Interessante Marktplaats lot

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

jellevisscher
Nieuw lid
Nieuw lid

Interessante Marktplaats lot

Bericht door jellevisscher »

Hallo,

Het virus is weer toegeslagen na een rustperiode van een aantal jaren om mijn verzameling opnieuw uit te breiden.

Nu ben ik op MP hier tegenaan gelopen MP lot 40 biljetten

Het betreft een lot met voor mij een aantal gewilde biljetten en zover ik kan bepalen op de foto's met een prima kwaliteit.

De prijs lijkt mij fair. Maar wat is jullie mening hierover? Zijn er mensen bekend met de verkoper?
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Interessante Marktplaats lot

Bericht door Patrickp_nl »

Degene die de afbeeldingen gemaakt heeft, heeft enorm zijn best gedaan de biljetten zo mooi mogelijk te laten uitkomen.
Van een aantal biljetten die er zo goed als onbeschadigd uit zien, kun je toch een duidelijke vuilstreep in de middenvouw zien.
Een typische situatie die ontstaat uit het scannen ipv fotograferen van biljetten. De foto’s die erbij zitten zijn met tegenlicht gemaakt, op een zodanige manier dat je nog steeds weinig ziet.
Ik zou de biljetten eerst met een stevige lamp vanaf de zijkant beschijnen, als ik ze zelf in handen heb, om zelf te bepalen welke kwaliteit ze hebben.
Er zitten zeker enkele lastige biljetten tussen die een aardige prijs mogen opbrengen, als de kwaliteit inderdaad goed is. (25 gulden Princesje in Blauwe jurk, 20 gulden Boerhave, StadhouderWIllem 3, Lieftincktientje)
Overigens het lieftincktientje en Princesje in blauw vertonen allebei gebruikssporen die niet geheel in overeenstemming zijn met de kwaliteitsbeschrijving die aanbieder er zelf aan geeft.

Hou in je hoofd “als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook”. De vraagprijs is wel meteen de max zou ik zeggen...
Ik word zelf altijd een beetje ongemakkelijk van zoveel schrijffouten in een kleine tekst, maar de laatste zin in de aanbieding is voor mij helemaal de afknapper. "Niet te onderhandelen"... Dan niet. :lollig:
Succes!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
jellevisscher
Nieuw lid
Nieuw lid

Patrickp_nl schreef: 22 feb 2024, 14:00 Degene die de afbeeldingen gemaakt heeft, heeft enorm zijn best gedaan de biljetten zo mooi mogelijk te laten uitkomen.
Van een aantal biljetten die er zo goed als onbeschadigd uit zien, kun je toch een duidelijke vuilstreep in de middenvouw zien.
Een typische situatie die ontstaat uit het scannen ipv fotograferen van biljetten. De foto’s die erbij zitten zijn met tegenlicht gemaakt, op een zodanige manier dat je nog steeds weinig ziet.
Ik zou de biljetten eerst met een stevige lamp vanaf de zijkant beschijnen, als ik ze zelf in handen heb, om zelf te bepalen welke kwaliteit ze hebben.
Er zitten zeker enkele lastige biljetten tussen die een aardige prijs mogen opbrengen, als de kwaliteit inderdaad goed is. (25 gulden Princesje in Blauwe jurk, 20 gulden Boerhave, StadhouderWIllem 3, Lieftincktientje)
Overigens het lieftincktientje en Princesje in blauw vertonen allebei gebruikssporen die niet geheel in overeenstemming zijn met de kwaliteitsbeschrijving die aanbieder er zelf aan geeft.

Hou in je hoofd “als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het dat waarschijnlijk ook”. De vraagprijs is wel meteen de max zou ik zeggen...
Ik word zelf altijd een beetje ongemakkelijk van zoveel schrijffouten in een kleine tekst, maar de laatste zin in de aanbieding is voor mij helemaal de afknapper. "Niet te onderhandelen"... Dan niet. :lollig:
Succes!
Bedankt voor je uitvoerige reactie.

