopers van de echte coincard zeggen dat er namaak is 'die je kunt herkennen aan de duitse tekst'. In mijn ogen is het dan ook helemaal geen namaak, maar een niet officiele uitgave. De proof versie met het witte bandje kennen wij natuurlijk allemaal.

L.
2euro cc en Coincards NL
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

In de muntkoerier van Maart is te lezen dat er geen Muntrolpakket special edition word uitgegeven op de Dag van de munt, daar in tegen word er een gewoon muntrolpakket uitgegeven met de 8 rollen van 1ct - €2 waarvan de 2 euro rol een gemengde rol word van de Erasmus munt en de gewone €2 2011.
Al met al betekend dit dus voor de muntrol verzamelaars dat de 500 rollen die zijn uitgegeven ook de enigste speciale rollen Erasmus blijven en daar dus niets meer bij komt.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Diocol Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Diocol »

Maar ik wil geen erasmus tussen mijn munten van 2011. :sad:
Wordt de unc set 2011 ook duurder dan? Men kan minder setjes halen uit een muntrolpakket. :dizzie:
Dat betekent ook dat de gewone 2 euro 2011 een kleine oplage heeft of dat hij in roulatie komt. :thuink:
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

sgtravel schreef: een gewoon muntrolpakket uitgegeven met de 8 rollen van 1ct - €2 waarvan de 2 euro rol een gemengde rol word van de Erasmus munt en de gewone €2 2011
Deze oplossing lijkt mij heel vreemd, en ik vraag me dan ook af of deze wel klopt, hij is namelijk volledig strijdig met de informatie die ik vorige week nog van KNM heb gekregen.
Ik denk ook niet dat er behalve de bezitters van de huidige 500 rollen Erasmus ook maar iemand blij wordt van dit alternatief.

Luit
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

het verzamelen van muntrollen....dat is echt iets dat ik niet begrijp :roll: (maar dat zal wel aan mij liggen)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Jeroen vroeg mij hier ook al naar, naar aanleiding van een artikel in de muntkoerier.

Volgens mijn informatie, welke afkomstig is van de KNM, zullen er twee varianten verschijnen van het muntrollenpakket.

Pakketten met een rol Erasmunten en pakketten zonder deze rollen.

Over gemixte rollen heb ik nog geen officiële mededeling of bericht van ontvangen, maar misschien staat dit in de nieuwsflits van maart van de KNM.

Groeten Paul
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

euromunter schreef:Volgens mijn informatie, welke afkomstig is van de KNM, zullen er twee varianten verschijnen van het muntrollenpakket.

Zo stond dit ook bij de bestelpagina van de erasmusmuntrol een paar weken geleden.
123
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

chrisS schreef:het verzamelen van muntrollen....dat is echt iets dat ik niet begrijp :roll: (maar dat zal wel aan mij liggen)
Het gaat denk ik niet zozeer om het verzamelen ervan in dit geval. Het gaat meer om de marktprijs van deze rollen en het verkrijgen van een setje UNC-munten 2011 (al dan niet voor ruilcontacten in de andere eurolanden).

Moet jij eens opletten wat een gekte het gaat worden rond de uitgifte van de muntrolpakketten op de Dag van de Munt. You Tube hit gegarandeerd :wink:

Het is met dit soort zaken de vraag, of het nog wel wat met verzamelen te maken heeft en de commercie wat dat betreft niet compleet uit de hand is gelopen. Ik kan me ook niet voorstellen dat de KNM het uitgifte beleid zo laat bij een volgende nationale 2 euro herdenkingsmunt.

Wat ze nooit verweten kan worden is dat de munt niet voor de verzamelaar tegen nominale waarde te verkrijgen was (afgezien van de verzendkosten), want de munt heeft lange tijd te koop gestaan op de site van de KNM.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

genius schreef:
euromunter schreef:Volgens mijn informatie, welke afkomstig is van de KNM, zullen er twee varianten verschijnen van het muntrollenpakket.

