Varianten kampgeld Westerbork

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

RobinG Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Varianten kampgeld Westerbork

Bericht door RobinG »

Beste leden,

Ik verzamel nu ongeveer een half jaar Nederlands kampgeld, en op het moment ben ik aan het inventariseren welke varianten er bestaan van de kamp Westerbork biljetten. Is er iemand die een lijst heeft? Tot nu toe heb ik het volgende:

10, 25, 50 en 100 cent met en zonder watermerk in de series AA, BB en CC
10 cent zonder watermerk AA met en zonder streep (Wolkje)
10 cent BB proefdruk
50 cent BB met en zonder k nummer
100 cent AA snijfout

Dus tot zover ken ik 28 biljetten van Westerbork die ik kan verzamelen. Wie kent nog meer varianten?

Alvast bedankt! :lach:
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Re: Varianten kampgeld Westerbork

Bericht door PietjePuk190 »

Alexander :lollig: Ik heb hem even gemaild :thumb up:

Tevens hoi, welkom namens #TeamPapier :)
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Welkom :-)

over Westerbork zijn al veel topics gemaakt, misschien even zoeken.

Hoe dan ook, ik verzamel al vele jaren nederlands kampgeld, noodgeld. ed, als je specifieke vragen hebt stuur mij maar een bericht
RobinG Nederland
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door RobinG »

Bedankt :)
Arjena3 schreef: 20 nov 2021, 02:29 als je specifieke vragen hebt stuur mij maar een bericht
Ik heb je een paar maanden geleden een email gestuurd hierover, maar misschien is deze niet goed ontvangen? Ik zal je een privebericht sturen via dit forum.
Arjena3 schreef: 20 nov 2021, 02:29 over Westerbork zijn al veel topics gemaakt, misschien even zoeken.
Ik heb als het goed is alle topics gelezen maar ben er niet heel veel verder mee gekomen tot nu toe helaas. Misschien heb ik wat gemist?
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Alexander »

Voor de liefhebber een overzichtje van wat varianten.

10 Cent (onderstaande met en zonder watermerk)
Serie AA
Met en zonder streepje in de wolk
Met en zonder onderbreking in de lijn naast Lager op keerzijde
Zonder K-nummer

Serie BB
Nummer 9790 is naar mijn mening geen proefruk omdat het met andere drukplaten en is gedrukt op papier van betere kwaliteit dat in de oorlog gebruikelijk was. Daarnaast is alleen de voorzijde bekend en bij proefdrukken zou je ook de keerzijde verwachten.

Zonder serie- en K-nummer

25 Cent (onderstaande met en zonder watermerk)
Serie AA
Met stipje naast de handtekening van Gemmeker
Met gevulde O in No.
Combinatie van bovenstaande.

50 Cent (onderstaande met en zonder watermerk)
Serie AA
Met en zonder extra stip in de wolk

Van de 50 cent is er een rode uitgave met serienummer BB 2943, dit wordt als een vervalsing weggeschreven echter is dit de oudste nadruk van het biljet. Uitgegeven in 1947 en was een bijlage bij het tijdschrift Nederland in den Oorlog, hoe het werkelijk was. In dezelfde uitgave zat eveneens een rode uitgave van een 100 Kronenbiljet van Theresienstadt.

Serie AA, BB en CC
Zonder K-nummer

100 Cent
Serie AA
Verschoven druk, allen met deel watermerk
Zonder serie- en K-nummer

Daarnaast nog de diverse misdrukken als, verschoven serienummers, plaatverschuivingen etc.

Voorts zou je ook nog de 'eerste dag' uitgifte kunnen zoeken. De mensen die mij kennen hebben me met enige regelmaat een lijstje met nummer zien gebruiken als ik het kampgeld bekeek. Het betreft een uitgiftelijst die ik in het NIOD heb gevonden (Toegangsnummer 250i, inventarisnummer 396, digitaal raadpleegbaar op de website van het NIOD). Op deze lijst staan 222 nummers die zijn uitgegeven. Van deze lijst heb ik 18 terug kunnen vinden waarvan ik er zelf 11 heb. (Ik houd mezelf voor dat dit op de eerste dag van uitgifte, maandag 20 maart 1944, is bijgehouden en toen bleek dat dit teveel werk was zijn ze er meteen mee gestopt)

Vragen en aanvullingen verneem ik graag.

Groet,

Alexander

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”