Gisteren heb ik voor de eerste keer in 2 maanden nog eens met de detector kunnen zoeken. Door lessen, opdrachten en examens heb ik veel minder tijd voor mijn hobby dan ik zou willen, maar af en toe kan ik er nog wel even tijd voor maken.
Gisteren ging ik dus naar een akker waar ik al vaker gezocht had. De meeste vondsten daar dateren tussen 1900 en 1940. Maar ooit zijn er op die plek ook soldaten van Napoleon's leger geweest. Af en toe vind ik er een Franse uniformknoop uit die periode. Na een kwartiertje zoeken kreeg ik gisteren ineens een loeihard hoog signaal binnen. Wanneer ik naar beneden keek zag ik de rand van een enorme zwarte munt uit de grond steken. Ik raapte hem meteen op, maar ik kon er niet meteen iets op herkennen. Na wat langer kijken herkende ik toch enkele letters uit het omschrift en de vage contour van een hoofd. Het was een zilveren 5 frank van Napoleon!
Ik had al meteen door dat de munt in slechte staat was. De akker wordt vrij zwaar bemest en is dus niet ideaal voor de conservatie van de vondsten. Na schoonmaken is er toch nog wat meer detail naar boven gekomen. Ook het jaartal en de muntplaats zijn zichtbaar geworden: 1812 A (Parijs). Het lijkt mij dat de munt ooit in een vuur heeft gelegen, want het oppervlak ziet eruit alsof het deels is gesmolten. Misschien is deze in een kampvuur gegooid/verloren? Of bij de brand in een huis bij het afval terechtgekomen?
De munt is dan wel niet in de mooiste staat maar hij vertelt wel een verhaal. En voor mij blijft het wel een geweldige vondst. Tot nu toe is dit de grootste zilveren munt die ik zelf gevonden heb. En het was toch even schrikken om ineens zo'n grote plak zilver uit de grond te halen.
Hierbij wat foto's van bij het vinden.
Mvg, Bram
5 francs 1812 A
Moderator: koiboyke
5 francs 1812 A
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: 5 francs 1812 A
En dit is de munt na schoonmaken. Ik ga hem niet verder schoonmaken want gezien de staat ben ik bang dat dat meer kwaad dan goed zou doen. 'Mooi' gaat hij toch nooit meer worden. De laatste foto is ter vergelijking. Zo heeft hij er ooit uitgezien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hi Bram,
Wat een geweldige vondst! Gefeliciteerd
Ik heb je verslag met interesse gelezen. Wat je zegt, er zit een verhaal achter een dergelijke munt. Leuk dat je meteen al aan mogelijke scenario's denkt...en daar bij wegdroomt.
Komende maanden ga ik juist wat meer tijd krijgen om aan andere dingen dan werk te besteden. Ik speel al een langere tijd met de gedachte om ook een metaaldetector aan te schaffen en schatten te gaan zoeken hier in Zeeland. Jouw ervaring en enthousiasme brengen mij weer een stapje dichterbij het overhalen van de trekker.
Succes bij je volgende detectie avontuur!
Groeten,
Adriaan
Wat een geweldige vondst! Gefeliciteerd

Ik heb je verslag met interesse gelezen. Wat je zegt, er zit een verhaal achter een dergelijke munt. Leuk dat je meteen al aan mogelijke scenario's denkt...en daar bij wegdroomt.
Komende maanden ga ik juist wat meer tijd krijgen om aan andere dingen dan werk te besteden. Ik speel al een langere tijd met de gedachte om ook een metaaldetector aan te schaffen en schatten te gaan zoeken hier in Zeeland. Jouw ervaring en enthousiasme brengen mij weer een stapje dichterbij het overhalen van de trekker.
Succes bij je volgende detectie avontuur!
Groeten,
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Dankje! Dat vind ik ook leuk aan deze hobby. Alles wat je vindt heeft een verhaal. Meestal kan je een groot deel hiervan nog achterhalen en soms kan je dan de rest proberen aanvullen met je verbeelding. Ik zoek zelf ook soms in Zeeland. Er is zeker genoeg te vinden.
Mvg, Bram
Mvg, Bram
Gaaf! 

