Wat is er aan de hand, in muntenland?

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Wat is er aan de hand, in muntenland?

Bericht door Nieuwemunt »

Beste verzamelaars,

Ik verzamel al een geruime tijd munten. Mijn verzamelgebied beperk ik tot de west friese munten. Veelal kocht ik op verzamelbeurzen en bij verzamelaars of bij munthandelaren. Door de opkomst van de internationale online veilingen kocht ik de munten steeds vaker online.
Een paar jaar geleden kocht ik steeds minder en is het verzamelen op een laag pitje beland. Nu sinds een aantal maanden ben ik het weer aan het oppakken. Ik kijk vooral online. Ik ben geschrokken van de bedragen welke op het moment betaald worden. Of het nu bijvoorbeeld een provinciale gulden of een leeuwendaalder is. Ik vind het echt bizar. Als ik op Numisbids kijk zie ik wederom opbrengsten waar ik van “schrik”. Voor bijvoorbeeld een WF leeuwendaalder in een zeer fraai met een gangbaar jaartal wordt gewoon ruim 300> plus voor betaald.
JanW gaf het ook al aan over de afgelopen veiling van Kunker. Dit is ook een goed voorbeeld. Mijn vraag luidt dan ook;

“Wat is er aan de hand, in muntenland?”

Zijn dit welvermogende verzamelaars? Zien beleggers dit als een goede investering? Of zijn dit de nieuwe prijzen?
Ik ben benieuwd hoe jullie verzamelaars en of handelaren hier naar kijken en over denken? Ik heb er geen verklaring voor :sad:

Hartelijke groeten van Nieuwemunt
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
Sigismund Liberia
Volledig lid
Volledig lid

Re: Wat is er aan de hand, in muntenland?

Bericht door Sigismund »

Ik begrijp je als je een tijdje weg bent uit verzamelen is het even schrikken van de prijzen
Kwaliteit is super duur geworden,, kwaliteit fraai + valt nog mee maar zeer fraai of hoger is super duur.soms denk dat munten verzamelen weer een hobby voor de rijken is.
Groeten luc
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Over het algemeen zijn de prijzen wel omhoog gegaan ja. Maar bij sommige veilingen gaan munten soms wel extreem duur dat je er bijna vraagtekens bij stelt.

Ik zit er zo in: ik wil iets hebben en bedenk wat ik het waard vind.. gaat het duurder dan heb ik pech. En ja het tempo ligt hier ook lager dan een paar jaar geleden.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik verzamel Nederlands papiergeld, Hongaars papiergeld, Hongaarse munten en Nederlandse coincards. De laatste 2 voor de kinderen. Ik kijk vaak op verkoopsites maar ook naar veilingen en verbaas me ook vaak wat de startprijs is. Ik heb coincards gekocht destijds voor € 5, - en die worden nu verkocht voor meer dan € 100, - Echt niet normaal meer.
Ik hanteer hetzelfde principe als Sjors. Bedenk wat ik ervoor wil uitgeven en zo niet dan is dat jammer, er komt nog wel een kans.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Nieuwemunt Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Nieuwemunt »

Dank voor jullie reacties!
----- Muntenverzamelaar sinds 2012! Het begin van een mooie nieuwe hobby -----
mariusjr Nederland
Nieuw lid
Nieuw lid

Bericht door mariusjr »

Inderdaad.
Ik heb niet lang geleden ook een leeuwendaalder gekocht voor ruim 300 euro.
Heb ik teveel betaald?
Is momenteel de gangbare prijs, en ik wilde er graag 1.

Terwijl vele andere munten juist weer gekelderd zijn...
Vanaf wilhelmina zeg maar.

Marius
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Das wel fors voor een leeuwendaalder hoor, als je een willekeurig stuk wil. Voor 300,- heb je een zeldzamer stuk of kwalitatief goed.

Terug naar “Munten algemeen”