gradatie biljetten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de Nederlandse Guldenbiljetten.

Moderator: Arjena3

DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

gradatie biljetten

Bericht door DolomighT »

ik heb een tijdje terug de gradatie lijst gedownload van de website van 1 van onze leden.

nu lees ik bij het gedeelte UNC telkens dat er staat geen vouwen, wel staat er vermeld hoek gebruikssporen.
dit terwijl er verder bij het gedeelte PR hoekvouwen apart vermeld staan.

nu vroeg ik mij dus af of hoekvouwen onder de vouwen vallen, wat ik wel aanneem, of dat hoekvouwen onder hoek gebruikssporen vallen.

ik vraag dit omdat ik een tijdje terug een biljet heb aangeschaft wat aangeboden stond als UNC-, eenmaal de gradatie lijst bekeken te hebben kwam er dus deze vraag omhoog, waaronder vallen hoekvouwen en kan een biljet met 1 enkele hoekvouw nog als UNC worden beschouwd?
IMG_20201023_004814[1].jpg
IMG_20201023_004829[1].jpg
IMG_20201023_004838[1].jpg
mvg C
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Quality = Expectations Vs Reality
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Re: gradatie biljetten

Bericht door Arjena3 »

Ik ga je teleurstellen, het door jou getoonde biljet is bij lange na niet unc- het is zelfs niet prachtig te noemen.

Een unc biljet heeft geen enkele vouw, is niet vuil, en heeft scherpe hoeken. of wel ziet eruit als of hij gisteren gedrukt is ( daarom is unc ook zo duur )
Een unc- biljet is een biljet dat een tel kreukje heeft, dit is veelal een miniem kreukje op de hoek of vaak aan de korte zijde, de betreffende kreuk is geen doorgevouwen vouw.

Even terug naar jouw biljet:

Je vraagt naar de hoekvouw maar is de verticale vouw die begint boven de E van Nederland niet opgevallen ?
En hoekvouw linksboven ?
Verder zijn de hoeken van dit biljet deels gesleten en vuil en het hele biljet oogt ook niet fris ( verkleurd), het is schoongemaakt naar mijn mening. Dit kan je zien aan de rimpels die in het papier zitten, het biljet is nat geweest en zo te zien vervolgens met een strijkbout gestreken dan krijg je namelijk dit effect. Helaas komen dit soort verbeteringen met name bij de relatief goedkope biljetten veel voor en is naar mijn mening gewoon oplichting om een betere prijs voor een slecht biljet te krijgen.

Welke grading lijst je hebt gedownload weet ik niet maar ELKE lijst die stelt dat er op UNC biljetten hoekgebruik sporen mogen zitten is niet correct !

Nogmaals UNC is ongebruikt, zonder sporen en vouwen, zonder trucs of verbetering en ziet eruit alsof het zo van de drukpers af is gekomen.

Overigens zal er altijd een discussie zijn over grading, dat heeft namelijk te maken met hete verschil van graden. In nederland kennen we ZG, F, ZF, P en UNC, wanneer een biljet tussen twee gradings invalt gebruiken we de + ( ZF+ P+ ) of de - ( ZF- P- ) het uitleggen van plussen en minnen is zo niet even te doen. In America wordt er op een hele andere manier gegrade daar loopt de lijst van 0 - 70 en ieder getal dat er tussen zit, uit mijn hoofd heeft UNC al 8 verschillende stappen in grading.

Zelf hanteer ik een eenvoudig principe die doorgaans wel klopt: Wanneer een verkoper een biljet grade trek ik er standaard een stap vanaf, totdat ik het biljet zelf heb gezien en kunnen beoordelen. De verkoper heeft namelijk belang bij een betere grading omdat opbrengst dan beter is.

In de NVMH catalogus zit een algemene beschrijving van de nederlandse grading, als je voor nu die als norm neemt heb je een aardig begin om papiergeld te beoordelen, mocht je die catalogus niet hebben laat het dan maar weten dan scan ik de pagina even voor je in.

