Veilingen 2025
Moderators: maarten89, WBE
Re: Veilingen 2025
Schulman mailde me keurig terug: Het klopt dat de veilingmeester soms besluit een kavel te laten passeren. Dit kan gebeuren wanneer het geboden bedrag niet aansluit bij de marktverwachtingen of de waarde-inschatting van de inzender.
Maar dat is niet waar ik hun over mailde. Het rare vond ik dat er munten waren waarop geboden was met de inzetprijs of zelfs daarboven en dat deze alsnog niet verkocht werden. Dat is natuurlijk apart, je begint niet voor niets met een startprijs want dat is je minimum waarvoor een object weg mag gaan.
Maar ik zie meer aparte zaken: bij de onverkochte lots nummer 102 en 109 bijvoorbeeld zie ik een "estimate" prijs die onder het "starting bid" zit:
- Lot 102: starting bid 1000, estimate is 400
- Lot 109: starting bid 700, estimate is 500
(https://auctions.schulman.nl/auctions/1 ... 2&limit=96)
Mij lijkt dat wat vreemd toe.
Maar dat is niet waar ik hun over mailde. Het rare vond ik dat er munten waren waarop geboden was met de inzetprijs of zelfs daarboven en dat deze alsnog niet verkocht werden. Dat is natuurlijk apart, je begint niet voor niets met een startprijs want dat is je minimum waarvoor een object weg mag gaan.
Maar ik zie meer aparte zaken: bij de onverkochte lots nummer 102 en 109 bijvoorbeeld zie ik een "estimate" prijs die onder het "starting bid" zit:
- Lot 102: starting bid 1000, estimate is 400
- Lot 109: starting bid 700, estimate is 500
(https://auctions.schulman.nl/auctions/1 ... 2&limit=96)
Mij lijkt dat wat vreemd toe.
Dit is inderdaad wel bijzonder dat Schulman hieraan meewerkt. Waarschijnlijk hadden ze een inzender, die perse een bepaald bedrag voor zijn munten wilde hebben. Die veel hoger was dan de huidige marktwaarde, waardoor ze nu niet zijn verkocht.
Heb ook wel eens op een paar munten geboden bij Crown Currency. Vooraf een bod gedaan en achteraf zag ik dat ik voor twee munten niet was overboden. Een week later zag ik bij de opbrengstenlijst dat ze niet verkocht waren
Na een mailtje gestuurd te hebben, zeiden ze dat de minimum prijs niet was gehaald (En mijn biedingen waren redelijk hoog). Sindsdien heb ik er geen bod meer gedaan, omdat ik dit soort praktijken zeer klant onvriendelijk vind. Maak het start bod gewoon de minimum vraagprijs, dan weet iedereen waar hij of zij aan toe is!!
Heb ook wel eens op een paar munten geboden bij Crown Currency. Vooraf een bod gedaan en achteraf zag ik dat ik voor twee munten niet was overboden. Een week later zag ik bij de opbrengstenlijst dat ze niet verkocht waren
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Zou dit iets te maken hebben met het platform (Bug in de software)? Zowel Crown Currency als Schulman maken gebruik van Auction Mobility en ik geloof niet dat beide hun naam te grabbel gooien voor een paar kavels.
Overigens denk ik dat de manier van bieden ook voor verwarring kan zorgen. Persoonlijk vind ik schriftelijk bieden achterhaald. Telefonisch bieden vind ik een vorm van "kijk mij eens". Als je vooraf wilt bieden kan je een pre-bid plaatsen en anders live via internet of in de zaal.
Overigens denk ik dat de manier van bieden ook voor verwarring kan zorgen. Persoonlijk vind ik schriftelijk bieden achterhaald. Telefonisch bieden vind ik een vorm van "kijk mij eens". Als je vooraf wilt bieden kan je een pre-bid plaatsen en anders live via internet of in de zaal.
Lot 1054 (wel verkocht): Startbid was 1500 estimate 800.
Dit kavel werd op verzoek van de koper teruggehaald en alsnog afgeslagen. Het werd door de veilingmeester als typo (typfout) afgedaan.
Eigenlijk te triest voor woorden dat je bij sommige veilingbedrijven niet weet waar je aan toe bent. Bij Schulman ook wel eens een geintje meegemaakt dus daar zien ze mij niet meer verschijnen op het biedboard. En dat geldt voor meer bedrijven en dan blijven er weinig over. Ik had veel meer aanwinsten kunnen scoren maar als ik eenmaal besloten heb om bij een veilingbedrijf niet meer te bieden dan doe ik dat ook niet.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid Forum: 171
Eens, dat zou wel het handigste zijn. Ik zou zelf als veilingbedrijf ook niet willen dat er onduidelijkheden ontstaan tijdens een veiling. Ik dacht dat dit ook onder notarieel toezicht staat?
