10 gulden 1840

Koning Willem I ☼ 1772 - † 1843
Regeerperiode: 1813 - 1840

Moderator: maarten89

Pieter Cornelis Nederland
Lid
Lid

10 gulden 1840

Bericht door Pieter Cornelis »

Goedenavond!

Ik heb deze munt al een ruime tijd in mijn verzameling zitten en heb het ooit in bezit gekregen via een nalatenschap van de vader van een goede vriend van mij.

Het valt op, wanneer je de munt in handen hebt, dat de 0 van 1840 een stuk lichter geslagen lijkt dan de rest van het jaartal.

(Misschien dat de munt ooit in een hanger heeft gezeten want je ziet ook onder het wapen dat de laatste letters van koningRYK iets afgesleten zijn.)

Ik heb het muntje ooit eens meegenomen naar de munthandel waar ik vaker wat koop, om betreffende munthandelaar er naar te laten kijken.

En terwijl ik dacht dat die 0 wel wat speciaals kon betekenen, wellicht een overslag, kwam hij juist met dat iets aan de 4 hem liet denken dat het wel eens een overslag kon zijn?

Het was laat op de zaterdagmiddag en het werd nog even druk in de zaak, hij vroeg me nog eens later terug te komen zodat hij meer tijd had om eens goed te kijken.

Nu is dat al een tijd geleden en ik ben in de tussentijd ook wat minder met mijn munten gaan doen tot een paar weken terug ik weer zin/tijd had om er weer mee verder te gaan. :lach:

Ik ga de munt zeker weer eens meenemen om alsnog er eens naar te laten kijken, maar in de tussentijd dacht het hier ook eens te vragen.

Wat denken jullie over deze 10 gulden 1840, zou dit een overslag kunnen zijn?

Ik hoor graag jullie mening,

alvast dank!

(PS: Excuus, afbeelding wordt ondersteboven getoond, geprobeerd het te veranderen, is niet gelukt.)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
CorioCoins

Re: 10 gulden 1840

Bericht door CorioCoins »

Ja u heeft er een te pakken ;-)

Ik heb de afgelopen jaren echt een groot aantal tientjes voorbij zien komen waarvan ze als 1840/1837 zijn omschreven, maar toch niet goed blijken te zijn achteraf. Uw exemplaar is met grote zekerheid een jaartalwijziging alleen kan ik niet met het exacte jaartal noemen vanaf de foto (in de almanak wordt alleen melding gemaakt van 1837 of 1840 met een omgedraaide 4) Dit muntje is helaas wel van "mindere kwaliteit" dat zal de prijs wel enigszings drukken maar desondanks verwacht ik dat deze munt minimaal 3 x de huidige goudprijs zou moeten kunnen opleveren.

De afbeelding laat duidelijk zien dat er een ander muntmeesterteken onder de lelie staat (de fakkel resp. is duidelijk zichtbaar op 3 punten)
Lid
Lid

CorioCoins schreef: 27 nov 2020, 21:00 Ja u heeft er een te pakken ;-)
Als eerste dank voor uw snelle reactie, als tweede nogmaals dank voor de foto waar u de kenmerken van de overslag duidelijk aan heeft gegeven!

Zeker leuk om ook van iemand anders te horen dat het dus een overslag betreft! :D

De waarde is natuurlijk mooi meegenomen, niet dat ik van plan ben om de munt van de hand te doen en op zich kan het ook weer duurder voor mij uitpakken, want ik zou dan nu ook wel weer interesse hebben in een "normale" 1840.

Een andere vraag, of eigenlijk twee.

Heeft u ook een fysieke winkel of staat u wel eens op beurzen?

Ik heb namelijk een nicht in Heerlen wonen en ongeveer zo eens per jaar komen wij er wel eens, en anders ben ik ook van plan om straks in 2021 weer een keertje naar die grotere beurs in Leidschendam te gaan.

Misschien vindt u het wel leuk om tegen die tijd de munt eens van dichtbij te zien?

Nogmaals dank voor de foto en uw snelle reactie.
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Pieter Cornelis schreef: 28 nov 2020, 16:29
CorioCoins schreef: 27 nov 2020, 21:00 Ja u heeft er een te pakken ;-)
Een andere vraag, of eigenlijk twee.

Heeft u ook een fysieke winkel of staat u wel eens op beurzen?

Ik heb namelijk een nicht in Heerlen wonen en ongeveer zo eens per jaar komen wij er wel eens, en anders ben ik ook van plan om straks in 2021 weer een keertje naar die grotere beurs in Leidschendam te gaan.

Misschien vindt u het wel leuk om tegen die tijd de munt eens van dichtbij te zien?

Nogmaals dank voor de foto en uw snelle reactie.
We zijn bezig met een "fysieke" winkel, ondanks dat wel staan ingeschreven bij KvK hebben we tot heden voornamelijk online onze munten en numismatische producten verhandeld. Afgelopen maand ben ik / zijn wij verhuisd en per 1 januari zal het bedrijf ook verhuizen met fysieke winkel gelegen aan de Willemstraat 95-A het kantoor wordt momenteel omgebouwd. Uiteraard bent u hier straks van harte welkom en neem ik graag een kijkje naar uw munt :-)
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Hopelijk gaat de beurs door in Leidschendam, als het zo blijft gaat het een moeilijk verhaal worden.
Zo Bert, verrassend dat je een fysieke winkel gaat openen, alvast gefeliciteerd en wens je heel veel succes.
Had je jaren eerder moeten doen toen ik nog bij het CBS werkte wat ook in Heerlen zit.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid
Lid

CorioCoins schreef: 28 nov 2020, 18:32 We zijn bezig met een "fysieke" winkel, ondanks dat wel staan ingeschreven bij KvK hebben we tot heden voornamelijk online onze munten en numismatische producten verhandeld. Afgelopen maand ben ik / zijn wij verhuisd en per 1 januari zal het bedrijf ook verhuizen met fysieke winkel gelegen aan de Willemstraat 95-A het kantoor wordt momenteel omgebouwd. Uiteraard bent u hier straks van harte welkom en neem ik graag een kijkje naar uw munt :-)
Leuk, dan zal ik de volgende keer dat we een dagje Heerlen doen eens langskomen. Waarschijnlijk wordt dat pas ergens op een zaterdag in maart en ik zal voor de zekerheid vooraf informeren of uw winkel betreffende dag open is.

Vanzelfsprekend alvast gefeliciteerd met de opening van uw winkel.

Terug naar “Koning Willem I”