Ik hoop dat e.e.a nu iets duidelijker is geworden voor je en anders staat vragen uiteraard vrij

groetjes
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

best jammer, maar ik had helaas al mijn vermoedens.
ik heb desbetreffende catalogus gevonden op een bekende webshop, ik zal zsm de 2021 versie aanschaffen en me wederom iets meer verdiepen.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Arjena3 schreef: 23 okt 2020, 02:33 In de NVMH catalogus zit een algemene beschrijving van de nederlandse grading, als je voor nu die als norm neemt heb je een aardig begin om papiergeld te beoordelen, mocht je die catalogus niet hebben laat het dan maar weten dan scan ik de pagina even voor je in.
Als je dan toch gaat scannen dan wil ik ook wel zo'n document hebben, best wel interessant.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

DolomighT schreef: 23 okt 2020, 03:11 best jammer, maar ik had helaas al mijn vermoedens.
Ik moest er over nadenken of ik deze reactie wel moest schrijven of via een privé bericht moest sturen. Ik heb ervoor gekozen om toch open te reageren omdat ik hoop dat andere - beginnende - papiergeld verzamelaars het ook lezen.

Deze reactie is dan ook geen kritiek of een oordeel, ik schrijf hem alleen maar zodat jij maar ook andere papiergeld verzamelaars wellicht weer wat kennis kunnen toevoegen.

Papergeld verzamelen kent heel veel mogelijkheden qua wijze van verzamelen, ik ken verzamelaars die oa een database bijhouden van bankbiljetten die binnen hun verzamelgebied en kwaliteit worden aangeboden. Dus biljetten die op ebay, marktplaats e.d. maar ook op veilingen worden aangeboden.

Ik verzamel al tientallen jaren en heb mijn eigen database voor de gebieden die ik verzamel.
Inmiddels heb ik een grote database opgebouwd middels het jarenlang toevoegen van biljetten in de kwaliteit die ik verzamel.
Groot voordeel hiervan is dat ik met name voor de zeldzamere biljetten een heel goed beeld heb hoeveel er nog op de markt circuleren, hoe de kwaliteit was toen ik het biljet toevoegde aan mijn bestand, uiteraard in welk jaar dat was en wat de verkoop of inzet prijs was.
Het is een zeer betrouwbare bron geworden voor mij om te raadplegen, kwestie van serienummer intypen en de informatie, inclusief foto komt naar boven.

Ik meende jou biljet al te herkennen aan het serienummer en heb ik hem opgezocht in mijn date base en om eerlijk te zijn was ik toch verbaast het volgende te zien:

In juni maakte jij een topic aan over de door jou gekochte 2.5 gulden 1943 met foto's het biljet zag er toen als volgt uit:
2.5 juli 2020 voorkant.jpg
2.5 juni 2020 achterkant.jpg
( Het biljet zoals deze eruit zag in juni 2020 )
2.5 okt 2020 voorkant.jpg
2.5 okt 2020 achterkant.jpg
( hetzelfde biljet zoals deze er in okt 2020 uitziet )

In het topic van gisteren schreef je onder meer dat je het biljet als unc- had gekocht, nu heeft het biljet hetzelfde serie nummer en is het hetzelfde biljet maar de kwaliteit is niet meer zoals hij in juni was. Zo lijkt het alsof je opgelicht bent door een verkoper terwijl ik concludeer dat je zelf het biljet hebt proberen te verbeteren, wat duidelijk uit de afbeeldingen is te zien.
Het biljet was in juni naar mijn mening ook niet unc- maar prachtig was hij wel.

Eerlijk is eerlijk ik vraag me af waarom je je eigen biljet probeert te verbeteren maar dat is niet de reden van deze reactie.

Ik schrijf dit zodat je ervan kan leren, serieuze verzamelaars zien meteen wat er aan de hand is ( wat ik dus ook geschreven heb ) en wanneer er twijfel is wordt de database geopend om te kijken of er al een historie bekend is over het betreffende biljet, zoals ik bij jouw biljet heb gedaan.

Verbeter nooit een biljet, het is niet alleen een verkeerd begin van verzamelen maar ook bij latere verkoop geeft dit alleen maar teleurstelling en of zelfs een naam van niet betrouwbaar.

