Hallo ik ben benieuwd of iemand me opweg kan helpen met wat meer info over deze munt/penning.
Ik zou graag weten wat het gehalte is, of hij bijzonder is/ verzameld wordt.
Ik kan er zelf niets over vinden, alleen een beschrijving van hoe hij er uit ziet, maar dat weet ik al.
.
Alvast bedankt,
D Visser
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wat vooral belangrijk is, is of deze van goud is of verguld. Indien van goud dan heeft deze de metaalwaarde, indien verguld, dan heeft deze helaas geen enkele waarde. Een munthandelaar, goudhandelaar of juwelier kan u misschien verder helpen.
De munt is getest, en teste hoger dan 18 krt, om uit te sluiten dat hij verguld is zouden ze hem moeten inzagen of af vijlen wat dus een destructie van de munt zou betekenen.... En dus verlies van waarde wat zonde zou zijn.
Ik zie bv bij een gouden 5je of 10tje dat daar een gewicht bij staat, dus als dat gewicht een vast gegeven is kan il direct ziem of hij wel of niet verguld is, door het verschil in gewicht.
Toch bedankt voor de tijd en je antwoord.
Mvg D Visser
Gezien het wat ruwe oppervlak vermoed ik dat de penning verguld is. Om er achter te komen of de penning al of niet massief goud is zou het soortelijk gewicht kunnen berekenen uit de afmetingen (diameter en dikte) en het gewicht. Dit is niet zo'n nauwkeurige methode omdat de dikte, het gaat om de gemiddelde dikte, niet goed te meten is. Echter het verschil tussen het sg van goud en messing/koper is zo groot dat deze methode meestal wel een duidelijk resultaat op levert. Zeker als de penning niet al te klein is.