Zo stond dit ook bij de bestelpagina van de erasmusmuntrol een paar weken geleden.
Inderdaad! Maar het kan natuurlijk zijn dat dit gewijzigd is. En dat door omstandigheden er toch een andere samenstelling komt van de muntrolpakketten.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Vraag naar eerste nationale euromunt enorm

Utrecht, 27 februari 2011 - G4S Cash Solutions, marktleider op gebied van waardetransport en beveiliging, heeft deze maand aanzienlijk meer aanvragen binnengekregen voor twee euromunten. Verklaring voor deze trend ligt bij de nieuwe Erasmusmunt, de eerste Nederlandse twee euromunt met een nationaal thema. Het geldstuk is alleen via het reguliere betalingsverkeer te verkrijgen. Talloze ondernemers proberen nu via de waardetransporteur het bijzondere betaalmiddel in hun bezit te krijgen.

In totaal zijn er vier miljoen Erasmusmunten in omloop gebracht. Tussen de ruim 200 miljoen twee euromunten die sinds 1999 door de Koninklijke Nederlandse Munt zijn geslagen, lijkt het vinden van deze gelegenheidsmunt zoeken naar een speld in een hooiberg (bron: Koninklijke Nederlandse Munt - oplagecijfers 1999-2009).

G4S moet echter haar klanten teleurstellen wanneer zij expliciet vragen om de Erasmusmunt. "We kunnen en mogen niet garanderen dat de munt tussen het door ons geleverde contant geld zit. Simpelweg omdat dit in strijd is met de regels omtrent de verspreiding van het geldstuk," aldus Gert Askes, directeur van G4S. Om de speciale munt alsnog in bezit te krijgen, bestellen klanten van de waardetransporteur nu heel specifiek extra grote ladingen twee euromunten. Askes: "Zo kregen we zelfs een verzoek voor een levering van 50.000 twee euromunten. Dat is een hoog aantal, aanzienlijk meer dan een gemiddelde aanvraag."

Waar G4S voorheen slechts sporadisch specifieke muntverzoeken binnenkreeg, stromen de aanvragen nu dagelijks binnen. Askes: "Sinds de invoering van de Euro is dit is de eerste keer dat een nationale twee euromunt wordt uitgegeven, dus we hebben geen vergelijkingsmateriaal. Maar tot nu toe kunnen we de aanvraag nog wel gewoon aan. Zelfs als het een bestelling van maar liefst 4.000 rollen à 25 munten betreft."
Dit moet toch niet mogelijk zijn? Dan gaat er toch iets is grandioos verkeerd naar mijn mening. Dit had het ministerie van Financiën en de KNM anders aan moeten pakken. Hopelijk hebben ze hier iets van geleerd.

groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Kan iedereen zomaar bij G4S een gewenst aantal rollen bestellen?
Ik ben blij dat ik tenminste gegarandeerd UNC munten heb :wink:

Luit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Het bericht over de gemengde rollen in de muntrolpakketen is van Tom Passon in het voorwoord van de MUNTkoerier van maart 2011. Ik weet niet of Tom Passon deze informatie uit eerste hand krijgt, maar ik kan mij niet voorstellen dat de KNM het zo gaat vormgeven. Maar ja na afgelopen uitgifteperikelen sta ik nergens meer van te kijken...

@Sander, je was me voor, ik dacht 'ik bel eerst Paul even voordat ik het hier plaats'... ;)

Het is allemaal wat, wat een commotie om 1 munt, of beter gezegd, de uitgifte daarvan.