Nogmaals het is geen oordeel of kritiek, ik wilde je alleen maar laten zien dat verzamelen van papiergeld en kopen van papiergeld meer is dan het bekijken van een foto en of biljet in het echt. Ik kan je afbeeldingen van biljetten laten zien die eerst helemaal stuk met gaten en vuil waren en die een jaar later ineens volledig netjes, schoon en heel weer opduiken, tja het serienummer verraad het, sommige verbeteringen met name bij dure biljetten worden door professionals uitgevoerd en zijn haast niet van echt te onderscheiden.

Succes met het verdiepen en verzamelen.

Groetjes, Arjen
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Ilosab schreef: 23 okt 2020, 11:09
Arjena3 schreef: 23 okt 2020, 02:33 In de NVMH catalogus zit een algemene beschrijving van de nederlandse grading, als je voor nu die als norm neemt heb je een aardig begin om papiergeld te beoordelen, mocht je die catalogus niet hebben laat het dan maar weten dan scan ik de pagina even voor je in.
Als je dan toch gaat scannen dan wil ik ook wel zo'n document hebben, best wel interessant.
Beknopt maar geeft een prima start om biljetten te beoordelen.
20201023_112329.jpg
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bedankt, ik heb hem gelijk opgeslagen.
Succes morgen, ik ga de veiling volgen maar zal waarschijnlijk niet bieden.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

sinds juni heeft dit biljet alleen in mijn map gezeten.
ik heb zeer zeker niks raars gedaan met dit biljet.
het enige wat ik me kan bedenken is dat het in de map dan dus niet goed bewaard is.
ik doe niet aan het verbeteren van biljetten en probeer mijn biljetten ook niet mooier te laten lijken dan ze zijn.
beetje jammer dit.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

DolomighT schreef: 23 okt 2020, 11:32 sinds juni heeft dit biljet alleen in mijn map gezeten.
ik heb zeer zeker niks raars gedaan met dit biljet.
het enige wat ik me kan bedenken is dat het in de map dan dus niet goed bewaard is.
ik doe niet aan het verbeteren van biljetten en probeer mijn biljetten ook niet mooier te laten lijken dan ze zijn.
beetje jammer dit.
Het gaat niet om een oordeel of kritiek en ik vind het jammer te lezen dat jij dit wel zo opvat
Het verzamelen van papiergeld is ook een kwestie van ervaring en kennis opbouwen.
De historie van een biljet kan op enig moment heel belangrijk zijn om te besluiten een biljet wel of niet te kopen bijvoorbeeld.
En ik wilde met je delen hoe verzamelaars zoals ik kijken naar een biljet.

Het is dus niet jammer, het is een leermoment, er is iets met jouw biljet gebeurd waardoor de kwaliteit sterk is teruggelopen, als dat zoals jij schrijft door het bewaren van het biljet is gekomen dan weet je nu dus dat je je biljetten verkeerd bewaard.
Ik hoop dan ook dat je er als een leermoment naar wil kijken en niet als een kritiek moment.

Fijne dag
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Ilosab schreef: 23 okt 2020, 11:31 Bedankt, ik heb hem gelijk opgeslagen.
Succes morgen, ik ga de veiling volgen maar zal waarschijnlijk niet bieden.
Graag gedaan.

Ik ga een poging doen om weer wat toe te kunnen voegen aan de collectie morgen ;-) ( kreun mijn portomonee :lollig: )
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

wat ik dan nu moet doen is leren beter te bewaren.
ik neem aan dat dit een kwestie is van luchtvochtigheid.
is de map in een gesloten kist bewaren misschien een goede optie?
ik heb een oude geldkist die vroeger dienst deed in een bank kluis.
verder zou ik momenteel niet weten wat ik nog kan verbeteren aan het bewaren van mijn biljetten.
zoja ik was al van plan om alles dit weekend te digitaliseren dan ruim ik de map daarna gelijk op hopende dat de achteruitgang geremt/gestopt word.

