Oostenrijk 2011

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Oostenrijk 2011

Bericht door euromunter »

Het is zeker verstandig om deze direct te bestellen. Ik was ook te laat met de Pummerin munt en dar heb i kwel spijt van. De prijzen via de handel zijn echt belachelijk hoog.

Groeten Paul
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

euromunter schreef:Het is zeker verstandig om deze direct te bestellen. Ik was ook te laat met de Pummerin munt en dar heb i kwel spijt van. De prijzen via de handel zijn echt belachelijk hoog.
Dank voor het antwoord, Paul. Ik heb de munt per mail kunnen reserveren. Ze zijn overigens zeer vriendelijk bij de Oostenrijkse munt!

Bernard
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

is die Pummerin munt dan zo duur?
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

40 tot 50 euro betaal je er wel voor. De uitgifteprijs was 12 euro. De munt is alleen in BU-kwaliteit te verkrijgen en niet in UNC-kwaliteit zoals voorgaande jaren, door de hoge zilverprijs...

groeten Paul
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

muntplaats biedt Pummerin aan voor 8,95€ (UNC) en de blister voor 14,95€. klopt dit dan niet?
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

chrisS schreef:muntplaats biedt Pummerin aan voor 8,95€ (UNC) en de blister voor 14,95€. klopt dit dan niet?
Ik zou er maar van uit gaan dat het niet klopt, in UNC is de munt niet uitgegeven....

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

chrisS schreef:muntplaats biedt Pummerin aan voor 8,95€ (UNC) en de blister voor 14,95€. klopt dit dan niet?
Zoals je kunt zien, moet je een e-mail sturen voor de blister. De unc-versie kun je wel in de winkelwagen doen, maar het heeft geen zin .Deze munt is niet in UNC-kwaliteit uitgegeven zoals Luit ook reeds heeft vermeld. Dus de site van Numiscollect is niet helemaal up-to-date.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Deutsches Münzen Magazin:
Österreich: 2011 keine Silbermünzen zum Nennwert

Österreich wurde vom Silberpreis-Boom ebenso überrascht wie andere Münzen-Ausgabeländer. Im Gegensatz zu den Überlegungen in Deutschland, deshalb den Nennwert zu erhöhen oder die Legierung zu verschlechtern, wird es in Österreich aller Voraussicht nach 2011 überhaupt keine Silbermünzen zum Nennwert geben, sagte der Vorstandsdirektor der Münze Österreich AG, Gerhard Starsich, im Gespräch mit dem Deutschen Münzen Magazin.

Afbeelding
Vorstandsdirektor Gerhard Starsich im Gespräch mit DMM-Chefredakteur Wolfgang Erzinger: „Die Pummerin in Normalprägung wird es nicht geben“

Deutsches Münzen Magazin: Herr Starsich, durch die drastische Silberpreis-Erhöhung werden womöglich einige österreichische Münzausgaben in Normalprägung 2011 nicht erscheinen. Auf Ihrer Internet-Seite steht, die Ausgabe der 5-Euro-Münze vom Januar sei „vorerst ausgesetzt“. Was bedeutet das?

Vorstandsdirektor Starsich: Wir sind, wie alle Ausgabeländer, von diesem dramatischen Silberpreisanstieg überrascht worden. Die „Pummerin“-Münze wurde deshalb nur in der Sammlerqualität „handgehoben“ ausgegeben, in Normalprägung wird sie definitiv nicht erscheinen, weil der Wert des enthaltenen Silbers den Nennwert derzeit deutlich übersteigt.

DMM: Vielen Sammlern fehlt die Münze jetzt in ihrer Österreich-Kollektion. Und die handgehobene Ausgabe in Schmuckverpackung wird hier auf der Messe teilweise schon für über 100 Euro gehandelt.

Starsich: Wir wissen, dass einige Sammler enttäuscht sind. Deshalb rate ich schon heute, die nächste 5-Euro-Silbermünze „Land der Wälder“ rechtzeitig vorzubestellen, denn aller Voraussicht nach wird auch sie nicht in Normalprägung erscheinen können. Auch die beiden 10-Euro-Münzen des Jahres werden wohl ausschließlich in Sammlerqualität ausgegeben, weil wir hier das Aufgeld entsprechend dem Silberpreis anpassen können. Das ist bei der Normalprägung nicht der Fall, die traditionell von der Österreichischen Nationalbank zum Nominal in Umlauf gegeben wird.

DMM: Ein Rückgang des Silberpreises ist derzeit nicht in Sicht. Deutschland hat deshalb den Feingehalt gesenkt, Spanien den Nennwert erhöht. Was plant Österreich für die Zukunft?

Starsich: Das wird es beides bei uns nicht geben. Aber natürlich denken auch wir über Ersatzprodukte nach. Die Details sind noch nicht veröffentlichungsreif. Lassen Sie sich überraschen. In jedem Fall aber wird es in Österreich 2012 wieder Gedenkmünzen zum Nennwert geben, mit denen wir breitere Bevölkerungsschichten ansprechen wollen, um damit das Münzensammeln noch populärer zu machen.

DMM: Österreich hält sich beim Sammelgebiet 2-Euro-Gedenkmünzen auffallend zurück. Dürfen die Sammler sich in diese Richtung Hoffnung machen?

Starsich: Auch darüber denken wir zur Zeit ernsthaft nach.

