De complete set van de gemeente Venray
De serie bestaat uit 25 cent, 1 gulden en de 5 gulden
Het aantal aangemaakte biljetten is niet bekend.
Wel is bekend hoeveel er zijn uitgegeven.
Aangemaakt:
25ct ? stuks, uitgegeven 4000 stuks, vernietigd 3991 stuks **
100ct ? stuks, uitgegeven 2700 stuks, vernietigd 2691 stuks **
500ct ? stuks, uitgegeven 650, vernietigd 641 stuks **
Het is niet bekend hoeveel er daadwerkelijk vernietigd zijn, de gemeente heeft uitsluitend bij gehouden hoeveel geld ( in guldens ) in omloop is gebracht.
Wel is bekend dat de gemeente in ieder geval 9 sets achter heeft gehouden, deze zijn volgens het archief naar de Nederlands bank verzonden
(bron Toele/Jacobi het noodgeld van Nederland)
Naar eigen mening is Venray erg zeldzaam, anders dan mijn set heb ik nooit een andere set gezien.
Met het bekend raken van de van der Waal collectie weet ik dat er buiten mijn set in ieder geval nog een 25 cent en 5 gulden zijn, de 1 gulden van mijn set heb ik recent uit de van der Waal collectie gekocht om mijn serie compleet te maken.
(klik voor vergroting)
Het noodgeld van Venray
Moderator: Arjena3
Het noodgeld van Venray
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Het noodgeld van Venray
Bijzonder, dat ogenschijnlijk veel te hoge serienummer op de 5 gulden.
Het blijft speculeren; zijn ze begonnen met serienummer 1 of met 1000, 2000 ? en natuurlijk hoeveel biljetten zijn er gemaakt ?PietjePuk190 schreef: ↑07 jun 2023, 09:37 Bijzonder, dat ogenschijnlijk veel te hoge serienummer op de 5 gulden.
Helaas is deze informatie verloren geraakt vrees ik.
Ja dan kan het aan van alles liggen inderdaad. We weten het niet 

Laagst door mij waargenomen nummer bij de 5 gulden is 2171, hoogste nummer (door Toele waargenomen) 2696.
Dus nummering begonnen bij 2000 lijkt me geen onredelijke aanname, gezien het uitgifte aantal van 650...
In het gemeentearchief is overigens aangegeven dat het aangemaakte aantal gelijk was als het uitgegeven aantal.
Nu is daar bij papiergeld iets geks aan de hand. DNB hanteert de term "creatie" op het moment dat het drukwerk, dat gereed papiergeld betreft, in de balans wordt bijgeschreven als geld met waarde. Het is achteraf speculeren om Venray deze woorden in de mond te leggen, wanneer ik ervan uitga dat ze met "aanmaak" feitelijk "creatie" bedoelden. En de werkelijke productie dus wel degelijk hoger geweest zou kunnen zijn.
Heel veel niet duidelijk. Maar wel mooie biljetten, en behoorlijk zeldzaam!
Dus nummering begonnen bij 2000 lijkt me geen onredelijke aanname, gezien het uitgifte aantal van 650...
In het gemeentearchief is overigens aangegeven dat het aangemaakte aantal gelijk was als het uitgegeven aantal.
Nu is daar bij papiergeld iets geks aan de hand. DNB hanteert de term "creatie" op het moment dat het drukwerk, dat gereed papiergeld betreft, in de balans wordt bijgeschreven als geld met waarde. Het is achteraf speculeren om Venray deze woorden in de mond te leggen, wanneer ik ervan uitga dat ze met "aanmaak" feitelijk "creatie" bedoelden. En de werkelijke productie dus wel degelijk hoger geweest zou kunnen zijn.
Heel veel niet duidelijk. Maar wel mooie biljetten, en behoorlijk zeldzaam!
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Als nummering is begonnen bij 2000 en er zouden 650 zijn uitgegeven zou het serienummer 2696 niet horen te bestaan.Patrickp_nl schreef: ↑09 jun 2023, 17:19 Laagst door mij waargenomen nummer bij de 5 gulden is 2171, hoogste nummer (door Toele waargenomen) 2696.
En zo zijn we weer terug waar we waren, speculeren.
Terug van vakantie Patrick ? ik begon je aanvullingen al te missen.
Leuke " samenwerking" wat mij betreft
De verklaring voor de nummering iets boven 650 zou kunnen liggen in het bestaan van misdrukken?
Misschien had het 2100 moeten zijn waarmee ze begonnen zijn... Anyhoe... speculatie. (Of, omdat het 5 december is, speculaasje?)
Misschien had het 2100 moeten zijn waarmee ze begonnen zijn... Anyhoe... speculatie. (Of, omdat het 5 december is, speculaasje?)
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Dat was een hele lange vakantie PatrickPatrickp_nl schreef: ↑05 dec 2023, 22:14 De verklaring voor de nummering iets boven 650 zou kunnen liggen in het bestaan van misdrukken?