mvg C
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van dat het eigenlijk onmogelijk is om te oordelen op basis van een foto. Voor het gemak ervan uitgaande dat er in de tussentijd niet meer met het biljet is gebeurt dan een enkele keer vasthouden lijkt het me aannemelijk dat het verschil in kwaliteit meer in verschil van kwaliteit van de foto's zit dan het biljet zelf.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

surbe schreef: 23 okt 2020, 14:30 Ik vind dit wel een mooi voorbeeld van dat het eigenlijk onmogelijk is om te oordelen op basis van een foto. Voor het gemak ervan uitgaande dat er in de tussentijd niet meer met het biljet is gebeurt dan een enkele keer vasthouden lijkt het me aannemelijk dat het verschil in kwaliteit meer in verschil van kwaliteit van de foto's zit dan het biljet zelf.
Vouwen die er eerst niet waren en een paar maanden later wel heeft niet zozeer te maken met de kwaliteit van de foto's :-)
Maar ik ben het wel met je eens dat je op basis van foto's nooit exact kan graden inderdaad maar goed dat schreef ik al in mijn eerder reactie.
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

DolomighT schreef: 23 okt 2020, 11:32 sinds juni heeft dit biljet alleen in mijn map gezeten. ik heb zeer zeker niks raars gedaan met dit biljet.
beetje jammer dit.
Als dit verschil is opgetreden vanwege het verkeerd opbergen,
dan zou je het toch minstens in de badkamer moeten bewaren of in een onverwarmde locatie buiten.
Je zou een hygrometer kunnen plaatsen in de buurt waar je het opbergt om de luchtvochtigheid te meten.

Mvg, :)
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Patrickp_nl »

DolomighT schreef: 23 okt 2020, 12:20 wat ik dan nu moet doen is leren beter te bewaren.
ik neem aan dat dit een kwestie is van luchtvochtigheid.
is de map in een gesloten kist bewaren misschien een goede optie?
ik heb een oude geldkist die vroeger dienst deed in een bank kluis.
verder zou ik momenteel niet weten wat ik nog kan verbeteren aan het bewaren van mijn biljetten.
zoja ik was al van plan om alles dit weekend te digitaliseren dan ruim ik de map daarna gelijk op hopende dat de achteruitgang geremt/gestopt word.

mvg C
Hi DolomighT,
Ik kan me voorstellen dat je je aangevallen voelt als iemand schrijft dat je een biljet probeert te verbeteren, terwijl je dat niet gedaan hebt.
Maar geeft toe, de before- en after foto's roepen minimaal vragen op! Zoals "wat is er dan wel gebeurd? :dizzie: "
Net als Surbe denk ik dat het meer te maken heeft met de kwaliteit van de (met name eerste) foto's dan met al dan niet bewuste manipulatie.
Zou je met het forum willen delen hoe je op dit moment je biljetten opbergt? Wellicht kun je tips van forumleden krijgen, of horen dat het prima is. (voordat je gaat investeren in een -dure- bankkluis.)

Zelf gebruik ik de bekende importa albums met bijbehorende verzamelbladen. Een cassette eromheen, en geen bijzondere luchtbehandeling van de ruimte waar ze staan. De kluizen zijn m.i. niet lucht-dicht. Slechts 2 uur brandveilig (zegt niets over de temperatuur van binnen, want als je brand krijgt, zijn al je biljetten na 2 uur echt wel gelamineerd, ook al zijn ze niet verbrand!)
De duurdere biljetten zitten in Safe 23-rings "Yokagawa" met cassette. (ook kluis).
De grotere stukken (A4 tot A3) zitten in Leuchtturm "Kanzlei" albums. (niet in kluis... ik heb geen kluizen van dat formaat :lollig: )
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

ik heb ze nu in een ringband, met systeem bladen.
ik wil ze nog allemaal in hoesjes steken en dan in de bladen doen maar ben er nog niet aan toe gekomen.
ik heb recentelijk alles ingescand en ben bij de andere biljetten geen soortgelijke problemen tegengekomen. in de scan ziet het biljet er dan ook weer anders uit als op de beide fotos.
IMG_20201129_222027[1].jpg
kwa luchthuishouding, ze liggen gewoon in het woon gedeelte van mijn 1 kamer studio, kan hier dus ook weinig aan veranderen.
voor augustus 2021 staat er een verhuizing gepland en dan zullen ze op een aparte kamer cq. kantoortje komen te liggen.
Laatst gewijzigd door DolomighT op 29 nov 2020, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

