Het noodgeld van Schiedam
De serie bestaat uit 1 gulden en 2.5 gulden
Dit noodgeld is deels uitgegeven, ingewisseld en op een klein aantal na allemaal vernietigd.
Aangemaakt:
1 Gld: 18000 stuks, uitgegeven 11940 stuks, vernietigd ca 17950 stuks **
2.5 Gld: 6000 stuks, uitgegeven 4080 stuks, vernietigd ca 5965 stuks **
( bron: Toele/Jacobi, noodgeld van Nederland en eigen mening )
** Uit de archieven bleek dat deze gemeente 20 stuks van de 1 en 2.5 gulden achter heeft gehouden ten behoeve van archieven en verzamelaars. Verder is er bekend dat er voor 67 gulden aan bonnen niet is ingewisseld. Ik heb zelf een verhouding toegepast van 2/3e guldens 1/3e 2,5 guldens maar dit is dus een schatting zodat er ongeveer bepaald kan worden hoeveel er niet is vernietigd. naar mijn mening zullen er ongeveer 55 stuks van 1 gulden en 35 stuks van de 2,5 gulden niet vernietigd zijn.
Het ongeldig maken gebeurde door het biljet met ronde gaten te perforeren.
Leuke van mijn setje is de bon van 1 gulden. Zoals je op de foto kan zien is deze niet ongeldig gemaakt en dat maakt het dus 1 van de niet ingewisselde bonnen.
Hoewel aan zou kunnen nemen dat door de overgebleven aantallen dit setje relatief makkelijk zou moeten zijn is de praktijk weerbarstig en kom je ook deze biljetten zeer weinig tegen.
(klik voor een vergroting)
Moderator: Arjena3
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Het noodgeld van Schiedam
Vernietigd op 2 manieren. Ook met stempel "onbruikbaar" op keerzijde, zonder perforaties.
Of de perforatie alleen is toegepast op ingenomen exemplaren en de afstempeling "onbruikbaar" op niet uitgegeven stukken, of dat ze door elkaar gebruikt zijn is helaas nog onvoldoende onderzocht. Bezitters van exemplaren worden opgeroepen zich hier (of in DM) te melden...Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl