Veilingvraag

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Veilingvraag

Bericht door Mononova »

Beste forumleden,

Ik wil hier toch even een vraag stellen over de integriteit van veilingen. Want de laatste Schulman-veiling (veiling 371) heeft me, als verzamelaar die ook regelmatig deelneemt aan de hier welbekende veilingen, met een onprettig gevoel achtergelaten. Wat is er aan de hand? Ik had schriftelijk geboden op een aantal kavels, maar digitaal volgde ik ook de live-veiling om te zien hoe het met mijn biedingen ging. Bij één van de kavels was mijn schriftelijke bieding de hoogste. Het internet-biedsysteem gaf dit ook netjes aan. En de kavel werd ook aan mij toegeslagen, althans voor zover ik de audiostream mag geloven. Want mijn biednummer werd genoemd. Maar vrijwel direct na het toeslaan, geeft het internet-biedsysteem toch aan dat ik de kavel niet heb gewonnen. Het geboden bedrag blijft onveranderd, alleen in plaats van gewonnen, staat er nu dat ik de kavel heb verloren. Zelfs als ik had gewild, had ik dus niet eens hoger kunnen bieden.

Inmiddels zie ik dat dezelfde munt door een handelaar wordt aangeboden. Wat gebeurt hier nu?

Ik heb wel vaker vreemde dingen gezien bij veilingen. Zoals dat ik het één na hoogste bod heb en de kavel dus verlies, maar bij de volgende veiling wordt verdorie dezelfde kavel opnieuw aangeboden (ook bij Schulman trouwens). Ik weet heus wel dat de wereld niet fraai is, zeker niet daar waar het om geld draait. Maar veilinghuizen horen zich toch ook aan bepaalde regels te houden? En ze vermelden toch ook zelf dat `de veiling onder toezicht staat' van een notaris (bij Schulman zou dit notaris S.V. Viveen moeten zijn)? Of is dat allemaal onzin en ben ik toch nog te naïef? Of moeten we het hier maar gewoon niet over hebben, om de zin in het verzamelen niet te verliezen?
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: Veilingvraag

Bericht door Arjena3 »

Het is één van de redenen dat ik nooit schriftelijk bied op veilingen. Ik wil niet zo ver gaan dat er oneerlijke dingen gebeuren maar heb te vaak gezien en gehoord dat de veilingmeester verkapte informatie geeft over het schriftelijke bod teneinde een zo hoog mogelijk resultaat te krijgen.

Ook kan het zijn dat er twee schriftelijke biedingen zijn die beide even hoog zijn, dan gaat het er dus om wie was als eerste, iets wat moeilijk controleerbaar is.

Over het algemeen zijn handelaren ook niet blij met internet bieders en het open stellen van veilingen voor niet handelaren > verzamelaars, dit omdat een verzamelaar altijd hoger kan beiden dan een handelaar waardoor het voor hun duurder maar ook lastiger is om aan "handel" te komen. je ziet dan ook vaak dat wanneer er sprake is van een internet bieder dat er in de zaal vaak doorgeboden wordt, terwijl als je in de zaal bent er veel minder vaak word doorgeboden.

Eerlijk is eerlijk waarom zou je schriftelijk bieden terwijl je thuis toch de veiling volgt ?? maar dat is mijn mening.
Als het voor mij de moeite waard is ga ik altijd naar de veiling en in de zaal bieden, als het voor 1 of twee items is gebruik ik het internet en realiseer me dat er altijd tegen mij geboden zal worden omdat ik via internet bied.

Uiteindelijk is het het spel van de hoogste bieder, je zal dus heel vaak de ena hoogste ziin omdat er nu eenmaal iemand de hoogste zal zijn.

oplossing: niet schiftelijk bieden en natuurlijk hoger beiden want laten we wel zijn ook verzamelaars zijn tegenwoordig hobby handelaren ;-)
Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mononova »