Ik zit er ook een beetje dubbel in. Veel biljetten worden inderdaad als PR of UNC omschreven al dan niet met een - of een +. Terwijl ik bij een aantal biljetten ook zeker mijn twijfel heb en de verkoper wellicht te hoog inzet. Het beste is uiteraard om de biljetten te beoordelen om een afspraak te maken met de verkoper.
De biljetten die je noemt zijn oa ook de biljetten waar het om gaat volgens de verkoper minimaal PR. En gebaseerd op de prijzen die in muntalmanak 2024 staan zou het waarde vertegenwoordigen van 2800e. de waarde zakt hard, 820e, als ik uitga van de kwaliteit ZF. Dan laat ik even in het midden in hoeverre muntalmanak 24 reële prijzen bevat.

Je geeft aan biljetten met een stevige lamp van de zijkant beschijnen. Waarom de zijkant? En doel je dan op een uv lamp? En als ik met een uv lamp specifiek deze 4 biljetten zou bekijken wat moet ik dan wel zien? Maar misschien belangrijker wat mag ik absoluut niet zien?

Dat het en vaste prijs betreft. Als ik even naar mijzelf kijk. Ik heb in het verleden ook producten voor een vaste prijs via MP verkocht. Wetende dat het een nette prijs was en je geen zin hebt in prijsdiscussies in zon geval.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Hoi Jelle,

Ik ben ook wat argwanend, alle foto's komen niet natuurlijk over. Mogen we iets niet zien?
Wat mij ook opvalt... van alle biljetten in een PMG slab is de achterzijde niet afgebeeld.

Het voordeel van biljetten in een slab (PMG/PCGS ea) is dat je twee extra foto's hebt. Foto's gemaakt door het bedrijf dat het biljet in een slab heeft gestopt. Met het unieke nummer op de achterzijde van de slab kan je het biljet "controleren" en bekijken. Veelal is de kwaliteit van de afbeelding hoog en je kunt inzoomen.

Een willekeurig biljet uit een veiling van de MPO (met een afbeelding van hoge kwaliteit).
https://ha-europe.com/nl/bladeren/Coins ... _2023/5609

Voer het nummer op de achterzijde in (bij PMG ook de grade).
https://www.pmgnotes.com/certlookup/

Je krijgt twee extra afbeeldingen wat je een ritje naar het veilinghuis/handelaar kan besparen.
https://www.pmgnotes.com/certlookup/1914056-006/64/
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

jellevisscher schreef: 22 feb 2024, 16:06
Patrickp_nl schreef: 22 feb 2024, 14:00 Ik zou de biljetten eerst met een stevige lamp vanaf de zijkant beschijnen, als ik ze zelf in handen heb, om zelf te bepalen welke kwaliteit ze hebben.
Je geeft aan biljetten met een stevige lamp van de zijkant beschijnen. Waarom de zijkant? En doel je dan op een uv lamp? En als ik met een uv lamp specifiek deze 4 biljetten zou bekijken wat moet ik dan wel zien? Maar misschien belangrijker wat mag ik absoluut niet zien?
Wanneer je een biljet met sterk wit licht vanaf de zijkant (met “strijklicht”) beschijnt zie je vouwen, golven en andere oneffenheden die je met licht van voren niet ziet.
Ik noemde UV niet, maar met UV kun je bewuste en onbewuste reiniging en manipulatie vrij eenvoudig zichtbaar maken. Dat kun je weer gewoon van voren aanschijnen. Let wel op datje chemische manipulatie met blauw uv licht het beste zichtbaar maakt, terwijl je bewuste UV effecten op biljetten het beste met “jade” uv licht kunt zien (verschillende frequenties licht).
Goede uv en led verlichting zijn te koop bij diverse handelaren. Als je wilt weten waar, neem even in pm contact op.

Ik zal later wat voorbeelden van het strijklicht en de twee soorten uv laten zien.
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
jellevisscher
Nieuw lid
Nieuw lid

De voorbeelden zou top zijn. Ben ook benieuwd hoe dat dan eruit ziet.