Vollständiger Artikel im DEUTSCHEN MÜNZEN MAGAZIN, Ausgabe März/April 2011.
groeten Paul
Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Bericht door Collectcoins »

Inmiddels heb ik de 5 euro Pummerin in blister.
Ondanks de oplage van 50.000 (wat normaal ruim voldoende zou moeten zijn voor een meerwaarde herdenkingsmunt) lopen biedingen op ebay al af rond de 50 euro.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

euromunter schreef:
Zoals je kunt zien, moet je een e-mail sturen voor de blister. De unc-versie kun je wel in de winkelwagen doen, maar het heeft geen zin .Deze munt is niet in UNC-kwaliteit uitgegeven zoals Luit ook reeds heeft vermeld. Dus de site van Numiscollect is niet helemaal up-to-date.

Groeten Paul
Prijs is ondertussen op hun site aangepast naar 49,95€. Ik heb een order gedaan toen de munt voor 8,95€ aangeboden werd. Ik heb hierover van hen ook een mail ontvangen waarin ze melden dat deze order akkoord bevonden is.

Ik heb hen hierover gemaild, maar krijg geen antwoord. Zal ik de betaling gewoon overmaken en zijn zij dan verplicht de munt aan die prijs te verkopen?
thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door thomasa »

denk het wel je hebt een e/mail waarin staat dat het accoord is toch .
dus dan sta je altijd in je recht
altijd op zoek naar die ene munt
jorsan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jorsan »

chrisS schreef:
euromunter schreef:

Groeten Paul
Prijs is ondertussen op hun site aangepast naar 49,95€. Ik heb een order gedaan toen de munt voor 8,95€ aangeboden werd. Ik heb hierover van hen ook een mail ontvangen waarin ze melden dat deze order akkoord bevonden is.

Ik heb hen hierover gemaild, maar krijg geen antwoord. Zal ik de betaling gewoon overmaken en zijn zij dan verplicht de munt aan die prijs te verkopen?
Als ik jou was zou ik GEEN betaling doen. Ik heb in januari ook een bestelling gedaan bij Muntplaats, een week later netjes een mail gekregen dat de order akkoord was, maar tot op heden heb ik nog steeds niets binnen gekregen. Ook na herhaaldelijk mailen krijg ik geen reactie. Ook bellen heeft geen zin, krijg steeds netjes een vrouwenstem te horen dat de voicemail vol is en dat je dus geen bericht kunt achterlaten. :twisted: :twisted: :twisted:

Ik vind echt niet kunnen en vind hun dus ook erg klantonvriendelijk. Uiteindelijk heb ik deze week hun laten weten dat ik afzie van de bestelling. Inmiddels heb ik de munten (weliswaar iets duurder) bij een andere handelaar gekocht en deze munten had ik zeer snel binnen. Dat is pas service!
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Als je een accoord hebt voor een prijs dan moeten ze deze ook leveren, de kans dat deze geleverd word is klein bij hun.
Ik zit al 4 maanden te wachten op een $2 fiji 2010 proof waarbij de levering telkens een maand is uitgesteld, denk dat ik deze munt over een jaar nog niet heb 8)
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

Nu weet ik niet goed wat doen. Blijkbaar is het niet echt een betrouwbare handelaar. Ik vind het al raar dat ze niet reageren op m'n mails. Misschien doen ze dat bewust in de hoop dat ik afzie van de verkoop (aangezien zij het item aan een verkeerde prijs hebben aangeboden...)
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

thomasa schreef:denk het wel je hebt een e/mail waarin staat dat het accoord is toch .
dus dan sta je altijd in je recht
Ik neem aan dat er wel ergens in de voorwaarden staat dat als een product niet uitgegeven wordt, het ook niet geleverd kan worden, de munt die toentertijd voor 8.95 werd aangeboden is de UNC versie en die bestaat simpelweg niet, en KAN dus niet geleverd worden.
Als je dan toch 8.95 wilt gaan betalen voor iets wat niet bestaat vind ik dat redelijk naïef.
Ik heb er altijd al een hekel aan gehad dat handelaren allerlei zaken gaan verkopen voor ze deze hebben, maar in dit geval ligt de schuld ook zeker bij de Oostenrijkse munt die heel lang een uitgiftedatum voor deze munt heeft aangehouden en pas op het laatste moment de zaak heeft afgeblazen.

Luit
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

dus best gewoon afzien van de aankoop
wel jammer dat deze handelaar totaal niet communiceert :(
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

chrisS schreef:wel jammer dat deze handelaar totaal niet communiceert :(
Dat ben ik met je eens, ik heb hem daar ook al eens op aangesproken....

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

BU-set 2011.

Afbeelding

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Blister 5 euro 2011 "Land der Wälder".

Afbeelding

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

De 5 euromunt is te bestellen in de online shop...

groeten Paul
Proof
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Proof »

Afbeelding afkomstig van Starshop Forum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Prachtige ontwerpen! Bedankt voor de afbeeldingen!

groeten Paul
chrisS
Senior lid
Senior lid

Bericht door chrisS »

Inderdaad prachtige munten zoals alle 10 en 20 euromunten van Oostenrijk. Ik kijk er al naar uit :-)
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Afbeeldingen zonder watermerk :knipoog:

Afbeelding

Afbeelding

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

100 euro goud, Kronen van Habsburger, Wenzelskrone

Afbeelding

Proofset 2011
(certificaat van 2011 met de munten van 2010?).

Afbeelding

groeten Paul

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”