Het schriftelijk bieden scheelde me bij deze veiling 3% commissie ten opzichte van bieden via het live-systeem, vandaar dat ik het had gedaan. En natuurlijk weet ik dat ik dan kan worden overboden. Maar in dit geval kon ik dus niet eens hoger bieden. Daarom was ik echt verbaasd. Ik bied per veiling maar op een paar kavels dus het bijwonen van een veiling gaat me te ver. Maar je hebt helemaal gelijk. Schriftelijk bieden heeft ook niet mijn voorkeur. Ik merk inderdaad dat ik vaker biedingen win bij de ‘internet-only’ veilingen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik bied altijd bij de live uitzending om de doodeenvoudige reden dat ik a) niet naar de veiling toe kan gaan (Hongarije) en b) het volgens mij vaak misgaat met schriftelijke biedingen. Vaak wordt er een kavel aangeboden, heeft iemand schriftelijk het hoogste bod in de hoop het te kunnen bemachtigen en dan wordt er uiteraard in de zaal of live via internet geboden. Het schriftelijk bod gaat mee maar op een gegeven moment heeft de schriftelijke bieder nog een stap over en dan hoor ik veilingmeesters vaak zeggen in de trand van. " Bij het volgende bod ben ik weg of Dit was de laatste poging. Allesbehalve fair t.o.v. de schriftelijke bieder want de bieders in de zaal of via internet weten nu dat ze het alsnog kunnen bemachtigen. Ik weet niet hoe iemand daar over denkt maar ik vind dat hoogst irritant, een erg kwalijke zaak. Als ik nog de enige bieder ben op een kavel met een schriftelijke bieder en de veilingmeester zegt zoiets dan stop ik met bieden, zo wil ik geen kavel winnen.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mononova »

Ik vind de regels rond schriftelijke biedingen of pre-bids sowieso vaak onduidelijk. Wat dat betreft was er bij de Schulman E-auction 6 van afgelopen maart ook iets raars wat ik niet eerder had gezien. Toen ik de dag vóór die veiling pre-bids wilde plaatsen was het in sommige gevallen niet mogelijk om een volgende biedverhoging te bieden. Dus als bijvoorbeeld een Leeuwendaalder op €90 stond, kon je geen €100 bieden maar pas een maximaal biedbedrag selecteren vanaf bijv. €140. Ik had sterk de indruk dat je dus eigenlijk de maximale pre-bid van de hoogste bieder op dat moment zag. Terwijl dat toch geheim hoort te zijn? Wanneer ik dan zo'n hoger pre-bid plaatste was ik daarna inderdaad in alle gevallen ook meteen de hoogste 'pre-bidder'. Normaal zou je ook bij dit soort pre-bids verwachten dat je één biedstap hoger kunt bieden en dat het systeem dan wel aangeeft of je al bent overboden door een eerdere, hogere pre-bid. Maar dat ging bij die veiling dus anders, in ieder geval in de IOS-app van Schulman. Ik weet niet meer zeker of het ook te zien was in de browser-versie van het online biedsysteem. Is dat niemand van jullie opgevallen bij die veiling?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik bied vrijwel altijd schriftelijk, en heb daar meestal geen enkel probleem mee gehad. In de gevallen dat ik dingen zag die wat vreemd leken, heb ik gewoon het veilinghuis om opheldering gevraagd. Soms ging er iets fout, en volgen er excuses, soms is er een aannemelijke reden voor wat er is gebeurd. Ik zou dit in jouw geval ook gewoon met Schulman contact opnemen en hen vertellen wat je hier al hebt geplaatst. Ik denk dat je daar verder mee komt dan dat wij gaan gissen naar wat er is gebeurd.

Overigens heb ik zelf nog nooit problemen bij Schulman gehad met mijn schriftelijke biedingen. Waar Schulman beter in is dan sommige andere veilinghuizen, is in het terugnemen van een kavel waar toch iets mee is. Ik heb daar zelf ook wel eens een kavel gewonnen, en teruggestuurd omdat er iets mis was. Zo kan het gebeuren dat zo'n kavel opnieuw in de volgende veiling zit. Dat is dus op zich niet zo vreemd.

