10 gulden 1973 Proof!

Koningin Juliana ☼ 1909 - † 2004
Regeerperiode: 1948 - 1980

Moderator: maarten89

jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

10 gulden 1973 Proof!

Bericht door jeffelz »

Hallo Mensen,

Even een munt van mij die ik al een tijdje in bezit heb....
Het is geen zeldzame maar toch een mooie betaalbare proofmunt! :D

Afbeelding

:D
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Dat is weer een mooie munt, heb hem zelf ook zitten , nu nog die van 1970 PROOF :wink:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

sgtravel schreef:Dat is weer een mooie munt, heb hem zelf ook zitten , nu nog die van 1970 PROOF :wink:
Ja die van 1970 koop ik niet, er word zovaak een 10 gulden 1970 proof op een veiling aangeboden terwijl ze het niet zijn! Van de 100 die proof moeten zijn zijn er nog maar 43 ofzo bekend..
De prooflike is zo mooi geslagen dat je het verschil bijna niet ziet! :D
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Re: 10 gulden 1973 Proof!

Bericht door Jan W »

Als kind uit de jaren '60 en puber in de jaren '70 zijn de munten van Juliana altijd een beetje bijzonder geweest voor mij. Ik kan me zelfs nog herinneren dat ik van opa en oma een zilveren rijksdaalder kreeg kreeg op mijn verjaardag (pas in 1969 kwamen de eerste nikkelen exemplaren).
Ik verzamel alleen maar grote zilveren (crownsize) munten van vóór 1940 maar heb for old times sake ook de zilveren rijksdaalder 1964 van de Nederlandse Antillen in de collectie als buitenbeentje. Deze had nog hetzelfde (grote) formaat als de vooroorlogse rijksdaalder van Wilhelmina.

Sinds vandaag is daar een zilveren 10 Gulden 1973 aan toegevoegd. Niet de standaard uitgave die ik al had liggen maar een mooi Proof exemplaar. Dit zilveren tientje kan ik me nog goed herinneren toen het uitkwam. Wat een grote munt! En ook voorzien van een heel ander portret en wapen dan op de reguliere munten stond. Het tientje uit 1970 was nog een kopie met de regulier gebruikte hoofden van Juliana en Wilhelmina zoals deze op de circulerende munten stonden uit 1948 en 1950 en later (ontwerpen van Wenckebach).

Voor het tientje van 1973 tekende Katinka Bruyn-van Rood die voor- en achterzijde ontwierp. Juliana staat erop zoals ze er toen uitzag (64 jaar oud) en niet meer met dat portret van haar op 40-jarige leeftijd zoals dit op de reguliere munten gebruikt werd. Ook het gebruik van het Latijnse woord Regina i.p.v. Koningin der Nederlanden was een stijlbreuk. De munten werden in een behoorlijke oplage geslagen: 4.505.000 in UNC en 105.750 in Proof kwaliteit.

Vreemd genoeg is het portret van Bruyn-van Rood daarna niet meer gebruikt voor de (pas)munten. Tot 1980 gebruikte men gewoon nog het ontwerp van Wenckebach. Een gemiste kans, temeer omdat er van Wilhelmina maar liefst vijf verschillende portretten voorkomen op reguliere (pas)munten.
Bruyn-van Rood ontwierp later in 1980 trouwens ook de inhuldigingsmunten van Beatrix (met dubbelportret van Juliana en Beatrix). Het wapen op de achterkant van die gulden en rijksdaalder is opvallend genoeg weer hetzelfde als van dat tientje uit 1973.