een kluis heb ik niet, maar ik heb wel een brandkist die van de rabobank is geweest (hier op oost souburg geloof ik) maar ik denk dat ik de map gewoon lekker laat liggen ook, voelde me inderdaad een beetje in het harnas gejaagd maar ik laat mijn pret niet drukken.
mocht ik bij het inscannen nou soortgelijke problemen zijn tegen gekomen dan was er wel wat aanpassing nodig geweest maar dat is dus niet het geval.
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

EB184616 Front.jpg
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

Voor zover ik de foto kan beoordelen waar je die 2x 5 gulden biljetten zijn opgeborgen lijkt mij dit geen zuurvrij plastic.
Zijn dit insteekbladen van van een merk als b.v. Importa, Hartberger of ander bekent merk?
Als dit gewoon normale plastic insteekbladen voor A4 papier zijn is dit niet goed om bankbiljetten in te bewaren.

Mvg, :)
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

de map is van hartberger, ik heb de systeem bladen van dezelfde website dus ik denk dat ze van hetzelfde merk zijn.
de a4 insteekhoes die je ziet is denk ik de 2e pagina waar ik een gradatie lijst heb zitten.
DolomighT Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door DolomighT »

IMG_20201129_230143[1].jpg
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

DolomighT schreef: 29 nov 2020, 22:24 ik heb ze nu in een ringband, met systeem bladen.
ik wil ze nog allemaal in hoesjes steken en dan in de bladen doen maar ben er nog niet aan toe gekomen.
ik heb recentelijk alles ingescand en ben bij de andere biljetten geen soortgelijke problemen tegengekomen. in de scan ziet het biljet er dan ook weer anders uit als op de beide fotos.

kwa luchthuishouding, ze liggen gewoon in het woon gedeelte van mijn 1 kamer studio, kan hier dus ook weinig aan veranderen.
voor augustus 2021 staat er een verhuizing gepland en dan zullen ze op een aparte kamer cq. kantoortje komen te liggen.
Dank voor het delen!
Dit verklaart mij helaas niet zo veel. De "systeem bladen" van HB zijn geschikt voor het zorgvuldig, langdurig, schadevrij opbergen van papiergeld.
Het is van een type kunststof dat geen weekmakers bevat. Weekmakers zijn een olie-achtig materiaal dat gedurende jaren heel langzaam vrij komt (denk aan kinderspeelgoed dat na jaren van gebruik veel minder flexibel geworden is, en kan breken. Tuinmeubels die een paar jaar buiten staan en plots breken als je erop gaat zitten. Ervan uitgaande dat het geen coronakilo's zijn, zijn het de verdwenen weekmakers).
Je begrijpt vast, dat wanneer de weekmakers uit het plastic komen, deze in de biljetten gaan zitten.
Dit zijn de correcte bladen voor bankbiljetten!

Door het album plat te leggen, drukken alle lagen door in elkaar. Als je bijvoorbeeld ergens een nietje hebt zitten, zie je die een half jaar later in alle onderliggende biljetten doorgedrukt. (lees voor nietje: paperclip, of al het andere materiaal dat niet zo plat als papier is).

Je opbergmateriaal lijkt in orde. Ze je albums dan wel recht-op (zodat de bladen met verschillende vakverdeling geen horizontale vouwen maken, en ook de biljetten niet "stikken".) En doe de stofhoes/cassette er omheen. Zodat er ook geen vuil van buiten bij komt.
Een te hoge vochtigheidsgraad is ook nog van invloed. Maar om het papier te laten bobbelen zoals het verschil tussen afbeeldingenreeks 1 en 2, moeten ze haast in water zijn ondergedompeld en slecht gedroogd, zo groot lijkt het verschil.
Nu lijkt het dat de biljetten in een slecht afgesloten schuurtje buiten hebben gestaan, blootgesteld aan weer- en wind (ok. ik overdrijf, maar je begrijpt dat het verschil erg groot is).