Enfin, het viel me gewoon op. Schulman is echt niet de enige veilingsite waar dit zo nu en dan plaatsvindt en ik ben verder altijd wel te spreken over de kwaliteit van hun uitvoering, afhandeling en natuurlijk de catalogi. Maar ik denk soms wel als er haperingen zijn waardoor mijn hogere bod niet doorkomt: zou dit niet vaker gebeuren en hoeveel geld blijft er per veiling wellicht niet liggen?
Stukje tekst door AI gegenereerd (en gecontroleerd tot zover mijn kennis over dit onderwerp)
Wat houdt notarieel toezicht in?
Controle op het proces:
De notaris heeft toegang tot het veilingsysteem en kan het biedproces controleren en beoordelen om een eerlijke gang van zaken te garanderen.
Toezicht op de naleving van regels:
De notaris waakt over de naleving van de veilingvoorwaarden en eventuele wettelijke bepalingen.
Transparantie en eerlijkheid:
Notarieel toezicht draagt bij aan een transparant en eerlijk proces, waardoor bieders vertrouwen hebben in de veiling.
Juridische zekerheid:
Het toezicht van de notaris biedt juridische zekerheid voor zowel de verkoper als de koper.
Wanneer is notarieel toezicht verplicht?
Openbare verkopingen van roerende zaken:
Bij openbare verkopingen, zoals veilingen van inboedels, voertuigen of andere roerende goederen, is notarieel toezicht wettelijk verplicht.
Munten- en Penningenveiling van Goudwisselkantoor staat online.
9 en 10 september.
Kreeg vd week de papieren catalogus binnen.
https://veiling.goudwisselkantoor.nl/auctions
9 en 10 september.
Veilingcatalogus van Karel de Geus staat online.
www.kareldegeus.nl
www.kareldegeus.nl
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Staat voor mij helaas niks in
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ligt het aan mij of is online biedmodule (nog) niet beschikbaar?Ilosab schreef: ↑22 aug 2025, 12:33 Veilingcatalogus van Karel de Geus staat online.
www.kareldegeus.nl
Volgens mij alleen pdf en de rest volgtAdriaan schreef: ↑22 aug 2025, 21:29Ligt het aan mij of is online biedmodule (nog) niet beschikbaar?Ilosab schreef: ↑22 aug 2025, 12:33 Veilingcatalogus van Karel de Geus staat online.
www.kareldegeus.nl
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Ik heb een e-mail van Heritage USA gehad met de melding dat 16 oktober a.s. de verzameling biljetten en noodgeld van J.M. Verkooyen geveild wordt.
De auteur van o.a.
Catalogus van Het Nederlands noodgeld van de eerste wereldoorlog en het interbellum
Deel I het noodgeld van Gemeenten, Vluchtoorden en andere overheid(sinstellingen)
Catalogus van Het Nederlands noodgeld van de eerste wereldoorlog en het interbellum
Deel II het noodgeld van bedrijven en andere particuliere instellingen
De belangstellende moeten zelf in de gaten houden wanneer het op het internet komt te staan.
Mvg, Ger.
De auteur van o.a.
Deel I het noodgeld van Gemeenten, Vluchtoorden en andere overheid(sinstellingen)
De belangstellende moeten zelf in de gaten houden wanneer het op het internet komt te staan.
Mvg, Ger.
Ger, zet aub de tekst van de email op het forum, kunnen we het allemaal bewaren of printen zodat we onszelf kunnen inschrijven.
Tot dusver wel hele zeldzame (lees onbetaalbaar voor de meeste haha) biljetten, maar helaas geen Noodgeld. Wie weet komt er nog wat bij tzt.Ger1 schreef: ↑24 aug 2025, 14:28 Ik heb een e-mail van Heritage USA gehad met de melding dat 16 oktober a.s. de verzameling biljetten en noodgeld van J.M. Verkooyen geveild wordt.
De auteur van o.a.
Mvg, Ger.
In de e-mail stonden nog veel meer veilingen aangekondigd dus veel meer info staat er niet.
Je kan bij Heritage USA https://www.ha.com/ waarschijnlijk meer informatie vinden.
Het kan zijn dat er ook veel biljetten bij de Heritage IJsselstein geveild worden, dat was met de veilingen van A. Toele ook zo. De kostbare biljetten uit die verzameling zijn toen ook in de USA geveild en de rest in Europa.
