Hi allen!
Wat gebruiken jullie zoal aan accessoires bij het verzamelen? Denk aan bijvoorbeeld speciale lampen, microscopen, speciale camera's?
Ben benieuwd naar jullie antwoorden, ik ben namelijk opzoek naar de ideale lamp voor mijn muntjes
Groet, Jordi
Accessoires bij verzamelen munten
Re: Accessoires bij verzamelen munten
Daglicht vind ik zelf het beste om munten bij te bekijken. Niet in direct zonlicht. Maar gewoon een plek bij een mooi, groot raam. 's Avonds kan dat natuurlijk niet. Dan gebruik ik een goede halogeen bureaulamp. Geen spaarlamp, vanwege het beperkte kleurenspectrum etc. Maar zelfs de halogeen lamp haalt het niet bij daglicht. Munten fotograferen doe ik met een speciale daglichtlamp voor fotografie. Voor het fotograferen werkt dat goed, maar verder is zo'n lamp erg vermoeiend voor de ogen. Mijn microscoop (van Leuchtturm) heeft een ingebouwd lampje, geen idee wat dat is - ik vermoed een led-lampje - maar werkt prima.
Re: Accessoires bij verzamelen munten
Daglicht is inderdaad het beste licht om je munten te bekijken en te fotograferen. Ik maak mijn foto's altijd met vroeg ochtendlicht, in de buurt van een raam. Om ze van dichtbij te bekijken, gebruik ik een eenvoudig loupe met 5 en 10x vergroting. Deze neem ik ook altijd mee naar de beurzen en veilingen. Om de foto's te maken gebruik ik een Canon EOS 90D met een 100mm Macrolens.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië