Sander..

Toch nog even verder wezen grasduinen op 't net met huisvlijt in het achterhoofd en kwam onderstaand tegen:Tasu schreef:Deze vraag heb ik in het verleden ook eens gesteld, ik heb ze ook, en de algemene tendens was dat het hier huisvlijt betreft!
voor de volledigheid:$and€r schreef:Toch nog even verder wezen grasduinen op 't net met huisvlijt in het achterhoofd en kwam onderstaand tegen:Tasu schreef:Deze vraag heb ik in het verleden ook eens gesteld, ik heb ze ook, en de algemene tendens was dat het hier huisvlijt betreft!
I had to do this experiment for Chemistry and we covered them in zinc dust, the soaked them in heated 20 ml of zinc chlorid, pulled them out (and they were silver in color), and then heated them (and they turned gold in color). The last question on my lab worksheet is, "Did the penny change to silver metal and then to gold metal? Explain."
Denk dat dit onderwerp verplaatst kan worden naar "Knutselmunten en muntsieraden"
Ik heb er ook nog een paar, ik zal ze eens uit de map grabbelen. Heb ze nog nooit gewogen. wel raar dat de behandelde munt lichter is. Mijn theorie was altijd: huisvlijt. Met als doel dat de vernikkelde, verzinkte of verwatdanookte muntjes in donkere kroegen leken op shilling munten en dat daardoor je biertjes was goedkoper werden in aanschafneozion schreef:Ik heb dus hetzelfde gevonden hier.
Penny 1967.
Het rare is dat het er op de foto niet uit ziet als een dhz versie.
De gewichten zijn ook raar. De verzinkte is lichter![]()
[thumbnail]http://members.tele2.nl/kleinreesink/uk.jpg[/thumbnail]
de gewichten:
links 9.54 gram
Rechts 9.42 gram
Ik ben aardig aan het sporten om weer een beetje in shape te komen voor dit voorjaarneozion schreef:@koen:
ben benieuwd naar jou verschil in gewicht
koenmunten schreef:Ik ben aardig aan het sporten om weer een beetje in shape te komen voor dit voorjaarneozion schreef:@koen:
![]()
![]()
Ik weet nog goed waar de munt vandaan gekomen is. Het zal in de zomer van 1990 zijn geweest dat ik een paar dagen naar Londen ben geweest. In die jaren nam ik altijd wat muntgeld mee terug als een soort souvenir. Het betrof gewoon de muntjes die ik als wisselgeld kreeg in winkels, restaurants en musea die ik bezocht en daar zat die dus ook tussen. Het is me indertijd niet eens opgevallen dat er vreemd iets mee aan de hand was want in die jaren zag je in het buitenland wel vaker dat er verschillende versies van eenzelfde muntwaarde circuleerde.neozion schreef:@koen:
@sander:
Lijkt het op de foto zo dat er echt een laagje over de munten heen zit? Als iets op dhz manier verzinkt is zal het laagje er waarschijnlijk niet netjes egaal overheen zitten.
Bij de munt op mijn foto kan je redelijk goed zien dat het er goed opzit. Je zou zelfs verwachten dat het geen bronzen munt is maar echt een nickelen munt.
@martin:
Enig idee waar deze munt oorspronkelijk vandaan kwam?
Ik denk dat we dit maar moeten aannemen, de redelijk grote verschillen qua gewicht en het verhaal afsluiten.It will be electroplated as there are signs of the underlying metal showing on the laurels and also a couple of spots on the reverse. The difference in weight is only just over 1%, so I would think this would be within the normal tolerances. Although coins have a set weight for the flan, they are only token coinage and not worth their intrinsic amount based on bullion value. Therefore a degree of variation doesn't matter. On a parallel theme, this was discussed in the case of a cupro-nickel(?) wren farthing. Weighing 20 or 30 farthings gave a range of between 2.69g and 2.93g meaning the metal could not be determined solely by weight. The same would apply in the case of pennies. There isn't anything to suggest that it would necessarily be silver plating, it could be any metal.
You do get coins of all denominations struck on blanks intended for other issues, some of which are very close to the intended blank size, but in this case it doesn't look like it applies.
Ik hoor/zie het resultaat graag als je klaar bent met zagen...janssenfrank schreef:Hmmm.... ik heb er dus ook een paar.
Ik ga eens een doormidden zagen. Als het vernikkeld is, dan zou je een bronzen kern moeten zien.
To be continued...