Invoerkosten(BTW) Veilighuis Engeland

Plaats hier berichten over veilingen. Denk aan veilingen van MPO, Karel de Geus, Schulman etc.

Moderators: maarten89, WBE

surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Invoerkosten(BTW) Veilighuis Engeland

Bericht door surbe »

Heeft er al iemand ervaring met aankopen via veilinghuizen, specifiek vanuit Engeland vanaf 1-1-2021? Hoeft niet om bankbiljetten te gaan.
Ik wil graag een inschatting maken hoe groot de kans is dat ik invoerkosten(BTW, invoerrechten zijn volgens mij 0%) moet betalen voordat ik een bod ga doen. Kan soms net het verschil zijn tussen wel of niet het hoogste bod hebben. Het opgeld en verzendkosten zijn al wel bekend en ingecalculeerd.

Ervaringen van veilinghuizen buiten Europa(voor en na 1-1-2021) zijn ook welkom. Ik heb volgens mij wel eens iets voorbij zien komen van iemand die iets bij een veilinghuis in Amerika heeft gekocht waar hij invoerkosten over moest betalen.

Ik heb vaak zat buiten Europa biljetten gekocht(praktisch altijd via Ebay) mijn ervaring is dat daarbij de kans minder dan 1% is op een extra rekening, dus de enkele keer dat ik er wel 1 krijg is dan jammer, maar niet iets om serieus rekening mee te houden. Maar ik heb dus geen echte ervaring met veilinghuizen buiten Europa(en sinds 1-1-2021 dus ook Engeland) en ben dus benieuwd of de kans groter is.

Iemand?
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
spatbord
Donateur
Donateur

Re: Invoerkosten(BTW) Veilighuis Engeland

Bericht door spatbord »

Als het via UPS/FedEx verstuurt wordt heb ik nog vrijwel nooit meegemaakt dat ik geen BTW moest betalen, deze pakketten worden er vrijwel zonder uitzondering uitgehaald. Met de gewone post is het een beetje 50/50. Hoe groter het pakket, en hoe duurder de inhoud, hoe groter de kans dat het eruit gepikt wordt, maar verder valt het moeilijk in te schatten. Mijn ervaringen zijn met US/Zwitserland/Japan/Australie. Met UK geen ervaring sinds dit jaar.
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Dank voor je reactie. Oef, 50/50 is fors. Denk inderdaad dat enveloppen er een stuk minder vaak uitgepikt worden.

Mijn ervaring met Fedex is dat er als er een waarde is opgegeven er inderdaad zo goed als altijd een rekening volgt. Enkele vaste verkopers geven (uit eigen beweging, heb er nooit om gevraagd) een waarde van 0 op(documenten), dan eigenlijk nooit. Geen ervaring met UPS.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Eind vorig jaar een aankoop gedaan bij CNG in Amerika. Mocht de volle mep betalen bij aankomst en het pakketje was verzonden via USPS.

Maar ik bestel daar niet dusdanig vaak dat ik er een kansberekening op durf los te laten. Ik zou het altijd incalculeren... kan het nooit tegenvallen.
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Ik heb overigens ook al meerdere keren gehad met PostNL dat ik een naheffing kreeg voor BTW, maar dat ze het verkeerde BTW percentage gebruikten (21% ipv 9%). Dan moet je eerst weer bezwaar aantekenen en dan hopen dat je na een aantal maanden alsnog het verschil terugbetaald krijgt.
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

spatbord schreef: 19 feb 2021, 20:35 Ik heb overigens ook al meerdere keren gehad met PostNL dat ik een naheffing kreeg voor BTW, maar dat ze het verkeerde BTW percentage gebruikten (21% ipv 9%). Dan moet je eerst weer bezwaar aantekenen en dan hopen dat je na een aantal maanden alsnog het verschil terugbetaald krijgt.
Heb ik ook 1 keer gehad bij PostNL, maar toen ging het om een paar euro en heb ik het maar laten zitten. Ook bij Fedex een keer gehad, toen lag het aan de omschrijving van de verkoper. Daar hoefde ik pas te betalen nadat ze het hadden aangepast. Hadden ze uiteindelijk wel een maand of 3 voor nodig. :lollig:
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Ik weet niet of dit nog van toepassing is en of het ook voor munten geld.
Maar ik heb dit jaren geleden gedownload maar weet niet meer waarvan.

