Veilingkriebels

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

Melcoins Nederland
Donateur
Donateur

Re: Veilingkriebels

Bericht door Melcoins »

spatbord schreef: 27 feb 2022, 07:09 Wat zijn van Goor penningen?
Penningen van waaarschijnlijk deze kunstenaar. Mvgr, Mel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Jac.J._van_Goor
https://www.dbnl.org/tekst/_els00119220 ... 1_0075.php
Schermafbeelding 2022-02-27 om 09.47.55.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Bericht door Anomander_Rake »

Veiling blues... :cry:

Afgelopen zaterdag 12 maart was de Gadoury veiling in Monaco. Ik had er zo naar uitgekeken. Me zo zitten verlekkeren op een tweetal bijzonder mooie Franse feodale munten van Edward the Black Prince. Helaas werd het de derde veiling op rij dat ik achter het net vis en beide munten aan me voorbij zag gaan...als die ene zaalbieder nou gewoon thuis was gebleven en een wifistoring had gehad... :problem: De veilingkriebels zijn even ver te zoeken nu. Maar goed, een gevoel dat jullie ook niet onbekend zal zijn, het hoort er ook bij.

Geen tijd om lang bij de pakken neer te zitten want volgende week dinsdag- en woensdagochtend dient de volgende veiling zich al weer aan. Kuenker heeft ook weer heel veel moois! Zoals die Engelse Edward III Noble bijvoorbeeld. En dan hebben we over een maand de selectieveiling van Schulman met een paar mooie Zeeuwse munten waarvan er hopelijk één na ~450 jaar terug naar Middelburg komt.

Voor alle vrienden van #teampapier hoop ik dat Schulman veel zeldzame biljetten in de e-auction 6 heeft opgenomen.
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Anomander_Rake schreef: 14 mar 2022, 21:25 Veiling blues... :cry:
Voor alle vrienden van #teampapier hoop ik dat Schulman veel zeldzame biljetten in de e-auction 6 heeft opgenomen.
Ik denk dat ze eerder in veiling 369 (weer uitgesteld tot 30 juni 2022) zitten. :lach:
Mvg, :) .
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Schulman heb ik al opgegeven, die blijft veilingen uitstellen voor team papier.
Ik had afgelopen weekend 2 dagen een buitenlandse veiling en zowaar 7 aanwinsten gescoord. Een paar Anna biljetten voor onze oudste dochter, een biljet van een Japanse samoerai clan 1850-1870, Vanuatu 5 x opeenvolgende serienummers en Bukhara. Op een biljet van die laatste zat ik al jaren te loeren maar die zijn gewoonweg niet te betalen. Dit biljet heeft wat schade maar ik heb er eentje voor het wereldalbum.
Dus eindelijk weer iets gescoord op een veiling. T.z.t. zal ik ze laten zien als ik ze heb ontvangen, kan wel een maandje duren want over het algemeen zijn ze niet zo snel.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid Forum: 171
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Voor de liefhebbers van biljetten Nederlands Indie en Indonesie is komende veiling van Karel de Geus interessant. Catalogus staat nu online.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bedankt voor de tip.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

koenmunten schreef: 15 mar 2022, 10:36 Voor de liefhebbers van biljetten Nederlands Indie en Indonesie is komende veiling van Karel de Geus interessant. Catalogus staat nu online.
Bedankt Koen,
Inderdaad de laatste tijd veel van die biljetten en ze brengen in mijn ogen ook (heel) veel op.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Voor mij zit er helaas niets bij, zoveelste veiling die ik kan overslaan.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Ilosab schreef: 15 mar 2022, 11:10 Voor mij zit er helaas niets bij, zoveelste veiling die ik kan overslaan.
Tja wordt steeds lastiger om wat leuks te vinden als je al zo ver bent.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

koenmunten schreef: 15 mar 2022, 13:13
Ilosab schreef: 15 mar 2022, 11:10 Voor mij zit er helaas niets bij, zoveelste veiling die ik kan overslaan.
Tja wordt steeds lastiger om wat leuks te vinden als je al zo ver bent.
En dan ga je op zoek naar iets anders. In mijn geval speldjes uit mijn jeugd.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ger1 schreef: 15 mar 2022, 10:51
koenmunten schreef: 15 mar 2022, 10:36 Voor de liefhebbers van biljetten Nederlands Indie en Indonesie is komende veiling van Karel de Geus interessant. Catalogus staat nu online.
Bedankt Koen,
Inderdaad de laatste tijd veel van die biljetten en ze brengen in mijn ogen ook (heel) veel op.
De live veiling met afbeeldingen staan nu ook online.
https://paucs.com/kareldegeus/nl/bladeren?aid=50
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Dit berichtje heeft betrekking op veilingkriebels, alleen niet de wenselijke kriebels helaas. Misschien stel ik me aan en heb ik het bij het verkeerde end, als dat zo is, laat het me dan alsjeblieft weten. Ik vind deze ervaring iig de moeite van het delen waard.