De 10 gulden 1973 is overigens een heel mooi uitgevoerd ontwerp (zie ook de mooie grote foto's van de verkoper, Jan Koevoets). Eenvoudig maar krachtig met een beeldtaal die helemaal in de jaren '70 te plaatsen is. Daarbij vergeleken is het tientje uit 1970 een snel gemaakt en slap aftreksel van eerdere munten. Wat overigens beslist niet geldt voor de portretten an sich van Wenckebach, die zijn erg mooi uitgevoerd (maar moet je ook plaatsen in eind jaren '40 toen ze ontworpen werden).
Afbeelding
Afbeelding
(foto's: Jan Koevoets)
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Ik herinner me nog toen ik mijn eerste zilveren tientje kocht. Dat was er ook een uit 1973, omdat ik die veel mooier vond dan die van 1970. De ontwerpen van Wenkelbach zijn mooi, maar ik heb ze zo vaak gezien dat ik ze een beetje saai ben gaan vinden. Dan zijn het tientje 1973 en de dubbelkoppen 1980 een mooie afwisseling.

De ontwerpen van Van Rood zijn overigens ook gebruikt voor de munten van de Nederlandse Antillen. O.a. voor de 10 gulden 1979
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Mooie munt Jan. Wel een erg felle foto, lijkt wel een tekening

Willem
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Willem, dat klopt. Ik belicht recht van boven op de munt. Zo krijg je veel contrast, bij proofmunten komt er dan door de spiegelglans erg veel licht door de lens naar binnen en dan krijg je de felle witte velden.

Overigens kun je bij een van boven belichte foto het beste de details beoordelen, dat is de reden dat ik zo fotografeer. Ik ben niet de enige overigens, veel professionele catalogusmakers fotograferen zo, met name in het buitenland.

Sommigen kiezen ervoor om juist de proofmunten van opzij te belichten, maar in het kader van de productiesnelheid is het onhandig om telkens het lichtpunt te veranderen.
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Jan, bedankt voor de uitleg, ik had wel al zo'n vermoeden op de manier van fotograferen. Je kunt op deze manier veel van een munt zien(gebreken). Gebruik je speciale daglichtlampen dan.

Willem
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Inderdaad Willem, ik gebruik daglichtlampen.
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Die foto deed het 'm ook trouwens. Toen ik deze op Ebay zag moest ik gewoon een bod doen op deze munt. Ik zat geloof ik 12 dollarcent boven het één na hoogste bod. :knipoog:
In het echt is het verschil tussen de matte en spiegelende vlakken trouwens minder fel dan op de foto. De munt ziet er net zo uit als deze uit de pers kwam. Vaak zie je toch wat aanslag op de spiegelende vlakken welke er in de loop der jaren langzaam op de munt komt.
Nu nog een capsule op de kop tikken om de munt ook zo mooi te bewaren. :thumb up:
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

janssenfrank schreef:De ontwerpen van Van Rood zijn overigens ook gebruikt voor de munten van de Nederlandse Antillen.
Inderdaad, ook voor dit gouden "honderdje" uit 1978. Maar eigenlijk is dit dus weer een slap kopje thee van het zilveren tientje 1973 door eigenlijk het hele ontwerp van de kopzijde over te nemen. Aan de andere kant, de munt was toen nog niet commercieel en vanuit ouderwets, ambtelijk, denken werd er dus geen geld verspild aan iets wufts zoals nieuwe ontwerpen als de oude ook nog wel (her)gebruikt konden worden.

Hoewel, gezien onderstaand ontwerp en het simpelweg hergebruiken van oude(re) voorbeelden kan het ook zo zijn dat de neef van de broer van de schoonmaker van de Rijksmunt dit in een middagje in elkaar heeft geknutseld.. Lijkt me niet iets waar een ontwerper nu maanden mee in de weer is geweest. :gniffel:
Afbeelding
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Jan W schreef:Nu nog een capsule op de kop tikken om de munt ook zo mooi te bewaren. :thumb up:
Dankzij post van Banknotow zit de munt nu veilig in een passende capsule! :thumb up:
Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Banknotow »

Jan W schreef:
Jan W schreef:Nu nog een capsule op de kop tikken om de munt ook zo mooi te bewaren. :thumb up:
Dankzij post van Banknotow zit de munt nu veilig in een passende capsule! :thumb up:

En zo help je elkaar :thumb up:
Elk papierke is er weer 1

Terug naar “Koningin Juliana”