Dukaat 1829

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

snork Nederland
Lid
Lid

Dukaat 1829

Bericht door snork »

Naar aanleiding van de nederlandse muntalmanak ben ik mij gaan verdiepen in de 'valse' nederlandse dukaten geslagen in rusland en polen. En aan de hand van de artikelen die genoemd worden in de muntalmanak:

- van der wiel over de valse nederlandse dukaten in het jaarboek munt- en penningkunde 1952 en 1956
- Kooij in de muntkoerier 1993 nummer 7

Deze dukaat heb ik recent gekocht, een russische slag 1829, maar wat mij opviel was dat de stijl lijkt af te wijken van andere russische nederlandse dukaten en dat de M van Legem ondersteboven is gesneden. Iets wat ik niet kon terugvinden bij andere russische nederlandse dukaten. Helaas heb ik zelf Bitkin niet om daar iets in te zoeken.

Weet iemand mogelijk iets meer? En mijn excuses als ik deze munt in de verkeerde rubriek heb geplaatst. Vind het zelf een lastige omdat het in meerdere catalogi bij nederland wordt gezet, maar toch russisch is. En dit is mijn eerste post, dus ben nog beetje zoekende in dit mooie forum :)

Gewicht 3,43 gram, Bitkin 22
munt-2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Dukaat 1829

Bericht door Ger1 »

Beste snork,
Je vraag staat hier volgens mij wel op zijn plaats.

Ik heb mij ook al jaren in deze materie verdiept en alle publicaties hierover gelezen en dan nog komt ik er vaak niet uit.
Je weet nu ook dat de dukaten in St Petersburg (Rusland) geslagen eigenlijk vals zijn en zo ook omschreven in die publicaties hierboven genoemd.

Maar ja nu deze dukaat,
Het ziet er een beetje zielig uit en volgens mij op het eerste gezicht echt vals en vraag mij af of het gehalte en het gewicht klopt?
Ik heb vele afbeeldingen op mijn pc staan die in Rusland geslagen zijn maar die zien er allemaal verzorgd uit en soms zijn de dukaten niet van de Utrechtse te onderscheiden.
Ik heb zelf een dukaat 1828 in een NGC-slab (nu eruit) waarop staat St. Petersburg Mint maar die is in Utrecht geslagen.
Door mij gevonden en samen in overleg met een echte Numismaat besloten dat deze in Utrecht is geslagen.
Dus zelfs de NGC maken vele fouten ook andersom als er niets staat zijn ze soms in Rusland geslagen.
Het blijft uiteraard moeilijk tot onmogelijk om een munt op het scherm te gradueren maar ik zie een paar vreemde punten waarom ik denk dat deze ook niet in Rusland is geslagen.

De drie ringen onder de kin
Boven zijn rechterhand mis ik de pareerstang
De boven lijn van de pijlen zie ik zo op geen ander dukaat
De punt van het zwaard staat bij alle andere dukaten ongeveer in het midden
De pluim op de helm ziet er vreemd uit
Op zijn broek zitten boven 9 randen met knoppen maar bij de echte Utrechtse en valse Rusland dukaten 8
Op de keerzijde zitten op de rozetten 7 bolletjes en op al mijn afbeeldingen 8 bolletjes

Er zal vast nog wel meer zijn dat niet klopt
Ik denk dat deze echt vals is en als het niet zo is heb je een unieke mispeer.
Dit is mijn persoonlijke mening, mvg,

voorbeeld uit St Petersburg:
1829 RL-11 pr-.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Terug naar “Koning Willem I”