Onder het mom van vragen, staat vrij... Als je het leuk vindt om op een van je toekomstige speurtochten in Zeeland gezelschap te hebben, dan moet je me zeker contacten, dan ga ik bij gelegenheid graag een keertje mee. Of ik kom een uurtje kijken ofzo...jij moet je natuurlijk wel concentreren. Wellicht breng ik geluk!Bram VDV schreef: ↑28 nov 2022, 08:57 Dankje! Dat vind ik ook leuk aan deze hobby. Alles wat je vindt heeft een verhaal. Meestal kan je een groot deel hiervan nog achterhalen en soms kan je dan de rest proberen aanvullen met je verbeelding. Ik zoek zelf ook soms in Zeeland. Er is zeker genoeg te vinden.
Mvg, Bram

Groeten,
Adriaan
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Ja heerlijk zo,n knetter in de hoofdtelefoon. Ik zoek nu zo,n 43 jaar met de md. en ga nog wekelijks de wei in. Ik ben in mijn element wanneer
het koud en guur weer is, goed gekleed, volle batterijen en een thermos hete koffie, een scherpe piep en ik stort me vol overgave op de grond
die een geheim gaat prijsgeven. Jouw gevonden Napoleon brengt de speurzin in je naar boven en brengt uren van rust met zich mee.
hè, nou draaf ik weer door, ik vergeet steeds weer hoe verslavend deze hobby is.
Bv. een gevonden voorwerp op een hoge piep maar aangekoekt en verbogen, thuis omzichtig reinigen om beschadigen te voorkomen, nog niks
bekends, boeken en internet worden binnenste buiten gekeerd en na een week ploeteren verdwijnt het voorwerp in de koperbak om elke
december maand ingeleverd te worden bij de oudijzer boer.
Bij elke detector hobbyist zit een steek los, althans volgens mijn vrouw.
het koud en guur weer is, goed gekleed, volle batterijen en een thermos hete koffie, een scherpe piep en ik stort me vol overgave op de grond
die een geheim gaat prijsgeven. Jouw gevonden Napoleon brengt de speurzin in je naar boven en brengt uren van rust met zich mee.
hè, nou draaf ik weer door, ik vergeet steeds weer hoe verslavend deze hobby is.
Bv. een gevonden voorwerp op een hoge piep maar aangekoekt en verbogen, thuis omzichtig reinigen om beschadigen te voorkomen, nog niks
bekends, boeken en internet worden binnenste buiten gekeerd en na een week ploeteren verdwijnt het voorwerp in de koperbak om elke
december maand ingeleverd te worden bij de oudijzer boer.
Bij elke detector hobbyist zit een steek los, althans volgens mijn vrouw.

Als ik nog eens in Zeeland ga zoeken laat ik zeker iets weten!Anomander_Rake schreef: ↑28 nov 2022, 17:53Onder het mom van vragen, staat vrij... Als je het leuk vindt om op een van je toekomstige speurtochten in Zeeland gezelschap te hebben, dan moet je me zeker contacten, dan ga ik bij gelegenheid graag een keertje mee. Of ik kom een uurtje kijken ofzo...jij moet je natuurlijk wel concentreren. Wellicht breng ik geluk!Bram VDV schreef: ↑28 nov 2022, 08:57 Dankje! Dat vind ik ook leuk aan deze hobby. Alles wat je vindt heeft een verhaal. Meestal kan je een groot deel hiervan nog achterhalen en soms kan je dan de rest proberen aanvullen met je verbeelding. Ik zoek zelf ook soms in Zeeland. Er is zeker genoeg te vinden.
Mvg, Bram![]()
Groeten,
Adriaan