En in hoeverre is dit snel te herkennen of te leren als ik dit zou gaan toepassen als ongeoefende op de betreffende biljetten van de advertentie?
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ok. gelukt. We beginnen met een flatbed scan, 600dpi. Biljet ligt op een glasplaat, wordt platgedrukt door een zwarte achtergrond. De belichting is op de hoogste intensiteit ingesteld, zodat de zwarte achtergrond door eventuele dunnere delen van het papier doorschijnt, en daarmee watermerken perfect zichtbaar maakt. Kwaliteit gaat wel voor Prachtig door, toch?
Scan 600 dpi.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 22 feb 2024, 23:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Dan een scan op 100dpi, nu heb ik kennelijk iets te verbergen, want 100dpi geeft geen scherpte.
Maar met fotobewerkingssoftware, heb ik het opgekrikt tot 600 dpi. Je ziet dus in de (technische) details van de afbeelding geen verschil, maar close up verdwijnen alle details. (De roestplekjes zijn niet meer zichtbaar, en ook de randen zijn wazig... Is dat het biljet of de afbeelding vraag je je af)
Scan 100 dpi photoshop enhanced to 600 dpi.jpg
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 22 feb 2024, 23:29, 3 keer totaal gewijzigd.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Nu komt UV.
Ik heb twee verschillende led-uv lampen, de ene heeft drie kleuren, de andere twee. De precieze "golflengte" van de verschillende UV belichtingen weet ik niet, maar het is allemaal het onschadelijke type UV.
Eerst de "blauwe".
Blauw.jpg
Dan de minder intens blauwe.
half intens blauw.jpg
En tot slot de "groene" UV. dit is mijn favoriete om "bedoelde UV reflecties" goed te kunnen waarnemen, zoals uv reflectieve watermerken of afbeeldingen die zonder uV niet zichtbaar zijn. Het voordeel ten opzichte van blauw uv licht is dat de kleuren van de niet reflectieve inkt nauwelijks last hebben van het UV licht, terwijl bij het blauwe uv licht alles er blauw uitziet. Oordeel zelf.
Groen.jpg
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 22 feb 2024, 23:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Dan heb ik ook nog een rode lamp. Hiervan heb ik nog geen functionele toepassing gevonden bij biljetten. Het is GEEN Infrarood! (dat zie je namelijk niet).
Foto rood licht.jpg
En dan nu.... [tromgeroffel]
Een gewone foto...
Foto normaal licht.jpg
En tot slot, mijn advies bij elke biljet beoordeling... Strijklicht. Je plaatst de lichtbron aan de zijkant van het biljet en laat het licht van opzij over het biljet schijnen...
Strijklicht.jpg
Als je het biljet zo ziet, misschien een krappe Fraai??? (En je hoeft geen ervaring met biljetten of gradatie te hebben om te zien dat dit biljet geen prachtig is!)
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 22 feb 2024, 23:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Excuses voor het intens vieze buroblad. Is inmiddels schoongemaakt, maar ik ga de foto's niet opnieuw maken :oops:
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Laatste post, ter onderbouwing waarom ik de groene UV waardevol vind.
1. Regulier licht
Normaal licht.jpg
2. Blauw UV (je ziet de vezels oplichten)
Blue UV.jpg
3. Groen UV (Serienummer rood wordt oranje en zwart wordt geel!, balken en tekst lichten op, De vezels zijn er in rood, blauw en geel, allemaal elementen die je anders helemaal niet ziet)
Green UV .jpg
jellevisscher
Nieuw lid
Nieuw lid

Patrickp_nl schreef: 22 feb 2024, 22:35 Dan heb ik ook nog een rode lamp. Hiervan heb ik nog geen functionele toepassing gevonden bij biljetten. Het is GEEN Infrarood! (dat zie je namelijk niet).
Foto rood licht.jpg
En dan nu.... [tromgeroffel]
Een gewone foto...
Foto normaal licht.jpg
En tot slot, mijn advies bij elke biljet beoordeling... Strijklicht. Je plaatst de lichtbron aan de zijkant van het biljet en laat het licht van opzij over het biljet schijnen...
Strijklicht.jpg
Als je het biljet zo ziet, misschien een krappe Fraai??? (En je hoeft geen ervaring met biljetten of gradatie te hebben om te zien dat dit biljet geen prachtig is!)
Super deze digitale 1-on-1 :klap: . Er valt dus genoeg te controleren als het om biljetten gaat met een redelijke waarde. En met name het voorbeeld met het 'strijklicht' :shock:.

