Halve Philipsdaalder Brabant 1564

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de provinciale en stedelijke muntslag. Duiten, stuiverstukken, rijders, schellingen, Stad Utrecht, Daventria, Overijssel, etc. En de Bataafse Republiek (1795-1801). Ook munten uit de zuidelijke Nederlanden kunnen hier geplaatst worden

Moderator: Robin

arnomoerland Nederland
Lid
Lid

Halve Philipsdaalder Brabant 1564

Bericht door arnomoerland »

Geachte allen,

Onlangs heb ik een halve Philipsdaalder uit 1564 in bezit gekregen, voorzover ik weet een Brabantse variant.

Echter, er is summier info te vinden over deze munt. Kan zijn omdat ik natuurlijk niet goed zoek, maar als iemand wat meer
verstand van dit soort zaken heeft, alle info is welkom, waarvoor bij voorbaat dank.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Re: Halve Philipsdaalder Brabant 1564

Bericht door sjors-sjors »

Dat zijn leuke stukken en sommige zijn ook erg zeldzaam. Heb je een paar foto’s en wat zou je graag willen weten?
arnomoerland Nederland
Lid
Lid

4339-1.jpg
4339.jpg
In werkelijkheid is de munt scherper, denk dat de foto ongelukkig is gemaakt vanwege de munthouder.
Kwaliteit van de munt is niet geweldig, maarja, de leeftijd speelt een rol...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
arnomoerland Nederland
Lid
Lid

En dan de vraag...

Waar komt deze munt vandaan?

Is het inderdaad Brabant, waar is deze dan ( waarschijnlijk ) geslagen?
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

Deze is inderdaad van Brabant (te zien aan de laatste letters in het omschrift aan de voorzijde: BRA), en geslagen in Maastricht (te zien aan het muntteken ster tussen het jaartal). Vrij zeldzame munt, maar gezien de wat matige kwaliteit is de waarde niet heel hoog. 100-120 euro, zou ik zo inschatten.
Referenties: Delmonte zilver 54, CNM 2.07.14, vanhoudt 267.MA, van Gelder en Hoc 211-2a.
arnomoerland Nederland
Lid
Lid

Dankjewel! Duidelijke info, waarde vind ik niet heel relevant, ondanks de kwaliteit zit hij nu mooi in mijn verzameling.

Kreeg het ineens in m'n bol om behalve overzees ook spontaan Koninkrijksmunten te gaan verzamelen.
Nu is daar al héél wat over geschreven binnen dit forum, maar gelukkig verzamelen we niet allemaal hetzelfde.
En voor wat betreft de waarde, als je wilt stacken, kun je beter Maple Leafs, of Eagles en dergelijke aanschaffen.
Stuk veiliger qua belegging dan die ouwe rommel!

( Dit laatste uiteraard met een knipoog, doe vooral wat je leuk vind, dat is uiteindelijk toch het doel :thumb up: )
spatbord
Donateur
Donateur

Bericht door spatbord »

arnomoerland schreef: 13 okt 2020, 22:07 Dankjewel! Duidelijke info, waarde vind ik niet heel relevant, ondanks de kwaliteit zit hij nu mooi in mijn verzameling.

Kreeg het ineens in m'n bol om behalve overzees ook spontaan Koninkrijksmunten te gaan verzamelen.
Nu is daar al héél wat over geschreven binnen dit forum, maar gelukkig verzamelen we niet allemaal hetzelfde.
En voor wat betreft de waarde, als je wilt stacken, kun je beter Maple Leafs, of Eagles en dergelijke aanschaffen.
Stuk veiliger qua belegging dan die ouwe rommel!

( Dit laatste uiteraard met een knipoog, doe vooral wat je leuk vind, dat is uiteindelijk toch het doel :thumb up: )
Je weet dat dit geen Koninkrijksmunt is? Daar is hij toch wel een paar eeuwen te oud voor. :)
Overigens ben ik daar nog niet zo zeker van, dat maple leafs etc veiliger zijn qua belegging. De zilverprijs gaat harder op en neer dan de prijs van provinciale munten...
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Ach, wellicht is dit stuk dan de aanleiding om wat van die oude rommel te verzamelen :thumb up: :knipoog:
arnomoerland Nederland
Lid
Lid

Klopt, dit valt dan weer onder de noemer Provinciaal, als ik dat goed zeg...

Koninkrijk dat is dan pakweg vanaf eind 1600. Ach, ik vind het gewoonweg leuk, de Juliana Guldens heb ik inmiddels wel gezien. Uiteraard met alle respect voor degenen die deze verzamelen, en ook deze zijn in ronduit schitterende kwaliteiten te krijgen, daar ben ik me ook terdege van bewust. Heb ook de bekende Juliana albums compleet in de kast, zoals een rechtschapen verzamelaar betaamt. :knipoog:

Tja, de zilverprijzen... Meer zal ik hier maar niet over zeggen, dat weet een ieder die zich hier enigszins mee bezig houdt beter dan ik.

Maar zoals ik al eerder aangaf, doe vooral wat je leuk vind en waar je je goed bij voelt. Helaas is er nogal es wat haat en nijd onder de verzamelaars, of simpelweg jaloezie, maar het gaat toch vooral om het blezier dat je aan je hobby beleeft, op welke wijze dan ook.
sjors-sjors Nederland
Superlid
Superlid

Provinciaal is grofweg vanaf 1550 tot 1795 volgens de meeste. Dus ruimte genoeg om iets leuks te vinden om te verzamelen!
CorioCoins

Bericht door CorioCoins »

Deze munt valt meer onder Zuidelijke Nederlanden ipv Provinciaal maar dat is mijn mening.
Mocht je afstand doen van deze munt dan biedt ik dubbel het bedrag wat spatbord heeft genoemd namelijk €240,-

Terug naar “Provinciale en stedelijke muntslag en Bataafse Republiek”