Net als medeforumlid @Nijmegenmunten was ik onlangs ook wat aan het browsen in de Heritage Europe catalogus. Er staan een aantal munten in die mijn belangstelling hebben. Een van de kavels waarin ik geïnteresseerd ben, maakte voorheen onderdeel uit van de collectie Coenen. Geen idee wie die Coenen is/was, maar het zal wel. Wat er in de beschrijving van die munt ontbrak is het gewicht. Mijns inziens toch wel essentiële informatie, of niet?
Ik heb vervolgens een mailtje naar HE gestuurd met o.a. de vraag hoeveel die munt weegt. Twee weken later kreeg ik al antwoord (!). De HA vertegenwoordiger zei doodleuk "Geen idee wat het gewicht is. Dan moeten we hem uit de NGC slab halen". Ik was zo slim om ook om de code van de slab te vragen om te zien hoeveel er in de NGC database staan. Bij het zien van de slab had NGC inderdaad de vermelding van het gewicht vervangen voor de vermelding van de pedigree "Coenen Collection" stond er op de slab. WTF!

Wie is/was deze meneer of mevrouw Coenen? Maakt zijn/haar naam een munt gewilder of waardevoller? Ik kan het me nauwelijks voorstellen...

Nou is/was die Coenen wel een baas want de meest bijzondere stukken zijn doorgestuurd naar Heritage Auctions.com en daar zaten echt serieus zeldzame / dure munten tussen, maar om dan je naam op die slab(s) te willen hebben...ipv bijv. het gewicht, dat vind ik een beetje jammer. Ik hoef die naam er niet op, in tegendeel.

De munt zit in een MS61 slab. Mag je ervan uitgaan dat de munt dus wel op gewicht zal zijn omdat NGC er anders "AU of UNC details - edge filing' van zou hebben gemaakt? Ik vertrouw NGC wel maar ik wil gewoon weten hoeveel die munt weegt :angel: Als je vindt dat ik me aan stel, laat het me het alsjeblieft weten en zet me weer met beide benen op de grond :roll:

Ik heb NGC al gevraagd of zij ergens hebben staan wat die munt weegt en of ze tegen betaling die slab willen vervangen voor een nieuwe, maar dan dus met vermelding van het gewicht ipv pedigree. Of ik vraag of ze op de slab "Collection Adriaan" zetten?! :wtf: Not really. De kosten van het vervangen van de slab trek ik af van mijn veilingbudget. We gaan zien of het me lukt deze munt te bemachtigen.

Groeten,
Adriaan
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik neem aan dat NGC wel weet wat een lege slab weegt. Als HA de desbetreffende gevulde slab weegt en je trekt het gewicht van die lege slab eraf dan weet je wat de munt weegt. Of is dat onlogisch gedacht?
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Ik ken de persoon Coenen ook niet(dit zegt overigens bijzonder weinig :knipoog: ), maar je kunt inderdaad je eigen achternaam als pedigree erop laten zetten tegen betaling (https://www.ngccoin.com/coin-grading/pedigrees/). Behalve wat egotripperij ontgaat het nut mij ook... Als de munt uit een beroemde/beruchte collectie komt, kan ik me er iets bij voorstellen, maar heeft voor mij geen meerwaarde.

Ik denk dat de slab wordt afgestemd op de munt en niet apart gewogen wordt, dus met het totaalgewicht weet je het precieze gewicht van de munt nog niet. Met bankbiljetten zal er vaker een standaard maat slab zijn, al komt het ook voor dat bankbiljetten van vergelijkbare grootte in verschillende maten slab zit.

Wel apart dat NGC niet standaard het gewicht weergeeft in de registry, voor munten is dat toch best relevant?
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
eurocoinsfun België
Senior lid
Senior lid

Bericht door eurocoinsfun »

Ilosab schreef: 13 mei 2023, 16:06 Ik neem aan dat NGC wel weet wat een lege slab weegt. Als HA de desbetreffende gevulde slab weegt en je trekt het gewicht van die lege slab eraf dan weet je wat de munt weegt. Of is dat onlogisch gedacht?
Hiermee kan je het gewicht van de munt ongeveer bepalen, maar helaas niet exact.
Op mijn werk moet ik soms eens iets afwegen in een plastic potje. Een potje weegt ongeveer 8 g. Ze zien er allemaal hetzelfde uit, maar toch weegt het ene potje iets meer of een ander iets minder dan 8 g.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Zoals jullie waarschijnlijk weten ben ik niet zo fan van slabs, Ik koop ze alleen al er een munt in zit dit ik heel graag wil hebben en die ik niet zonder slab kan vinden. Voor mij hoeft dus ook niet op de slab te staan uit welke verzameling hij komt.
Maar als ik een munt koop die toevallig uit een verzameling van een beroemde numismaat komt, dan noteer is dat wel bij de betreffende munt in het excell bestand en ook uit welke veiling hij komt. Bij het plantagegeld van Berkman, was het namelijk opvallend hoe duur de meeste munten gingen en lijkt er dus wel degelijk meer betaald te worden omdat de munt uit een beroemde verzameling komt (dan normaal voor vergelijkbare munten). Mocht ik een munt dan later weer doorverkopen kan het dus van belang zijn te vermelden van welke verzameling hij deel uitmaakte.

spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Op slabs staat toch meestal geen gewicht? Ik heb er wel enkele gehad waar het wel op stond, maar bij de meeste werd die informatie weggelaten. En dat een veilinghuis je dan het gewicht niet kan geven vind ik niet zo gek... En ja, bij een munt in slab mag je ervan uit gaan dat hij op gewicht is (niet gesnoeid), anders had hij inderdaad niet in een slab gezeten. Dat is tenslotte de hele gedachte achter third party grading.
Ik heb zelfs de indruk dat je zelf min of meer kunt beslissen wat je op de slab laat zetten. Er zit zoveel variatie in de teksten die ze erop zetten, dat dat alleen al me irriteert.

Maar goed, ik snap je irritatie ook wel. Ik ben niet voor niks zelf geen slabverzamelaar. Overigens zou het goed kunnen dat Heritage zelf al deze munten heeft laten slabben met de collectienaam erop, en was het niet de heer Coenen zelf. Dit gebeurt wel vaker, volgens mij doet Schulman dit ook af en toe (zoals bij de Collectie van Maasakkers).
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Dhr coenen heeft hele grote verzameling van konkrijksmunten. Kijk eens laurens schulman zijn site over nl munten. Als referentie van vele zeldzame munten. De provinciale collectie komt van berkman af.die man had hoog rij dagen verzameling waar je u tegen zei.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

maarten89 schreef: 15 mei 2023, 16:00 Dhr coenen heeft hele grote verzameling van konkrijksmunten. Kijk eens laurens schulman zijn site over nl munten. Als referentie van vele zeldzame munten. De provinciale collectie komt van berkman af.die man had hoog rij dagen verzameling waar je u tegen zei.
Klopt. Ik kreeg net dit bericht van Heritage Europe over meneer Coenen:

"De heer Coenen en zijn verzameling zijn een begrip voor veel gevorderde (oudere) verzamelaars en handelaren in Nederland en zelfs wereldwijd. Sinds de jaren 70 was hij tot voor kort verreweg de belangrijkste koper voor zeldzame Nederlandse munten en penningen en zijn verzameling is uniek en vele miljoenen waard.
In de aankomende jaren zal van deze collectie nog veel meer materiaal op de markt komen, zowel via de veiling van Heritage Auctions Europe als ook via de veilingen van Heritage Auctions in de USA."

Als je op HA.com zoekt naar "Coenen collection" dan komen er twee pagina's tevoorschijn die onlangs van IJsselstein naar de VS zijn gegaan om daar aangeboden te worden. Daar zitten serieuze munten tussen.

Ik had nog nooit van hem noch van zijn collectie gehoord, maar ik ben dan ook geen gevorderde (oudere) verzamelaar. Weer wat geleerd. Ik had al gevraagd of de munten die bovenaan mijn lijstje staan in zijn verzameling zitten, maar daar ging Heritage Europe niet op in. Afwachten dus.

@Koenmunten, @surbe, ik denk dat als ik een munt uit zijn collectie overneem en zijn naam staat op de slab, dan laat ik het wel staan...maar laat dan wel nog het gewicht toevoegen :Geek1:
spatbord schreef: 14 mei 2023, 01:12 Op slabs staat toch meestal geen gewicht?
Ik heb zelfs de indruk dat je zelf min of meer kunt beslissen wat je op de slab laat zetten. Er zit zoveel variatie in de teksten die ze erop zetten, dat dat alleen al me irriteert.
Maar goed, ik snap je irritatie ook wel. Ik ben niet voor niks zelf geen slabverzamelaar.
Op al mijn slabs staat het gewicht, vandaar dat ik dacht dat het common practice is. Ik vind het gewicht een van de belangrijkste aspecten van een verzamelmunt en derhalve moet die mijns inziens op de slab.
Ik heb NGC inmiddels ook al gesproken. Mij is verteld dat je inderdaad grotendeels zelf bepaalt welke info er op de slab van jouw munt komt.
Die database is hierdoor idd een ratjetoe aan munttypes. Die variatie aan teksten irriteert mij ook. Zo heb ik een Edward the Black Prince munt waarop Frankrijk staat en een Henry VI munt onder "Anglo Gallic". Beiden in Frankrijk aangemunt! Ik vind ze beiden Anglo Gallic.

Ondanks die irritaties ben ik toch een fan van de NGC slabs. Ze zitten veilig en zijn onafhankelijk beoordeeld. Ik houd daarnaast enkele munten buiten de slab als ik er eens een wil vasthouden :)
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Thnx voor de tip. Net even gekeken maar vele mooie zeldzame in VS geveild. Jammer dat niet gekozen is voor schulman.
Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Interessant, ben benieuwd wat er de komende jaren nog volgt. Heb behoefte aan grote stickers op de slabs. Dan kan ik er collectie Koenmunten, ex. Coenen, ex. Berkman op laten zetten :angel:

Terug naar “Veilingen”