Welke lamp is geschikt voor het strijklicht? Dan kan ik dat ook thuis zsm gaan uitproberen. En welke UV lampen raad je aan?
jellevisscher
Nieuw lid
Nieuw lid

Boefjes zijn het. Precies zoals je aangaf als het te mooi is om waar te zijn, dan ...........

Afbeelding
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Volgens mij ben je op een paar tenen gaan staan, alleen al door aan te geven dat je eerst wilt zien voor je gelooft.
Ik denk dat je just gehandeld hebt met je verzoek om eerst de biljetten de mogen bekijken.

Ik ben weer bevestigd in mijn vooringenomen aanname dat ik liever niet via MP koop. Sorry voor de goeden, jullie moeten lijden onder de kwaden.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

jellevisscher schreef: 23 feb 2024, 09:41 Welke lamp is geschikt voor het strijklicht? Dan kan ik dat ook thuis zsm gaan uitproberen. En welke UV lampen raad je aan?
Ik heb het lange tijd met een LED lamp van Kruidvat gedaan. Als ik mij goed herinner was die € 1,50.
Maar da's alleen wit. Na een jaar werd het plastic omhulsel kleverig (weekmakers) en heb ik die weggegooid.
Vanwege de groene UV heb ik een goede, oplaadbare gekocht. Die zijn prijzig, maar zoals je gezien hebt, erg goed.
€ 45 p.st. exclusief verzendkosten. Kan alleen als pakket verzonden worden! (Momenteel niet op voorraad, maar als er genoeg gegadigden zijn, kan ik ze wel weer op voorraad nemen).
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

Het veilingseizoen is bijna geopend. Ik zou de topics hier volgen dan ben je snel op de hoogte als er een catalogus online verschijnt.
Je kunt rustig kijken en bedenken of het nuttig is om een kijkdag te bezoeken. Later kan je eventueel bepalen of je de veiling live wilt volgen of online. Vooraf een (maximum) bod indienen kan ook als je niet in de gelegenheid bent de live-veiling te volgen. Er zijn tegenwoordig ook online veilingen waarbij het mogelijk is de kavels op afspraak vooraf te bekijken.

Hobby's kosten tijd maar als het lukt om een mooi biljet via een veiling toe te voegen is dat het dubbel en dwars waard. Het geeft meer voldoening als een biljet via Marktplaats wat uiteindelijk (net) niet aan je kwaliteitswens voldoet.

Een andere optie is natuurlijk een beurs te bezoeken. Zeker in mijn beginperiode kon ik daar nog leuke biljetten vinden. Als je wat verder gevorderd bent zal je merken dat het aanbod dan snel minder wordt.
jellevisscher
Nieuw lid
Nieuw lid

Patrickp_nl schreef: 23 feb 2024, 18:09
jellevisscher schreef: 23 feb 2024, 09:41 Welke lamp is geschikt voor het strijklicht? Dan kan ik dat ook thuis zsm gaan uitproberen. En welke UV lampen raad je aan?
Ik heb het lange tijd met een LED lamp van Kruidvat gedaan. Als ik mij goed herinner was die € 1,50.
Maar da's alleen wit. Na een jaar werd het plastic omhulsel kleverig (weekmakers) en heb ik die weggegooid.
Vanwege de groene UV heb ik een goede, oplaadbare gekocht. Die zijn prijzig, maar zoals je gezien hebt, erg goed.
€ 45 p.st. exclusief verzendkosten. Kan alleen als pakket verzonden worden! (Momenteel niet op voorraad, maar als er genoeg gegadigden zijn, kan ik ze wel weer op voorraad nemen).
Ik heb nog een led lamp liggen en daarmee de eerste controles uitgevoerd op mijn eigen biljetten. En het is echt een goed hulpmiddel om te gebruiken. UV lampen laat ik nog even links liggen.
jellevisscher
Nieuw lid
Nieuw lid