Gr. Jeroen
thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door thomasa »

:dizzie: :dizzie: damn onze oosterburen weten ook wel wat ze voor onze munt willen hebben ....
http://cgi.ebay.nl/Niederlande-2-Euro-E ... 1c19da1171
altijd op zoek naar die ene munt
jorsan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jorsan »

thomasa schreef::dizzie: :dizzie: damn onze oosterburen weten ook wel wat ze voor onze munt willen hebben ....
http://cgi.ebay.nl/Niederlande-2-Euro-E ... 1c19da1171
Zozo, dat is niet mis :dizzie:
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

sgtravel schreef:In de muntkoerier van Maart is te lezen dat er geen Muntrolpakket special edition word uitgegeven op de Dag van de munt, daar in tegen word er een gewoon muntrolpakket uitgegeven met de 8 rollen van 1ct - €2 waarvan de 2 euro rol een gemengde rol word van de Erasmus munt en de gewone €2 2011.
Al met al betekend dit dus voor de muntrol verzamelaars dat de 500 rollen die zijn uitgegeven ook de enigste speciale rollen Erasmus blijven en daar dus niets meer bij komt.
Volgens KNM klopt deze info niet:
Het klopt dat dat in de muntkoerier staat, maar dat is NIET juist. Er komt een speciale uitvoering van de muntrolpakketten 2011, maar deze bevat geen gemixte rol maar gewoon een volledige rol met Erasmusmunten naast de reguliere 2 euro 2011.
Oplage etc. zijn nader te bepalen.
Luit
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Dat is dan goed nieuws voor de muntrolverzamelaars, ben ik toch benieuwd waar de redactie van muntkoerier hun info vandaan hebben :onfused:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
De Muntkraam Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door De Muntkraam »

sgtravel schreef:Dat is dan goed nieuws voor de muntrolverzamelaars, ben ik toch benieuwd waar de redactie van muntkoerier hun info vandaan hebben :onfused:
Misschien is het bewust gedaan??

Hansafloep.
Bankbiljettenverzamelaar, wat een leuke hobby.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

hansafloep schreef:
sgtravel schreef:Dat is dan goed nieuws voor de muntrolverzamelaars, ben ik toch benieuwd waar de redactie van muntkoerier hun info vandaan hebben :onfused:

Hansafloep.
Ik ga er bewust eens niets van zeggen, maar het verbaast mij niets... ;)
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

hansafloep schreef:
sgtravel schreef: ben ik toch benieuwd waar de redactie van muntkoerier hun info vandaan hebben :onfused:

Hansafloep.
Is wat bewust gedaan? Het door de redactie van muntkoerier verstrekken van foutieve informatie?
Je krijgt zo misschien wel wat extra aandacht, maar het verstrekken van foutieve informatie is toch niet echt een aanbeveling voor je tijdschrift.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

Onjuiste informatie uitgifte muntrolpakketten 2011

16 maart 2011

De Koninklijke Nederlandse Munt heeft begrepen dat er onjuiste informatie is verspreid over de uitgifte van de muntrolpakketten van 2011. De muntpakketten van 2011 bevatten geen gemengde 2 euro muntrollen met Erasmusmunten en reguliere 2 euro munten.

Twee uitgiften van de muntrolpakketten in 2011.
Dit jaar zal er, naast de reguliere uitgifte van de muntrolpakketten, ook een speciale uitgifte zijn van het muntrolpakket met daarin een extra complete rol met de 2 euro Erasmus. Dit pakket bevat 2 rollen met 2 euro’s, waarvan één met de speciale 2-euro Erasmus en één rol met de gewone 2-euro. Net als in 2009 met de 2 euro EMU munt.

De muntrolpakketten zijn beschikbaar vanaf 18 juni op de Dag van de Munt. Oplage en prijzen worden voorafgaand aan de Dag van de Munt bekend gemaakt, hou voor meer informatie www.knm.nl in de gaten.
Duidelijke informatie dacht ik zo :thuink:

Groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Duidelijke informatie dacht ik zo :thuink:
Toch mooi dat wij deze informatie al bijna een week terug hier hadden staan :wink: http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=77 ... ead#p58727

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Waar een berichtje in de Muntkoerier al toe kan leiden :wink:

Muntverzamelaar hooligans (hét woord van 2011 :D )...

groeten Paul

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”