Esthetiek. Persoonlijke smaak.
Ik snap ook dat je je lijsten met wat je ook rond je biljetten wilt bijhouden in de buurt van je biljetten wilt bewaren, maar overweeg eens om die in een aparte map te doen? Dan kun je mooie (mijn smaak) zwarte tussenbladen achter de biljetten doen, en heb je een zeer net ogend geheel. Je zoekt de biljetten met zorg uit (je was tenslotte niet voor niets aangetrokken door de beschrijving UNC-, zoals je aangaf), berg ze met dezelfde zorg op, en je voelt je vast en zeker nog meer trots op je collectie dan je al bent. Zelf plaats ik bij elk biljet een klein kaartje met daarop relevante informatie voor dat specifieke biljet (bijvoorbeeld wat het catalogusnummer is, en wat er bijzonder aan is)

Ik was in de beschrijving hoe ik mijn verzameling opberg nog één categorie vergeten: de niet-platte objecten. Ik heb verschillende "Lindner" verzamelboxen met rood fluweel belegd, die enige diepte hebben. Hierin liggen enkele in plexiglas ("officieel") uitgegeven biljetten (10 Gulden 1968 Tempo Team, het kerstpakket DNB) en het boek "Ons Tientje" met een gouden, zilveren en SPECIMEN papieren tientje Ijsvogel. De boxen zijn stapelbaar en vormen zo een lade kastje. (ook gouden tientjes, dukaten, papieren munten in diepdruk, etc. zijn in dergelijke boxen opgeslagen.) Hieronder enkele voorbeelden, zodat je een beeld krijgt van hoe het er bij display uitziet.
20201129_224036.jpg
20201129_224220.jpg
Lindner.jpg
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Patrickp_nl Nederland
Senior lid
Senior lid

Ger1 schreef: 29 nov 2020, 22:56 Voor zover ik de foto kan beoordelen waar je die 2x 5 gulden biljetten zijn opgeborgen lijkt mij dit geen zuurvrij plastic.
Zijn dit insteekbladen van van een merk als b.v. Importa, Hartberger of ander bekend merk?
Als dit gewoon normale plastic insteekbladen voor A4 papier zijn is dit niet goed om bankbiljetten in te bewaren...
Was ook mijn eerste reactie, Ger! Maar als je goed kijkt (met name de later geplaatste close-up), zie je dat er onder de HB bladen de gewone A4 insteekhoezen zitten. De biljetten zelf zitten wel in de correcte bankbiljetbladen!
Ger1 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Ger1 »

DolomighT schreef: 29 nov 2020, 23:00 de map is van hartberger, ik heb de systeem bladen van dezelfde website dus ik denk dat ze van hetzelfde merk zijn.
de a4 insteekhoes die je ziet is denk ik de 2e pagina waar ik een gradatie lijst heb zitten.
Helemaal top. :thumb up:

Wat Patrick schrijft over die zwarte schutbladen achter elk doorzichtig blad is ook de manier zo als ik het opberg.
Ik doe sinds een paar jaar ook elk biljet in een apart hoesje (ook zuur en weekmakervrij) zo kan ik de biljetten er veiliger in en uit halen.
Daarnaast doe ik soms in het zelfde vak (niet in het biljet hoesje) een notitie als ik dat nodig vind.
De mappen kan je volgens mij ook beter een cassette opbergen, dan blijven ze mooi dicht en rechtop staan.
Als de ruimte waar je de mappen opslaat te vochtig is, (meten met een hygrometer, vanaf ongeveer 3 euro te koop),
kun je daartegen altijd nog diverse maatregelen nemen.

Veel plezier met het verzamelen van papiergeld, mvg, :) .
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Heel gaaf Patrick, nooit geweten dat die zilverbon mapjes met die print er in zoveel kleuren waren.

Terug naar “Biljetten Nederland vóór de Euro”