Vrijstelling%20BTW%201.jpg

Vrijstelling%20BTW%201a.jpg
Door erop te klikken kan je het beeld vergroten.
Mvg, :)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Ger1 schreef: 20 feb 2021, 09:38 Ik weet niet of dit nog van toepassing is en of het ook voor munten geld.
Geen idee, maar ik ben geen handelaar en hetgeen ik koop heeft als het goed is wel verzamelwaarde(in ieder geval voor mij :))
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

spatbord schreef: 19 feb 2021, 19:10 Als het via UPS/FedEx verstuurt wordt heb ik nog vrijwel nooit meegemaakt dat ik geen BTW moest betalen, deze pakketten worden er vrijwel zonder uitzondering uitgehaald. Met de gewone post is het een beetje 50/50. Hoe groter het pakket, en hoe duurder de inhoud, hoe groter de kans dat het eruit gepikt wordt, maar verder valt het moeilijk in te schatten.
Dit is ook mijn ervaring, vooral als je iets via een groot veilinhuis koopt. Vorige maand nog een pakketje ontvangen van Stack's in the USA, verzendkosten $50 via Fedex. Je hebt het dan wel binnen 3 dagen, maar daar betaal je ook voor. Orginele factuur zat bij de paklijst en daar moet je altijd 100% zeker invoerkosten over betalen, meestal krijg je de factuur hiervoor 2 weken later binnen. Meestel bereken ik de verzend/invoerkosten al bij m'n biedingen, zodat het totaalbedrag niet voor verrassingen zorgt.

Als ik iets via ebay koop buiten de EU en het zit in een envelope dan is de kans 50% dat je hier invoerkosten over moet betalen, de meeste verkopers zetten standaard al een lagere waarde op het declaratie formulier. Maar vooral in de USA heb je nu verkopers, waarbij de invoerkosten al worden toegevoegd bij het afrekenen. Dan kom je er ook niet onderuit.

Eind conclusie: Hou gewoon rekening met invoerkosten als je ergens op bied buiten de EU, als je envelope er tussendoor glipt dan is dat alleen maar mooi meegenomen :thumb up:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Einstein België
Senior lid
Senior lid

Bericht door Einstein »

Pas ook op met Zwitserland, geen EU-land!...
Heb ooit een munt gekocht voor 35 euro, en moest aan de postbode invoerrechten betalen: 37 euro!...
Heb de zending dan ook geweigerd, waarna de verkoper - op eigen risico - de munt als gewone brief verstuurde. Dat werkte.
Maar ik koop nooit meer in Zwitserland!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

sgtravel schreef: 20 feb 2021, 10:25 Als ik iets via ebay koop buiten de EU en het zit in een envelope dan is de kans 50% dat je hier invoerkosten over moet betalen, de meeste verkopers zetten standaard al een lagere waarde op het declaratie formulier. Maar vooral in de USA heb je nu verkopers, waarbij de invoerkosten al worden toegevoegd bij het afrekenen. Dan kom je er ook niet onderuit.
Ik heb regelmatig iets via eBay in USA of Canada gekocht en nooit invoerkosten moeten betalen. Zou dat aan mijn woonland liggen? Wat van Nederland naar Hongarije wordt gestuurd wordt wel af en toe gecontroleerd door de douane maar nooit invoerkosten betaald, wel een verklaring dat het is gecontroleerd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