Dat verhaal over veilingmeesters die informatie geven over het schriftelijke bod komt hier op het forum regelmatig voorbij, maar ik heb het zelf al een aantal jaar niet meer zien gebeuren (en daarvoor alleen bij sommige veilinghuizen). Ik hoor het graag als het nog steeds gebeurd, maar dan wat concreter dan nu (dus incl naam veilinghuis en welke veiling het betrof). Vooralsnog heb ik niet de indruk dat het nog steeds een issue is.
Mononova Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Mononova »

Misschien dat ik het inderdaad nog ga navragen. Dat had ik beter direct kunnen doen natuurlijk. Het is alweer een beetje mosterd na de maaltijd.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Zoals wel vaker ben het helemaal met spatbord eens.
Goed en duidelijk omschreven, :thumb up: .
Mvg, :) .
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Mononova schreef: 14 mei 2022, 13:02 Ik vind de regels rond schriftelijke biedingen of pre-bids sowieso vaak onduidelijk. Wat dat betreft was er bij de Schulman E-auction 6 van afgelopen maart ook iets raars wat ik niet eerder had gezien. Toen ik de dag vóór die veiling pre-bids wilde plaatsen was het in sommige gevallen niet mogelijk om een volgende biedverhoging te bieden. Dus als bijvoorbeeld een Leeuwendaalder op €90 stond, kon je geen €100 bieden maar pas een maximaal biedbedrag selecteren vanaf bijv. €140. Ik had sterk de indruk dat je dus eigenlijk de maximale pre-bid van de hoogste bieder op dat moment zag. Terwijl dat toch geheim hoort te zijn? Wanneer ik dan zo'n hoger pre-bid plaatste was ik daarna inderdaad in alle gevallen ook meteen de hoogste 'pre-bidder'. Normaal zou je ook bij dit soort pre-bids verwachten dat je één biedstap hoger kunt bieden en dat het systeem dan wel aangeeft of je al bent overboden door een eerdere, hogere pre-bid. Maar dat ging bij die veiling dus anders, in ieder geval in de IOS-app van Schulman. Ik weet niet meer zeker of het ook te zien was in de browser-versie van het online biedsysteem. Is dat niemand van jullie opgevallen bij die veiling?
Hi Mono,

De iOS app had afgelopen veiling inderdaad last van bugs. Normaliter is de eerste biedstap 80% van de verwachte opbrengst. Dus verwacht Schulman dat een munt 1000 euro zal opbrengen dan begint het bieden bij 800 euro. Toen de lots net waren geupload in de app werkte dit niet. Ik heb meermaals 5 euro geboden op een lot dat eigenlijk op 2000 euro moest beginnen. Dan bied je tegen wat andere grappenmakers en komt het bod na een week op 200 euro, ik zeg maar wat. Vervolgens fixt Schulman deels die bug. Het huidige hoogste pre bid wordt op 200 euro laten staan maar de volgende biedstap wordt wel 2000 euro, want dat is eigenlijk de eerste biedstap. Je moet altijd even in de catalogus kijken wat het startbod is. Mogelijk is dit een verklaring van jouw verwarrende ervaring met pre bidding in de app.

Vwb onregelmatigheden tijdens het live bieden, ik zat in de zaal bij de selectieveiling en denk daar twee of drie keer te hebben gezien dat het afwerken van een lot niet volgens de regels verliep. Dan heb ik het over een lot dat al was afgeslagen maar werd teruggeroepen zodat een zekere telefoonbieder zich er nog mee kon bemoeien. Er was nog een voorval, ik herinner me toen tegen mijn buurman te zeggen dat dit niet klopte, maar wat was het ook al weer?! Even denken hoor. Oh ja, ik weet het weer, de veilingmeester liet aan de zaal weten dat hij uit was terwijl hij dat niet had mogen doen.
Ondanks bovenstaande blijf ik trouw aan Schulman vanwege hun aanbod munten in mijn verzamelgebied, vanwege hun lage(re) commissie, kundige customer service en fraaie catalogi.
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Vandaag is de 6 daagse HA Europe (MPO) veiling begonnen en op donderdag ben ik dan aan de beurt vanwege het papiergeld. Maar ik zit te luisteren en viel in bij het veilen van de euro's en die veilingmeester zat t/m kavel 379. Het viel me op dat hij een aantal keren bij het bieden op kavels de term gebruikte van : " Moet ik ook nog zeggen ". Dat is dus een verkapte tip dat hij daarna geen schriftelijk bod meer heeft. En niet 1 keer maar verschillende keren.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Veilingen”