Mvg,
Oké, bedankt voor de info.
Adriaan, de online biedmodule staat er sinds vandaag op.Adriaan schreef: ↑22 aug 2025, 21:29Ligt het aan mij of is online biedmodule (nog) niet beschikbaar?Ilosab schreef: ↑22 aug 2025, 12:33 Veilingcatalogus van Karel de Geus staat online.
www.kareldegeus.nl
YES! betere plaatjes bij de kavels.
Maar degene die van gouden dukaten houden zoals ik moeten er wel rekening mee houden dat kavel 299 een vervalsing is.ThunderHenri schreef: ↑08 aug 2025, 14:25 Munten- en Penningenveiling van Goudwisselkantoor staat online.
9 en 10 september.
En zeker niet zoals vele andere valse dukaten geslagen in St Petersburg.
Ger.
Mag ik vragen hoe je dat ziet Ger? (Ik verzamel ze niet, dus geen idee). Heb je t gemeld aan ze?Ger1 schreef: ↑26 aug 2025, 15:07Maar degene die van gouden dukaten houden zoals ik moeten er wel rekening mee houden dat kavel 299 een vervalsing is.ThunderHenri schreef: ↑08 aug 2025, 14:25 Munten- en Penningenveiling van Goudwisselkantoor staat online.
9 en 10 september.
En zeker niet zoals vele andere valse dukaten geslagen in St Petersburg.
Ger.
Ik vermoede gelijk al dat er iets niet in orde was en vergelijk die dukaat met een afbeelding van een bekende handelaar/numismaat of een afbeelding indien aanwezig in het handboek van Laurens Schulman.ThunderHenri schreef: ↑26 aug 2025, 15:38 Mag ik vragen hoe je dat ziet Ger? (Ik verzamel ze niet, dus geen idee). Heb je t gemeld aan ze?
En later in overleg met andere tot dezelfde conclusie gekomen.
Ik heb 1 uur geprobeerd contact te krijgen op 2 verschillende nummers maar krijg alleen een in gesprek toon en dan vind ik het wel goed zo.
Mvg, Ger.
Communiceren is niet de sterkste kant van het geldwisselkantoor en als er een reactie komt dan vaak alleen in hun voordeel.Ger1 schreef: ↑26 aug 2025, 18:40Ik vermoede gelijk al dat er iets niet in orde was en vergelijk die dukaat met een afbeelding van een bekende handelaar/numismaat of een afbeelding indien aanwezig in het handboek van Laurens Schulman.ThunderHenri schreef: ↑26 aug 2025, 15:38 Mag ik vragen hoe je dat ziet Ger? (Ik verzamel ze niet, dus geen idee). Heb je t gemeld aan ze?
En later in overleg met andere tot dezelfde conclusie gekomen.
Ik heb 1 uur geprobeerd contact te krijgen op 2 verschillende nummers maar krijg alleen een in gesprek toon en dan vind ik het wel goed zo.
Mvg, Ger.
Het is toch wel heel slecht dat een “gerespecteerd” bedrijf een vervalsing aanbiedt alszijnde een originele.
Ik ging er vanuit dat daar toch echt wel kennis zit ook.
In principe zijn ook alle in St Petersburg geslagen dukaten vals, zie o.a het artikel “Valse Nederlandse dukaten” en “Valse Nederlandse dukaten II” door A. van der Wiel. In Jaarboek voor Munt en Penningkunde 1952 en 1956.ThunderHenri schreef: ↑27 aug 2025, 14:21 Het is toch wel heel slecht dat een “gerespecteerd” bedrijf een vervalsing aanbiedt alszijnde een originele.![]()
Deze dukaten zijn door de munt van Rusland in St, Petersburg geslagen en zijn vaak nauwelijks te onderscheiden van de echte dukaten die in Utrecht geslagen zijn.
Veel van deze dukaten worden op veilingen aangeboden en zelden wordt erbij vermeld dat ze in St Petersburg geslagen zijn.
Toevallig viel het mij op dat het de laatste tijd wel vaker vermeld wordt.
Voor de prijs maakt het niet altijd wat uit en soms brengt een Russische dukaat zelfs meer op.
Maar bv. de 1849 dukaat is bijna altijd in Rusland geslagen en uit Utrecht is zeer zeldzaam.
Verhouding geslagen in Utrecht: 14.244 en in St. Petersburg: 4.750.000
Mvg, Ger.
PS, ik verzamel geen dukaten geslagen in St. Petersburg, maar ben er wel 2x ingetuind