Ik hoef ook bijna nooit invoerrechten te betalen. Afgelopen jaren heel wat uit Noorwegen laten komen, is ook geen EU-land. Maar eigenlijk ook wel uit de hele wereld. Zijn gewoon brieven. :lollig: Papiergeld is zo gek nog niet jong0ns! :lollig:
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door sjors-sjors »

Liever belasting dan papier!
PietjePuk190 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door PietjePuk190 »

:lollig: :lollig: :lollig: :lollig: :lollig:
RobbinR Nederland
Lid
Lid

Bericht door RobbinR »

PietjePuk190 schreef: 21 feb 2021, 10:56 Ik hoef ook bijna nooit invoerrechten te betalen. Afgelopen jaren heel wat uit Noorwegen laten komen, is ook geen EU-land.
Maar Noorwegen is wel lid van de Europese Economische Ruimte, waardoor zij toegang hebben tot de interne markt van de EU.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

sjors-sjors schreef: 21 feb 2021, 11:18 Liever belasting dan papier!
Zeg je dat ook op het toilet? :lollig: :lollig:
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

spatbord schreef: 19 feb 2021, 19:10 Als het via UPS/FedEx verstuurt wordt heb ik nog vrijwel nooit meegemaakt dat ik geen BTW moest betalen, deze pakketten worden er vrijwel zonder uitzondering uitgehaald. Met de gewone post is het een beetje 50/50. Hoe groter het pakket, en hoe duurder de inhoud, hoe groter de kans dat het eruit gepikt wordt, maar verder valt het moeilijk in te schatten. Mijn ervaringen zijn met US/Zwitserland/Japan/Australie. Met UK geen ervaring sinds dit jaar.
Volgens mij regelen de transporteurs zelf ook de inklaring, het is dus geen kwestie dat uit een bak waar alle pakketten inzitten de FedEx/UPS pakketten er uit gepikt worden, en de "gewone" post niet.
Wel heb ik begrepen dat er op de betreffende centra vaak een douanebeambte aanwezig is om toezicht te houden.
Ik heb ook de ervaring dat zaken verstuurd per koerier meer kans lopen om belast te worden, misschien ook omdat er veel minder pakketten met weinig waarde tussen zitten, de verzendkosten per koerier zijn immers ook veel hoger, en iets van een paar euro wordt dus niet per koerier verstuurd. Het ligt dus voor de hand dat daar vrijwel alle pakketten op waarde gecontroleerd worden.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

spatbord schreef: 19 feb 2021, 20:35 Ik heb overigens ook al meerdere keren gehad met PostNL dat ik een naheffing kreeg voor BTW, maar dat ze het verkeerde BTW percentage gebruikten (21% ipv 9%). Dan moet je eerst weer bezwaar aantekenen en dan hopen dat je na een aantal maanden alsnog het verschil terugbetaald krijgt.
Dit is mij dus vorig jaar november ook gebeurd, 21% voor munten, wat in mijn geval (gouden munt minder dan 180% goudwaarde) nul procent had moeten zijn. Pas onlangs kreeg ik het bericht van de post dat teruggave aan de douane is gevaagd en het nog wel enkele maanden kan duren...
Overigens gaan deze pakketjes uit Vaticaanstad normaal gesproken zonder controle door.
De duurdere pakketten uit Vaticaanstad worden meestal met Fedex of DHL verstuurd en daar heb ik nog nooit BTW voor hoeven betalen, maar waarschijnlijk worden die ook vanuit Rome verstuurd en hoeft er dus geen BTW te worden betaald.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Ger1 schreef: 20 feb 2021, 09:38 Ik weet niet of dit nog van toepassing is en of het ook voor munten geld.
Maar ik heb dit jaren geleden gedownload maar weet niet meer waarvan.

