Goedkoop loepje: korte review

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Hairless Heathen Nederland
Lid
Lid

Goedkoop loepje: korte review

Bericht door Hairless Heathen »

Dus ik vroeg me af wat je kunt met een loepje van tien euro. TL;DR: die is bruikbaar, maar daar houdt het ook wel op.

Loep.jpg

Ik kocht via bol.com een goedkoop Made In China loepje met led-verlichting om mijn ijzerwaren wat beter te kunnen bekijken. Op zich viel het me mee wat het ding doet. Als je de loep dichtbij het onderwerp houdt (ca 1 cm) dan is het beeld best ok. Scherp in het midden en acceptabel verval naar de randen toe. Er is wel veel chromatische abberatie (geen verrassing gezien de prijs). De twee ledjes doen wat ze doen moeten en zitten het beeld niet in de weg middels hinderlijke reflecties. De geclaimde vergroting van 40x wordt alleen echt niet waargemaakt.

Dichtbij.jpg

Als je de loep wat verder van het onderwerp houdt dan neemt de vervorming echter heel snel toe en wordt het eigenlijk nauwelijks meer bruikbaar.

Afstand.jpg

Dus, best een geinig ding, en voor het geld hoef je het niet te laten. Maar voor serieuze bestudering van details zal je dieper in de buidel moeten graven...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
🏛 QUOD OBSTAT VIAE FIT PRO VIA
Anomander_Rake Ukraine
Senior lid
Senior lid

Re: Goedkoop loepje: korte review

Bericht door Anomander_Rake »

Leuke review, HH!

Als het me lukt één of twee nieuwe aanwinsten te bemachtigen komend week, dan schaf ik misschien ook wel eens een loepje aan om ze beter te kunnen bewonderen. Denk dat ik dan liever een Nederlandse of Europese loep koop dan lage Chinese kwaliteit die ook helemaal hier naartoe verscheept moet worden.

Heb je nog meer instrumenten die je gebruikt bij het verzamelen / bestuderen van je oudijzerverzameling?
Leestip: Achtervolgd door de staatsmaffia, geschreven door Bill Browder.
Hairless Heathen Nederland
Lid
Lid

Bericht door Hairless Heathen »

Dank!

Vanuit mijn fotografische belangstelling heb ik ook een camera, statief en diverse lenzen om de boel te documenteren, maar naar een macro-opname op een scherm kijken is toch niet hetzelfde als "live" door een loep turen.
🏛 QUOD OBSTAT VIAE FIT PRO VIA
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Als professional gebruik ik juist die goedkope plastieke loepjes van Chinaland van 1 euro per stuk (ex bijkomende kosten)
Ik ben daar zeer tevreden mee, als een van de weinigen die in Nederland munten inzendt naar PCGS kan ik zeggen dat > 95% van de munten die ik aldaar inlever en die dus beoordeeld zijn met een dergelijk loepje terugkomen zoals verwacht. In (of misschien beter gezegd "met") mijn ogen maakt het dus helemaal niets uit :-)

Terug naar “Munten algemeen”