Vervalsingen Noodgeld

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

ThunderHenri Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Vervalsingen Noodgeld

Bericht door ThunderHenri »

Wat ik mij afvraag nav de post van Patrick over het Horst biljet dat achteraf vals bleek.
Hoeveel valse biljetten zijn er eigenlijk bekend?
En kan het ook zo zijn dat er vervalsingen werden gemaakt ten tijde van de periode van uitbrengen? "Oude" vervalsingen dus? (en die wellicht toch nog "verzamelwaardig" zijn.)
Of is dit onwaarschijnlijk?

Groetjes, Henri
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Vervalsingen Noodgeld

Bericht door Patrickp_nl »

Goede vraag. lastig te beantwoorden.
We zien recentelijk dat de gestencilde biljetten met enige regelmaat vervalst zijn, door deze opnieuw te typen. (Urk, Terneuzen, Soest, Alblasserdam.)
Deze zijn dan herkenbaar (voor het geoefende oog) aan kleine afwijkingen in de letters van de machine waarmee ze getypt zijn.
Verder ken ik van Westerbork een 10 cent, die te boek staat als "proefdruk", maar er alle schijn van heeft dat het om een vervalsing gaat.
Een 25 cent Rotterdam op afwijkend papier. (Beiden WO-II).
En nu dus enkele exemplaren Horst. (WO-I).

Je vraag of het recente vervalsingen of oude zijn... Het papier ziet er telkens authentiek uit, maar een goede vervalser gebruikt oud papier...

Een grote overeenkomst, wat ik ook met de elektrische microscoop plaatjes heb laten zien bij Horst, dat de geschreven/gestencilde delen met dezelfde inkt/kleur zijn gedrukt als de normaal gesproken gedrukte delen.

De echt goedkope kopieën (maak een scan en print uit op je printer) zie je met een vergrootglas: een druk is altijd met doorlopende lijnen, terwijl een print wordt opgebouwd met druppeltjes inkt. Die kun je herkennen als je goed kijkt.
Westerbork 10 cent 1944 kleurvariant vz.jpg
Het k-nummer en het serienummer met dezelfde blauwe inkt als de rest van het biljet.
Gemeente Rotterdam WO-II.25 Cent.1940.TJ 110.09.Vals.N° 0397.3832.vz.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 29 mei 2023, 16:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

10 Cent 1944.02.15 vz BB Nº 4992.jpg
3093.jpg
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Vooral bij getypte en dus later gestencilde biljetten komen steeds vaker vervalsingen boven drijven.
Wel heb ik de indruk dat het om een relatief klein aantal gaat die naar mening vaak door dezelfde persoon zijn gemaakt op dezelfde typemachine aangezien het altijd om hetzelfde lettertype gaat met dezelfde foutjes in de letters of cijfers.

Iedere verzamelaar zal er een keer ingetrapt zijn, ik dus ook.

Deze staat al weer maanden te koop op mp, vals dus, ik heb verkoper een bericht gestuurd maar ja gewoon laten staan he ...
Rotdam vals.jpg
en deze ook vals, ook bericht gestuurd....
terneuzvals.jpg

kort geleden stuurde iemand mij bericht met de vraag over onderstaande biljetten, allemaal vals:
Berghvals.jpg

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”