Rotterdam, tijdelijk betaalmiddel zonder datum (1944)

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Rotterdam, tijdelijk betaalmiddel zonder datum (1944)

Bericht door Patrickp_nl »

Deze week een derde variant van de TJ113.05 weten te bemachtigen.
De "gewone" had ik al: Donkerblauw op lichtblauw en roze onderdruk, met rode "ONGELDIG" overprint.
May23#06.jpg
Toen kocht ik enkele maanden geleden een proefdruk, serie AA, enkelzijdig bedrukt, zonder roze onderdruk, serie N° 00000.
Scan2303.jpg
En nu heb ik kunnen kopen, een gelopen exemplaar met serie B. In de voetnoten schrijft Toele hierover in zijn boek over Noodgeld tweede wereldoorlog: Series van 100.000 stuks, serie A-B. Terwijl in het catalogusdeel slechts serie "A" beschreven staat. Niet eerder had ik serie B gezien, noch een exemplaar zonder "ONGELDIG" opdruk. Het verbaast mij overigens niet dat het stuk dat ik nu vond ook echt gecirculeerd heeft.
Scan3649.jpg
Als iemand meer informatie heeft over het daadwerkelijk circuleren van deze tijdelijke biljetten, die volgens alle mij bekende informatie nooit in omloop gebracht zijn, en alleen de proefexemplaren met serie 00000 zijn zonder "ONGELDIG" opdruk gemaakt; hoe kan dit stuk met reguliere serie en zonder de opdruk dan bestaan? -Bij reacties wordt bronvermelding op prijs gesteld!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Patrickp_nl op 07 mar 2021, 11:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Alexander
Volledig lid
Volledig lid

Re: Rotterdam, tijdelijk betaalmiddel zonder datum (1944)

Bericht door Alexander »

Op de website http://www.engelfriet.net/Alie/Aad/rott ... oorlog.htm staat een stukje over het noodgeld uitgegeven in 1944 met een opmerking dat de biljetten tot na de geldzuivering in de kluizen hebben gelegen. Waarschijnlijk zijn ze daarna vernietigd (hoe?), mogelijk was de eerste stap het voorzien van een stempel ongeldig.
En het zou mij niets verbazen, omdat de biljetten op dat moment geen enkele waarde meer had, er enkele zijn ontvreemd en vervreemd.
Zoals een aantal noodgeldbiljetten die in Toele staan genoemd die officieel in de archieven horen te zitten maar nu in particuliere verzamelingen.
Voor meer zekerheid zou een bezoekje gebracht moeten worden aan het Rotterdams Stadsarchief.

En daarbij komt, nog steeds duikt er noodgeld, van zowel de Eerste als Tweede Wereldoorlog op van overheden en instellingen waarvan we geen weet hebben. Dat maakt het verzamelen van dit onderwerp zo interessant en leuk.
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Re: Rotterdam, tijdelijk betaalmiddel zonder datum (1944)

Bericht door Patrickp_nl »

Alexander schreef: 07 mar 2021, 12:21 Op de website http://www.engelfriet.net/Alie/Aad/rott ... oorlog.htm staat een stukje over het noodgeld uitgegeven in 1944 met een opmerking dat de biljetten tot na de geldzuivering in de kluizen hebben gelegen. Waarschijnlijk zijn ze daarna vernietigd (hoe?), mogelijk was de eerste stap het voorzien van een stempel ongeldig...
Interessant verhaal! Toch zoek ik meer informatie:
Het valt op dat de Serie A altijd “ONGELDIG” is bedrukt, en de bedrukking constant en dus machinaal is toegepast. Dat maakt voor mij het stempelen met ONGELDIG onwaarschijnlijk. Ook hebben alle tot nu toe aangetroffen Serie A biljetten een nummer in de 99.000 reeks.
Als er 200.000 stuks gedrukt zijn, waarom dan alleen de 99000 reeks... (pakje clandestien achtergehouden en de rest echt vernietigd?)
  • Heeft iemand ooit een proces-verbaal van vernietiging van dit materiaal gevonden?
Dat er slechts één biljet met regulier nummer zonder “ONGELDIG” opdruk overgebleven is, lijkt me sterk (al zou ik het wel fijn vinden weer eens een unieke variant gevonden te hebben)
  • Heeft iemand een exemplaar gezien of in bezit zoals deze (de laatste van de drie afbeeldingen hierboven)?
  • Heeft iemand een exemplaar van serie A “ONGELDIG” met serienummer onder 99000 (gezien of in bezit)?
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”