Beste mensen,
Een Overijsselse duit die ik bij de laatste veiling van Schulman (eind oktober 2021 - zie kavelbeschrijving) heb gekocht, is in korte tijd - we zijn iets meer dan twee maanden verder - verkleurd. En niet zo'n klein beetje ook. Hieronder heb ik de foto's gezet. De bovenste foto is van toen ik hem ontving en de onderste is zoals de duit nu is. Hij is dof en vooral donkerder geworden. Nu weet ik wel dat munten op termijn kunnen verkleuren, vooral zilveren en koperen munten, maar eigenlijk heb ik bij de munten in mijn eigen verzameling nooit een echte kleurverandering kunnen ontdekken, laat staan zo'n snelle en grote kleurverandering als bij deze duit. Bovendien heb ik in de afgelopen jaren al best veel duiten aangeschaft en ik leg ze allemaal vast op foto. Maar zelfs als ik de oudere foto's er bij pak, kan ik geen enkele andere duit in mijn verzameling ontdekken die echt heel erg verkleurd is. Ook bewaar ik ze allemaal op dezelfde manier, op een tableau in een monetiere of kastje.
Wat kan hier dus aan de hand zijn? En waarom verkleurt alleen deze ene duit?
Vreemde verkleuring van een duit
Re: Vreemde verkleuring van een duit
Ik kan alleen bedenken dat deze munt is schoongemaakt en later zijn natuurlijk patin krijgt ... Gr Mel
Melcoins geeft een van de oorzaken aan, wat ook mogelijk is, is dat de munt altijd zuurstof vrij opgeborgen is geweest en nu door aantasting van zuurstof corrodeert. Vergelijk het met een stuk ijzer dat jaren lang onder water heeft gelegen, zolang er geen zuurstof aankomt blijft het redelijk gelijk zodra er zuurstof bijkomt gaat de corrosie eens zo snel.
CorioCoins schreef: ↑14 jan 2022, 22:22 Melcoins geeft een van de oorzaken aan, wat ook mogelijk is, is dat de munt altijd zuurstof vrij opgeborgen is geweest en nu door aantasting van zuurstof corrodeert. Vergelijk het met een stuk ijzer dat jaren lang onder water heeft gelegen, zolang er geen zuurstof aankomt blijft het redelijk gelijk zodra er zuurstof bijkomt gaat de corrosie eens zo snel.
Dank, beiden, voor de reactie. Het lijkt inderdaad een natuurlijke patin en ik berg ze inderdaad niet zuurstofvrij op. Dus het zal waarschijnlijk wel een combinatie van zulke factoren zijn. De snelheid van de verkleuring blijft me wel verbazen omdat hij ook al iets langer bij Schulman lag blijkbaar. In E-auction 3 van 3 mrt. 2021 was het kavel 1909 (onverkocht). Ik sloeg er op aan omdat ik natuurlijk niet wil dat er iets aan mijn eigen bewaarmethode schort. Ik vind het in ieder geval nog steeds een mooie duit.
Ha Mononova,Mononova schreef: ↑15 jan 2022, 08:03CorioCoins schreef: ↑14 jan 2022, 22:22 Melcoins geeft een van de oorzaken aan, wat ook mogelijk is, is dat de munt altijd zuurstof vrij opgeborgen is geweest en nu door aantasting van zuurstof corrodeert. Vergelijk het met een stuk ijzer dat jaren lang onder water heeft gelegen, zolang er geen zuurstof aankomt blijft het redelijk gelijk zodra er zuurstof bijkomt gaat de corrosie eens zo snel.Dank, beiden, voor de reactie. Het lijkt inderdaad een natuurlijke patin en ik berg ze inderdaad niet zuurstofvrij op. Dus het zal waarschijnlijk wel een combinatie van zulke factoren zijn. De snelheid van de verkleuring blijft me wel verbazen omdat hij ook al iets langer bij Schulman lag blijkbaar. In E-auction 3 van 3 mrt. 2021 was het kavel 1909 (onverkocht). Ik sloeg er op aan omdat ik natuurlijk niet wil dat er iets aan mijn eigen bewaarmethode schort. Ik vind het in ieder geval nog steeds een mooie duit.
Jazeker, het blijft het mooie duit!
Juist het de snelheid van verkleuring deed mij aan een schoonmaakactie denken. De (na)werking van het schoonmaakmiddel verliest plots zijn kracht. Dat heb ik met een van mijn mislukte experimenten meegemaakt. De munten die ik netjes had afgespoeld waren relatief snel zwart. De andere waar ik de moeite niet meer voor nam om af te spoelen bleven weken beter. In plaats van een verschil in afspoelen kan het ook een verschil in de concentratie van het middel zijn geweest. Het is maar de ervaring van een experiment.
Ik zou voor deskundiger oordeel Schulman een mailtje sturen. Je geeft hen dan de gelegenheid hun ervaring te delen, je houdt een beter gevoel over aan de koop en je kan twijfel over het belang van jouw bewaarmethode voor de rest van de collectie of nieuwe aankopen wegnemen. Vooralsnog ga ik ervan uit dat het niet aan de bewaarmethode ligt omdat de enige factor die lijkt te zijn veranderd de aankoop van deze duit is...
Gr, Mel
-
- Donateur
Ook de bewaarmethode is veranderd volgens mij? Bij Schulman in een flip (niet geheel luchtdicht, maar er komt dan toch vrij weinig lucht bij), vs nu open, zonder plastic eromheen. Dat zou dus ook degelijk mee kunnen spelen: als er opeens veel meer lucht bij komt gaat de verkleuring opeens een stuk sneller.
Terechte correctie Spatbord, mvgr Mel