Vrijstelling%20BTW%201.jpg

Vrijstelling%20BTW%201a.jpg

Door erop te klikken kan je het beeld vergroten.
Mvg, :)
Is wel een heel bijzonder verhaal, de waarde op nominaal berekenen, en dan toch zeggen dat er verzamelwaarde is.. :sttt:
Dat kan toch per definitie niet voor munten/biljetten die nog nominale waarde hebben? Dan is de verzamelwaarde toch de marktwaarde - nominale waarde? Kwestie van een overijverige ambtenaar?
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

sgtravel schreef: 20 feb 2021, 10:25 Maar vooral in de USA heb je nu verkopers, waarbij de invoerkosten al worden toegevoegd bij het afrekenen. Dan kom je er ook niet onderuit.

Eind conclusie: Hou gewoon rekening met invoerkosten als je ergens op bied buiten de EU, als je envelope er tussendoor glipt dan is dat alleen maar mooi meegenomen :thumb up:
In de VS is het ook strafbaar voor de verzender om een foutieve waarde op te geven. Bij controle zitten daar heel vervelende gevolgen voor de verzender aan vast.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Ilosab schreef: 21 feb 2021, 09:01 Zou dat aan mijn woonland liggen? Wat van Nederland naar Hongarije wordt gestuurd wordt wel af en toe gecontroleerd door de douane maar nooit invoerkosten betaald, wel een verklaring dat het is gecontroleerd.
Beide zijn EU landen, dus zolang het geen accijnsgoederen zoals bijvoorbeeld alcohol en tabak betreft, hoeft er dus ongeacht de waarde geen BTW te worden betaald. Daarnaast kan er natuurlijk nog gecontroleerd worden op verboden artikelen.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Ilosab schreef: 21 feb 2021, 16:53
sjors-sjors schreef: 21 feb 2021, 11:18 Liever belasting dan papier!
Zeg je dat ook op het toilet? :lollig: :lollig:
Dan geen belasting, maar ontlasting :lollig: :lollig:
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

llinde schreef: 01 mar 2021, 16:44
sgtravel schreef: 20 feb 2021, 10:25 Maar vooral in de USA heb je nu verkopers, waarbij de invoerkosten al worden toegevoegd bij het afrekenen. Dan kom je er ook niet onderuit.

In de VS is het ook strafbaar voor de verzender om een foutieve waarde op te geven. Bij controle zitten daar heel vervelende gevolgen voor de verzender aan vast.
Hij doelt waarschijnlijk op Ebay's Global Shipping Program. Ik meen dat de verkoper het item dan ergens naar een binnenlandse tussenpersoon stuurt, en die stuurt 'm dan naar jou. Importkosten worden door Ebay berekend bij afrekening. Verzendkosten zijn hoger dan gemiddeld(logisch, want 2x verzonden) en importkosten ook te hoog(tenminste de enkele keer dat ik bij een verkoper kocht die op deze manier verzond, want bijzonder item of goede prijs). Daarnaast berichten gelezen van kopers die alsnog invoerkosten moesten betalen bij ontvangst en dit niet terugkregen van de tussenpersoon(maar heb dit niet zelf ondervonden, dus weet niet of dit waar is, en/of tegenwoordig nog zo is). Verkopers met Ebay's Global Shipping Program kom ik sinds dit jaar ook af en toe op eBay UK.

Een aantal grote verkopers uit Amerika zetten nog altijd gewoon waarde van 0 of $10 erop(ongevraagd). De pakkans zal niet al te groot zijn lijkt me.

Overigens,ik heb een paar kavels gewonnen, dus deze of volgende week verwacht ik mijn eigen originele vraag te kunnen beantwoorden :D .
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Het veilinghuis heeft het wel met Customs Declaratation formulier, maar als gift verstuurd(had ik niet om gevraagd, maar ik klaag niet....) met minimale waarde, in een oude catalogus :lollig: . Geen invoerkosten dus.
Maar voor een eventuele volgende keer/ander veilinghuis maar wel rekening mee houden dus. Kans is groot dat ze dit niet blijven doen/andere veiling huizen niet als gift verzenden.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Zo, heb je mazzel, ook wel eens lekker.

Terug naar “Veilingen”