Adriaan schreef: 23 feb 2024, 19:10 Het veilingseizoen is bijna geopend. Ik zou de topics hier volgen dan ben je snel op de hoogte als er een catalogus online verschijnt.
Je kunt rustig kijken en bedenken of het nuttig is om een kijkdag te bezoeken. Later kan je eventueel bepalen of je de veiling live wilt volgen of online. Vooraf een (maximum) bod indienen kan ook als je niet in de gelegenheid bent de live-veiling te volgen. Er zijn tegenwoordig ook online veilingen waarbij het mogelijk is de kavels op afspraak vooraf te bekijken.

Hobby's kosten tijd maar als het lukt om een mooi biljet via een veiling toe te voegen is dat het dubbel en dwars waard. Het geeft meer voldoening als een biljet via Marktplaats wat uiteindelijk (net) niet aan je kwaliteitswens voldoet.

Een andere optie is natuurlijk een beurs te bezoeken. Zeker in mijn beginperiode kon ik daar nog leuke biljetten vinden. Als je wat verder gevorderd bent zal je merken dat het aanbod dan snel minder wordt.
Ik liep tegen de Crown Currency Live Auction 26 van a.s. woensdag. Mijn eerste auction dus ik ga deze eens volgen.
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

jellevisscher schreef: 26 feb 2024, 14:45
Ik liep tegen de Crown Currency Live Auction 26 van a.s. woensdag. Mijn eerste auction dus ik ga deze eens volgen.
Een prima start. Oleg heeft geregeld mooie kavels bijna alles is voorzien van slab. De veiling verloopt iets langzamer als een reguliere veiling en de opbrengsten liggen gemiddeld wat hoger. Je zal wel zien dat de prijzen van biljetten met PMG TOP POP vaak sky high gaan (zeker als je de 20% commissie er nog bij rekent).
jellevisscher
Nieuw lid
Nieuw lid

Adriaan schreef: 27 feb 2024, 06:37
jellevisscher schreef: 26 feb 2024, 14:45
Een prima start. Oleg heeft geregeld mooie kavels bijna alles is voorzien van slab. De veiling verloopt iets langzamer als een reguliere veiling en de opbrengsten liggen gemiddeld wat hoger. Je zal wel zien dat de prijzen van biljetten met PMG TOP POP vaak sky high gaan (zeker als je de 20% commissie er nog bij rekent).
Een hele zit. 3 biljetten gekocht en ook meteen mijn eerste PMG biljetten.

10 gulden 1997

20 gulden 1945

25 gulden 1989
Adriaan Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Adriaan »

jellevisscher schreef: 28 feb 2024, 15:38
Een hele zit. 3 biljetten gekocht en ook meteen mijn eerste PMG biljetten.
Gefeliciteerd, nu op naar de volgende veiling. 11 maart komt de veiling van de Ruiter / Goudwisselkantoor online en waarschijnlijk staat Crown Currency maand maart dan ook weer online. Dat wordt keuzes maken. :P
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

In April is er ook de beurs in Houten en Maastricht…. Indien geen onbeperkt budget, kun je ook overwegen (een van) deze te bezoeken…
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Wat een mooie fotoreeks Patrick! De strijklicht foto is wel een eye-opener. Wat een verschil met de scan.

Met munten zie je dat ook wel: op de foto zien ze er prima uit, in het echt zit er een ongewenste poets of zilverdip glanslaag op.

Het mooiste blijft om de koopwaar in het echt te zien. Dat voorkomt wel eens wat frustratie.

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”