Hallo,
Ik ben benieuwd of iemand me opweg kan helpen met wat meer informatie over deze munt/penning.
Ik zou graag willen weten of het zeldzaam is/ verzameld wordt.
Volgens mij is het een Cruzado, maar ik kan nergens een tweede vinden.
Verder ben ik benieuwd naar de waarde.
Mochten er nog vragen zijn of iets dan hoor ik dat graag.
Met vriendelijke groet,
Luuk
Welke munt heb ik hier?
Welke munt heb ik hier?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Welke munt heb ik hier?
Aldus Chatgpt.
Mooi, dank voor de foto van de keerzijde
Nu is het beter te lezen:
### Keerzijde
* We zien een **kruis** met **vier kwartieren gevuld met stipjes/bolletjes** (klassiek Iberisch muntmotief).
* Rondom staat de tekst **“HOC SIGNO VINCES”** → dit betekent: *"In dit teken zult gij overwinnen"* (de beroemde uitspraak van Constantijn de Grote bij het kruisvisioen).
Dit motto komt vaak voor op Portugese gouden escudo’s onder de Filipsen.
### Voorzijde
* Wapenschild van Portugal met kroon erboven.
* Omschrift bevat duidelijk **PHILIPPVS** en **REX** → dus één van de Spaanse Filipsen die ook koning van Portugal waren (1580–1640).
* Links en rechts naast het schild zie je muntmeesterletters (bijv. **B**), die de muntplaats aangeven.
### Conclusie
Je munt is een **Portugese gouden escudo** (of halve escudo, afhankelijk van gewicht/diameter), geslagen tijdens de **Iberische Unie (1580–1640)**.
De precieze koning is hoogstwaarschijnlijk:
* **Filips II (1580–1598)** of
* **Filips III (1598–1621)**,
omdat de stijl van het wapen en het motto *HOC SIGNO VINCES* vooral uit die periode voorkomt. Bij Filips IV zie je vaak wat andere letters en stijlen.
---
De diameter die ik zie op de liniaal is rond de **21 mm**. Dat komt overeen met een **½ escudo (meestal ca. 1,7 g)** of **1 escudo (ca. 3,4 g)** in goud.
Als jij me het **gewicht van de munt** kunt geven (bijv. op een precisieweegschaal), dan kan ik exact zeggen of het een **½ escudo** of een **1 escudo** is, en nog specifieker welk type.
Wil je dat ik een tabel maak met de varianten (Filips II, III en IV) en de kenmerken, zodat je jouw munt precies kunt matchen?
Mooi, dank voor de foto van de keerzijde
Nu is het beter te lezen:
### Keerzijde
* We zien een **kruis** met **vier kwartieren gevuld met stipjes/bolletjes** (klassiek Iberisch muntmotief).
* Rondom staat de tekst **“HOC SIGNO VINCES”** → dit betekent: *"In dit teken zult gij overwinnen"* (de beroemde uitspraak van Constantijn de Grote bij het kruisvisioen).
Dit motto komt vaak voor op Portugese gouden escudo’s onder de Filipsen.
### Voorzijde
* Wapenschild van Portugal met kroon erboven.
* Omschrift bevat duidelijk **PHILIPPVS** en **REX** → dus één van de Spaanse Filipsen die ook koning van Portugal waren (1580–1640).
* Links en rechts naast het schild zie je muntmeesterletters (bijv. **B**), die de muntplaats aangeven.
### Conclusie
Je munt is een **Portugese gouden escudo** (of halve escudo, afhankelijk van gewicht/diameter), geslagen tijdens de **Iberische Unie (1580–1640)**.
De precieze koning is hoogstwaarschijnlijk:
* **Filips II (1580–1598)** of
* **Filips III (1598–1621)**,
omdat de stijl van het wapen en het motto *HOC SIGNO VINCES* vooral uit die periode voorkomt. Bij Filips IV zie je vaak wat andere letters en stijlen.
---
Wil je dat ik een tabel maak met de varianten (Filips II, III en IV) en de kenmerken, zodat je jouw munt precies kunt matchen?